Kat braakt veel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Kat braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:22

Hoihoi, wij hebben sinds kort een kat geadopteerd en we zijn er ontzettend blij mee. De vorige eigenaar vertelde dat de kat niet goed kon tegen natvoer in Gelei. Hier zou ze van moeten braken. Dus we gaven haar dus meteen natvoer in saus. Brokjes eet ze bijna niet. Maar het braken ging steeds maar niet over. Ze was wel heel actief en vrolijk. Nu zijn we daarvoor naar de dierenarts geweest en die gaf ons het advies om het wat tijd te geven en dan miss iets minder natvoer. Zelf hadden we besloten om te kijken of natvoer in gelei misschien dan toch beter werkt en de vorige eigenaar het misschien verkeerd vertelde. Dat ging een poos goed tot 2 dagen terug.

Nu braakt ze telkens het eten weer uit. Aan haar gedrag is niks veranderd en ze is nog steeds erg vrolijk en eet graag. Ze schrokt het niet naar binnen. Daarbij heeft ze ook toegang tot genoeg brok wat ze heel soms eet. Verder goed op gewicht en alleen ene traan oogje wat beter gaat nadat we druppels hebben gekregen. Maar het braken is dus nog steeds. Iemand tips of ideeën waar het aan kan liggen? Of meteen maar de medische molen in met bloedprikken en dergelijken?

Ze krijgt 2x per dag een half kuipje natvoer van de jumbo (100 gram).
Brokken uit de brok automaat. Purina ONE Indoor Formula met Kalkoen
Ze drinkt goed en haar ontlasting is ook prima.
Haar gedrag is ook normaal en ze heeft veel praatjes en is actief.

Anomien

Re: Kat braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:27

Ik zou even het nat voer achterwege laten en enkel brok geven tot je kat helemaal tot rust is gekomen. Over een maand of wat kun je het weer proberen.

Wellicht is het een kat met gevoelige maag en ook gezien de verhuizing.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:31

Anomien schreef:
Ik zou even het nat voer achterwege laten en enkel brok geven tot je kat helemaal tot rust is gekomen. Over een maand of wat kun je het weer proberen.

Wellicht is het een kat met gevoelige maag en ook gezien de verhuizing.

Goede tip! Ze eet van zichzelf heel weinig brok terwijl ze bij haar vorige eigenaren alleen maar brok kreeg en heel soms wat natvoer. Zou ze vanzelf dan meer brok gaan eten als we stoppen met natvoer geven?

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:33

Mijn katten hadden dit ook, en zij kregen gewoon droge brokjes. Ik kreeg van de dierenarts de tip om tijdelijk al het voer te vervangen door gewone gekookte kip. Dit zou heel licht op de maag vallen, en dus de maag even ontlasten. Niet te lang mee doorgaan natuurlijk. Het hielp wel bij de mijne, na de stress van verhuizen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:34

Wat voor kots is het? Bijna alleen maar vocht of echt het eten?

Als het alleen maar vocht is dan kan het dat ze te weinig eet en daardoor maagzuur overgeeft. Als het toch voornamelijk het eten zelf is dan zou ik het in een slowfeeder doen zodat ze het nog langzamer moet eten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:35

Mijn kater braakt van de goedkopere brokken die op basis van graan zijn. Iets duurder voer zonder graan en een hoog percentage vlees of vis en hij braakt niet meer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:35

Je zegt dat je een automaat hebt staan, was ze dit al gewend vanuit het vorige huis? Staat hierdoor nog steeds 24/7 brok, of wordt er op vaste momenten gevoerd?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:35

Amber_anne schreef:
Wat voor kots is het? Bijna alleen maar vocht of echt het eten?

Als het alleen maar vocht is dan kan het dat ze te weinig eet en daardoor maagzuur overgeeft. Als het toch voornamelijk het eten zelf is dan zou ik het in een slowfeeder doen zodat ze het nog langzamer moet eten

Het is echt alleen het eten. Voornamelijk dus het natvoet. Ze eet zelf al best langzaam. duurd altijd een poos voordat het op is. Heeft een slowfeeder dan nog zin?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:37

Marjo schreef:
Je zegt dat je een automaat hebt staan, was ze dit al gewend vanuit het vorige huis? Staat hierdoor nog steeds 24/7 brok, of wordt er op vaste momenten gevoerd?

De automaat heeft een schema maar omdat ze dus nauwlijks brok eet blijft het gewoon liggen. Eigenlijk eet ze dus alleen die 100 gram natvoer per dag. Ze was dat niet gewend.

Bedankt voor de snelle tips allemaal! :D

@MayoNeighs Maar het ging dus een tijdje wel goed op het huidige natvoer. Waardoor kan haar maag dan ineens zo van streek zijn? Het is trouwens een binnen kat. Wij hebben volledig zicht op wat zij dus binnenkrijgt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:40

Wat je kunt doen, is eventueel de droge brokjes een beetje vochtig maken. Dan eet poestoch de droge brokjes en krijgt ze ook wat vocht binnen.

Je zegt dat poes niet zo graag de droge brokken eet. Is het gebit gecheckt? Want als ze pijn hebben aan tanden en kiezen, dan eten ze ook slecht.

Verder zou je kunnen kijken of je een haarbalpasta kunt geven, of haar eventueel af en toe kammen. :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:43

Geef je altijd dezelfde smaak natvoer?
De kat van een vriendin van me geeft over van natvoer waar kip in zit. Het duurde even voordat ze dat ontdekte, want "vlees en dierlijke bijprodukten" in natvoer kan kip zijn, maar ook wat anders. Brokjes met kip gaat gek genoeg wel goed.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:49

Mijn (pas overleden) kat had een heel gevoelige maag.
Die deed het het beste op paté.
(ik kocht bij de plantenhal kuipjes van Athena, dat at ze het beste)

Ik heb voor haar ook wel eens via zooplus paté voor de gevoelige maag besteld. Daar deed ze het ook erg goed op.

zij had ook nog eens slechte tandjes en at daarom eigenlijk alleen maar natvoer.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 11:57

Ze heeft een algemene check gehad door de dierenarts. Toen is er ook globaal gekeken naar het gebit. Ik heb het gevoel dat ze het niet eet omdat ze natvoer lekkerder vind (daar zeurt ze ook enorm om XD). Harde snoepjes en stokjes vind ze wel heerlijk en eet ze snel op.

We gaven haar eerst dus brokjes in saus. Dat was dit:
https://www.welkoop.nl/whiskas-1-classi ... gIMPvD_BwE

Toen ze dit dus niet binnenhield zijn we overgestapt op de katten pathe van de jumbo met veel verschillende smaken. Waaronder vooral:
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-p ... -457153CUP
en
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-p ... -459655CUP
en
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-p ... -457154CUP

Mega bedankt voor alle tips! We gaan de smaken eens goed in de gaten houden en kijken wat we de afglopen dagen hadden gevoerd waardoor het misschien mis is gegaan!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:58

Heb je kattengras? De kat van de buurman had soortgelijke klachten en kon de haarballen niet kwijt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:01

Hoe oud is de kat?

Ik zou lichtverteerbare brok proberen: Royal canin Gastro intestinal of sensible bijvoorbeeld.
Werkt dat niet of is er ernstige verslechtering dan echt wel advies bloedonderzoek te doen bij de dierenarts.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 12:05

We hebben kattengras. Ze braakt ook echt alleen puur het voet, geen haarballen of iets dergelijks. Ze is rond de 1 jaar oud. Goeie tips!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:44

Als ze al nauwelijks brokken eet, zou ik het 24/7 aanbieden en niet op schema. Laat haar zelf maar kiezen wanneer ze wil eten.

Daarnaast zou ik het kattengras weghalen, dat stimuleert het braken alleen maar.

Ook zou ik stoppen met het goedkope natvoer. Dit veranderd te vaak van samenstelling waardoor het lichaam daar steeds weer opnieuw aan moet wennen. Beter investeer je in een goed merk natvoer.

Ik voer zelf Almo Nature en Cosma en ben daar zeer tevreden over. Mijn katten braken enkel haarballen. Via zooplus is dat ook nog wel voor een betaalbare prijs te halen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:58

Onze kat kan helemaal niet met natvoer, daar kotst ze altijd van.
Ze krijgt nu alleen droge brokjes van iams, lam. Andere brokken ging ook niet lekker.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:58

Wellicht kan een kwalitatief beter voer door de kat beter verteerd worden. Katten zijn vleeseters en het 'standaard' (supermarkt) kattenvoer bevat soms erg weinig vlees en veel voorbewerkte ingredienten (sterk geprocessed om als goedkope vulling te dienen) die ze niet goed verteren/verdragen en waar hun spijsvertering niet op gebouwd/ingesteld is.

Hier (link) kun je zelf lezen wat wel en geen goed kattenvoer is:

https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Wij voeren Carnilove en de kat vangt zelf muizen rondom de stal en ander klein grut, en soms krijgt hij diepvries kvv voor de kat. Goed voer heeft wel een kostenplaatje omdat een hoog vleesgehalte nu eenmaal geld kost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:00

Polly schreef:
Onze kat kan helemaal niet met natvoer, daar kotst ze altijd van.
Ze krijgt nu alleen droge brokjes van iams, lam. Andere brokken ging ook niet lekker.

Wel opletten dat ze dan voldoende water binnen krijgen. Veel katten drinken helaas veel te weinig waardoor nierproblemen op de loer liggen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:08

Doordat ze dus bijna niks eet liggen de brokken er 24/7. Wat je hierboven noemt is precies de reden waarom we graag nat voer willen voeren. Ik zal kijken naar de kwaliteit en de smaak waar ze eventueel niet tegen kan. De reden van het goedkopere voer is dat we dus niet zeker zijn of ze überhaupt tegen natvoer kan en het zonde vinden om meteen een hele dood te kopen als het blijkt dat ze er niet tegen kan. (Zoals de wiskas doos helaas). Bedankt voor alle goede tips. Hier kan ik zeker wat mee

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:17

Lokii schreef:
Doordat ze dus bijna niks eet liggen de brokken er 24/7. Wat je hierboven noemt is precies de reden waarom we graag nat voer willen voeren. Ik zal kijken naar de kwaliteit en de smaak waar ze eventueel niet tegen kan. De reden van het goedkopere voer is dat we dus niet zeker zijn of ze überhaupt tegen natvoer kan en het zonde vinden om meteen een hele dood te kopen als het blijkt dat ze er niet tegen kan. (Zoals de wiskas doos helaas). Bedankt voor alle goede tips. Hier kan ik zeker wat mee

Kijk eens bij zooplus, vaak kun je daar wel kleinere verpakkingen vinden :) .

Het grote nadeel aan goedkoper voer, is dat ze gebruik maken van veel restproducten waardoor de samenstelling steeds net een beetje anders kan zijn. Sommige katten doen het daar prima op, anderen helaas helemaal niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:22

Bij de dierenspeciaalzaak kon ik destijds wat verschillende soorten brok proberen. Kreeg van drie soorten zo'n 100 gram mee.
Ook hebben dierenartsen vaak proefzakjes beschikbaar, ook wel voor een gevoelige maag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:28

Marjo schreef:
Als ze al nauwelijks brokken eet, zou ik het 24/7 aanbieden en niet op schema. Laat haar zelf maar kiezen wanneer ze wil eten.

Daarnaast zou ik het kattengras weghalen, dat stimuleert het braken alleen maar.

Ook zou ik stoppen met het goedkope natvoer. Dit veranderd te vaak van samenstelling waardoor het lichaam daar steeds weer opnieuw aan moet wennen. Beter investeer je in een goed merk natvoer.

Ik voer zelf Almo Nature en Cosma en ben daar zeer tevreden over. Mijn katten braken enkel haarballen. Via zooplus is dat ook nog wel voor een betaalbare prijs te halen.

Dit. Die van mij gaan ook niet goed op dingen als Whiskas := Hier krijgen ze ook Almo Nature, naast onbeperkt droge brokken. Bij de dierenspeciaalzaak kun je kuipjes of blikjes natvoer kopen per stuk. Verschillende smaken en merken. Dat is meestal wat gezonder voer dan dat spul van de Jumbo.

Mijn eerste kat was heel gevoelig op de maag. Ze had een soort van scheurtjes in het maagslijmvlies. Er bestaat (nat en droog) voer voor katten met de gevoelige maag. Misschien kun je dat proberen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-07-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:29

Ik heb een paar bakjes pate gekocht van Gourmet Gold Zalm. Dus geen kip en wel wat duurder merk. Ben benieuwd! Wil het graag stap voor stap bekijken. Als we er niet uitkomen gaan we uiteraard optijd naar de dierenarts.