Pup eet eigen ontlasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Pup eet eigen ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 22:24

Hallo :)

Thuis hebben we een pup van 6 maand oud. Vanaf het begin dat ze bij ons is, eet ze haar eigen ontlasting op.

Bij de dierenarts heb ik dit aangegeven, de dierenarts zegt dat dit gewoonte is van uit het nest. De teef eet de ontlasting op van de pups en sommige pups nemen dit gedrag over, aldus de dierenarts.

Bij de hondentrainster heb ik gevraagd hoe in dit gedrag op kan lossen. Zij geeft aan dat honden dit doen als ze te weinig uit de voeding halen en dan eten ze ontlasting op. Bij verkeerde voeding zie je dit bijvoorbeeld. Ik heb aangegeven wat ik voer en ze zei dat dit in principe een prima brok zou moeten zijn en dat ik het eerst even aan moet kijken.

Maar ondertussen doet ze dit dus nog steeds. Ik voer caracroc puppy, onbeperkt:
https://www.carocroc.nl/producten/premium/puppy/

Ik weet dat er voorstanders zijn voor vers voeren maar dat heeft niet mijn voorkeur. Een andere brok gaan voeren zou ik dan liever doen.

Graag hoor ik tips en adviezen, maar vooral graag ervaringen van Bokkers die hetzelfde hebben meegemaakt, en hoe dat is opgelost.

Bedankt alvast!

En groeten van dit schattige poepetende hondje <3
Afbeelding

mika11

Re: Pup eet eigen ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:31

Sanofor/veendrenkstof geven, kan goed werken.
En aan de riem houden, het is ook zelfbelonend gedrag.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:39

Onze pup deed dit ook (maar dan met de poep van onze andere honden) en die kreeg als pup smolke en daarna carocroc zoals de rest. Helaas is hij dit eenmaal volwassen blijven doen ook met andere merken voer.

Toen wij voor 1 van de honden moesten overstappen naar een sensitive brok (had geen zin om meerdere tonnen voer neer te zetten) is dit gedrag als sneeuw voor de zon verdwenen.

Wij voeren nu proplan lam&rijst sensitive digestion.

Het kan zijn dat er iets in de carocroc zit wat de poep aantrekkelijk maakt. Maar hij probeerde buiten ook wel eens een drol van een vreemde hond te pakken. Of de behoefte is met deze hoogwaardige sensitive brok gewoonweg verdwenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:55

Probiotica geven?
Wij gaven dan vroeger wat biogarde,maar tegenwoordig is er wel veel probiotica voor honden.
Ik zou dat gaan proberen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:17

Pups eten inderdaad vaak ontlasting en dit maakt snel een soort zelfbelonend gedrag. Probeer het in eerste instantie te voorkomen om het gedrag te doorbreken: direct opruimen in de tuin en met uitlaten, en met uitlaten ook voorkomen dat de pup eigen ontlasting of dat van een ander kan eten.
De oorzaak kan liggen in dat uit de huidige of vorige voeding te weinig wordt/werd opgenomen (dan blijft het gedragsmatige component over). Om de darmen te ondersteunen is niet één middeltje aan te wijzen wat goed werkt, want het gaat vaak juist om het totale plaatje / puzzeltje. Een goede voeding/brok is belangrijk die aan alle basisbehoeften van een pup voorziet en daarnaast kan het nodig zijn vanbinnen nog te ondersteunen. Het is echter niet handig om blind allerlei middeltjes te gaan geven. Trap bijvoorbeeld niet in de veel gepromote probiotica-snoepjes die je dagelijks zou moeten geven om al je issues op te lossen (pure marketing!). Probiotica via voeding aanvullen is altijd goed. En in supplementvorm alleen indien nodig en tijdelijk, en dan gericht de juiste bacteriestammen. Maar dat terzijde :))

Onze hond was als pup ook enorm geneigd om zaken van straat te vreten, soms ook ontlasting. Ik heb hem toen Bokashi van Bio-ron gegeven en aangevuld met Veendrenkstof. Een mooie en veilige combinatie en het straat vreten is daarmee (plus het stuk voorkomen net oog op zelfbelonend gedrag) verdwenen. Bokashi en veendrenk herhaal ik nog steeds in intervallen regelmatig.
Ook kan kefir een mooie probiotische aanvulling zijn, dit geef ik standaard een paar keer per week.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:35

Bij pups kan dit inderdaad een nestgewoonte zijn. Je zou de pup ook een aantal keren biergisttabletten kunnen geven, dit maakt dat de ontlasting niet meer 'lekker' smaakt en ze er dan vanaf blijven. Die tabletten kun je gewoon bij de drogist halen.
Tegelijkertijd zou ik ook iedere keer de ontlasting weghalen, en kijken of de brokken inderdaad voldoende de eetbehoefte van je pup dekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:18

Die van ons deed het ook en stopte er gelukkig vanzelf mee na een tijdje. We deden elke keer na de grote boodschap meteen afleiden met iets en dan belonen. En snel de ontlasting weghalen. Soms was hij te snel maar vaak lukte het wel. Na een paar maanden is het gestopt gelukkig. Schijnt inderdaad aangeleerd te zijn vanuit het nest.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 22:35

Bedankt voor alle tips, n.a.v. dit topic ben ik veendrenkstof gaan geven, nu bijna 2 maand. Helaas heeft het nog niet het gewenste effect. Ik blijf het wel voeren omdat ik heb gelezen dat het gezond is voor een hond dus het kan vast geen kwaad.

Misschien dat ik toch binnenkort ander voer ga proberen, hoewel ik vooral het idee heb dat het een gedragsdingetje is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 11:54

Nog even een update, helaas is het probleem nog niet opgelost. Zoals ik al eerder schreef ben ik veendrenkstof gaan geven, dat had geen effect. Daarna ben ik biergist over het voer gaan doen, ook dat geen effect.

Ik ben inderdaad bang dat het een gedragsdingetje is, ze is ook echt enorm gefocust om de poep op te willen eten. Met uitlaten ruimen wij het direct achter haar kont op, maar soms poept ze ook in de tuin en eet ze het dus nog wel regelmatig op.

Toch wil ik nog uitsluiten dat het door het voer komt en ik ga nu Puur Fit voeren op advies van de dierenwinkel. Kijken of dat effect heeft. De vrouw van de dierenwinkel gaf aan dat het voer hoog in eiwit was, maar nu ik thuis ben en het vergelijk is het bijna gelijk aan de Caracroc die ik nu voer (28% & 29%) Qua analytische bestandsdelen komt hij aardig overeen met Caracroc enige verschil is ruwe as, 5.8% tegenover 7%.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:01

Ik volg even. De pup van mijn moeder doet dit namelijk ook. En ook de ontlasting van onze andere honden eet hij op.

Heeft al probiotica voor de darmen gehad en dit hielp niet.

Aan de voeding ligt het denk ik niet. Mijn pup doet het namelijk niet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:26

Advies van de dierenwinkel zou ik zelf nooit zo snel ter harte nemen. Orijen of acana bijvoorbeeld zou ik eerder geven dan de merken die jij noemt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:51

Onze hond heeft het jaren gedaan. Heel smerig. Maar waar je op moet letten is dat het geen spel wordt: wie is het snelste met poep opruimen. Die van ons werd heel strijdlustig, amper klaar en omdraaien en opeten. Ik denk dat je de hond niet meer los moet laten in de tuin, want als het af en toe toch lukt dan leren ze het niet af. Heel vervelend, succes ermee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:59

Mjetterd schreef:
Nog even een update, helaas is het probleem nog niet opgelost. Zoals ik al eerder schreef ben ik veendrenkstof gaan geven, dat had geen effect. Daarna ben ik biergist over het voer gaan doen, ook dat geen effect.

Ik ben inderdaad bang dat het een gedragsdingetje is, ze is ook echt enorm gefocust om de poep op te willen eten. Met uitlaten ruimen wij het direct achter haar kont op, maar soms poept ze ook in de tuin en eet ze het dus nog wel regelmatig op.

Toch wil ik nog uitsluiten dat het door het voer komt en ik ga nu Puur Fit voeren op advies van de dierenwinkel. Kijken of dat effect heeft. De vrouw van de dierenwinkel gaf aan dat het voer hoog in eiwit was, maar nu ik thuis ben en het vergelijk is het bijna gelijk aan de Caracroc die ik nu voer (28% & 29%) Qua analytische bestandsdelen komt hij aardig overeen met Caracroc enige verschil is ruwe as, 5.8% tegenover 7%.

1 op 1 vergelijken is niet echt mogelijk op die manier, het percentage dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten wordt namelijk niet uitgesplitst in die analytische bestandsdelen en dat percentage is wel heel belangrijk.

Ik zou zeker kijken naar specifiek de combibatie Veendrenkstof met Bokashi (van Bio-ron, bij voorkeur de groente variant). Veendrenkstof helpt bij het afvoeren van afvalstoffen, maar bokashi vult probiotica actief aan.
Maar dan blijft het maar een klein stukje van de totale puzzel. Gedrag (zelfbeloning) in combinatie met darmgezondheid en eventuele tekorten kunnen allemaal verklaringen zijn van ontlasting eten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:04

Het is zelfbelonend gedrag, poep is als een gebakje, dus dat is heel erg moeilijk om ze daarmee te laten stoppen.

Het enige wat echt kan in training is de cue ‘drop it’ aan te leren, daar moet in het begin dan zo’n grote beloning tegen over staan, dat het lekkerder is dan dat bruine gebakje.
Daarnaast kan je werken aan het voorkomen van en dan zou ik beginnen door het jezelf makkelijk te maken door eerst proberen te voorkomen dat het mis kan gaan. Dus op plekken waar veel poep ligt de hond naast je houden tot die cue ‘drop it’ bevestigd is.

Een makkelijke manier om drop it te leren:
https://youtu.be/ndTiVOCNY4M?si=ZKPQc3ni5JoFVZ1P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:15

Hier een hond van inmiddels 3,5 jaar die het nog steeds doet als hij de kans krijgt.
Is om andere redenen pas geleden door de volledige medische molen geweest dus een tekort hoeft niet perse de oorzaak te zijn.

Hier ook al vanaf pup af aan dat hij dit doet. Hier aangeleerd dat hij na het poepen bij ons komt voor een snackje. Dit werkt goed. Een enkele keer wanneer je het even niet ziet dat hij poept in de tuin bv eet hij het alsnog op.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:19

Ik heb het niet zelf mee gemaakt maar een vriendin van mij die had ook een hond en deed het ook.
Voerde ook carocroc maar dan de volwassen versie en is over gestapt op Farm Food en met een maand was het minder, niet weg en met een half jaar deed de hond het niet meer

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:07

Mijn hond is ondertussen ruim een jaar en hij doet het ook. De hygiëne in het nest was helaas ook niet goed (fokker kreeg toen de pups 4 weken waren een hartaanval en had niet voldoende hulp om de pups een goeie start te geven) en ik heb echt het idee dat het hiermee te maken heeft. Hij poept namelijk ook nog geregeld binnen, het interesseert hem gewoon niets.

Mijn hond krijgt overigens 90% vers vlees en daarnaast 10% Cavom als beloningsbrokje. Dus vers vlees is in mijn geval helaas niet de oplossing. Ik lees even mee voor andere tips.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:30

Misschien heel vervelend, maar zou een muilkorf helpen?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:12

Wat maakt dat je vermoed dat het vooral een gedragsdingetje is? Zijn er nog andere dingen in het gedrag wat a typisch is? Of wel typisch maar voor je gevoel willekeurig/ of zonder duidelijke functie op dat moment?

Is giardia uitgesloten? Zo ja met welke test?
Hoe ziet de ontlasting eruit? Valt het uit elkaar als je het oppakt?

Heeft je hond een flinke kauwbehoefte?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:16

Onze hond deed dat ook. Ze is nu 1 jaar en doet het niet meer. Wij zorgde er voor dat ze na het poepen niet bij der drol kon. Op een gegeven moment stopte t helemaal.

Wij geven nu Tammenga vers vlees. Echt een aanrader vind ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:36

Bij ons hielp, op advies van de fokster, eierkoeken voeren.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 02:02

koenlover schreef:
Mijn hond is ondertussen ruim een jaar en hij doet het ook. De hygiëne in het nest was helaas ook niet goed (fokker kreeg toen de pups 4 weken waren een hartaanval en had niet voldoende hulp om de pups een goeie start te geven) en ik heb echt het idee dat het hiermee te maken heeft. Hij poept namelijk ook nog geregeld binnen, het interesseert hem gewoon niets.

Mijn hond krijgt overigens 90% vers vlees en daarnaast 10% Cavom als beloningsbrokje. Dus vers vlees is in mijn geval helaas niet de oplossing. Ik lees even mee voor andere tips.

Moeder hond houdt nog heel lang het nest schoon... ( ja ik ruim tussen door zeker op maar veel was er nooit tot ruim 6 weken.. )

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:54

snorkel1986 schreef:
koenlover schreef:

Moeder hond houdt nog heel lang het nest schoon... ( ja ik ruim tussen door zeker op maar veel was er nooit tot ruim 6 weken.. )

Ik ben met 6 weken en met 8 weken bij het nest geweest en beide keren was het een vies zooitje (ik had al eerder een pup van deze fokker toen was het wel op orde anders had ik deze ook zeker niet meegenomen). Het waren ook 11 pups, wellicht is het dan teveel voor de moeder om bij te houden?