Nederlands puppyplatform Bazoeki

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Nederlands puppyplatform Bazoeki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 09:49

Ik lees in een Belgische krant dat het “Nederlands puppyplatform Bazoeki” naar België komt.

(https://m.hbvl.be/cnt/dmf20240705_96293286)

Hebben jullie ervaring met dit platform? Elke erkende fokker -de betrouwbaarheid laten we maar even in het midden- sluit zich toch meestal aan bij de rasvereniging? Althans, daar ga ik oa op zoek naar een fokker. Andere bronnen zijn mijn dierenartsen. Wat maakt dit dan zo anders? Op basis waarvan claimt deze site betrouwbaar te zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:35

Ik had een nestje pups, belde iemand met interesse, na een kwartier bleek hij van bazoeki te zijn. Hij wolde mij op die site als fokker. Ik heb gelijk gezegd er niks mee te maken te willen hebben. Als hij dat aan het begin van het gesprek gezegd had had ik m afgekapt. Ik heb niemand nodig die zich met de verkoop van mijn pups bemoeit. Ik heb collega fokkers ook voor hen gewaarschuwd en het nummer doorgegeven
Ik vond het zo’n achterbakse actie

Lukasje

Re: Nederlands puppyplatform Bazoeki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 11:38

Zo, dat is best een aparte werkwijze !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:45

Het voordeel van Bazoeki is dat het een opstap kan zijn voor verkopen van gezonde kruisingpups (inclusief onofficiële outcrossprojecten) en rashonden die niet voldoen aan de showvereisten, bijvoorbeeld bij Franse bulldogs omdat er geselecteerd is op een functionelere bouw, en daardoor niet bij de rasvereniging terecht kunnen, of omdat ze gefokt hebben met een dier met een wit vlekje op de borst wat diskwalificatie bij het ras betekent en daarom niet kunnen showen, terwijl het dier zowel medisch als gedragsmatig top is.

Erkende fokker is een broodfokterm en juist deze fokkers sluiten zich zelden aan bij een rasvereniging, ze fokken namelijk geen stamboekdieren, er zijn weinig goede fokkers die deze term gebruiken.

Voor mij waren de kosten bij Bazoeki een reden om bij het afgelopen nest het niet in te zetten, zeker omdat de pups al 8 weken waren toen ik de site vond, maar de kans is behoorlijk dat ik het voor een toekomstig nest wel inzet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:18

Ik vind de prijzen die ze vragen toch wel heel erg veel.
Zowel voor de fokker als de kopers.

En ik kwam net al een broodfokker tegen die daar adverteert.
En een broodfokker die nu geminderd is hadden ze ook aangenomen dus die huisbezoeken zeggen heel erg veel.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:49

Ik weet dat er fokkers zijn die bij beiden zijn aangesloten, maar ik weet ook dat er prima fokkers zijn die hommeles hebben gehad met de rasvereniging en daarom niet bij de rasvereniging zitten.

Het blijven mensen en rasverenigingen blijven verenigingen met mensen dus dat dat niet "klikt" hoeft niet te betekenen dat iemand geen goede fokker is.

Persoonlijk vind ik dat rasvereniging niet altijd alles zegt en Bazoeki kan dus een prima manier zijn om een pup te vinden. Het blijft altijd opletten, de rotte appels vinden overal hun weg wel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 14:54

Absoluut! Niet elke fokker aangesloten bij een rasvereniging is betrouwbaar.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:00

Ik fok wel via een tasvereniging en heb me dus aan de eisen van die rasvereniging te houden. Nu ben ik zelf van fokbeleid maar alle ouderdieren worden gecontroleerd op de afgesproken gezondheidsonderzoeken en bij ons worden de pups ook gecontroleerd op levershunt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:04

Mizora schreef:
Het voordeel van Bazoeki is dat het een opstap kan zijn voor verkopen van gezonde kruisingpups (inclusief onofficiële outcrossprojecten) en rashonden die niet voldoen aan de showvereisten, bijvoorbeeld bij Franse bulldogs omdat er geselecteerd is op een functionelere bouw, en daardoor niet bij de rasvereniging terecht kunnen, of omdat ze gefokt hebben met een dier met een wit vlekje op de borst wat diskwalificatie bij het ras betekent en daarom niet kunnen showen, terwijl het dier zowel medisch als gedragsmatig top is.

