Wat zit er in mijn kippenhok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Lonneke

Wat zit er in mijn kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 22:06

Er zitten de laatste tijd veel beestjes in het kippenhok, en zie de kippen zelf ook veel in de veren pikken.

Ze zitten nu in een ander nachthok tot ik alle beestjes weg heb.

Is dit bloedluis of wat anders?

Heb ze zo duidelijk mogelijk op de foto proberen te krijgen maar is lastig aangezien ze zo klein zijn.

Afbeelding

/ Een paard gallopeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart, en wint met zijn karakter /
merci Lo van de sprong :+: Sake 449 x Jurjen 303

tamary

Re: Wat zit er in mijn kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:10

Bloedluis is nachtactief en dan pikken de kippen geen veren. Kan veerluis zijn, in elk geval een huidparasiet. Hok inspuiten met veerust of insmeren met witkalk. Kippen ook behandelen (kan ook met veerust als het moet, vraag anders de DA om geschikt middel) aangezien deze beestjes dagactief zijn en dan op de kip zitten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:32

Bij een hele grote besmetting kunnen bloedluizen ook overdag actief zijn.
Zo aan de vorm te zien zou ik toch aan bloedluis denken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:03

Bloedluis

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:08

Bloedluis.

Heel eerlijk? Beste advies is om het hok te verbranden en een nieuw hok te maken. Goed alle kieren dicht kitten.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 01:32

Bloedluis is een beetje een rood achtig beestje, als je ze dood drukt en uitwrijft zie je allemaal bloed.

Heb je dat al geprobeerd?

Joy & Fionn ! <3

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-24 07:57

Maaaaike deze zijn bruinsig, maar hebben misschien nog geen bloed gehad? Ze kunnen niet bij de kippen nu.

Maar er zitten er echt megaaaa veel. Hele hok zit vol zie ze overal rondlopen.
Hebben het hok 4 dagen op rij met spiritus ingespoten maar helpt niet echt. Die tip kregen we laatst van iemand.

Vandaar de twijfel van is het dan wel bloedluis :(

/ Een paard gallopeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart, en wint met zijn karakter /

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:01

Bloedluis kan ook bruinig zijn. Ze zitten er een beetje tussen in.
Het hangt er net vanaf of ze al volwassen zijn en/of zich hebben volgezogen.
Zo te lezen en zien is dit echt wel bloedluis.

Aan de foto's te zien gaat het om een houten verblijf.
Dat maakt het bijna onmogelijk om het hok van bloedluis te ontdoen, want ze gaan overal tussen zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:01

_Lonneke schreef:
Maaaaike deze zijn bruinsig, maar hebben misschien nog geen bloed gehad? Ze kunnen niet bij de kippen nu.

Maar er zitten er echt megaaaa veel. Hele hok zit vol zie ze overal rondlopen.
Hebben het hok 4 dagen op rij met spiritus ingespoten maar helpt niet echt. Die tip kregen we laatst van iemand.

Vandaar de twijfel van is het dan wel bloedluis :(

4 dagen spiritus en 5e dag aansteken. :')

Mijn ervaring: zo’n heftige uitbraak is niet meer goed te krijgen. Of de kippen er een jaar uit laten of het hok verbranden.

Wees wel voorzichtig nu er spiritus op zit.

Boehoe!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:11

Ik zou ook idd het hok eruit gooien.
En niet meteen een nieuwe neer zetten, want anders zitten ze daar ook binnen de kortste keren weer in.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:16

Wat ik zelf doe om mijn houten hok bloedluisvrij/arm te houden; alle kiertjes en naadjes langs met een stoomreiniger en daarna insmeren met diatomeeenaarde. Ook de zitstok hiermee, en door de bodembedekking mengen. Evt een stofbad voor de kippen met dat spul, daar maken ze dankbaar gebruik van. Het is een prachtig natuurlijk middel waarbij de luizen uiteindelijk uitdrogen en het loodje leggen. Verwacht niet in één dag resultaat, maar uiteindelijk neemt de populatie aanzienlijk af. Rigoreus het hok verbranden hoeft dan ook weer niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:30

