Kennismaken met de dierenarts?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ASF

Kennismaken met de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 15:01

We hebben een kitten. *\o/* Helemaal leuk natuurlijk. Nu mailde ik onze (vaste) dierenarts met wat vragen over castratie en kreeg terug dat we wel even een afspraak konden maken om kennis te komen maken.
Is dat normaal?

Kitten is een raskat. Gewoon 2 maal gevaccineerd, gechipt en ontwormd voor hij bij ons kwam met 13 weken. Ook nog ontworming meegekregen om het schema voort te kunnen zetten. Gezond verklaard (op papier) door de dierenarts van de fokker.
Ik zie dus niet echt reden om een consult te gaan betalen voor 'kennismaken' met de dierenarts. Sowieso is dat extra zeulen waar ik kitten zelf geen plezier mee doe en eerlijk is eerlijk, ik betaal met liefde aan de dierenarts als dat nodig is, maar terwijl er medisch niets aan de hand is vind ik het een beetje als geldklopperij voelen.

Dus, hoe doen en zien anderen dat?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:05

Zie het anders: voor het dier een moment om daarheen te gaan zonder geprikt te worden, pijn te hebben of andere negatieve ervaringen op te lopen.

Oftewel: een eerste positieve en pijnloze ervaring die ook later bij prikken o.i.d mee zal tellen voor de kat.
Waarschijnlijk even aaien, wat lekkers geven, misschien even wegen o.i.d. Ik zou gaan, alleen al om mijn kat te laten zien dat het niet altijd vervelend is

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:05

Ik zie niet in waarom het geldklopperij is. Heeft ze gesproken over kosten? Je kan dat best even navragen, maar het lijkt mij juist een goede manier om je kitten kennis te laten maken met de dierenarts zonder allerlei ‘enge’ onderzoeken :)

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:09

wij deden op de praktijk waar ik gewerkt heb puppy en kitten consulten tegen een klein bedrag (en op een andere kliniek waar ik gewerkt heb zelfs gratis)

Dit deden wij zodat we de patiëntjes in spé en hun baasjes in kleine porties de bij de leeftijd passende info konden verstrekken, en daarbij vooral ook om het patiëntje in spé op een laagdrempelige speelse manier in de belangrijkste leerfase van hun leven konden leren dat de DA niet een plek is waar je opgevreten wordt, en dat de mensen die daar werken eigenlijk super leuk en lief zijn!

En ja! Dat deden we dus ook met kittens, zodat ook die eraan gewent raakte om in dat stomme mandje, in dat enge lawaaiapparaat (auto) te zitten zonder dat dat meteen voor een vervelende prik of een castratie oid is. (wan DAN wordt dat mandje alleen nogmaar enger en vervelender)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:10

Het is juist heel goed om langs te gaan bij de dierenarts met een nieuwe kitten :j

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 15:12

Hmz, ik heb nooit katten gehad die moeite hadden met de dierenarts, dus bedankt al voor jullie andere inzichten.

En nee, ze hadden het niet over kosten. Maar als ik lees 'afspraak maken' ga ik er niet vanuit dat ze gratis mijn kitten willen knuffelen. :+

Daarnaast zei een arts in het ziekenhuis ooit dat een ziekenhuis de plek is met de meeste bacteriën en kans op ziek worden. Dat in mijn achterhoofd maakt niet dat ik nou heel kalm met een jong bevattelijk dier in de wachtruimte bij een dierenarts zit, ook al is het volledig gevaccineerd. :P

Kitten zit/ligt/slaapt thuis rustig in zijn reismand, die staat altijd in de woonkamer namelijk.
Ook is het niet mijn eerste kat, wel lang geleden dat ik een kitten had.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:15

ASF schreef:
Hmz, ik heb nooit katten gehad die moeite hadden met de dierenarts, dus bedankt al voor jullie andere inzichten.

En nee, ze hadden het niet over kosten. Maar als ik lees 'afspraak maken' ga ik er niet vanuit dat ze gratis mijn kitten willen knuffelen. :+

Daarnaast zei een arts in het ziekenhuis ooit dat een ziekenhuis de plek is met de meeste bacteriën en kans op ziek worden. Dat in mijn achterhoofd maakt niet dat ik nou heel kalm met een jong bevattelijk dier in de wachtruimte bij een dierenarts zit, ook al is het volledig gevaccineerd. :P

Kitten zit/ligt/slaapt thuis rustig in zijn reismand, die staat altijd in de woonkamer namelijk.
Ook is het niet mijn eerste kat, wel lang geleden dat ik een kitten had.