Erkende fokker is een broodfokterm en juist deze fokkers sluiten zich zelden aan bij een rasvereniging, ze fokken namelijk geen stamboekdieren, er zijn weinig goede fokkers die deze term gebruiken.

Voor mij waren de kosten bij Bazoeki een reden om bij het afgelopen nest het niet in te zetten, zeker omdat de pups al 8 weken waren toen ik de site vond, maar de kans is behoorlijk dat ik het voor een toekomstig nest wel inzet.

Er zijn genoeg stamboom honden fokkers die zich "Erkende FCI fokker noemen"

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:07

Aanbieders screenen
We gaan langs op locatie, checken registratie- en chipnummers en kijken wat de fokker doet om gezonde sociale honden te fokken. Is het ok? Dan krijgt de aanbieder toegang tot ons platform. Zolang als de fokker pups verkoopt via Bazoeki blijven we onze checks uitvoeren.

Dit staat op Bazoeki:
Waarom moet een wildvreemde waar ik totaal geen achtergrond van ken in mijn huis laten, alle info over mijn honden geven, wat willen ze zien aan chipnummers trouwens? En dan gaan zij geld verdienen aan de verkoop van mijn pups, waar ik alles voor gedaan heb en zij alleen hún nieuwsgierige wijsneus tegenaan bemoeid hebben. Ik wil zelf pupkopers uitzoeken, ik wil ook zelf beslissen bij ontmoeting of ik er wel of geen pup aan verkoop. Daar heb ik geen platform voor nodig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:10

BeFunny schreef:

Ik ken aardig wat fokkers van veel verschillende rassen, maar ik ken niet een die zich erkend FCI fokker noemt. Op mijn website stond aangesloten bij de Raad van Beheer en de rasvereniging

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:31

Billy schreef:
BeFunny schreef:

Ik ken aardig wat fokkers van veel verschillende rassen, maar ik ken niet een die zich erkend FCI fokker noemt. Op mijn website stond aangesloten bij de Raad van Beheer en de rasvereniging

Ik ken ook meerdere fokkers die zich wel zo noemen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:35

Mizora schreef:
en rashonden die niet voldoen aan de showvereisten, bijvoorbeeld bij Franse bulldogs omdat er geselecteerd is op een functionelere bouw, en daardoor niet bij de rasvereniging terecht kunnen, of omdat ze gefokt hebben met een dier met een wit vlekje op de borst wat diskwalificatie bij het ras

Mizora: voor zover ik weet kun je met deze honden prima voor puppybemiddeling bij de rasvereniging terecht ( mits de ouders inschreven dieren zijn natuurlijk) Je kunt de honden alleen niet showen, maar dat is wat anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:51

Vaak is er vanuit rasverenigingen een verplichting tot minimaal 2x ZG halen, of zelfs 1x U en 1x ZG of U. In dat geval is puppybemiddeling dus geen optie want het nest heeft daarmee niet voldaan aan de eisen van de rasvereniging.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:41

Ze hebben een tijd geleden ontzettend veel fokkers benaderd om hun puppen (tegen betaling vanuit Bazoeki) aan te bieden op Bazoeki. Zodat ze natuurlijk konden zeggen "Kijk eens naar ons aanbod en de fokkers die zich aangesloten hebben!". Ik denk dat een handjevol fokkers zich daadwerkelijk hebben laten overtuigen om op het aanbod in te gaan.

Een beetje fatsoenlijk fokker hoeft niet te sleuren met pups, over het algemeen zijn die al lang en breed verkocht vóór het nest geboren wordt.

Bazoeki is een verkapte MP. Ik ben geen voorstander van die handel met dieren via zo'n weg. Maargoed, er zijn ook 'fokkers' die geen waarde hechten aan de nieuwe baasjes en gewoon hun pups aan de eerste beste verkopen die zich meld, dan is zoiets als Bazoeki een uitkomst.
Laatst bijgewerkt door KimD op 06-07-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:45

Vind je jezelf niet een klein beetje kort door de bocht KimD?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:00

Ik ben het volledig met Kim eens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:01

Douce schreef:
Vind je jezelf niet een klein beetje kort door de bocht KimD?

