2 katten los van elkaar voeren - ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tatjanaa

2 katten los van elkaar voeren - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-24 09:27

Goedemorgen,

2 katten los van elkaar voeren - niet zo moeilijk toch? Helaas lopen wij tegen een probleem aan en zijn wij aan het kijken hoe wij dit kunnen oplossen. Het liefst blijven wij voeren vanuit een activity board, maar dat lijkt niet meer mogelijk als ze beide een andere hoeveelheid aangeboden moeten krijgen. Tot nu toe zijn wij niet verder gekomen dan de optie van 2 chip-voerbakken, maar wellicht is er meer op de markt waar wij nog niets vanaf weten.

Situatie; 2 katten (Britten), 1 van 1.5jaar en 1 van 3.5jaar. Beide gecastreerd. Nu is de jongste te dik en moet wat gewicht kwijt. Momenteel worden ze gevoerd vanuit een activity board en een voertoren zodat ze de brokken ergens uit moeten hengelen. Ze krijgen hier in de ochtend als in de avond een afgemeten hoeveelheid brok in. Wij zijn van mening dat katten de hele dag beschikking moeten hebben tot eten. Ze maken hier ook de hele dag gebruik van door meerdere malen kleine beetjes te eten.

Omdat ze samen gevoerd worden, kan je natuurlijk niet monitoren hoeveel elke kat binnen krijgt. De jongste vreet meer dan de oudste en is onderhand Hollands welvaren :Y)

Welke opties zijn er, naast 2 chip-voerbakken, die het volgende kunnen bewerkstelligen:
- 2 katten met aparte voerbehoefte voorzien
- 24uur per dag toegang tot brok
- beide katten gechipt
- voorkeur ook automatische navulling (automatisch bijvullen)

Hopelijk kunnen jullie helpen tot dé ideale oplossing

Ylonja
Natilie & Isadore

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:36

Ik heb hier 2 voerbakken met een chip-luikje er in. Alsin, letterlijk bakken met daar in gewoon normale bakjes voor het voer.

Als je die erg hoog maakt, kun je daar een automatische feeder in zetten. Er is er ook een voor natvoer, dat is een platte ronde schijf waar je volgens mij 6 maaltijden in kwijt kan.
Een kat vreet ook alles in een keer op, bij hem gooi ik de brokjes door de hele bak heen waardoor hij ze toch rustig een voor een op eet.

Als je wilt dat een kat afvalt, gaat onbeperkt brok natuurlijk niet werken. Zeker niet voor een gecastreerde (Britt) kater.
Mocht je je oplossing hebben, hou een week bij hoeveel je kat eet en ga daar telkens een paar gram vanaf halen.

Hanneke137

Re: 2 katten los van elkaar voeren - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:11

Wij hebben ook 2 katten, ze krijgen 2X per dagen apart van mekaar eten.
Maar bij ons eten ze de bakken meteen leeg. De ene eet heel rustig en drinkt veel tussen door, de andere eet veel sneller.
Pip krijgt boven eten en kan in alle rust zijn brokjes op eten, Moos krijgt beneden eten en moet zijn brokken door de hele kamer heen verzamelen. Ze zijn altijd ongeveer tegelijk klaar dus we hoeven ook geen deur dicht te doen.

Alleen bij jou lees ik dat je ze 2X per dag eten geeft, eten ze dit niet in 1X op?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:13

2 prive voerbak-kasten maken met een sureflap luik als toegang. IKEA heeft er leuke kasten/kisten voor. Dan kun je daar in een voerbak met automatische bijvullen erin zetten.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:28

Hanneke137 schreef:
Alleen bij jou lees ik dat je ze 2X per dag eten geeft, eten ze dit niet in 1X op?

Nee, dat gaat nogal lastig als ze het voer eerst uit een apparaat moeten puzzelen.

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:52

Het lastige met katten is helaas dat voer de hele dag aanbieden niet zo ideaal is. Beter is je kat wegen en dan afgewogen voer 2 tot 4 keer per dag aanbieden. En dan na 15 minuten weghalen. Is het niet op dan bij de volgende voerbuurt weer aanbieden.
Een kat is namelijk van oorsprong gewend aan kleine maaltijden (muis) tot wel 6/8 keer per dag. Dus slapen, jagen, eten en weer opnieuw. Als er altijd voer aanwezig is eten ze vaak te veel.
Als je kat niet gelijk gaat eten of de maaltijd niet helemaal opeet als je het aanbied kun je proberen met de kat te spelen voor de maaltijd. Een hengel speetje of balletje vinden de meeste wel leuk.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 05:03

Wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je een soort huisjes misschien kan maken voor elke kat met als ingang een kattenluikje op chip zodat elke kat alleen zijn eigen huisje/hokje in kan waar dan jou gewenste voersysteem in staat.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 07:24

Afbeelding

Dat heb ik ook gedaan. Voer automaat voor beide katten zodat je meerdere porties kan geven en dan kattenluik op chip in de kast gemaakt zodat alleen de zwarte kat in de kast kan

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-24 08:46

Heel erg bedankt voor de antwoorden!

Nyaleti schreef:
Ik heb hier 2 voerbakken met een chip-luikje er in. Alsin, letterlijk bakken met daar in gewoon normale bakjes voor het voer.

Heb je hier toevallig een foto van? Ben heen benieuwd hoen groot het wordt

Nyaleti schreef:
Als je die erg hoog maakt, kun je daar een automatische feeder in zetten. Er is er ook een voor natvoer, dat is een platte ronde schijf waar je volgens mij 6 maaltijden in kwijt kan.
Een kat vreet ook alles in een keer op, bij hem gooi ik de brokjes door de hele bak heen waardoor hij ze toch rustig een voor een op eet.

Deze hebben wij en gebruiken wij nu voor weekendjes weg. Dan hebben ze inderdaad steeds een x aantal uur een bakje open.

wortel115 schreef:
Een kat is namelijk van oorsprong gewend aan kleine maaltijden (muis) tot wel 6/8 keer per dag. Dus slapen, jagen, eten en weer opnieuw. Als er altijd voer aanwezig is eten ze vaak te veel.

Dat is waarom er 2x per dag een afgewogen hoeveel beschikbaar wordt gesteld. Bij de ene gaat het prima en hij eet inderdaad steeds een klein beetje. De andere heeft wat meer moeite met doseren ;)

Helaas hebben wij niet de mogelijkheid om dit elke keer zelf neer te zetten, maar dat zou wel met een automatische bak kunnen. Alleen loop je je dan tegen het punt aan dat je niet kan controleren wie hoeveel op eet.

Koper schreef:
Hanneke137 schreef:

Nee, dat gaat nogal lastig als ze het voer eerst uit een apparaat moeten puzzelen.

Nee, dat doen ze niet. Ze zijn ondertussen erg vaardig met het uit de puzzels vissen, maar de laten het ook geregeld staan om later terug te komen.

Ylonja
Natilie & Isadore

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie