Konijnenvoer aanraden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mila_p

Konijnenvoer aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 08:19

Hallo allemaal!

ik vraag mij af of iemand van jullie konijnenvoer kan aanraden. Mijn konijntje is 7,5 jaar oud en heeft af en toe last van plakkerige uitwerpselen (haar keutels zijn niet mooi hard, maar zacht en ruiken niet goed). Nu denk ik dat dit door haar voer komt, maar dit weten we niet zeker. Ze krijgt momenteel het basisvoer van Tom en Co. 
Welk voer kunnen jullie aanraden voor oudere konijntjes die haar darmstelsel wat kan ondersteunen?

groeten,
Mila

Joy_Mennings

Re: Konijnenvoer aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:25

Onze konijnen zijn nog niet zo oud maar doen het goed op dit voer:

Afbeelding

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:11

Science selective inderdaad en ze hebben ook een 4 plus variant. Wat krijgt je konijn nog meer te eten?

Wij geven bijvoorbeeld lijnzaad brokjes erbij voor de ontlasting

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:31

Mijn konijnen kregen ook altijd Science Selective. Echt een mooi merk om als basis brok te voeren en ze hebben het er allemaal altijd top op gedaan, zonder dat ik iets anders moest bij voeren etc. Al vulden we uiteraard wel aan met goed hooi en genoeg vers groen voer etc. Maar met geen enkel konijn problemen met ontlasting gehad al die jaren. Dus ik zou vooral kijken naar in basis een goede brok zoals Science en dan goed aanvullen met hooi en groenvoer.

Maar idd, wat krijgt je konijn bij jullie nog meer te eten ernaast?

“She thought a lot about forward movement these days— and standing still. Sometimes, even if you were peddling for all you were worth, it was hard to tell if you were getting anywhere. But every day she told herself she was making this work. She would makes this work. She kept her dreams small, so they were reachable.” — Mary e. Pearson

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:57

Havens M5 (koffiemaatlepel per kg konijn), hooi & wat twijgen vers om te knagen (hazelaar, wilg, berk bv). Basis dus en rest even weglaten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:12

Zijn dat niet de blindedarmkeutels?
Die zijn plakkerig en ruiken sterk, een konijn eet die normaal gesproken zelf op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:15

Afbeelding

Wij hebben ons konijnen en cavia's op dit voer
Daarnaast hooi/groenten/fruit soms een snoepje of stukje brood
Doen ze het heel best op

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:16

Bij plakpoep wordt aangeraden om helemaal terug te gaan naar alleen maar hooi en vanuit daar verder te kijken en dingen toe te voegen

Als het inderdaad blinde darm keutels zijn en ze eet die niet op dan kan het ook een teveel aan voer zijn, dus terug naar alleen maar hooi. Of ze is dik en kan er niet meer bij of omdat het een ouder konijn is kan er ook nog arthrose spelen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie