Guppies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Guppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 14:58

Hallo Bokkers,

Ik zou graag 2 tot 4 guppie mannetjes willen. Nu heb ik dit aquarium gezien.https://www.petsplace.nl/zolux-ekai-aqu ... alc=334677
Maat 40x20x28cm

Zou dit geschikt zijn voor 2 tot 4 guppies? En wat is er nog meer nodig. Ik las dat er sowieso een verwarmingselement in moet en natuurlijk wat plantjes en verstop plekjes.

Tips zijn welkom

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:07

Lijkt me erg klein? Best ook plaats voor een filter voorzien. Zijn wel heel leuke visjes!

edit: oh inclusief filter zag ik daarna.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:16

WinSel schreef:
Hallo Bokkers,

Ik zou graag 2 tot 4 guppie mannetjes willen. Nu heb ik dit aquarium gezien.https://www.petsplace.nl/zolux-ekai-aqu ... alc=334677
Maat 40x20x28cm

Zou dit geschikt zijn voor 2 tot 4 guppies? En wat is er nog meer nodig. Ik las dat er sowieso een verwarmingselement in moet en natuurlijk wat plantjes en verstop plekjes.

Tips zijn welkom

Dat lijkt me te klein voor vissen en meer voor kleine garnaaltjes en slakken.
Volgens mij moet je meer denken aan een 60x30x30 aquarium een klein 60 liter. Normaal gesproken heb je dan verder nog iets van een filter en warmte-element nodig.

(sorry, maar ik heb een zoutwater aquarium en dus niet zoveel ervaring met zoetwatervisjes)

goldyc

Re: Guppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:04

Ik zou inderdaad toch ook eerder voor 50l gaan, in mijn ervaring zijn heel kleine bakjes meer geschikt voor garnalen. Voor vissen vind ik dat ze ontzettend snel vuil worden, een iets grotere bak is in mijn ervaring eigenlijk minder arbeids-intensief.
Laat je, eens je je aquarium hebt, goed begeleiden door de aquariumzaak voor de opstart (en lees je misschien op voorhand al in). Een bak moet toch echt minstens een week draaien voor er planten in kunnen, en dan nog een week voor er vissen in kunnen. Tijdens de opstart, moet je ook bepaalde bacteriën teovoegen (dewelke en hoeveel kan je vragen in de aquariumwinkel; de bacteriën helpen om je (kraantjes)water vis-klaar te maken).
Voor guppies heb je een filter nodig, en dan inderdaad een verwarmingselement. Bedenk op voorhand of je een binnenfilter of een buitenfilter wil. Beiden kunnen, het nadeel van een buitenfilter is dat die kan lekken, het voordeel dan weer dat je meer ruimte in je aquarium zelf overhoudt. Bij een groot aquarium vind ik een buitenfilter persoonlijk handiger omdat je anders elke x de hele filter uit het aquarium moet tillen, bij een 50l bakje maakt het minder uit. (wij hebben een kweekbak die met een binnenfilter draait en dan een 450l aquarium met een buitenfilter).
In je aquarium moet je sowieso een laag zand/steentjes hebben. Voor planten is zand of fijn grind het beste. Als je van plan bent veel planten te zetten, kan je eventueel ook een voedingsbodem onder in je bak leggen voor de planten. Ik zou sowieso aanraden om echte planten te kiezen, en daarbij dan zeker een zuurstofplant (zoals waterpest; dit is een plant die bijna vanzelf groeit en veel zuurstof toevoegt aan je water. het komt je aquarium ten goede. Als je te veel hebt, kan je gewoon snoeien en de overschot bij het tuinafval gooien).
Verder nog handig om te hebben zijn zo'n doosje watertest-staafjes (bv van JBL of Sera), een vangnetje, iets om de ruiten schoon te maken (algen eraf schrapen langs binnen) en eventueel een bodemstofzuiger.
Je zal, afhankelijk van eht aantal visjes, gemiddeld elke 2-3 weken moeten schoonmaken.

Qua visbestand zou ik naast guppies ook kijken naar een klein blijvende pleco (bijvoorbeeld een Ancistrus, in een aquarium van 50l maar 1), deze ruimt plantenresten op voor jou. In zo'n klein aquarium zal je hem wellicht wel moeten bijvoeren. Zorg ook voor een paar leuke (rots)ornamenten of andere verstopplaatsen voor je visjes. Kijk hierbij wel goed uit naar wat je koopt; sommige (plastic) ornamenten zien er tof uit, maar hebben langs de binnenkant scheurtjes/nauwe openingen waar een vis wel in kan, maar niet uit. Ik heb ooit een plastic boomwortel doormidden gezaagd met een figuurzaagje omdat er een vis in klem was gezwommen, dat wil je niet meemaken :+ . (vis heeft het gelukkig overleefd)