Verbouwing klein appartement, wat te doen met katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

SnuitjeLove

Verbouwing klein appartement, wat te doen met katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:22

Wij woning in een appartement van de woningbouw van ongeveer 58m2. We hebben 2 binnen katten die ook af en toe op ons afgeschermde balkon zitten (kattennet).

Tussen september en december wordt er bij ons een nieuwe keuken, badkamer en toilet geplaatst. De werkzaamheden zullen zo'n 3 weken (15 werkdagen) gaan duren. Werkzaamheden vinden plaats tussen 07:00uur en 15:30uur. We kunnen ervoor kiezen om de werklui een sleutel te geven van de woning.
Ik vraag me af hoe we dit het beste aan kunnen pakken om het voor onze poezen zo prettig mogelijk te laten verlopen.
We zouden ze kunnen opsluiten overdag in onze slaapkamer en eventueel toegang tot ons balkon (via slaapkamerraam) te geven. Echter ben ik ook bang dat het lawaai in huis voor veel stress gaat zorgen, wat maakt dat ze misschien in het balkon net gaan klimmen of juist de hele dag angstig onder het bed gaan zitten. Ook ben ik bang dat een van de werklui per ongeluk de deur zal open doen en dat er een kat weg kan glippen.

Een andere optie waar ik naar gekeken heb is een kattenhotel hier in de buurt (50minuten fietsen). Dit zou voor 2 katten €18,- per dag kosten wat ongeveer neerkomt op €380,-. Voordeel is dat het qua prijs nog wel behapbaar is (we zijn beiden nog student, maar hebben een beetje spaargeld), en dat de katten geen last van lawaai zullen ervaren. Ze zijn met zijn 2en daar en hebben steun aan elkaar. Nadeel is dat we zelf de katten waarschijnlijk 3 weken niet kunnen zien omdat het niet echt in de buurt is om makkelijk langs te gaan, daarnaast weet ik ook niet of dit wenselijk is vanuit het pension. De katten zijn gewend om veel opschoot te liggen en bij ons in bed te slapen, dat zou dus ook niet kunnen en ze zullen ons dus kunnen gaan missen.

3e optie is om in de omgeving iets van een huisje te huren of chalet of iets in die richting, en dat we daar zelf met de katten gaan zitten. Voordelen; we zijn dan samen met onze katten, we hebben zelf ook geen last van de verbouwing. Nadelen; geen idee wat de opties zijn in de omgeving, kan erg prijzig gaan worden, katten kunnen krabschade aanrichten in andere woning.

Het liefst zou ik de laatste optie als mogelijkheid zien, maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Ik hoor graag tips en adviezen! We wonen trouwens in de omgeving van Zwolle.

Damelza

Re: Verbouwing klein appartement, wat te doen met katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:24

Is er niet een kennis die een kamertje over heeft waar ze terecht kunnen?

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:29

Kun je vanuit de woningcorporatie niet in aanmerking komen voor een wisselwoning? Is toch vrij intensief wat ze gaan doen in jullie woning..

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:32

IrisDH schreef:
Kun je vanuit de woningcorporatie niet in aanmerking komen voor een wisselwoning? Is toch vrij intensief wat ze gaan doen in jullie woning..

Nee helaas wordt er geen vervangende woonruimte geregeld. Er wordt een toilet unit geplaatst op de parkeerplaats en eventueel een badkamer unit maar zelfs douchen is onbekend of dat door kan gaan.
In de nacht krijgen we een chemisch toiletje in onze woning ter beschikking die hun zelf zullen reinigen en legen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:33

Damelza schreef:
Is er niet een kennis die een kamertje over heeft waar ze terecht kunnen?

Nee, we hebben weinig bekenden in de omgeving wonen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:40

Van waar zijn jullie? Misschien dat er een bokker in de buurt zit die jullie wel even helpen wilt?

Sometimes you meet your once in a lifetime horse, but heaven wants to have a great horse as well. You are free now, watch over us and one day i hope you are waiting for me by the gate. Joey 30-01-2025.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:41

Nadeel van een chalet is dat je ook de kans loopt dat de katten ontsnappen en dat je ze dan helemaal niet meer terug vind vanwege de vreemde omgeving.
Kattenhotel lijkt een goede optie ware het niet dat mijn kat jaren terug er ooit doodziek vandaan gekomen is (niesziekte ondanks inenting).
Ik zou toch kiezen voor opsluiting op de slaapkamer maar dan wel met een raam wat dicht blijft én een afgesloten deur (met slot) zodat ie ook niet per ongeluk open kan als jullie er niet zijn.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:44

silvericathy schreef:
Van waar zijn jullie? Misschien dat er een bokker in de buurt zit die jullie wel even helpen wilt?

Wij wonen in Zwolle.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:46

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:48

Ik zou ook kiezen voor in de slaapkamer met de deur op slot. Het is drie weken, en dan nog niet eens in het weekend, dat is wel te overzien.

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:50

DubbelFun schreef:
Nadeel van een chalet is dat je ook de kans loopt dat de katten ontsnappen en dat je ze dan helemaal niet meer terug vind vanwege de vreemde omgeving.
Kattenhotel lijkt een goede optie ware het niet dat mijn kat jaren terug er ooit doodziek vandaan gekomen is (niesziekte ondanks inenting).
Ik zou toch kiezen voor opsluiting op de slaapkamer maar dan wel met een raam wat dicht blijft én een afgesloten deur (met slot) zodat ie ook niet per ongeluk open kan als jullie er niet zijn.

Zie net dat er een slot zit in de slaapkamerdeur, dus we kunnen ze inderdaad opsluiten. Raam hoeft ook niet perse open in de maanden. Slaapkamer grenst wel letterlijk aan de badkamer dus dat zal wel lawaaierig zijn, maar we kunnen wel genoeg schuilmogelijkheden daar maken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 16:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:54

Als je bang bent dat de katten misschien uit paniek op je bed gaan plassen kun je dat misschien afdekken met een zeil+oude deken oid of misschien het hele bed omhoog tegen de muur zetten ??

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:05

Wij hebben zo'n zelfde situatie gehad afgelopen jaar en er voor gekozen om onze angstige binnenkat op de slaapkamer te laten (en een hele ruime inbouwkast). Zodra de werkmensen weg waren in de namiddag (en opgeruimd hadden), mocht ze weer door het hele huis lopen tot de volgende ochtend.

Nee, het was niet ideaal, haar leefruimte was een tijdje beperkt en ze zat vaak onder het bed of in de kast verstopt, maar we wilden het haar zeker niet aandoen om op een totaal onbekende plek, met onbekende katten én mensen te zijn zonder ons en ons hondje, omdat ze heel veel steun en 'ontprikkeling' bij ons drieën vond (en vindt).

Ze heeft zich ontzettend goed aan de situatie aangepast destijds, heel dapper en lief was ze. :j

,

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:08

Poeh ik zou katten dus juist nooit in de verbouwherrie laten zitten.
Dat tegelwerk ed maakt zo'n vreselijke herrie..dat gaat door merg en been.
Ik zou of kiezen voor een kattenopvang,sommige asielen bieden ook tijdelijke opvang en misschien nog betaalbaarder ook en anders hopen op een lieve bokker in de buurt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:11

Zet eens een oproep op de facebookpagina 'dierenoppas gezocht en aangeboden'. Wellicht kun je een oppasadres vinden waar ze samen in huiselijke omgeving kunnen verblijven (en daar lekker op schoot kunnen liggen).

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:41

Ik heb deze week badkamer verbouwd. Katten in woonkamer gelaten. Het is niet elke dag herrie. Met plaatsen van de keuken heb ik ze in een slaapkamer opgesloten. Zorg dat ze opgesloten zijn als die lui er zijn want de deur blijft constant open. Zodra zij weg waren mochten ze van mij overal lopen. Heb geen last van stress

Cattery adira Brits kort en lang haren
https://www.instagram.com/cattery_adira ... _source=qr

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:46

Kan je niet kijken voor een wat goedkope airbnb ofzo waar katten ook mee kunnen?

Instagram: roux.bink.en.ik

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:51

SnuitjeLove schreef:
Nee helaas wordt er geen vervangende woonruimte geregeld. Er wordt een toilet unit geplaatst op de parkeerplaats en eventueel een badkamer unit maar zelfs douchen is onbekend of dat door kan gaan.
In de nacht krijgen we een chemisch toiletje in onze woning ter beschikking die hun zelf zullen reinigen en legen.

Ik zou dat dus echt niet accepteren. Dan ga je dus letterlijk kamperen in je eigen huis, met een toilet/bad-unit waar je heen moet lopen? Met je plee-rol onder je arm? Wat een armoe. En dan 's nachts op een PortaPotti, wat een idee. Ik zou hier echt laaiend over zijn en het niet accepteren. Gewoon uit principe.

Ik zou echt voor een vakantiehuisje gaan met de katten mee. Als je dan tóch moet kamperen, doe het dan in stijl :D

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 18:07

Ja al gekeken daar vakantiehuisjes/airbnb/chalets etc. in de buurt maar echt niet binnen onze budget of in de buurt iets kunnen vinden (we hebben geen auto).

We hebben helaas niet zoveel te eisen wat dat betreft. Denk niet dat ze zoveel woningen beschikbaar hebben dat ze het hele complex tijdelijk ergens anders kunnen huisvesten. We zijn al heel blij dat we uberhaubt nieuwe keuken/badkamer/wc krijgen. Wonen hier net een paar maanden en het was heel oud allemaal.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:30

Ik had vorig jaar hetzelfde (rijtjeswoning van woningbouw) en ik heb 2 teckels. Die moest ik dan ook maar in een slaapkamer opsluiten _-:(
Er werd niets geregeld door de woningbouw behalve een dixie en een soort dixie-douche BUITEN. In november -O-

Ik heb uiteindelijk 3 weken op een vakantiepark gezeten met kinderen en honden. Heel gedoe met brengen, halen, zelf werken maar ben toch blij dat ik dat gedaan heb uiteindelijk.
Er zijn ook buren thuis gebleven en die hebben zich 2 weken lang ongemakkelijk gevoeld en afgezien.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:36

Flappus al naar gekeken? Die doen ook aan pension/opvang, al weet ik niet of ze dit voor katten ook doen. Een mailtje of belletje kan altijd. Lijkt in ieder geval net iets goedkoper. Afstand is even de vraag ;) Maar dat is aan jullie.

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:53

Alleen het slopen en leidingen verleggen maakt lawaai, verder valt het reuze mee. Ik zou ze in de slaapkamer opsluiten, kattenbak, krabpaal, speeltjes en voer daar neerzetten, blaadje op de deur plakken dat de deur NIET open mag ivm de katten, en dan overleven ze het wel.

Over de IJssel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:23

De herrie is alleen met slopen en als er nieuwe leidingen geslepen worden. Dat laatste is niet altijd. Voor de rest is het hooguit de radio van die lui.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:33

Hoe doen jullie het voor jezelf zonder badkamer en wc?

Hier fase 1 gehad qua verbouwing, woonkamer keuken incl sloopwerk, erg veel leidingwerk gedaan. Kat heeft daarbij gewoon op de slaapkamer vertoefd, meestal in bed veilig onder het dekbed := . Dat wat normaal niet mag maar nu wel, want veilig plekje.. Ze hebben zelfs naast het bed leidingen gefreesd en dat ging allemaal prima. Ze had het ook precies door wanneer de werkmensen weg waren, dan stond ze binnen een paar minuten weer voor mijn neus. Nu staat de badkamer en wc op de planning, en de kat blijft ook nu gewoon thuis.
Mijn idee is dat buiten de herrie het het echt het fijnst is om thuis te blijven. Ik heb ze alleen bij een vriendin op een kamer ondergebracht toen de vloer door het hele appartement werd gelegd.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!