Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Lugea

Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 15:57

Ik open dit topic omdat ik op dit moment even niet zo goed weet hoe te handelen. Mijn eigen dierenarts doet het overkomen alsof ik overbezorgd ben, maar het zit me niet lekker waardoor ik aan het twijfelen ben een second opinion te doen of de Universiteitskliniek Utrecht te benaderen. Graag hoor ik wat jullie in deze situatie zouden doen, of jullie de symptomen herkennen en welke onderzoeken ik nog aan zou kunnen vragen.

Eerst even wat informatie over Elvis:
Ras: Shih Tzu x Maltezer x Dwergpoedel
Leeftijd: 1,5 jaar oud
Medische achtergrond: Elvis is allergisch voor huisstofmijt en konijnen. Daarnaast volgt hij nu een eliminatiedieet voor voedselallergie. Qua klachten is hij al sterk verbeterd en zit hij de laatste tijd beter in z’n vel en heeft hij veel minder jeuk.

Zondagavond (14-07-2024) was Elvis wat aan het krabben bij zijn keel. Ik heb toen niet direct naar zijn keel gekeken omdat het krabben door zijn allergieën niet direct alarmbellen deed rinkelen. Maandagochtend (15-07-2024) was hij nog steeds aan het krabben en heb ik de plek goed bekeken. Ik vond hierbij twee kleine teken. Deze heb ik direct verwijderd. Vervolgens heb ik Elvis maandag overdag nog wel af en toe zien krabben aan de plek, maar niet opvallend veel. Verder was er aan zijn gedrag nog niets te merken.

Toen hij maandag op dinsdag nacht weer meer aan het krabben was, heb ik de plek nogmaals bekeken en zag ik dat het wat rood was geworden. Ik heb toen honingzalf op de plek gesmeerd in de hoop de irritatie voor hem te verminderen. De volgende ochtend (dinsdag, 16-07-2024) ontdekte ik dat de plek wat vochtig was en ik mocht er absoluut niet aan zitten. Dat is voor Elvis best bijzonder, want ik mag normaliter overal aan zitten en hij vindt alles prima. Het was voor mij dus wel een alarmbel dat hij er erg veel last van had en ik besloot een afspraak bij de dierenarts te maken.

Dinsdagmiddag kon ik bij de dierenarts terecht. Het was een gevecht om de plek te kunnen bekijken omdat het hem erg veel pijn deed. Uiteindelijk hebben we hem met z’n tweeën vast moeten houden zodat de dierenarts met moeite de plek kon scheren en beoordelen. De conclusie van de dierenarts was een hotspot door de irritatie van de tekenbeten en het overmatig krabben. Hij kreeg een injectie met Carporal en ik heb dit in tabletvorm meegekregen voor de komende vier dagen. Daarnaast moet ik de hotspot tweemaal daags insmeren met honingzalf en heeft hij een kap meegekregen zodat hij niet aan de plek gaat krabben.

Tot dusver kon ik me vinden in de conclusie van de dierenarts en was er voor mij geen aanleiding om te denken dat er toch meer aan de hand was. Eenmaal thuis veranderde dit enorm en begon ik me toch ernstig zorgen te maken. Elvis vond de kap – logisch – erg wennen en liep overal tegenaan en kwam wat angstig over. Op een gegeven moment bleef hij minutenlang op dezelfde plek zitten om voor zich uit te staren. Met wat stimuleren kwam hij wel weer in beweging, maar vervolgens ging hij weer zitten. Ik besloot een rondje met hem te gaan lopen – zonder kap -, maar hierbij was hij absoluut niet zichzelf. Erg sloom, niet alert op zijn omgeving en hij had er duidelijk geen zin in. Eenmaal thuis besloot ik de kap af te laten en hem in de gaten te houden dat hij niet ging krabben, want ik dacht dat de kap hem blijkbaar erg belemmerde.

Zijn gedrag veranderde echter niet in positieve zin. Sinds gisteravond vind ik Elvis enorm apathisch. Hij zit minutenlang voor zich uit te staren, kan ineens opspringen en zich paniekerig ergens neerstorten, heeft een versnelde ademhaling, wil niet naar buiten, is sloom, drinkt niet, … Kortom: absoluut niet zichzelf en naar mijn idee een zieke hond.

Vanochtend belde ik dus direct weer de dierenarts omdat ik wilde dat hij opnieuw gezien zou worden. Ik ben naar een andere vestiging van de dierenartsenpraktijk geweest omdat hier eerder plek was. Hij is dus door een andere (nieuwe) dierenarts onderzocht. De dierenarts kon niets vinden en wilde ons eigenlijk weer huiswaarts sturen, maar na wat aandringen van mijn kant werd er toch een bloedonderzoek gedaan. Het afnemen van het bloed was een heus drama en er zijn met moeite twee kleine buisjes bloed getapt. Hiervoor is hij in beide voorpoten en in zijn hals geprikt. Ik vond dit zelf best bijzonder omdat het bloedprikken de vorige keer moeiteloos ging, maar volgens de dierenarts ging het de ene dag nou eenmaal makkelijker dan de andere dag. We gingen huiswaarts in afwachting op de bloeduitslag.

Eenmaal thuis heeft Elvis gelukkig een klein beetje gedronken (hij had van dinsdag 16:00 uur tot vandaag 12:30 uur niets gedronken), maar sindsdien heeft hij weer niet gedronken. Ik heb nog steeds een hele apathische hond die geen interesse heeft in zijn botje, voor zich uit zit te staren, tegen me aan komt hangen, opspringt en dan onrustig weer neerploft, soms een ademhaling heeft van 70 keer per minuut, nergens zin in heeft, niet naar buiten wil, gele, sterk ruikende urine heeft… Het is gewoon echt niet mijn Elvis. Hij heeft overigens geen koorts (temperatuur is 39 graden Celsius).

Nu ben ik net door de dierenarts gebeld en er is niets in zijn bloed te vinden. Haar conclusie is dat zijn gedrag door stress komt van het dierenartsbezoek en last van de hotspot. Op dit moment hebben we – volgens de dierenarts – alles gedaan wat nu kan en is het een kwestie van afwachten. Aanvullend onderzoek naar bijvoorbeeld lyme, anaplasmose, enz. was voor haar geen aanleiding toe. Wat betreft het drinken ging hij vanzelf wel weer drinken als hij dorst had…

Ik heb de bloeduitslag opgevraagd en krijg die zo hopelijk per mail door, maar ben heel erg aan het twijfelen wat ik nu moet. Het inderdaad even aan kijken en voor het weekend nog een keer bellen als het niet voldoende verbeterd? Toch een second opinion aanvragen? En dan bij een standaard dierenartsenpraktijk of Utrecht?

Bo_Y

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:01

Kan het geen reactie zijn op de injectie en pillen tegen de hotspot??

Vooral denk ik dat omdat hij pas ander gedrag vertoonde na het bezoek aan de DA?

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 16:16

Dat was ook mijn eerste gedachte. Volgens de dierenarts was dat echter niet aan de orde. Ik heb hem - bewust - de Carporal vandaag nog niet gegeven omdat het toch in mijn achterhoofd speelt. De injectie werkt 24 uur, dus hij zou om 15:00 zijn eerste tablet mogen krijgen. De Carporal zou dus in theorie uitgewerkt moeten zijn.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:48

Ik ben bijna 20 jaar dierenartsassistente geweest en honden kunnen echt ziek zijn van een hotspot. Zelfs honden gezien die de hele dag hun mand niet uitkwamen.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:59

Die van mij voelde zich destijds ook behoorlijk beroerd van een hotspot. Knapte wel snel weer op overigens na behandeling. Het is wel heel belangrijk dat hij blijft drinken, maak het water maar aantrekkelijk door iets toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld bottenbouillon (voor honden, zonder zout en toevoegingen) kopen, of je roert wat blikvoer door het water of een scheutje karnemelk ofzo.

Beterschap en hopelijk is het toch niks ernstigs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:11

Zorg dat hij vocht binnenkrijgt, desnoods met spuitje water of zo , dat z’n urine al zo sterk geconcentreerd was is niet goed. Krijg je er vandaag geen vocht in da bellen

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:28

Achjee wat een zorgen!

Qua drinken, mijn hondjes vinden geitenmelk helemaal geweldig. Misschien zou je dat kunnen proberen? Of inderdaad de eerder genoemde botten bouillon. Heel veel sterkte!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 18:00

Bedankt voor alle adviezen. Ik heb inmiddels contact gehad met Utrecht en zij snappen mijn zorgen. Ik probeer er nu wat vocht in te krijgen, maar als dat niet lukt bel ik toch de spoedlijn. Zijn hotspot ziet er eigenlijk super goed uit en is alweer bijna dicht en droog, dus ik vind het dan lastig dat zijn gedrag eerder achteruit gaat. Ik houd het wel in m’n achterhoofd dat dat toch de oorzaak is.

Door zijn eliminatiedieet is het wat lastiger om dingen door z’n water te mengen, bottenboullion van uitsluitend geit heb ik nog niet gevonden. Geitenmelk ga ik even navragen bij de voedingsdeskundige. Hij moet gaan drinken vanavond, dat is een ding wat zeker is. Desnoods moeten we z’n eliminatiedieet maar opnieuw starten.. Verder ga ik zo z’n voeding met wat water aanmaken zodat hij op die manier vocht binnen krijgt.

Hij zit nu alweer 10 minuten onder de kast. Het is echt heel sneu om hem zo te zien. :(

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:06

Het is niet niks als je hond ineens zo achteruit gaat zonder dat je de oorzaak weet. Mijn advies is toch om die tekenprofiel test te laten uitvoeren of het een eventuele vorm van Lyme,anaplasmose of andere variant kan zijn, maar dan heb je dat in ieder geval al uitgesloten. Want daar kunnen ze ineens ook zo verschrikkelijk ziek van worden.

Edit: heb je inmiddels de bloeduitslagen via de mail binnen gehad?

Jip, mijn Australian Shepherd vriendje. 03-07-2024 Until we meet again Y;(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:10

Cupcakes, weet jij de incubatietijd van Lyme of Anaplasmosis?
Zondag de teken (maandag 2 kleine teken gezien dus ga er niet vanuit dat ze er al lang zaten) en dinsdag klachten.
Ik krijg het online niet gevonden maar kan dat zo snel al?
Als Lyme vind ik het nu niet klinken.

Waar heb jij laten testen? Zijn de uitslagen betrouwbaar?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:19

Bij honden is dat vrij lang. Tussen de twee en de vijf maanden. Dus zo snel gaat dat niet ;) bij Lyme.

Bij Anaplasmosis is dat èèn tot twee weken en als die de klachten al zo snel had lijkt dat ook onwaarschijnlijk.

Echter kan een allergie ook echt voor dezelfde klachten zorgen en dat is ook heel vervelend.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:25

BeFunny schreef:
Bij honden is dat vrij lang. Tussen de twee en de vijf maanden. Dus zo snel gaat dat niet ;) bij Lyme.

Bij Anaplasmosis is dat èèn tot twee weken en als die de klachten al zo snel had lijkt dat ook onwaarschijnlijk.

Echter kan een allergie ook echt voor dezelfde klachten zorgen en dat is ook heel vervelend.

Voor Anaplasmose niet. Daar staat een á twee weken voor. Ik heb geloof niet gelezen hoelang die teken er al zaten. Hoe goed je ook controleert, soms zie je wat over het hoofd.

Lyme is we tussen de twee en vijf maanden.

@Nyaleti, was die vraag voor mij bedoeld?
Laatst bijgewerkt door CupCakes_ op 17-07-24 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:27

Mijn hond kotste toen hij een hot spot had echt vanuit het niks.Door zijn lange vacht had ik niet gezien dat het zo n grote plek was.Ik had me nog aan hem geïrriteerd omdat hij zo piepte…heb daar erg een schuld gevoel over….

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 19:34

CupCakes_ schreef:
Het is niet niks als je hond ineens zo achteruit gaat zonder dat je de oorzaak weet. Mijn advies is toch om die tekenprofiel test te laten uitvoeren of het een eventuele vorm van Lyme,anaplasmose of andere variant kan zijn, maar dan heb je dat in ieder geval al uitgesloten. Want daar kunnen ze ineens ook zo verschrikkelijk ziek van worden.

Edit: heb je inmiddels de bloeduitslagen via de mail binnen gehad?

Het verhaal van Jip zit natuurlijk ook in mijn achterhoofd… Als ik naar een tekenprofieltest vraag, testen ze dan automatisch alle mogelijke ziektes die teken overbrengen? Ik wil vanavond voor mezelf even opschrijven wat ik allemaal wil laten uitzoeken als hij zich morgen niet beter voelt.

Ik heb toevallig net de mail binnen. Ik ben zelf helemaal niet thuis in alle afkortingen, dus moet nog even gaan puzzelen. Dat doe ik zo als ik de laptop bij de hand heb. Mocht je het willen zien kan ik ook kijken of ik het kan doorsturen of hier uploaden.

——

Hoelang de teken er precies gezeten hebben durf ik niet te zeggen. Hij heeft laatst bravecto gehad om een allergie tegen vlooien/mijten/enz uit te sluiten. De teken blijven dus klein omdat ze dood gaan zodra ze gebeten hebben. Ik controleer hem wel dagelijks, maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat ze er pas sinds zondag zaten.

De hotspot heb ik net weer verzorgd en geneest heel goed. Ik mag er nu ook veel beter aan zitten dan eerst. Helaas wil hij nog steeds niet drinken, dus geef hem af en toe even wat vocht met een spuitje. Ik ga zo z’n eten even aanmaken met wat vocht, hopen dat dat er goed in gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:38

Wanneer heeft hij bravecto gehad?
Daarvan gaan dus bij mij alarm bellen rinkelen.

Mogelijke bijwerkingen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-07-24 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:39

Eten aanmaken met water kan een goede zet zijn.

Ik denk dat de bloeduitslagen hier neerzetten niet zo'n gek idee is. Dan kunnen we even meekijken. Gaat waarschijnlijk sneller dan zelf googlen en dan ook nog googlen wat waar op kan wijzen.

I am because you were

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 20:12

De bravecto heeft hij eind mei gehad, dus dat is wel even terug. Ik weet niet hoelang bijwerkingen op kunnen treden?

Het eten aangemaakt met wat water ging er gelukkig in, dus hij heeft in ieder geval weer wat vocht binnen gekregen. Ik geef hem straks dan nog een beetje eten met water als hij niet zelf gaat drinken.

Hieronder de uitslag van het bloedonderzoek. Heel fijn als jullie mee willen kijken.
Afbeelding

Zijn ontlasting was net weer goed. Zijn urine nog wel wat geler en sterker qua geur, maar dat had ik ook niet anders verwacht. Hij heeft wel meerdere keren geplast. We hebben een klein stukje gelopen. Hij begon best opgewekt, maar even later sjokte hij als een oud hondje achter ons aan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:46

Mijn hondje is ook altijd erg van slag als hij een wond heeft, erg in paniek rennen door het huis e.d. Dat komt ook omdat hij ook een jeuk hondje is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:03

Lugea schreef:
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb inmiddels contact gehad met Utrecht en zij snappen mijn zorgen. Ik probeer er nu wat vocht in te krijgen, maar als dat niet lukt bel ik toch de spoedlijn. Zijn hotspot ziet er eigenlijk super goed uit en is alweer bijna dicht en droog, dus ik vind het dan lastig dat zijn gedrag eerder achteruit gaat. Ik houd het wel in m’n achterhoofd dat dat toch de oorzaak is.

Door zijn eliminatiedieet is het wat lastiger om dingen door z’n water te mengen, bottenboullion van uitsluitend geit heb ik nog niet gevonden. Geitenmelk ga ik even navragen bij de voedingsdeskundige. Hij moet gaan drinken vanavond, dat is een ding wat zeker is. Desnoods moeten we z’n eliminatiedieet maar opnieuw starten.. Verder ga ik zo z’n voeding met wat water aanmaken zodat hij op die manier vocht binnen krijgt.

Hij zit nu alweer 10 minuten onder de kast. Het is echt heel sneu om hem zo te zien. :(

In de geiten bouillon van Boil & Broth zit alleen geit! https://www.hondjekoek.nl/boil-broth-bo ... -goat.html

Heel sneu, heel veel sterkte.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:07

Jip zijn verhaal was wel bijzonder natuurlijk, maar daardoor ben ik zelf wel alert op alles wat met teken- of beenmerg te maken heeft. Soms niet geheel handig. :Y)

Volgens mij wordt er op Anaplasmose, Lyme, babesia en erlichia getest dacht ik.

Fijn dat hij in ieder geval wat vocht en eten binnen heeft! Heb je zijn urine toevallig al ingeleverd of nog niet? Anders zou ik dat morgenochtend ook even opvangen en inleveren. Vooral als hij veel plast en het wat extremer ruikt(meer dan normaal?).

Mocht je je zorgen willen sparren mag je altijd een pb doen!

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 21:13

Het is voor mij een enorme puzzel om z'n bloedonderzoek te ontrafelen, maar wat mij tot nu toe opgevallen is, is het ureum-creatininegehalte. Het Medisch Centrum voor Dieren meldt dat er bij een ratio <100 sprake is van nierfalen en Elvis heeft een ratio van 81,6... (bron: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureu ... ine-ratio/) Ook zijn albumine-globulineratio zit tegen de bovengrens aan, dit kan duiden op uitdroging...

Ik ga morgen zeker navraag doen naar het onderzoek voor de teken. We zitten hier echt volop in tekengebied, dus dat lijkt me dan niet onverstandig. Ik ga ook z'n urine nog even proberen op te vangen. Het ruikt veel sterker dan normaal.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:34

De uitslag zou ik met de dierenarts assistente doornemen.
Maar ik zou het rustig een paar dagen aankijken als hij vandaag weer wat heeft gedronken en gegeten. Ze kunnen van een hotspot flink last hebben en een corticosteroïd houdende zalf helpt. Wat ik zo zie aan de uitslag is een beetje uitgedroogd, en een ontsteking en dat zal de hotspot zijn.
Lyme lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, helemaal als de teken nog klein waren en de hond bravecto heeft gehad. De kans op uitwisseling van speeksel van de teek is vanwege het verschil in bloeddruk heel klein in het begin, en de teek is binnen een aantal uren dood.
Goed verwennen met lekkere afgekoelde bouillon van verse kipvleugels van de Lidl of Jumbo of zo, zodat hij blijft drinken. Een litertje kan in porties in de vriezer in een ijsblokjesdoosje of zakje. Zo'n pot met geitenbouillon is onzin, dat kun je zelf ook maken. :)

Over de IJssel

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-24 21:41

De dierenarts heeft me gebeld met de uitslag, maar gaf aan dat er niets bijzonders was. Hij eet wel, maar drinkt nog steeds niet uit zichzelf. De dierenarts gaf aan dat er niets op een ontsteking duidt, wat ik al best bijzonder vind als hij wel een hotspot heeft.

Ik kan hem helaas geen kippenbouillon geven omdat hij momenteel een eliminatiedieet volgt. Hij mag dus alleen geit hebben en laat dat nu niet het meest makkelijk te verkrijgen zijn. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar bottenbouillon van geit, maar dat heb ik nog niet gevonden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:43

Lugea schreef:
Het is voor mij een enorme puzzel om z'n bloedonderzoek te ontrafelen, maar wat mij tot nu toe opgevallen is, is het ureum-creatininegehalte. Het Medisch Centrum voor Dieren meldt dat er bij een ratio <100 sprake is van nierfalen en Elvis heeft een ratio van 81,6... (bron: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureu ... ine-ratio/) Ook zijn albumine-globulineratio zit tegen de bovengrens aan, dit kan duiden op uitdroging...

Ik ga morgen zeker navraag doen naar het onderzoek voor de teken. We zitten hier echt volop in tekengebied, dus dat lijkt me dan niet onverstandig. Ik ga ook z'n urine nog even proberen op te vangen. Het ruikt veel sterker dan normaal.

Maar is de hond in utrecht geweest? Er staat heel duidelijk dat er voor overige laboratoria (dus met andere apparatuur) geen referentiewaardes zijn vastgesteld.
Een goede dierenarts ziet nierfalen echt wel terug in het bloedonderzoek en zal hier ook zeker op gaan behandelen.

I am because you were

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:52

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before