Eendagskuikens/kippenmaagjes gekocht voor de katten, praktische vraag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eendagskuikens/kippenmaagjes gekocht voor de katten, praktische vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 18:50

Ik heb 1 kilo eendagskuikens gekocht, en 1 kilo kippenmaagjes, en een kilo paardenvlees.
Vanmorgen allemaal keurig gebracht, diepgevroren.

En nu? Laat ik alles ontdooien en in bakjes in de koelkast? Ik heb 6 katten waarvan er nu een zeer geïnteresseerd was in de kuikentjes, dus voor nu is dat een kuiken per dag.. Maar, de hele zak met kuikentjes zit natuurlijk vastgevroren...

De kippenmaagjes heb ik gelijk in de vriezer gegooid, maar ook hier de vraag, hoe doen jullie dat?

Kilo paardenvlees zit in worstvorm, dat voer ik gewoon op deze week.

silvericathy

Re: Eendagskuikens/kippenmaagjes gekocht voor de katten, praktische vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 19:10

Zou persoonlijk in de ochtend of avond een gedeelte wat ze die dag of morgen gaan opeten uit de diepvries halen en laten ontdooien. Het blijft meestal niet lang goed als het eenmaal ontdooid is. Als het allemaal vastgevroren is aan elkaar zou het het buiten even tegen de muur kunnen slaan zodat het los komt... :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:17

Ik deed dit ooit en heb het toen buiten met een hamer uit elkaar geslaan in kleinere porties. :')
Te veel werk dit voor mij :p

edit: eens ik bezig was deed ik wel meteen alles in stukken en stak ik het apart in diepvrieszakjes. Om dit niet elke dag te moeten doen.
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 29-06-24 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:20

Ik kon die kuikens wel los halen toen ze bevroren waren.

De maagjes en ander vlees daar gebruik ik een vleesmes en vleeshamer voor. Ik sla het mes op een punt waar ik een stuk af wil en ram dan met de hamer het mes dieper het bevroren vlees in. En ik bleef slaan met de hamer tot het stuk los valt. Dan gaat de rest weer in de vriezer en het stuk wat ik wil ontdooien in een bakje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:20

Ik zou het ook zo doen. Stukken voor de volgende dag eraf breken/zagen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:35

Meestal kun je die eendagskuikens redelijk goed van elkaar af krijgen ook al zijn ze bevroren. Gewoon in de ochtend eruit halen en laten ontdooien, zodra t op kamertemperatuur is voeren.
Magen heb ik nooit apart gevoerd, dat is t enige wat ze af en toe zelfs laten liggen van de kuikens.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:58

Handiger was geweest om alles te scheiden, alvast voor te bereiden toen je na het kopen thuiskwam.

Dan is het al licht ontdooid en makkelijker te snijden of uit elkaar te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:01

Onali schreef:
Handiger was geweest om alles te scheiden, alvast voor te bereiden toen je na het kopen thuiskwam.

Dan is het al licht ontdooid en makkelijker te snijden of uit elkaar te halen.

Dat is dus mijn vraag, snap dat het half-ontdooid beter verdeeld, maar hoe doen jullie dat dan?
Bakjes in de koelkast & vriezer?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:13

Hebben wij wel, alles in goed afsluitbare bakjes. We lieten de boel half ontdooien, portioneerden het en hup weer terug in de vriezer; is geen enkel probleem.
Vroegah hadden de honden een eigen vriezer, want verse pens is niet zo heel lekker tussen het brood en de diepvriesdoperwten. Nu is het linkerdeel van de vrieskist voor de hond (is een apart vak)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 21:42

Niks moeilijks aan hakken hoor.
Ik hoef niks te ontdooien.
Met twee Chihuahuas doe ik dat ook met de kilo worsten. Stuk eraf en de rest weer terug in de vriezer met een plastic zakje eromheen. Het afgehakte gaat in een cuverbak eerst 2tot 4 uurtjes ontdooien uit de vriezer de rest verder ontdooien in de koelkast.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 07:44

Hier inderdaad voor de KVV van de hond ook kleine bakjes. Ik ontdooi de kilorol voor 3/4 in een grote bak en snij/weeg dan de porties af die in aparte bakjes verder mogen ontdooien in de koelkast.
Laatst had ik een zak eendennekken die ook zo aan elkaar vastgevroren waren. Die heb ik (in de zak) in een grote bak met koud water iets laten ontdooien tot ik ze van elkaar af kon halen, toen per stuk verpakt en weer in de vriezer. Organen kun je het beste met een beitel en hamer in porties tikken. Als je ze vers koopt en niet diepgevroren eerst in porties delen voor het invriezen en dan per portie in een klein bakje in de koelkast ontdooien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:37

De kuikentjes kreeg ik altijd zo wel los. Hoefde ik niet te ontdooien.

De rest kocht ik altijd vers en maakte er porties van. Gewoon in diepvries zakjes.
Maatjes wel altijd in kleinere porties als bv paardenvlees. Maar dat meer omdat teveel orgaan vlees per week niet zo goed is.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:51

De kuikens en muizen vond ik ook nooit zo'n probleem om te scheiden. Die zijn droog van buiten dus die plakken in de vriezer niet zo makkelijk aan elkaar.

Maagjes is een ander verhaal. Ik zou het zover laten ontdooien dat je het makkelijker kan scheiden en dan in porties in een zakje en terug de vriezer in.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:24

Voor iedereen die ontdooien en nog een keer invriezen adviseerd... Niet doen... Dit is echt niet goed. Vlees dat ontdooid is geweest of deels ontdooid mag je vanwege bederven en bacterieën nooit meer opnieuw invriezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:43

Ach kom, niet overdrijven.
Het meeste diepvries-eten voor mensen is sowieso al een keer ingevroren en weer ontdooid geweest. En dan bedoel ik niet onderweg van de winkel naar huis, hoewel het dan uiteraard óók nog eens een tijdje warmer dan -18 is geweest.

Half ontdooid of ontdooid eten opnieuw invriezen is geen enkel probleem als je het tenminste tussendoor niet een dag laat liggen bij kamertemperatuur. Geldt trouwens ook voor menseneten, aangenomen dat je het nog verder bereid en niet rauw wenst te eten.

Honden eten ook rustig een 3 dagen oud lijkje dat ze ergens gevonden hebben, krijgen ze ook niets van. Katten zijn kieskeuriger, maar die kunnen ook best wat hebben. Die muizen en vogels die ze vangen zijn ook niet zo steriel, zelfs niet als ze vers zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:13

Precies, zo spannend is dat niet zolang het niet opwarmt. Daarom zet ik het in de verpakking een bak koud water tot ik het van elkaar kan halen. De kern is dan nog gewoon bevroren en het buitenste vlees is zelf ook nog koud. Niks aan de hand. We willen denk ik niet weten welke route het vlees aflegt dat je in een supermarkt koopt. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:23

Momo94 schreef:
Voor iedereen die ontdooien en nog een keer invriezen adviseerd... Niet doen... Dit is echt niet goed. Vlees dat ontdooid is geweest of deels ontdooid mag je vanwege bederven en bacterieën nooit meer opnieuw invriezen.

Jawel hoor, niet helemaal laten ontdooien, maar even, zodat je er een hakblijl in kan zetten; helemaal prima.
Doe ik al jaren, honden hebben er nooit wat van gekregen.