Ragdoll kitten voer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hootje

Ragdoll kitten voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 21:57

Hi allemaal!

Komend weekend krijgen we onze ragdoll kitten, super leuk natuurlijk <3 Ik heb al wat research gedaan naar goed verantwoord voer wat ook leuk is in de maandelijkse kosten. Echter als ik google zie ik voornamelijk betaalde reclame en daarom vraag ik me af wat jullie kittens te eten krijgen en waarom? Het gaat dus om een ragdoll kitten van 13 weken.

Ik hoor het graag en alvast bedankt *\o/*

Emmaa2

Re: Ragdoll kitten voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:02

Specifieke rassen hoeven niet per se specifiek voer. Ik zou beginnen met een kwalitatief kitten voer en vanuit daar kijken of er specifieke dingen zijn waar ander voer voor nodig zou zijn. Kittens hebben voeding nodig met relatief meer fosfor en calcium, zodat hun botten kunnen groeien.

Waar ben je naar op zoek? Ik ben persoonlijk groot voorstander van het voeren van natvoer, puur omdat katten zelf vaak niet genoeg drinken en natvoer doorgaans hoger is in eiwitten en lager in graan en andere opvulmiddelen. Katten zijn carnivoren en halen, zoals het nu lijkt uit onderzoek, geen concrete voordelen uit het eten van voer met graan erin verwerkt.

Verder vind ik de kittenperiode zelf vaak een goed moment om katten te laten wennen aan verschillende structuren en soorten proteïne, zodat ze wat minder kieskeurig zijn op latere leeftijd.

De eerste dagen zou ik sowieso gewoon voeren wat de kitten ook kreeg bij de fokker. Als iedereen een beetje gewend en gesetteld is kan je langzaam switchen naar een voer dat je zelf wil geven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:03

Onze kittens kregen Leonardo brok omdat ze dat ook bij de fokker kregen maar daarna overgestapt op Orijen brok. Dat laatste waren veel mensen positief over, ook op het kritische Bokt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:08

Ik heb zelf een Ragdoll en merk uit de facebook groep ook dat ze vaker dan gemiddeld gevoelige darmen hebben. Ik voer om deze reden graan vrij maar zou in jou geval gaan voor kattenvoer van een hoogwaardig merk en dit rustig aan gaan mengen met het voer wat de kitten bij de fokker krijgt.
De facebook pagina natuurlijke katten en katten weetjes hebben beide een voer lijst waar dit duidelijk wordt

Heb je nog een kat? Ragdolls doen het slecht alleen namelijk. Als je nog een kat hebt kun je ook kijken naar voer voor alle leeftijden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:16

Onze kittens kregen bij de fokker Royal Canin kitten. Staan nu op Orijen en krijgen 1x per dag een portie natvoer. Daar doen ze het goed op, zijn mooi op gewicht.

Twee Ragdoll katers van ruim een jaar.
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:20

Hier gaan alle kittens weg met rauw vlees, schesir blikjes en carnis brok. Hier heeft het echt de voorkeur om vlees te geven. Beter voor de kat. Brok is er in mijn ogen vooral voor het gemak van de mens. Als je toch voor brok kiest dan zou ik kiezen voor een brok met een flinke hoeveelheid vlees (geen slachtvlees) en geen granen.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 22:26

xoranlover schreef:
Hier gaan alle kittens weg met rauw vlees, schesir blikjes en carnis brok. Hier heeft het echt de voorkeur om vlees te geven. Beter voor de kat. Brok is er in mijn ogen vooral voor het gemak van de mens. Als je toch voor brok kiest dan zou ik kiezen voor een brok met een flinke hoeveelheid vlees (geen slachtvlees) en geen granen.

Bedankt voor je advies! Ik zal even onderzoek doen naar vlees en welke merken dan het beste is.

Emmaa2 schreef:
Specifieke rassen hoeven niet per se specifiek voer. Ik zou beginnen met een kwalitatief kitten voer en vanuit daar kijken of er specifieke dingen zijn waar ander voer voor nodig zou zijn. Kittens hebben voeding nodig met relatief meer fosfor en calcium, zodat hun botten kunnen groeien.

Waar ben je naar op zoek? Ik ben persoonlijk groot voorstander van het voeren van natvoer, puur omdat katten zelf vaak niet genoeg drinken en natvoer doorgaans hoger is in eiwitten en lager in graan en andere opvulmiddelen. Katten zijn carnivoren en halen, zoals het nu lijkt uit onderzoek, geen concrete voordelen uit het eten van voer met graan erin verwerkt.

Verder vind ik de kittenperiode zelf vaak een goed moment om katten te laten wennen aan verschillende structuren en soorten proteïne, zodat ze wat minder kieskeurig zijn op latere leeftijd.

De eerste dagen zou ik sowieso gewoon voeren wat de kitten ook kreeg bij de fokker. Als iedereen een beetje gewend en gesetteld is kan je langzaam switchen naar een voer dat je zelf wil geven.

We gaan inderdaad het voer van de fokker eerst geven en even wat mengen! We zitten te kijken naar een voerautomaat zodat de kitten ook overdag lekker wat kan ‘zoeken’ en kan eten, met oog op dat onbeperkt brok vaak niet handig is. Welk natvoer raad je aan om te voeren aan een kitten?

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een Ragdoll en merk uit de facebook groep ook dat ze vaker dan gemiddeld gevoelige darmen hebben. Ik voer om deze reden graan vrij maar zou in jou geval gaan voor kattenvoer van een hoogwaardig merk en dit rustig aan gaan mengen met het voer wat de kitten bij de fokker krijgt.
De facebook pagina natuurlijke katten en katten weetjes hebben beide een voer lijst waar dit duidelijk wordt

Heb je nog een kat? Ragdolls doen het slecht alleen namelijk. Als je nog een kat hebt kun je ook kijken naar voer voor alle leeftijden

Ja ik ben inderdaad al wat onderzoek aan het doen naar die groep! Hoop dat ik snel geaccepteerd word. Goed om te weten dat ze gevoelige darmen hebben en dus graanvrij voer eigenlijk het ideaalst is. We hebben (nog) geen andere kat, eerst dit eens even opbouwen en dan over een tijdje zien hoe ze het doet & wat voor maatje we er dan bij zouden willen.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 22:27

Berdien schreef:
Onze kittens kregen bij de fokker Royal Canin kitten. Staan nu op Orijen en krijgen 1x per dag een portie natvoer. Daar doen ze het goed op, zijn mooi op gewicht.

[ [url=m/n42j4h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zijn ze mega knap trouwens <3 <3

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:29

Qua natvoer vind ik zelf Schesir fijn, is niet het goedkoopste voer maar imo wel een mooie middenmoot. Zooplus heeft als eigen merk Wild Freedom, dat is een kwalitatief goed natvoer met ook een kitten-lijn. Carny heeft ook een goed kittenvoer.

Als je overdag ook een portie wil voeren (wat ik wel aan kan raden!) zou je ook kunnen kijken naar een natvoerautomaat. Die zijn er al vrij goedkoop, en als je er eentje met een koelelement kiest (zoals de catmate) kan hij gewoon de hele dag buiten de koeling. Die van mij krijgen eten om 7.00, 16.00 en 23.00.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 10:54

Emmaa2 schreef:
Qua natvoer vind ik zelf Schesir fijn, is niet het goedkoopste voer maar imo wel een mooie middenmoot. Zooplus heeft als eigen merk Wild Freedom, dat is een kwalitatief goed natvoer met ook een kitten-lijn. Carny heeft ook een goed kittenvoer.

Als je overdag ook een portie wil voeren (wat ik wel aan kan raden!) zou je ook kunnen kijken naar een natvoerautomaat. Die zijn er al vrij goedkoop, en als je er eentje met een koelelement kiest (zoals de catmate) kan hij gewoon de hele dag buiten de koeling. Die van mij krijgen eten om 7.00, 16.00 en 23.00.

Wild Freedom is ook erg interessant! Is er ook in brokvorm zie ik. Gaat het natvoer niet erg stinken in een automaat? Ik kan me dat voorstellen dat je huis dan begint te ruiken en dat wil ik wel voorkomen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:15

Onze twee katten, waaronder een ragdoll, krijgen tegenwoordig graanvrij droogvoer van Josera. In het verleden heb ik o.a. Applaws en Purizon gevoerd, maar het voer van Josera bevalt beter.
Ik heb lang naast brok ook KVV gevoerd, de hamburgertjes voor katten van Darf. Maar ipv dat gewoon meteen op te eten sleepten ze dat door heel de gang, niet erg hygiënisch, dus daar ben ik mee gestopt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:22

Hier krijgen mijn Main Coon kruising kittens Leonardo. De graanvrije variant.
Dat kregen ze ook bij de vorige eigenaar.

En ben ondertussen ook bezig mijn oudere kat te laten proeven van de Leonardo.(aangezien ze momenteel graag mee snoept van de kleintjes hun brokken) Leonardo Fresh heeft namelijk 85% vlees in de brokken zitten, dus daar heb ik proefzakjes van besteld toen ik voor de kleintjes een zak voer bestelde.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:35

Hootje schreef:
Emmaa2 schreef:

Wild Freedom is ook erg interessant! Is er ook in brokvorm zie ik. Gaat het natvoer niet erg stinken in een automaat? Ik kan me dat voorstellen dat je huis dan begint te ruiken en dat wil ik wel voorkomen.

Ik zou natvoer niet in een automaat doen. Hier krijgen ze 2 keer per dag vlees. Ik laat dat max 15 minuten staan langer kan niet met Rauw. Als ze het dan niet op hebben is het pech hebben. Als ik thuis ben wil ik het nog wel eens een extra keer aanbieden. Ze hebben (afhankelijk van hoe snel ze het leeg eten, een afmeten portie brok in een surefeed) hun brok waar ze tussen door van kunnen eten. Verder zorg als je brok geeft dat je genoeg drinkplekken hebt. Hier heb ik 4 katten en 3 fonteintjes en een waterbak in huis staan ( niet in de buurt van voer).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:50

Hier Leonardo geprobeerd, maar daar ging er eentje hopeloos van aan de diarree. Ondanks heel zorgvuldig en langzaam introduceren. Leonardo gestopt en met een dag was de diarree weg. Orijen gaat wel goed.

Qua vlees krijgen ze Animonda Carny, dat gaat met smaak naar binnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:30

Ik voer nutrivet inne en porta21. Die zijn beide dus graan vrij

Voor natvoer krijgen ze Pathe van jarrah. Ik laat het (als het niet zo warm is als nu) gewoon staan en hij eet het over de dag door op. Ik heb ook een bak met koelelement

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:33

Hier loopt ook een Ragdoll katertje van 1 jaar rond.
Bij de fokker kreeg hij Royal Canin kitten en die heb ik ook de eerste 6 maanden gegeven. Dit was hij als kitten gewend en wilde niet meteen te veel veranderen. Daarnaast heeft hij ook al wat meegegeten met de toen volwassen katten. (farmina en power of nature). Vanaf het begin ook allerlei soorten natvoer geïntroduceerd. En hij is dan ook net als mijn andere katten niet zo kieskeurig wat wel zo makkelijk is. (wel wat werk geweest want toen hij kwam wilde hij niks aan natvoer.)

Nu krijgt hij net als mijn andere katten ongv 50% natvoer (wisseld, almo nature animonda, arcana etc) en 50% brokken mix power of nature en Farmina

Dit is mijn knappe man
Afbeelding

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:38

Ik heb birmanen en ik merk aan de vacht dat het erg wisselt hoe ze op voer reageren. Zelfs binnen hetzelfde merk. Ik wissel nog wel eens van smaak omdat dat beter schijnt te zijn. Maar dat is niet altijd een succes.
Het is dus een kwestie van uitproberen en langzaam wisselen van merk of smaak door het diir het oude voer te mengen.

Hier eten ze de graanvrije Purizon brokjes van Zooplus. Ik heb ook wel voer geprobeerd met nog meer vleesaandeel (o.a. Power.of Nature) en daar gingen ze van aan de diarree.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:05

Ik gebruik van kitten af aan (al 6 jaar inmiddels) al brok van Power Of Nature, kwalitatief zeer goed voer met veel eiwit, hoog vleesgehalte en weinig tot geen andere rotzooi er in. Ik heb 2 katten, waarvan 1 Ragdoll. Ze doet het er super goed op, heeft onbeperkt brokjes staan en is perfect op gewicht. Natvoer geef ik gewoon “kattensoep” van de AH, Gourmet volgens mij, maar ik wissel nog wel eens. Deze verdun ik dan nog eens extra met water.

Deze website analyseert voer en heeft eens een stukje over Power Of Nature geschreven.
https://www.catmoneo.nl/power-of-nature/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:36

Berdien schreef:

[ [url=m/n42j4h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar hoeft geen strikje om hoor! Ik neem ze zo wel mee! <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:38

Haha weet wat je zegt :D Ze zijn heerlijk maar ook zoooo boevig. Er is geen dag saai meer hier :')

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:26

Bedankt voor jullie reacties! We hebben nu gekozen voor het kittenvoer van Sam’s field. Tot nu toe doet ze het hier goed op!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:36