Nee hoor. :=

Als je contact had gehad met Bazoeki dan snap je precies mijn punt. Er zijn bekende broodfokkers aangesloten bij Bazoeki en als je dat aankaart komen ze met het aparte redenen waarom het wel geoorloofd is.

Ik ben overigens ook niet pro-rasvereniging. Van onze rassen ben ik bij een wel en een niet aangesloten. Het valt en staat met de rasvereniging zelf en hoe zij het fr opstellen en hanteren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:05

Ja je hebt je bewoording aangepast :+ in je huidige bewoording ben ik het met je eens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 22:09

Douce schreef:
Ja je hebt je bewoording aangepast :+ in je huidige bewoording ben ik het met je eens.

Nee hoor, ik heb een 's' weggehaald en voor de verdere rest niks aangepast.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:45

Over het algemeen zijn puppies meteen gereserveerd, verkocht of is er een lange wachtlijst voor. Weet niet of er echt een website voor nodig is ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:53

GaelleS schreef:
Over het algemeen zijn puppies meteen gereserveerd, verkocht of is er een lange wachtlijst voor. Weet niet of er echt een website voor nodig is ?

Ik adverteer mijn nest ook via mijn eigen website, dat zeker. Maar over het algemeen zijn ze al verkocht voordat ze geboren zijn. Er komen wel eens een of twee weer beschikbaar omdat er geen match is, of een groter nest dan verwacht.

Maar via MP of Bazoeki zou ik mijn honden nooit aanbieden, brr... Mensen die daar adverteren van 'ons' ras is ook direct een bepaald soort fokker zeg maar.

Er zijn wel degelijk mensen met nesten die complete nesten over hebben of Maar één of twee verkocht hebben en de laatste tijd steeds meer. Mensen lijken toch steeds meer de betere keuzes te maken in fokkers waardoor veel bdb blijven zitten met hun puppen en dus moeten leuren.

Een BC nest waar een goeie vader Maar waardeloze moeder achter zat heeft nog steeds een over, ze zijn inmiddels een week of 12 al gok ik. Die had met acht weken nog vier van de zes over. :=

Hopelijk zet het door en wordt er steeds bewuster gekocht. :j

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 00:21

Goed dat ik dit lees en ook de andere kant zie, die van de fokker.

Ik had bijna een lidmaatschap gekocht omdat ik op zoek ben naar een puppy.

Ik vind het wel lastig om te achterhalen hoe ik een puppy kan kopen bij een betrouwbare partij.

Gelukkig geen haast, kinderen "zeuren" al een paar jaar om een puppy dus daar kan nog wel een periode bij.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:49

Via een rasvereniging en verder goed je verstand erbij houden zonder verleid te worden door snoezelige puppypootjes/buikjes/oogjes...

Eerst bedenken wat voor type hond je zoekt en dan informatie opzoeken, een keer naar een rasbijeenkomst etc. Dan zoeken wat de vereisten zijn van de vereniging. Er zijn ook fokkers die buiten hun club fokken maar wel de vereisten volgen. Ogentest, heupentest... Kies je een werkras kan je kijken naar werkkwalificaties van de ouders. Ook showresultaten van de ouders vind ik wel meetellen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 07:20

De licg heeft een goede start gemaakt met dit artikel:
https://www.licg.nl/honden/de-puppy-che ... gIFBPD_BwE

Als je voor een specifiek ras gaat kun je inderdaad kijken via rasverenigingen of facebook groepen. Via facebook kun je van tevoren vaak al checken hoe diegene overkomt en wat voor berichten diegene plaatst. Dan kun je al een beetje een backgroundcheck doen voordat je ergens op bezoek gaat.

Edit: binnen mijn ras zijn er een aantal fokkers uit de rasvereniging gestapt. Zij fokken wel nog via het reglement, maar hadden redenen om eruit te stappen. Vandaar dat de rasvereniging voor mij niet de enige plek is om een goede fokker te vinden.