Er bestaan ook kippenvlooien, die zijn zwart en niet rood zoals de bloedluis. Meestal zie je bloedluis niet overdag. Maar luizen of vlooien, dit is echt een hele forse besmetting die er niet in 1 dag ingekomen is. Hoe oud is je hok? Anders zou ik hem afbreken en afvoeren. Als het een nieuw hok is dan kan je nog overwegen hem uit elkaar te halen en te desinfecteren, dan alles behandelen en weer in elkaar zetten en bijhouden. Er is genoeg spul voor te koop.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:44

Je kunt het hok ook eens inspuiten met dasty ontvetter Werkt super. Gaat alles van ongedierte in hok kapot. Goed spuiten in naden en kieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:15

Bloedluis begin als doorschijnend en dan hebben ze nog geen bloed op. Zijn ze zwart dan zijn ze verzadigd. En daartussen nog meer variatie.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:02

Ik heb mijn hele houten hok (nogal een mega hok) witgekalkt van binnen, van bodem tot plafond, wanden en stokken. Zo ben ik van een flinke besmetting afgekomen.
Maar dit lijkt wel heel heftig, dus weet niet of je te laat bent.
En ik zet af en toe roofmijt uit om een nieuwe besmetting te voorkomen.

זכור

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:59

Exolt en byemite halen.
Ik heb altijd houten hokken met het juiste spul kom je er echt wel vanaf hoor, een nieuw hok is nergens voor nodig

Different isn't bad, it's just not the same

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:00

Hier ook bij een ernstige besmetting in ons houten hok alles schoongemaakt en ingesmeerd met een papje van diatomeeën aarde. Ook een handje droog mengen met het strooisel.
Geen luis meer gezien!

Marije fan de Nysted meer dan 10 jaar van je mogen genieten. Helaas heb ik afscheid van je moeten nemen. Rust zacht maffe merrie.
Wat is het ongelooflijk waar "je weet pas wat je mist, als het er niet meer is"...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:23

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:35

Mirjam79 schreef:
Hier ook bij een ernstige besmetting in ons houten hok alles schoongemaakt en ingesmeerd met een papje van diatomeeën aarde. Ook een handje droog mengen met het strooisel.
Geen luis meer gezien!

Deze tactiek werkte hier ook bij extreme besmetting. Eerst alles dood gespoten met veel Dasty en toen de diatomeeën aarde. Sindsdien van de bloedluis af _/-\o_

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:57

Ik heb geen kippen, maar wel valkparkieten en daar kan bloedluis ook op afkomen.
Gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik ben er wel altijd bedachtzaam op en zeker tijdens deze warme en vochtige periode.
Je kunt ook altijd controleren of je bloedluis hebt door een oud bankpasje door de kieren van het hok/de voliere heen te trekken. Daar zitten ze graag verstopt.
Bloedluis is ook één van de redenen dat ik voor een aluminium voliere heb gekozen. Dat is minder aantrekkelijk voor ze.

En idd roofmijten gebruiken! Maar bij zo'n flinke besmetting is dat waarschijnlijk geen oplossing.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-24 13:15

Ja ik snap niet hoe het er imeens zoveel kunnen zijn, zag voorheen niets aan de kippen maar van de een op de andere dag wilde ze het hok niet meer in.

Begon toen het de eerste dag zo heet was.

Hok is vrij nieuw dus wil het toch graag proberen te redden.

Diatomeeen aarde ga ik eens opzoeken.
Heb ook nog een tip van veerust gekregen.

Maar ze lopen echt door het hele hok, ook het plafon enz
Zie ze ook gewoon overdag

Als ik fotos kijk vind ik ze wel het meest op bloedluis lijken.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:23

Dit is bloedluis wat eigenlijk een mijt is. Bij ons bestrijd ik ze met frontline puppy. Dit is een vloeistof die je in je hok kunt spuiten. Vergeet zeker niet alle kieren en naden want daar kruipen ze in. Zelf heb ik krielen en als ik ze kippen wil behandelen dan neem ik ze op en spuit 1 keer onder de vleugel tegen het lichaam aan. Daar zitten nml de minste veren en wordt het goed opgenomen. Bij grote zou je denk ik 2 keer moeten spuiten.

Dreams do not have an expiration date. Take a deep breath and try again.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie