Veel haar verlies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eleentje

Veel haar verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 14:16

Hi,
Aangezien bokt volop tips heeft over het algemeen.
Onze adoptie hond, beagle x corgi verloor over het algemeen in de lente en herfst een week veel haar bij het wisselen van vacht.
Nu lijkt deze vachtwisseling al bijna een paar maanden te duren, ondanks dat ze zo veel haar verliest heeft ze een mooie glanzende vacht zonder kale plekken. Verder ook geen huid irritatie of schilfers.
Ik gaf de schuld aan het wisselende weer, maar nu het maar blijft duren, zie ik wat over het hoofd?
Ze vind het extra borstelen ook wel relaxt, extra aandacht, maar ik was benieuwd of ik hier wat mee moet doen.

I'll love you for a thousand more

Jokonootje

Re: Veel haar verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:18

Is je hond gecastreerd?

Daarnaast zou ik niet extra borstelen.
Desnoods wassen en shampoo extra lang in laten trekken. En daarna uitspoelen en droog blazen met een water blazer.

Of eens naar een trimsalon brengen

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 14:23

Jokonootje schreef:
Is je hond gecastreerd?

Daarnaast zou ik niet extra borstelen.
Desnoods wassen en shampoo extra lang in laten trekken. En daarna uitspoelen en droog blazen met een water blazer.

Of eens naar een trimsalon brengen

Dankjewel voor het meedenken!
Ze is gesteriliseerd.
Ik probeer het borstelen een aantal keer te week te doen.
Water, en in bad vind de echt vreselijk dus dat doen we alleen als ze echt vies is, maar dat zou kunnen helpen dus?
Trimsalon niet aan gedacht, omdat ze geen lang haar heeft.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:25

Teveel borstelen is niet goed. Beter dan even met een vochtige zeem of handoek even de losse haren eraf halen.

Zelf wassen kan, even een paar minuten in de shampoo laten zitten zodat alles goed in kan trekken. Of naar een trimsalon brengen. Het ergste haar zul je dan kwijt zijn. Als de rui nog niet voorbij is kan het na het trimmen(wassen en blazen) nog enkele dagen door verharen dat is normaal. Vaak word het dan langzaam minder.

Castratie en sterilisatie kan veel doen met de vacht en zie ik ook veel honden in mijn trimsalon die bijna jaarrond in de rui zit, maar het voor en najaar erger.

Stal Madelicious
Welsh pony's
[FA] 3 welsh A veulens verwacht voor 2025

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:33

Helaas is er niks aan te doen dan alleen niet veel te borstelen, er zijn honden die bijna altijd haar verliezen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:36

Hoe oud is ze? Mijn mix boxer-labrador, hoe ouder hoe langer het duurt en hoe meer eraf lijkt te komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:39

Op dit moment is het haarverlies bij iedereen ronduit dramatisch, afgelopen weekend wedstrijd gehad en daar was het 'the talk of the day' dat alle honden zo extreem verharen op het moment. Ik kwam dinsdag op training en binnen en daar was het ook al het onderwerp van de dag.

Verharen heeft te maken met de stand van de maan in combinatie met het weer, vooral dat laatste gooit nu flink roet in het eten. :=

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 14:57

Ze is nu 5

KimD schreef:
Op dit moment is het haarverlies bij iedereen ronduit dramatisch, afgelopen weekend wedstrijd gehad en daar was het 'the talk of the day' dat alle honden zo extreem verharen op het moment. Ik kwam dinsdag op training en binnen en daar was het ook al het onderwerp van de dag.

Verharen heeft te maken met de stand van de maan in combinatie met het weer, vooral dat laatste gooit nu flink roet in het eten. :=

Daar was is dus benieuwd na of het veel voorkomt momenteel.
Zal haar komende week eens wassen, het is ook al even geleden kunnen we kijken of het verschil maakt. En we stofzuigen gewoon een keer extra, dat is helemaal prima, maar wil vooral niks over het hoofd zien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:14

Eleentje schreef:
Ze is nu 5

KimD schreef:

Daar was is dus benieuwd na of het veel voorkomt momenteel.
Zal haar komende week eens wassen, het is ook al even geleden kunnen we kijken of het verschil maakt. En we stofzuigen gewoon een keer extra, dat is helemaal prima, maar wil vooral niks over het hoofd zien.

Als je de hond wast, gebruik dan een goede deshedder shampoo en laat die een goeie vijf minuten laten intrekken, dan gaat dat dode haar dat opzuigen en veel makkelijker loslaten. Het makkelijkste is om daarna te drogen met een waterblazer, dan blaas je al dat haar eruit.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:27

Hier geen hond maar wel poezen die nog steeds verharen. Ook nog nooit meegemaakt. Ze zijn al 13 jaar ondertussen, dus ook niet zo piepjong meer.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:29

Hier ook twee katten waarvan één nog steeds ontzettend veel haar loslaat. Om te janken, hij springt één keer op schoot en mn hele trui zit onder -O-

Zn zusje haart ook wel wat, maar niet zo extreem. Zou het dan echt aan het weer liggen? :=

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 15:42

Goed om te lezen dat we niet de enige zijn.
Dank voor de was tip, ik heb net toch maar even de gok gewaagd.
Ondanks het ,bah water, ligt ze nu tevreden op de vensterbank.
En ik ga de badkamer poetsen, wat een haren, daar steekt haar tong nog even vooruit. :Y)

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie