Trekken aan de leiband afleren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Trekken aan de leiband afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 18:46

Ik ga sinds een tijdje regelmatig wandelen met de hond van een kennis. Dat beestje is helaas meer niet opgevoed dan wel, en trekt erg aan de leiband. De baasjes zijn niet gemotiveerd genoeg om dit af te leren, maar ik zou wel graag op een normale manier met de hond kunnen lopen.
Mijn vraag was of de hond kan leren dat trekken aan de leiband bij mij geen optie is, ook al mag dat bij zijn baasjes wel. Indien dat mogelijk is, wat is de beste manier om dit af te leren? Ik lees veel verschillende dingen op internet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:54

Ik heb het mijn herplaatser geleerd door stil te gaan staan zodra hij druk op de riem zette. Hij kreeg al vrij snel door dat ontspannen betekende 'doorlopen' en druk op de riem betekende 'stilstaan'. Ontspannen doorlopen is het geworden :D

MoppieFilou

Re: Trekken aan de leiband afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 19:33

Dat is inderdaad een manier die ik al enkele keren heb gelezen en die mij vrij makkelijk leek!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:34

Makkelijk, ja. Je hebt wel engelengeduld nodig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:41

Hoe lang is je lijn? Veel mensen gaan trekkende honden erg kort houden. Daarmee vergroot je vaak alleen het probleem maar. Mijn hond loopt eigenlijk altijd aan 8 of 5 meter rolijn. Trekt aan beiden niet. Doe ik er een korte vaste lijn aan dan trekt hij ook niet. Gewoon stukje opvoeding plus hij weet waar het kan mag hij alle ruimte hebben. In ruil daarvoor is er rust en respect als het niet kan.
Ik haat overigens touwtje trek wedstrijden, kort vast houden en steeds stil staan of omdraaien of wat dan ook. In zijn onbezonnen jaren getraind met gentle leader. Ideaal bij goed gebruik (dus zonder rollijn!). Hij kon niet trekken. Ik hoefde enkel op de juiste momenten te belonen. Heerlijk ontspannen wandelen dan en iedereen kan z'n energie kwijt waardoor iedereen tevreden is. Liever 5 km relaxt wandelen met behulp van gentle leader dan 1 uur verder en 1 kilometer verder

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:45

Je kan kleine voertjes meenemen, eventueel ook een speeltje als de hond dat leuk vindt.
De hond moet het ook leuk vinden om op jou te letten, komt er misschien iets leuks voor hem?
Zodra de hond maar even naar je kijkt, belonen met je stem en af en toe een voertje.
Je kan voertjes een eindje weggooien zodat de hond ernaar moet zoeken.
En als speler leuk vindt, met bv een flostouw even touwtrekken.

Behalve het stilstaan als hij trekt,
kun je hem ook voor zijn, maak tempowisselingen, slalommen, omdraaien en weer terug, en als hij dan op je let niet vergeten hem te prijzen!
Als jij interessant wordt voor hem en hij kan euro's (koekjes, prijzende woorden, spelen) verdienen, heeft hij hopelijk meer aandacht voor jou, en trekt hij minder.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-07-24 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:49

dierenfan schreef:
Liever 5 km relaxt wandelen met behulp van gentle leader dan 1 uur verder en 1 kilometer verder

Kan, maar het resultaat is hetzelfde :j
En dan vind ik een gentle leader een stuk minder hondvriendelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:51

Een gentle leader mocht je dat gebruiken, wel voorzichtig mee zijn. Het zit om de neus en dat is erg gevoelig. Eerlijk gezegd, sommige baasjes kunnen er inderdaad goed mee omgaan en dan heeft de hond er geen last van. Maar soms zie je honden zo ongelukkig naast hun baas lopen, dan heb k er gewoon medelijden mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:01

mika11 schreef:
Een gentle leader mocht je dat gebruiken, wel voorzichtig mee zijn. Het zit om de neus en dat is erg gevoelig. Eerlijk gezegd, sommige baasjes kunnen er inderdaad goed mee omgaan en dan heeft de hond er geen last van. Maar soms zie je honden zo ongelukkig naast hun baas lopen, dan heb k er gewoon medelijden mee.

Klopt en dat zit vaak weer in dat mensen de hond geen ruimte geven. Mijn korte lijnen zijn tussen de 150 en 250 cm. Ik haat zelf strak naast mij lopen dus eis dat enkel indien de situatie er om vraagt. Verder lekker doen waar ze zin in hebben maaarrrr linkse hond blijft links en rechts blijft rechts. Geen discussie daar in. We hebben een roedel van 6 gehad en daarvan 4 aan rollijnen. Ging prefect en zonder gedoe. Van daaruit misschien ook de gentle leader voorkeur. Dat er niet 5 honden benadeelt worden door 1 die niet mee werkt.
Overigens hier leer ik ze links, rechts, om, sneller, rustig, wacht en dat soort handige begrippen. Handig als ze graag in de bossen poepen of als we in het bos lopen. Ze kijken zelf hoe de riem gaat en nemen die route terug. Mijn terrier loopt zeldzaam aangelijnd. Die is aangelijnd dus ook niet heel erg opgevoed. Mijn herder loopt zeldzaam los die wil inmiddels ook niet graag meer los haha wij doen altijd super leuke spelletjes met de lijn. Om elke riem zit een stukje tuinslang om spelletjes mee te doen. Dat was ook ideaal om trekken af te leren omdat we trekken op commando

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:03

Ik zou zeker niet zomaar een gentle leader gebruiken bij een hond die niet van jou is. Zeker als de eigenaren er totaal niet mee bezig gaan en het niet belangrijk vinden. Die hond snapt gewoon totaal niet wat de bedoeling is omdat het hem niet is aangeleerd. Dan helpt een gentle leader er aan gooien en hem dus eigenlijk straffen echt niet. Vind dat ook een apart advies…

Mijn hond (11 maanden) wil nog al eens enthousiast zijn en dus gaan trekken. Ik ga dan stil staan en inmiddels heeft hij meteen door dat hij dan terug moet komen. Soms gooi ik een beloning achter me. Dan loop ik gewoon verder en beloon ik hem nogmaals als hij netjes naast mij loopt.
Zo leert hij dat naast lopen hem iets oplevert.
Maar stilstaan en wachten tot je hond terugkomt kan bij sommige honden wel zorgen voor heel veel frustratie, dus ik zou dat wel in de gaten houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:54

Goof schreef:
Ik heb het mijn herplaatser geleerd door stil te gaan staan zodra hij druk op de riem zette. Hij kreeg al vrij snel door dat ontspannen betekende 'doorlopen' en druk op de riem betekende 'stilstaan'. Ontspannen doorlopen is het geworden :D

Hee das een leuke aanpak!! Geen straf maar gewoon een beloning als ze wel doen wat je wil. Denk dat menig hond hier wel gevoelig voor is.

Die ga ik onthouden. Dank voor het delen!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:41

Belangrijk bij de aanpak van het stoppen is dat je timing goed moet zijn. Zodra druk van de riem af gaat dan meteen weer doorlopen. Dit kan danspasjes worden van een voet naar voren zetten en weer stilstaan, maar de ontspanning van de lijn (dit kan bij mij al zijn vertragen van de hond zijn als ik een pas inhoud, zet ik in als er lichtelijk druk op de lijn gezet wordt, maar niet echt getrokken) zou ik direct belonen. Als je te lang wacht of de hond moet bij je terugkomen is het risico dat je frustratie in de hand werkt. Of bijvoorbeeld een hond die terug komt en vervolgens weer heel hard naar voren rent. Bij sommige honden werkt dit overigens wel hoor, maar sommige honden hebben een duidelijker oorzaak gevolg patroon nodig.

Dus ja in theorie is het een hele simpele oplossing, maar goede timing is wel belangrijk.

Overigens kun je voordat je begint met strategieën om het trekken af te leren ook kijken of de hond wel af en toe aandacht heeft voor jou. Kijkt hij wel eens naar je? Zo ja, mooi! Beloon dat en maak het goede zo leuk dat hij het vaker wil doen. Zo niet, kijk of hij reageert op je stem of ga ergens stil staan en wacht tot de hond aandacht voor jou heeft en ga dat belonen. Of gooi een snoepje weg, wacht tot hij weer naar jou kijkt of toekomt en gooi dan snoepjes voor je op de grond. Meer aandacht voor jou is de eerste stap naar minder trekken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:43

Sowieso leren honden veel sneller van belonen dan van straffen :j

Inderdaad gaan stil staan, hebben ze snel in de gaten. Zodra de hond naar jou terug komt, direct wat lekkers geven met een commando (yes/braaf/goed/oid). Later kan je dit commando geven zonder lekkers, maar is voor de hond wel een beloning.
Wat ook al is gezegd, oefeningen doen waarbij de hond de aandacht op jou moet richten. Werkt ook het beste met wat lekkers.
Van de gedragsdeskundige heb ik een lijn van 1,5 meter aangeraden gekregen. Ik moet zeggen dat dit een hele fijne lengte is om mee te werken/wandelen!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:08

Wat ik me verder nog bedacht. Als niet zo veel moeite in training stoppen betekent dat de eigenaren niet zo veel met de hond ondernemen en deze zich stierlijk verveelt, dan kun je doen wat je wilt maar dan gaat het trekken niet over. Het zou zelfs sneu kunnen zijn om dat te willen want dan is de wandeling een van de weinige momenten dat de hond even zijn ding kan doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:42

Anomien schreef:
Goof schreef:

Hee das een leuke aanpak!! Geen straf maar gewoon een beloning als ze wel doen wat je wil. Denk dat menig hond hier wel gevoelig voor is.

Die ga ik onthouden. Dank voor het delen!

Zo hebben wij het thuis al onze honden toen der tijd afgeleerd. Stilstaan en wachten tot de druk van de lijn af is, dan verder lopen.
Op den duur snappen ze het heel goed
Druk op de lijn, hond komt een paar passen terug gelopen en we lopen weer verder.
Geen straf, geen negatieve associaties, 'gewoon' geen druk op de lijn
Je hebt er wel geduld voor nodig, soms ga je iedere pas weer stilstaan

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:54

Het boek van Turid Rugaas kan ik aanraden. Help mijn hond trekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:44

Goof schreef:

Dit is ook mijn aanpak. En daarnaast leren ze ook echt wel volgen wat ik gebruik in drukke verkeerssituaties. Dat heb ik aangeleerd door de aandacht erbij te houden en veel te belonen. Begin met korte stukjes en bouw dat uit. Ze loopt veel los of aan een lange riem. Aan de lange riem heeft ze ook gewoon de vrijheid om te lopen waar ze wil alleen mag ze niet gaan trekken. Veel snuffelen is ook toegestaan, ik probeer echt voor mijn hond te lopen niet voor mezelf.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:53

Hier ook inderdaad: druk op de lijn is stilstaan. Door dit consequent te doen (en in het begin sta je veel stil) neemt het gedrag op een positieve manier snel af. Inderdaad leren honden veel sneller positief dan negatief. Hulpmiddelen als een halti zijn per definitie negatief en leert de hond pijnassociaties.

Ik loop in de wijk altijd met een 3 meter lijn en ben daar heel handig in geworden. Bepaalde stukken loopt hij naast me en waar kan mag hij lekker voor me uit draven en snuffelen. Hij weet precies hoe lang zijn lijn is. Buiten de wijk gebruik ik een 10 meter sleeplijn, en dat weet hij ook. Dit soort duidelijke afspraken werken voor ons heel goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:19

TS om nog beter op jouw vraag terug te komen. Je hebt het over een hond die niet van jou is. Ik heb ook lange tijd voor een hond gezorgd bij mij uit de buurt. De liet ik uit, maar kwam ook dikwijls logeren. De opvoeding was anders en hoewel deze eigenaren wel openstonden voor een andere aanpak kwam er in de praktijk weinig van. Toch heb ik de hond eea kunnen leren. Net zoals je binnen een gezin net even anders te werk gaat kan dit ook. Ik merkte dan elke keer weer even dat er hond moest omschakelen en had daar ook veel geduld voor. Ben ook niet gaan corrigeren maar vanuit beloning gaan werken. Ik had ook wel het voordeel dat ze bij mij thuis met mijn hond meeging in dezelfde regels en grenzen. Maar wat ik dus wil zeggen, uiteindelijk heb ik er best een fijne hond aan gehad. Dus er is veel mogelijk!

Mijn huidige hond wordt ook verwend door mijn ouders als zij op haar passen. Daar krijgt ze niets van. Natuurlijk moet je goed naar de hond blijven kijken. Als het wel verwarrend is of stressvol dan moet je daar wel rekening mee houden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 21:31

Dankjewel voor de vele reacties!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:54

Goof schreef:

Deze! Levert onwijs veel frustratie op soms, maar blijven volhouden. Evt combineren met voertje als hij oogcontact maakt met je.