Eenden houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

superpony

Eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-24 16:56

Van jongs af aan droom ik van "eigen" eendjes. We hadden 2 wilde eenden toen we aan een gracht woonden, die altijd bij ons voor zaten en ook kwamen bedelen.

Heel soms zijn er nu 2 eenden in de wadi, maar met wat informatie zoeken, rol je van het een in het ander en nu toch wat meer info gevraagd om me heen.

Het is vrij wisselend hoe mensen eenden houden en wat de ervaringen en meningen zijn, dus vroeg me af hoeveel mensen op Bokt eenden hebben. Kippen houden is vrij standaard lijkt het, maar eenden hoor je minder.

Ik wil vooral weten;
* welk soort eenden heb je?
* weet je welke geslachten je hebt en in welke verhoudingen?
* hoeveel eenden heb je?
* hoe ziet hun plek eruit?

Zijn ze bijv altijd buiten, hoe is de beschutting, schuilgelegenheid, is alles afgezet tegen wild zoals roofvogels en vossen?

* gaan ze samen met de andere dieren of hou je ze apart?

Ze hoeven van mij niet super tam te zijn, maar niet bang voor ons vind ik wel fijn. Loopeenden delen mensen veel goede dingen over, maar die kunnen voor mijn gevoel niet zo makkelijk wegkomen in nood.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:16

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 11:42

_Karlijn schreef:
Geen concreet antwoord op je vragen maar misschien vind je wat informatie in dit topic:

[BB] Welk type eendjes?

Dank je wel.

Even gelezen, maar toch vrij weinig ervaringen en reacties.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:20

Wij hebben loopeenden gehad. Was leuk, maar ze vraten ook de oren van je hoofd, plus maakten er echt een bende van. We hadden ook kippen en die ondervonden enorme stress van de eenden, omdat de eenden alles van ze afpakten (niet alleen voer, ook eisten ze de ruimte op). Ik hield de eenden op een stukje van 600 m2 en een nachtstal van 12 m2. We hadden een oude badkuip in de grond gegraven, waar ze (heel graag) in poedelden.

Toevoeging: Ik moest de stal van de eenden meerdere keren per dag 'mesten', want het zat werkelijk overal, net als met het stukje grond. De kippen waren vergeleken met de eenden echt heel schoon. Daarvan hoefde ik maar één keer per dag de stal te mesten en één keer per week hun landje.

“Het is gemakkelijker om mensen te misleiden dan om ze ervan te overtuigen dat ze zijn misleid” - Mark Twain

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:35

Eendjes zijn lief <3

Wij hadden vroeger bij ons ouderlijk huis 'aanloopeenden'. Ze hadden bedacht dat ze wel bij onze vijver konden wonen en bij het tuinhuisje. We vonden ze wel leuk en hebben ze gevoerd en ze waren heel snel tam. Ze hobbelden constant achter ons aan en ze waren hartstikke lief.

Maar :D
Ze maken ontzettend veel rotzooi. Je vijver en je gazon (en de borders) kun je wel weggooien want ze maken er een grote puinhoop van. Het ergste: ze schijten veel en vaak. En overal. Echt overal liggen eendenflatsen en als je naar buiten loopt dan lig in een spagaat vanwege de plakaten stront.

Als je dat allemaal niet erg vindt: doen. Ze zijn hartstikke leuk :D

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:10

Ik heb al zeker 11 jaar muskus eenden. Ze lopen gewoon los. Kunnen gaan en staan waar ze willen en ze blijven vrijwel altijd bij huis.
Een slootje die grenst aan onze kleindierenweide (kippen en konijntjes) gebruiken ze en soms steken ze de weg over naar een weiland waar ze doorheen scharrelen.
Ik geef ze meestal wat maiskorrels in de ochtend en eind middag. Ben ik niet snel genoeg dan komen ze mij opzoeken :D
De oudste is 11 jaar, Dagobert. Helaas al wel een paar keer nieuwe vriendinnetjes voor hem moeten kopen.
Dagobert is aaibaar en krijgt regelmatig een aai of knuffel van mij <3
De foto’s zijn van toen hij nog wat jonger was, hij begint nu “grijs” te worden.

Nog een aanvulling: muskus eenden vliegen zelden en kwaken niet.

Momenteel heb ik 2 mannetjes en 2 vrouwtjes die allebei aan het broeden zijn.

Afbeelding

Afbeelding

ggk dekhengst VENCO, NSvT en Z2-dressuur startgerechtigd, staat ter dekking bij Stal de Zwanepol in Kamperveen
info: staldezwanepol@gmail.com

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:54

Hier loopeenden gehad samen met zo'n 30 kippen super leuke gezellige dieren.
Helaas heeft een vos alle eenden in een nacht allemaal meegenomen.
Daarna besloten geen eenden meer te houden want wat was alles opeens schoon! 30 kippen maken lang niet zo'n smeerboel als 4 eenden :')

Different isn't bad, it's just not the same

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:13

Ik ga mee met bovenstaande.
Eenden zijn leuk, maar ze maken er een gigantische smeerboel van.
Wij hebben loopeenden. Voor onze border collie een leuke afwisseling om te drijven als de schapen in de lammerperiode zitten.

Nu zitten ze nog aan huis, maar ze gaan dus verhuizen naar de schapenweide omdat het zo'n smeerkezen zijn.

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:36

Thuis heb ik loopeenden, inderdaad smeerkezen, maar als ze genoeg ruimte hebben vind ik het op zich mee vallen.
Ik heb 1 koppeltje met 1 heer en 2 dames, die lopen tussen de geiten en kippen. En een koppel van 9 mannen voor het drijven met mijn border collies. (Ik heb nog 5 mannetjes die de verkoop in mogen overigens)
Op het werk hebben we pekingeenden.

Ze kunnen over het algemeen goed met andere dieren gehouden worden, wel vaak water verversen, want ze maken alle waterbakken modderig!
En ik zou ze (als je ze opsluit) dan een eigen nachthok geven, want dat wordt ook een smeerbende.
Ook loopeenden hebben graag een vijvertje. Belangrijk is om ze niet in de vijver te voeren als er bijv kippen bij lopen. Die proberen dat ook te pakken en verdrinken.

Verder zijn ze heel gezellig. Zowel de loopeenden als de pekingeenden zijn redelijk makkelijk tam te krijgen.

Mika - Belgisch trekpaard

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:44

superpony schreef:
_Karlijn schreef:
Geen concreet antwoord op je vragen maar misschien vind je wat informatie in dit topic:

[BB] Welk type eendjes?

Dank je wel.

Even gelezen, maar toch vrij weinig ervaringen en reacties.

Heb je doorgeklikt naar verdere pagina’s? Het zijn er 3 in totaal. Ik heb er ook in gereageerd maar zal aanvullen op je vragen:

Ik had 2 indische loopeenden, mannetje en vrouwtje, en 1x per jaar ongeveer een nest. Ze hadden een stuk van 300m2 ongeveer, en overdag liet ik ze ook weleens los in de naastgelegen sloot. Later op de dag kwamen ze dan weer terug voor voer. Ze waren dag en nacht buiten, sliepen nooit in hun hok maar altijd onder een dichte struik. Geen bescherming tegen roofdieren dus, maar woonde toen nog deels in een dorp.

Ik woon nu buitenaf met meer ruimte maar loopeenden gaan we niet weer houden. Ze zijn héél smerig en daardoor veel meer werk dan kippen. Tenzij je een hele grote vijver of afgesloten deel sloot hebt, zijn ze enorme vervuilers van water en is het bijna geen doen om dat fris en schoon te houden. Zonder zwemwater zouden ze theoretisch kunnen maar als je ziet hoe fijn ze erop zijn zou ik ze dat zeker niet ontnemen. Leuk zijn ze zeker maar voor ons wogen de voordelen niet op tegen de nadelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:31

zwanepol schreef:
Ik heb al zeker 11 jaar muskus eenden. Ze lopen gewoon los. Kunnen gaan en staan waar ze willen en ze blijven vrijwel altijd bij huis.
Een slootje die grenst aan onze kleindierenweide (kippen en konijntjes) gebruiken ze en soms steken ze de weg over naar een weiland waar ze doorheen scharrelen.
Ik geef ze meestal wat maiskorrels in de ochtend en eind middag. Ben ik niet snel genoeg dan komen ze mij opzoeken :D
De oudste is 11 jaar, Dagobert. Helaas al wel een paar keer nieuwe vriendinnetjes voor hem moeten kopen.
Dagobert is aaibaar en krijgt regelmatig een aai of knuffel van mij <3
De foto’s zijn van toen hij nog wat jonger was, hij begint nu “grijs” te worden.

Nog een aanvulling: muskus eenden vliegen zelden en kwaken niet.

Momenteel heb ik 2 mannetjes en 2 vrouwtjes die allebei aan het broeden zijn.

[ [url=m/HIAWfA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AQsykn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goh...Dagobert ziet er best pittig uit! Ik vind watervogels ook zo leuk, maar omdat ik zelf helaas niet voldoende grond voor ze heb kan ik ze alleen bewonderen in het openbare park waar ook een zwemplas voor ze is. Als ik ooit nog heel rijk zou worden, dan zou ik een woning willen met (ook zwem-)ruimte voor watervogels van diverse soorten, ze zijn schattig en grappig. Ik houd het meeste van ganzen trouwens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-24 10:23

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben een pp met een wadi en een poel. De wadi is dit jaar voor het eerst niet droog geweest en de poel staat steeds goed vol.
Bij de poel al meer begroeiing en ook een en ander aan beestjes. Bij de wadi wat meer mugjes en die heeft bij wilde eenden de voorkeur.

Overigens ligt er wel een slang klaar om ze aan te vullen en willen we ze eigenlijk nooit droog hebben. In het eigen tuintje zou een badje moeten komen of een stukje uitgegraven.

Hadden een vast stelletje, dus vond dat super gezellig, maar ze blijven weer weg.

We hebben al 2 varkens, dus zijn wel iets gewend. Aan 1 kant buren, maar met grond aan ons gekoppeld, dus we hebben niet snel overlast van elkaar.

Ik wilde eigenlijk een eigen tuintje geven en ze dan overdag laten meelopen, dan kunnen ze scharrelen en van alles vinden.
Met de varkens hebben we dat eigenlijk ook zo. Die hebben een hok met plaatsje en dan nog een tuintje/uitloopje. Overdag doen we hun hek open en kunnen ze kiezen.

Ze hoeven niet heel tam te zijn, maar niet bang is wel fijn.

We hebben geen kippen en ik denk niet dat die er gaan komen.

Het soort is wel een discussie. Loopeenden zijn natuurlijk heel leuk en ze vliegen niet weg, maar dat maakt ze misschien ook kwetsbaarder voor wild.
Mandarijn eenden en kwakers bijv zou je evt moeten kortwieken en daar zie ik dan wel tegenop. Misschien als je dat goed leert, dat het meevalt, maar voor nu zie ik daar dus tegenop.

Veel aanbieders, bieden jonge vogels aan omdat die makkelijker tam worden. Maar ze zijn ook nog kwetsbaar. 1 Aanbieder doet ze zo jong weg, dat ze nog onder een lamp moeten en daar vind ik mezelf te onervaren voor, want we hebben nog nooit eenden gehouden.

Ik weet wel mensen die eenden hebben in een groter koppel en meerdere soorten om de tuin te laten opruimen van slakken en dergelijke. Die vinden eenden meer voor- dan nadelen hebben in de tuin.

Zelf dacht ik aan een klein groepje van 4 stuks. Maar je weet nog niet bij jonge eenden wat je hebt qua geslacht. 2 lijkt me vervelend als er 1 zou overlijden, want dan zit de ander gelijk alleen.

Vroeger gaf iemand met een stal weer de voorkeur aan ganzen, maar daar heb ik zelf weleens mindere ervaringen mee gehad :)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:46

Vroeger stond ik bij een boer die een aantal muskuseenden had. Waren allemaal vrij tam. Enkel door te voeren. Knuffelen deden ze niet.

Liepen altijd los tenzij ze kuikens hadden dan gingen ze in een ren. Dat word heel snel vies maar los hadden ze ruimte genoeg en viel het goed mee.
Ze kunnen vliegen maar doen ze niet.ze zijn honk vast. Ze liepen hier tussen de kippen,paarden en honden, dit ging prima. Ze zijn (vooral mannen) vrij groot. Daar waar er wel eens kippen verdwenen is er nooit een eend gepakt.
Ze konden gewoon de sloot in al deden ze dat weinig.

Ik vind het een leuk ras. Als het te lang duurde voor het eten kwam liep het mannetje samen met een vrouwtje zo de keuken in om het te komen halen haha

Mocht ik de ruimte hebben zou ik wel een koppel muskus eenden willen houden.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van 1 hond

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:59

superpony schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

We hebben een pp met een wadi en een poel. De wadi is dit jaar voor het eerst niet droog geweest en de poel staat steeds goed vol.
Bij de poel al meer begroeiing en ook een en ander aan beestjes. Bij de wadi wat meer mugjes en die heeft bij wilde eenden de voorkeur.

Overigens ligt er wel een slang klaar om ze aan te vullen en willen we ze eigenlijk nooit droog hebben. In het eigen tuintje zou een badje moeten komen of een stukje uitgegraven.

Hadden een vast stelletje, dus vond dat super gezellig, maar ze blijven weer weg.

We hebben al 2 varkens, dus zijn wel iets gewend. Aan 1 kant buren, maar met grond aan ons gekoppeld, dus we hebben niet snel overlast van elkaar.

Ik wilde eigenlijk een eigen tuintje geven en ze dan overdag laten meelopen, dan kunnen ze scharrelen en van alles vinden.
Met de varkens hebben we dat eigenlijk ook zo. Die hebben een hok met plaatsje en dan nog een tuintje/uitloopje. Overdag doen we hun hek open en kunnen ze kiezen.

Ze hoeven niet heel tam te zijn, maar niet bang is wel fijn.

We hebben geen kippen en ik denk niet dat die er gaan komen.

Het soort is wel een discussie. Loopeenden zijn natuurlijk heel leuk en ze vliegen niet weg, maar dat maakt ze misschien ook kwetsbaarder voor wild.
Mandarijn eenden en kwakers bijv zou je evt moeten kortwieken en daar zie ik dan wel tegenop. Misschien als je dat goed leert, dat het meevalt, maar voor nu zie ik daar dus tegenop.

Veel aanbieders, bieden jonge vogels aan omdat die makkelijker tam worden. Maar ze zijn ook nog kwetsbaar. 1 Aanbieder doet ze zo jong weg, dat ze nog onder een lamp moeten en daar vind ik mezelf te onervaren voor, want we hebben nog nooit eenden gehouden.

Ik weet wel mensen die eenden hebben in een groter koppel en meerdere soorten om de tuin te laten opruimen van slakken en dergelijke. Die vinden eenden meer voor- dan nadelen hebben in de tuin.

Zelf dacht ik aan een klein groepje van 4 stuks. Maar je weet nog niet bij jonge eenden wat je hebt qua geslacht. 2 lijkt me vervelend als er 1 zou overlijden, want dan zit de ander gelijk alleen.

Vroeger gaf iemand met een stal weer de voorkeur aan ganzen, maar daar heb ik zelf weleens mindere ervaringen mee gehad :)

Ganzen zijn goede wakers. Daardoor maken ze wel vaak herrie, dus even kijken wat je voor buren hebt,of die daar tegen kunnen. Er zijn heel veel verschillende rassen. Ik vind de gewone witte of bonte boerengans het leukst. Ze worden heel trouw.Ik zou ook niet kortwieken. Deze vliegen trouwens amper, gaan meestal te voet! maar in een noodgeval moeten ze het nog kunnen vind ik.

superpony

Re: Eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-24 16:22

Muzzy, dank je wel. Dat klinkt wel zoals wij het voor ons zagen. Niet bang voor ons, een eigen veilig plekje en overdag mee rondlopen.

Anjali, Ik durf niet voor ganzen te gaan. Ben echt al mn hele leven gek op eendjes. Hadden ooit ergens waakganzen en daar ging ik echt niet voorbij.

Weet wel dat mensen ook "gezellig" ganzen hebben, maar denk dat mijn negatieve ervaring in de weg staat.

Ik denk dus dat veel mensen voor loopeenden kiezen omdat die weinig geluid zouden maken en niet wegvliegen.

Voor het honkvast en tam, willen ze ook wel vaak dat je de eendjes jong neemt en dan vind ik ze zo kwetsbaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:44

Krombekeenden zijn overigens ook erg leuk en voor zover ik het heb kunnen zien ook rustig.

“Het is gemakkelijker om mensen te misleiden dan om ze ervan te overtuigen dat ze zijn misleid” - Mark Twain

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:19

Ik heb ook eendjes gehad, 2 mandarijneendjes. Superleuk maar best wel vies. Zoals reeds gezegd, kippen maken het minder smerig. Maar ja, dat is geen antwoord op je vraag.
Buiten het feit dat ik vind dat ze het te vuil maken, is de andere reden om ze niet te houden dat ik ze niet veilig kon stellen voor vos of marter.

Don't take anything for granted

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:38

superpony schreef:
Muzzy, dank je wel. Dat klinkt wel zoals wij het voor ons zagen. Niet bang voor ons, een eigen veilig plekje en overdag mee rondlopen.

Anjali, Ik durf niet voor ganzen te gaan. Ben echt al mn hele leven gek op eendjes. Hadden ooit ergens waakganzen en daar ging ik echt niet voorbij.

Weet wel dat mensen ook "gezellig" ganzen hebben, maar denk dat mijn negatieve ervaring in de weg staat.

Ik denk dus dat veel mensen voor loopeenden kiezen omdat die weinig geluid zouden maken en niet wegvliegen.

Voor het honkvast en tam, willen ze ook wel vaak dat je de eendjes jong neemt en dan vind ik ze zo kwetsbaar.

Natuurlijk moet jij kiezen voor het soort dieren die jij persoonlijk leuk vindt! Wat jij vertelde over die waakganzen is nu juist wat ik wel van ze waardeer- je hebt dan geen waakhond meer nodig. Maar als het jouw ganzen zouden zijn dan waken ze natuurlijk VOOR jou en niet TEGEN jou.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 11:19

Shenavallie schreef:
Krombekeenden zijn overigens ook erg leuk en voor zover ik het heb kunnen zien ook rustig.

Ga ik eens naar kijken, die ken ik niet.

Lukasje schreef:
Ik heb ook eendjes gehad, 2 mandarijneendjes. Superleuk maar best wel vies. Zoals reeds gezegd, kippen maken het minder smerig. Maar ja, dat is geen antwoord op je vraag.
Buiten het feit dat ik vind dat ze het te vuil maken, is de andere reden om ze niet te houden dat ik ze niet veilig kon stellen voor vos of marter.

Dat laatste houdt ons ook al lange tijd tegen. Vooral omdat ik een enorm watje ben. Kan er al niet tegen als er een dood zwaluw jong op de vloer ligt.

Maar we zaten daarom te kijken naar een beveiligd eigen stuk en dan mee laten lopen op de pp als we zelf buiten zijn.

anjali schreef:
Natuurlijk moet jij kiezen voor het soort dieren die jij persoonlijk leuk vindt! Wat jij vertelde over die waakganzen is nu juist wat ik wel van ze waardeer- je hebt dan geen waakhond meer nodig. Maar als het jouw ganzen zouden zijn dan waken ze natuurlijk VOOR jou en niet TEGEN jou.

Ja, eendjes ben ik ook echt al mn hele leven gek van, maar je moet de ruimte en mogelijkheden eerst hebben.

Op een grotere stal waakte ze teveel en te agressief, dus kon er niemand meer veilig rondlopen.

Weet wel mensen die prive een koppel hebben die dan heel lief en gezellig zijn, maar voor het waken hoeft het voor ons niet.

Eendjes zat al heel lang in mn hoofd, maar ik hoopte dat wilde eenden zelf hun keus maakte om hier te komen. Nu hadden we ze steeds op visite, maar die zijn niet honkvast. Ze redden zich wel goed, maar die kunnen natuurlijk wegvliegen.

Kippen heb ik niet per se iets mee. Wel over nagedacht in het begin dat we hier woonden, maar ik vind ze zo kwetsbaar.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:45

Hier ook loopeenden.

We hadden al een stel (5 dames en 1 heer).

En onlangs hadden we eieren van onze eenden in de broedmachine gestopt.
Daar is er 1 van uitgekomen en hebben we er 1 bijgekocht.

Maar wat een enorme bende maakte die kleintjes er al van -O-

Ook de volwassen eenden hoor zo heb je de boel schoongemaakt en zo is het weer een smeerboel.
Vooral van de waterbak heb je nooit veel eer :+

Ze hebben hier een nachtverblijf met een hok en ren en overdag mogen ze in een afgezet stuk buiten.

Sjimmy & Goldy :+:
★ Binky&Rocky first you were the best on earth, now you're the best in heaven.★

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 12:15

dravergekkie schreef:
Hier ook loopeenden.

We hadden al een stel (5 dames en 1 heer).

En onlangs hadden we eieren van onze eenden in de broedmachine gestopt.
Daar is er 1 van uitgekomen en hebben we er 1 bijgekocht.

Maar wat een enorme bende maakte die kleintjes er al van -O-

Ook de volwassen eenden hoor zo heb je de boel schoongemaakt en zo is het weer een smeerboel.
Vooral van de waterbak heb je nooit veel eer :+

Ze hebben hier een nachtverblijf met een hok en ren en overdag mogen ze in een afgezet stuk buiten.

Maar ondanks alles dus wel leuk genoeg om ze te houden en erbij te kopen :)

Wat is eigenlijk voor anderen de reden om eenden te houden? Kippen geven eieren en worden vaak als gezellig bestempeld, maar eenden? Eten jullie de eieren of is het voor het eten van de slakken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:36

Een van onze loopeenden legde eieren en daar kwam elke week iemand voor langs om te op te halen voor consumptie. Die was er helemaal gek op. Daar vroeg ik niets voor, maar achteraf had ik dat voor alle kosten die eraan had best wel kunnen doen. Ze vraten echt de oren van je hoofd.
Wij hadden ze voor de gezelligheid, dachten we, maar samen met onze kippen was het één grote stressboel. Kippen zijn leuker, vind ik zelf, en eervoller om te hebben. Tenzij je dus geen moeite hebt met grote kaal gevreten vlakten, waar de stront werkelijk overal verspreid ligt (dus geen keurige kippendrol, maar één grote flats). :D

Aanvulling: De kippen vraten ook de mestwormen uit de mesthoop en de slakken, maar hielden de boel verder netjes. Ze vraten geen planten kapot. Dat deden de eenden juist weer wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:04

Shenavallie schreef:
Een van onze loopeenden legde eieren en daar kwam elke week iemand voor langs om te op te halen voor consumptie. Die was er helemaal gek op. Daar vroeg ik niets voor, maar achteraf had ik dat voor alle kosten die eraan had best wel kunnen doen. Ze vraten echt de oren van je hoofd.
Wij hadden ze voor de gezelligheid, dachten we, maar samen met onze kippen was het één grote stressboel. Kippen zijn leuker, vind ik zelf, en eervoller om te hebben. Tenzij je dus geen moeite hebt met grote kaal gevreten vlakten, waar de stront werkelijk overal verspreid ligt (dus geen keurige kippendrol, maar één grote flats). :D

Aanvulling: De kippen vraten ook de mestwormen uit de mesthoop en de slakken, maar hielden de boel verder netjes. Ze vraten geen planten kapot. Dat deden de eenden juist weer wel.

Dat eenden je planten "kapot vraten" komt waarschijnlijk omdat zij (in het wild) voornamelijk plantaardig voedsel eten, al zijn ze niet geheel vegetarier. Ik vermoed dat kippen minder geneigd zijn om van planten te leven, al kunnen ze dat wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 14:23

Watje is mijn voornaam en ik geloof dat ik zelf niet snel de eieren zou eten. Ook niet als we kippen zouden hebben. Maar komt ook omdat mensen grapjes hebben uitgehaald.

Van de wilde eenden hebben we geen last van rotzooi of dat ze het kaal maken, maar die zijn er niet altijd en hebben wel alle ruimte en vrijheid.

Heb me jaren geleden wel verdiept in kippen, maar vond ze nog vrij ingewikkeld om te houden, als je onervaren bent en vrij kwetsbaar.

In de tuin zijn de meeste planten wel sterk en groter nu. Alleen de lavendel staat voor het eerste jaar en de hortensia's waren verplaatst. Maar zoals een rij rozen, hebben wel doorntjes en de japanse wijnbes prikt ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:00

superpony schreef:
Watje is mijn voornaam en ik geloof dat ik zelf niet snel de eieren zou eten. Ook niet als we kippen zouden hebben. Maar komt ook omdat mensen grapjes hebben uitgehaald.

Van de wilde eenden hebben we geen last van rotzooi of dat ze het kaal maken, maar die zijn er niet altijd en hebben wel alle ruimte en vrijheid.

Heb me jaren geleden wel verdiept in kippen, maar vond ze nog vrij ingewikkeld om te houden, als je onervaren bent en vrij kwetsbaar.

In de tuin zijn de meeste planten wel sterk en groter nu. Alleen de lavendel staat voor het eerste jaar en de hortensia's waren verplaatst. Maar zoals een rij rozen, hebben wel doorntjes en de japanse wijnbes prikt ook.

Ik heb wel eens gelezen dat hortensia's giftig zouden zijn. In elk geval zijn er best veel sierplanten die giftig zijn. Daar zou je rekening mee moeten houden als je dieren in je tuin wilt die daar mogelijk van zouden gaan eten.