Uitslag hond vertalen vanuit DA taal naar begrijpelijke taal..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lavitabella

Uitslag hond vertalen vanuit DA taal naar begrijpelijke taal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 14:40

Hoi!

Ik heb deze middag via de mail een uitslag binnen gekregen van de ct scan en biopt van mijn hond. Nu is de dierenarts niet meer bereikbaar en ik ben veel te nieuwsgierig om te wachten tot maandag omdat het misschien om een tumor zou kunnen gaan. Google is ook nog een beetje onduidelijk als ik de moeilijke termen opzoek.

Is er een dierenarts die eens mee zou willen kijken naar de uitslag? De dierenarts heeft netjes alles beschreven bij de conclusie maar wel in dierenarts taal. :D
Laatst bijgewerkt door Lavitabella op 13-07-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalladidoo

Re: Uitslag hond vertalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:41

Via PB of ga je het hier neerzetten :o

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 14:42

Lalladidoo schreef:
Via PB of ga je het hier neerzetten :o

Ik zal eens kijken of ik het kan kopiëren zonder gegevens van mezelf openbaar te zetten. :D

Lalladidoo

Re: Uitslag hond vertalen vanuit DA taal naar begrijpelijke taal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:43

O ja, dat is ook nog een dingetje natuurlijk

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:44

Heb je al geprobeerd om het in chatgpt te zetten? Met de vraag om het te versimpelen qua taal?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 14:48

Hopelijk zo duidelijker!

Uitslag CT scan:

Indicatie
Op de poli in verband met chronische oorproblemen, met name aan de rechterzijde. Hier zijn
twee kleine woekeringetjes gezien in de rechter oorschelp en een bloemkoolachtige
woekering in de gehoorgang zelf.

Bevindingen
CT-onderzoek van de schedel is uitgevoerd. De CT-beelden staan in weke delen- en
botalgoritme ter beschikking.
De wand van de beide externe gehoorgangen is matig verdikt met mineralisaties en met
hierdoor vernauwing van het lumen (links matig, rechts fors en bijna niet meer luchthoudend).
In de beide bullae zijn kleine gesteelde mineralisaties zichtbaar. Verder zijn de bullae
luchthoudend.
In de rostrale rechter neusgang is geringe zwelling van de mucosa zichtbaar.
Verder is de linker neusgang, meatus nasopharyngeus, frontale en sphenoïdale sinussen en
de nasopharynx normaal luchthoudend.
De hersenen tonen symmetrisch met een normale pre-contrast attenuatie.

CONCLUSIE:
• Beiderzijds chronische otitis externa (R>L)
• Beiderzijds hyperostotische spiculae zonder duidelijke klinische relevantie.
• Geringe zwelling van de mucosa in de rechter neusgang. Ddx. normale nasale cyclus of
geringe rhinitis.

Kweek

Afbeelding

patiëntendossier

Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:54

De conclusie is dat je hond beiderzijds oor oorontsteking heeft van de gehoorgang waarbij er zwelling is (rechts meer dan links). Rechts zijn de slijmvliezen vd neusgang ook gezwollen, dit zou echter normaal kunnen zijn of passend bij een ontsteking.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:00

Idd beeld van een chronische oorontsteking.

Pseudomonas is nog wel lastig te behandelen. Chinolonen (bijv ofloxacine/cetraxal) moet je vaak hoger doseren dan gebruikelijk om hem weg te krijgen, een preparaat met tobramycine oid zou wel voldoende moeten zijn in normale dosering.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:03

Cchanny schreef:
Heb je al geprobeerd om het in chatgpt te zetten? Met de vraag om het te versimpelen qua taal?

Mijn vader heeft dit met zijn uitslag gedaan en de vertaling van ChatGPT was echt super!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:22

Conclusie die ik er uit opmaak is dus een chronische ontsteking van beide gehoorgangen. Geen aanwijzingen voor tomoren. Neusslijmvlies iets gezwollen maar kan normaal zijn (dit zal echter niet uit te sluiten zijn zonder bioptname, maar zou ik me nu geen zorgen over maken)
Die pseudomonas is wel vervelend. Die moet goed aangepakt worden, gelukkig nog redelijk te behandelen met meerdere antibiotica. Echter zul je ook moeten gaan behandelen met een speciale druppel die het slijmlaagje oplost dat de pseudomonas op zichzelf legt om zichzelf te beschermen tegen antibiotica (biofilm)
Alles is geen spoed en kan maandag mee begonnen worden in overleg met je eigen dierenarts :)

schoentje ?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 15:58

Dankjulliewel!

Maandag na de operatie heb ik meteen antibiotica meegehad en een oorzalf.
Hij krijgt nu Neomycine oorzalf, Marcocyl tabletten en Clavaseptin tabletten. Maandag moest ik sowieso bellen voor een controle afspraak en om te kijken of er verdere stappen nodig waren.

Ze hadden nog twijfels over de poliepen maar ik ben blij dat daar dan niks geks uit is gekomen.

Aan beide kanten is wel vervelend.. Ze hadden de andere kant wel gecheckt en daar niks bevonden. Hij word nu ook maar aan 1 oor behandeld.
Laatst bijgewerkt door Lavitabella op 13-07-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 15:59

Cchanny schreef:

Had ik nog niet geprobeerd! Moest eigenlijk meteen aan bokt denken om het te vragen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:50

Heeft/had je hond ook klachten passend bij beider zijden?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 22:05

Hannanas schreef:
Heeft/had je hond ook klachten passend bij beider zijden?

Het ene oor niet en het andere oor had veel oorsmeer en stonk. Die behandelen we nu . Nu nog 2 weken door zalven en dan een controle afspraak met scopie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie