Wanhopig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nienke89

Wanhopig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 11:08

Ik hoop zo hier wat bruikbare tips te krijgen.

Afgelopen dinsdag is mijn kat van 4 geopereerd aan een baarmoederontsteking de baarmoeder is er uit gehaald samen met haar eierstokken.(Ik heb haar overgenomen dus daarom pas op zon late leeftijd).
Ze moest een medisch rompertje aan maar daar raakt ze compleet apathisch van, eet niet meer drinkt niet meer, valt om en blijft dan zo liggen. Na 2 dagen "martelen" maak ik me meer zorgen over dat ze steeds meer verzwakt raakt door niet eten en drinken dan van de operatie zelf. Ik deed hem dus maar uit, ze begon heel erg te trillen en heel hard te miauwen maar daarna ging ze direct wat eten. Kreeg van de dierenarts toen maar zo'n kap mee maar ook daar verstijfde ze van. Ze ligt nu uitgeput van alles naast mij te slapen zonder romper en zonder kap...maar hoe zorg ik er nu voor dat ze niet aan de wond gaat likken, ik kan haar niet 24/7 in het oog houden, vooral in de nacht niet.

Heeft iemand tips?

Ik voeg even een foto bij van hoe de wond er uit uit ziet.

Afbeelding

Fietsen is gezond, eet meer fiets :D
Once upon a time can happen anytime

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:17

Mijn kat deed dit ook na sterilisatie. Ze vertikte het om te lopen.

Ik heb haar een paar dagen bij haar eten gezet. Naar de kattenbak ging ze uiteindelijk zelf toch maar lopen.

Toen het rompertje uit ging heeft ze echt hele huis rondgesjeesd.

Ik denk dat als je het een paar dagen kan rekken je al wat veiliger bent met de wond, ze genezen wel snel.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:19

Doorbijten....

Mijn hond heeft de 1e nacht na z'n castratie met kap erg weinig geslapen. Hij was het niet helemaal eens met die kap....ook uitlaten de volgende ochtend ging niet...

Uiteindelijk een compromis gesloten: tijdens het uitlaten mocht de kap af, thuis weer om.

Wat je zou kunnen doen, is de kap af als je in de buurt bent, en op die momenten zorgen dat de kat voldoende water en (nat) voer binnen krijgt en kap om als je er niet bij in de buurt kan blijven.

Het belangrijkste is dat de kat regelmatig blijft eten en drinken, dus als je het voor elkaar kan krijgen dat kat eet zodra de kap af is, is het goed.

Dan zou je bijvoorbeeld in de ochtend kap af + eten en drinken, moet je weg/ kan je geen oogje in het zeil houden/ gaat kat aan de hechtingen zitten = kap om.

Dan in de middag nog even een (paar) uurtjes kap af en zorgen voor vers voer. Vlak voordat je gaat slapen zorgen dat kat nog wat gegeten heeft en daarna kap om en slapen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 11:23

Ze ligt nu inderdaad romper en kaploos naast me te slapen, eindelijk kan ze lekker liggen, ze is ook verschrikkelijk aan het dromen.
Het klinkt inderdaad wel als een goed idee om compromissen te gaan sluiten.

Wel fijn om te horen dat er meer zijn die dit helemaal niks vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:23

Laten lopen. Na sterilisatie van mijn poetie kreeg ik te horen dat ze het rompertje aan moest als ze aan de wond zou zitten. Dat deed ze niet, dus ze heeft 'm nooit aan gehad.

Ik denk niet dat je je kat 24/7 hoeft te schaduwen. Als ze er aan willen zitten zullen ze dat wel doen op het moment dat ze er bij kunnen. Als je je kat een paar uur (bij voorbeeld een avond, of het weekend) observeert kom je er gauw genoeg achter wat ze wil en wat jij dus moet doen?

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 11:24

Tilmar schreef:
Mijn kat deed dit ook na sterilisatie. Ze vertikte het om te lopen.

Ik heb haar een paar dagen bij haar eten gezet. Naar de kattenbak ging ze uiteindelijk zelf toch maar lopen.

Toen het rompertje uit ging heeft ze echt hele huis rondgesjeesd.

Ik denk dat als je het een paar dagen kan rekken je al wat veiliger bent met de wond, ze genezen wel snel.

Na hoeveel dagen deed jij het rompertje uit?

Chessie

Re: Wanhopig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:52

Mijn jonge poes kreeg nieteens een romper mee, moest er alleen eentje gaan halen als ze veel aan de wond zou gaan zitten, maar dat deed ze gelukkig niet. Schijnt bij de meeste poezen wel mee te vallen

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:56

Koper schreef:
Laten lopen. Na sterilisatie van mijn poetie kreeg ik te horen dat ze het rompertje aan moest als ze aan de wond zou zitten. Dat deed ze niet, dus ze heeft 'm nooit aan gehad.

Ik denk niet dat je je kat 24/7 hoeft te schaduwen. Als ze er aan willen zitten zullen ze dat wel doen op het moment dat ze er bij kunnen. Als je je kat een paar uur (bij voorbeeld een avond, of het weekend) observeert kom je er gauw genoeg achter wat ze wil en wat jij dus moet doen?

Dit inderdaad.
Hier beide poezen geen romper of kap gehad.
Die kon ik ophalen als ze te veel aan de wond zaten maar dit hebben ze eigenlijk niet gedaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:58

Af laten en in de gaten houden. De kans dat het goed gaat is erg groot. Toen onze poes was geholpen hebben we ook verder niks gedaan. Die heeft geen secondemlast van de operatie gehad. Die stoof thuis uit haar reisbak en heeft de hele fag druk gespeeld, alsof ze achterliep op haar kattentaken

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:01

Al 45 jaar katten en altijd laten helpen, nog nooit een kraag of romper gebruikt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:09

Ik had rompertje gekocht v na de sterilisatie
Dierenarts vind dat niet nodig, deden ze nooit
Niet aangehad , en ook totaal niet nodig geweest.

Wond bij jou kat ziet er net zo ut als onze dus ik zou t mooi uit laten en aankijken

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 12:23

Och deze reacties geven weer een beetje moed. Arme ding was zo van slag dat ik er zelf ook helemaal naar van werd

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:25

Ze worden met dit soort operaties onderhuids gehecht, dat zie je ook op de foto. Daardoor steken er eigenlijk weinig tot geen touwtjes uit waar ze aan kunnen gaan trekken en dus is het risico minder groot. Je kan het rompertje gewoon uit doen, alleen even goed in de gaten houden of ze er niet overmatig aan gaat likken of knauwen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:25

Mijn katten hebben nooit een kap of rompertje gehad. Ze zal er straks wrs echt wel ff aan likken, ze willen de plek schoon maken. En dat mag ook, zolang ze niet blijven likken of gaan bijten, mogen ze het best schoon maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:29

Nienke89 schreef:
Och deze reacties geven weer een beetje moed. Arme ding was zo van slag dat ik er zelf ook helemaal naar van werd

Snap ik :knuffel:

Wild rennen, hard mauwen, trillen en eng dromen zijn allemaal tekenen van stress. Zo'n operatie kan best ingrijpend zijn, waarom voor haar en jezelf dan nog stress toevoegen?

-Greg Davies

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:32

Onze kater moest via de buik gecastreerd worden ivm een bal die 'kwijt' was. Hij had dus ook een vergelijkbare buikwond. Geen kraag of romper, we moesten het goed in de gaten houden. Wassen mocht, maar overmatig likken niet. Dat is heel goed gegaan, het is keurig genezen.

Afbeelding

Afbeelding

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:34

Hier ook al heel mijn leven katten. Rompertjes en kappen kwamen na sterilisatie zelfs nooit ter sprake.
Werkelijk geen enkele poes heeft ooit problemen gehad met dat wondje.

Voor de meeste poezen zijn zulke dingen gewoon zo immens stressvol dat het 'middel' vele malen erger is dan de 'kwaal'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:35

Toevoeging: mijn kater is twee keer geopereerd, eerste was castratie en de tweede was een tumortje wat verwijderd werd uit zijn gezicht. Hij had toen een hechting in zijn wang. Daar bleef hij toen netjes af, en dat is een veel makkelijker bereikbare plaats dan de buik. Natuurlijk waste hij wel zijn gezicht maar hij heeft nooit aan de hechting gepulkt.

Ik zou je kat het voordeel van de twijfel geven en alleen dat rompertje aandoen wanneer daar in de praktijk aanleiding voor is.

-Greg Davies

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:39

Hier ook niets meegekregen, maar zij had heel veel last van de verdoving.

Wat ik wel heb gedaan (maar dat is ook makkelijk zeggen omdat ik hem heb liggen, is op een magneetveldtherapie mat gelegd (of nouja, ze wilde daar zelf opliggen als ik die aanzette.) Onderzocht is dat het wondgenezing kan versnellen, dus voor "mijn hoofd" een stuk fijner was... Want je kan ze toch niet tegenhouden (en rustig aan doen en zo min mogelijk klimmen is ook vrij lastig bij een jonge kat ;))

Zolang ze de wond niet open likt zou ik gewoon niets omdoen... Alleen maar stress terwijl het niet nodig is...

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 12:46

Berdien schreef:
Onze kater moest via de buik gecastreerd worden ivm een bal die 'kwijt' was. Hij had dus ook een vergelijkbare buikwond. Geen kraag of romper, we moesten het goed in de gaten houden. Wassen mocht, maar overmatig likken niet. Dat is heel goed gegaan, het is keurig genezen.

[ [url=m/uBiI1M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pabL3m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw,dat ziet er inderdaad netjes uit.
Goed om te zien/lezen.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 12:48

Pandora2 schreef:
Hier ook al heel mijn leven katten. Rompertjes en kappen kwamen na sterilisatie zelfs nooit ter sprake.
Werkelijk geen enkele poes heeft ooit problemen gehad met dat wondje.

Voor de meeste poezen zijn zulke dingen gewoon zo immens stressvol dat het 'middel' vele malen erger is dan de 'kwaal'.

Nou, dat denk ik nu ook inderdaad, arme ding ligt nu zo lekker tegen mij aan te slapen dat heeft ze de afgelopen 2,5 dag niet gedaan toen alleen maar gestrest naar mij blazen als ik alleen al haar kant op keek.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-24 12:51

Liannetje86 schreef:
Hier ook niets meegekregen, maar zij had heel veel last van de verdoving.

Wat ik wel heb gedaan (maar dat is ook makkelijk zeggen omdat ik hem heb liggen, is op een magneetveldtherapie mat gelegd (of nouja, ze wilde daar zelf opliggen als ik die aanzette.) Onderzocht is dat het wondgenezing kan versnellen, dus voor "mijn hoofd" een stuk fijner was... Want je kan ze toch niet tegenhouden (en rustig aan doen en zo min mogelijk klimmen is ook vrij lastig bij een jonge kat ;))

Zolang ze de wond niet open likt zou ik gewoon niets omdoen... Alleen maar stress terwijl het niet nodig is...

Die van mij ook, die mocht ik ophalen en was nog zo ver heen en moest ontzettend braken dat ik heb gezegd zo neem ik haar niet mee. Anderhalf uur later was het beter maar merk dat ze er echt last van heeft/had.

Klinkt interessant zon matje maar die heb ik helaas niet dus gewoon maar goed in de gaten houden en haar lekker laten bijkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:51

Nienke89 schreef:
Nou, dat denk ik nu ook inderdaad, arme ding ligt nu zo lekker tegen mij aan te slapen dat heeft ze de afgelopen 2,5 dag niet gedaan toen alleen maar gestrest naar mij blazen als ik alleen al haar kant op keek.

Och dinkie :knuffel:

Natuurlijk bedoelt je dierenarts het vast goed. Maar het gaat om jouw kat en het is aan jou dat je doet wat het beste bij haar past.

Goed dat je daar een topic over hebt geopend.

-Greg Davies

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:56

Nienke89 schreef:
Berdien schreef:

[ [url=m/uBiI1M.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pabL3m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw,dat ziet er inderdaad netjes uit.
Goed om te zien/lezen.

Ja is echt heel mooi genezen. Enige spannende was de reactie op het oplossende onderhuidse hechtmateriaal, daar kreeg hij aan weerzijden van de wond twee bultjes van. Maar ook dat is keurig weggetrokken :j

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:59

Toen onze poes geholpen werd moest ze ook een rompertje aan. Als we thuis waren deden we de onderkant altijd los zodat ze een t-shirt aan had. Als we weggingen of slapen deden we hem dicht! Zo kon ze overdag wat vrijer bewegen en niet alles gelijk stuk likken (dat deed ze namelijk). Op een avond was ze ontsnapt naar buiten en kwam thuis zonder romper… Toen maar uitgelaten en dat ging prima!

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3