Een afspraak maken betekent toch niet direct dat het geld kost? Het is natuurlijk wel logisch dat je in samenspraak met de DA een tijdstip kiest (in andere woorden een afspraak maken).
Hierboven zei iemand dat ze dat tegen een kleine vergoeding deden en soms gratis. Daarom kan je het beste even bellen naar de DA wat de kosten daarvan zijn.

Je andere argument vind ik een beetje kul, sorry.

Maar goed volgens mij heb je je keuze al gemaakt :Y)

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 15:20

Nee hoor, ik ga zeker nog vragen wat de kosten zijn. En het argument 'positieve associatie' had ik gewoon niet over nagedacht omdat mijn andere katten nooit moeilijk doen of deden bij de dierenarts.
Gedoe met reismand en reizen ken ik ook niet, Sorry dat ik dat dus geen goed argument vind om mijn kat op te pakken en mee te nemen.

En tsja, besmettelijke ziekten komen nou eenmaal vaker voor op plekken waar zieken zijn. Of dat nou ziekenhuis of dierenarts is. Het is een feit dat ik sinds die opmerking niet heel comfortabel op die plekken kom. Dat mag jij onzin vinden, maar dat is nou eenmaal hoe ik me daarbij voel.
Ik wil ook geen mensen met zieke beesten thuis bij mij over de vloer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:23

Wij doen ook kitten consulten, bij een assistente.
Minder animo dan voor de puppy consulten tho.
Het is gratis maar je moet er wel de agenda voor blokken dus ja, je moet een afspraak maken.

Het is ook niet bedoelt voor jonge kittens en wordt ook pas aangeboden na de vaccinatie etc.
We bespreken ontworming / ontvlooiing, castratie, we kijken even naar de tandjes en wegen.
Kat mag los door de spreekkamer of knuffelen, wat ie wilt. Lekker wat snoepjes er in. Eigenaren hebben altijd wel wat vragen of anders vragen wij of het goed gaat etc.

Je kat is weer een keer in het reismandje geweest en heeft de kliniek al een keer gezien / geroken etc. Echt niks is hiervan is geldklopperij en echt bedoelt voor je kat.

Vjestagirl

Re: Kennismaken met de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:39

Eerlijk, ik zou het ook niet doen. Weer slepen met dat dier, en in mijn beleving wordt de dierenarts nooit leuk...
Maar goed, ik vond ze ook ontzettend mutsig, dus misschien dat dat mee speelt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:47

Nou heb ik een shetlander, maar als ik hem weer wat trailermak kan krijgen ga ik ook naar de kliniek en vraag elke DA en assistent of ze hem willen aaien en snoepjes willen geven.

Ik krijg hem nu dus bijna niet meer op de trailer vanwege alle DAbehandelingen.

Nou zal mijn trip mij alleen benzine kosten maar ik zou er zelfs een consult voor over hebben.

Een dier wat zich gedraagt bij de DA is goud waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:54

Ik zou daar weinig behoefte aan hebben en dat dan ook liever niet doen, al is het maar vanwege onhandig onnodig gesleep met de katten in de auto.
Er zijn vast mensen die dat juist prettig vinden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:12

Bij de kliniek waar wij zitten zijn elke week op een bepaald tijdstip puppyconsulten, geen idee of het ook voor kittens is. Dit is kosteloos en is bedoelt om het dier te laten wennen, even op de behandeltafel staan, aangeraakt worden etc. Ook bij de trimsalon waar wij komen kun je een puppy oefen afspraak maken, ook dat kost niets. Ik vind het een prachtig initiatief en zou er zelf dankbaar gebruik van maken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:20

Juist wel doen.

En dat “extra zeulen met de katten” is juist een; ik neem ze om te trainen.

Weet je hoe poedersuiker het is voor kat en eigenaar en dierenarts als je van die felle katten op consult hebt…

Maak het mandje leuk (zet dat gewoon open met een dekentje erin als extra slaap holletje) en train dat met ze door bijv af en toe een rondje met de auto te rijden en wat lekkers er in.

Kennismaken bij de dierenarts is dan ook heel erg gewenst.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:26

Als je zoiets niet wilt doen, oefenen dan in iedergeval zelf met het reismandje zo af en toe.
Even kat er in, optillen, rondje met de auto. Dat maakt zó enorm verschil voor je kat.
Vaak is het niet eens de dierenarts die nu zo dood eng is maar zitten de katten al gewoon toren hoog in hun stress / paniek door het autoritje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:09

Hananas, ik bedoel voor mezelf.
Vooral als het warm is: katten luikje dichthouden, zeurende katten omdat luikje dicht is en ze buiten willen plassen, kat krat 1 in de autogordel vastmaken, daarna 2. Gezeul met totaal 10 kg kat.
Bleeeh, laat maar.

De katten zelf zijn vaak genoeg in mandjes geweest en dat gaat eenvoudig, maar autorijden vinden ze gewoon afschuwelijk. So be it.

Met een kleine kitten die nog nooit ergens geweest is kan het wellicht een leuke oefening zijn.
Maar met volwassen katten ga ik echt niet bij iedere DA wissel even „kennis maken“ :n

Ik neem aan dat zo‘n service optioneel is toch?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:07

Ik zou er zelfs met mijn volwassen kat die inmiddels wat nare behandelingen achter de rug heeft, heel erg geïnteresseerd in zijn. Inderdaad voor de positieve associaties.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:27

Ik zou het niet doen. Of je moet al voornemens zijn om op regelmatige basis een positief bezoekje te brengen i.h.k.v. training. Misschien is het deze keer "leuk" (al vraag ik mij dat af want volgens mij zijn dit soort uitstapjes voor katten altijd stressvol) maar zodra hij de volgende keer behandeld moet worden zal die herinnering vast en zeker overheersen over die "leuke" keer. Ik zie op lange termijn dus ook geen voordelen.

En v.w.b. bacteriën (maar vooral virussen). Dat vind ik een heel legitiem argument. Het is mij meer dan eens overkomen dat ik een kat bijv. ging niezen na dierenartsbezoek. Kan een combi zijn van verlaagde weerstand en stress maar voor mij voldoende reden om niet onnodig te gaan zeulen met mijn dieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:59

Een kat is minder trainbaar, a.k.a eigenwijzer, dan een hond. Met een beetje geluk is de volgende kennismaking bij de vaccinatie.
En één slechte ervaring wist vele goede ervaringen uit.
Hooguit dat het waardevol is dat de eigenaar en DA kennismaken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:04

Ik lees hier meerdere keren dat een dierenarts nooit leuk is. Laat ik nou twee katten hebben die ontzettend graag naar de dierenarts willen en de dierenarts gewoon zien als leuk uitje.

Ze mogen in de auto in het tuigje en uit het raam kijken wat ze heel fijn vinden. Ze mogen buiten de praktijk ook nog rondlopen en dan in de wachtkamer op schoot zitten of in de reismand wat ze fijner vinden. In de kamer laten we ze eerst altijd los en geeft de dierenarts snoepjes. En dan weer terug in de auto.
Het is dus mogelijk om er een leuke ervaring van te maken, zelfs na een vervelende behandeling willen ze de volgende keer mee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:05

Ik zou het sowieso doen, al is het alleen maar voor de ervaring.
Onze papegaai gaat altijd twee keer per jaar voor controle naar de vogelarts. De ene keer nemen ze ook bloed af en de andere keer doen ze vrij weinig maar is het meer voor de positieve ervaring.
Op die manier merken ze dat het niet altijd eng hoeft te zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:01

Ik heb dit gedaan met onze eerste pup. Was tegen klein bedrag, zo'n puppycheckup. Echter vond ik het echt een grote advertentie voor de door hun samenwerkende partijen als royal canin, verzekeringen etc. Kregen allerlei folders mee en beste was brok voeren (denk ik anders over) en we moesten daar en daar training gaan doen, elke dag tanden poetsen met die en die tandenborstel en wassen met deze shampoo. Ben niet meer geweest met onze tweede pup toen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:14

Ikzelf zou het ook al niet doen: ik vind het sowieso al niet leuk om met dieren te gaan zeulen. Ik zou gewoon tegen de dierenarts zeggen dat je het liever gewoon efficiënt in 1x achter de rug hebt, of nog eens doorvragen wat de reden hierachter is. Tenzij je er intussen anders over denkt natuurlijk.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:50

Ik heb juist zelf die afspraak gepland bij elk van mijn katten. Dan heeft mijn vaste dierenarts mijn kat al eens gezien als er niets aan de hand is en hij/zij niet ziek is. Ze reageren allemaal anders bij de dierenarts namelijk. Meteen een goed moment om te checken hoe hun objectief de gezondheid van je nieuwe huisdier beoordelen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:55

Met een puppy vind ik het heel normaal om naar de dierenarts te gaan voor een wenafspraak. Ze kijken m dan even helemaal na, een onafhankelijke dieremarts die ook even een check doet op alles vind ik wel fijn.