Ervaringen/hulp met Zoletil gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Koper

Ervaringen/hulp met Zoletil gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 15:16

Het begon afgelopen vrijdag. Met mijn kat (gecastreerde kater die vorige maand 18 is geworden) reed ik naar de dierenarts met als doel een bloedonderzoek voor schildklier, nieren, suiker en nog wat andere zaken. Hij is op leeftijd, is de afgelopen maanden erg afgevallen en ik wilde een breed bloedonderzoek.

Bij de dierenarts aangekomen was hij boos en bang. Hij heeft een hekel aan het reismandje, was op een onbekende plek en ik geloof dat hij de dierenarts niet heel aardig vond := Ze ging ook meteen met hem aan de slag zonder eerst kennis met hem te maken. En mijn kat haalde uit, hij krabde bij op mijn handen en armen. Om deze reden wilde de dierenarts hem een roesje geven: dat leek haar voor iedereen veiliger, zodat ze goed bloed kon afnemen. Daarom spraken we af dat mijn kat zou worden opgenomen, ze zouden hem een roesje geven en bloed afnemen, en als hij weer goed bij was zouden ze bellen dat ik 'm kon ophalen. Dit was tegen half twaalf 's ochtends, ik hoorde de assistente tegen een collega zeggen dat ze meteen met 'm zouden beginnen.

Vier uur later, dus rond half vier, heb ik toch de praktijk maar eens gebeld. Vier uur voor een roesje leek mij namelijk behoorlijk lang. Mijn buurvrouw, die 's ochtends mee was gegaan en ook kattenliefhebber is, maakte zich ook al zorgen. Toen ik de praktijk belde kreeg ik te horen dat mijn kat al wel weer zijn kop kon optillen maar dat hij nog niet kon staan of zitten. Ik schrok daar behoorlijk van. Dat klonk niet echt als een roesje? Maar de assistente zou nog bellen als ik 'm kon ophalen...

Paar minuten later belde ze inderdaad, ze "had nog even naar hem gekeken" en schatte in dat ik 'm een uur later, rond half vijf dus, kon komen ophalen.
Om kwart voor vijf (we moesten even wachten op een boer die via de weg een kudde koeien aan het verweiden was) waren mijn buurvrouw en ik ter plekke in de praktijk. En schrokken allebei van wat we daar zagen. Mijn kat kon niet staan. Hij kon ook niet zitten. Hij viel steeds met een bonk om. Ik vroeg aan de assistente waarom ze 'm een narcose ipv een roesje hadden gegeven en kreeg te horen dat het geen narcose was omdat hij niet geïntubeerd was geweest. Het nazorgverhaal (waar je op moest rekenen de komende uren en dagen) lieten ze doen door een assistente die niet goed Nederlands kon. Een lief meisje waar ik natuurlijk niet tegen kon uitvallen, want reken maar dat ze in de gaten hadden dat ik boos was.

Op de parkeerplaats hebben we mijn kat uit het mandje gehaald en ben ik met hem op schoot in de auto gaan zitten. Toen zagen we iets geks bij zijn keel. Mijn kater is zwart met wit. Bij zijn keel, waar ze een stukje hadden geschoren, heeft hij witte vacht en een lichte huid. Maar het geschoren stuk was (en is nog steeds) donkerrood. Niet jodiumrood, eerder bloeduitstorting rood.

Thuis aangekomen bleef mijn kat nog steeds steeds omvallen, vooral op het laminaat. Op het vloerkleed had hij wat meer grip en kon met wat ondersteuning redelijk lopen. Hij was uitgehongerd dus ik begeleidde hem naar eten. Toen hij daarna naar zijn doos wilde (zijn verstopplek bij stress of als hij niet lekker is of om een andere reden rust wil) had ik dat te laat in de gaten en was hij al een paar keer omgekieperd, waarbij hij steeds met een smak met zijn kin op de vloer klapte. Ik hielp hem naar die doos, waar hij een deel van de avond ging liggen. Maar hij had ook nog steeds flinke trek dus af en toe kroop/schoof/viel hij richting zijn eten, een meter of 5 verderop. Het was vreselijk. Pas na middernacht ben ik gaan slapen, toen kon hij nog steeds niet goed lopen.

De volgende dag (zaterdag) had hij vieze diarree, kon wel lopen inmiddels en heeft eigenlijk de hele dag, op eten, drinken en bakbezoek na, in zijn doos gelegen. Normaal gesproken gaat hij graag naar buiten en brengt hij het grootste deel van de dag op de bank door. Maar hij was echt ellendig.

Gisteren, zondag, is hij heel even buiten geweest. Maar de meeste keren dat mijn andere kat, die graag buiten is, de trap af huppelt richting inkomhal en buitendeur, blijft mijn kater bovenaan het overloopje zitten. Wanneer ik dan de trap op naar hem toe loop draait hij meteen om en gaat weer naar binnen. Gistermiddag was hij voor het eerst heel even op zijn vertrouwde plekje op de bank. Toen hoorde ik hem ook weer spinnen. Hij spint normaal gesproken zeer luid, en dat begint 's ochtends vroeg al. Met spinnen en kopjes komt hij normaal gesproken op bed 's ochtends om aan te geven dat het tijd is voor het ontbijt.

Op dit moment ligt hij weer in zijn doos. Hij eet, drinkt, gaat goed op de bak. Maar is nog niet helemaal zichzelf. Gisteravond en vanochtend was hij even op de bank om zijn gebruikelijke, decoratieve functie uit te voeren. Maar hij ligt meer in die doos dan gebruikelijk en ik heb 'm nog niet één keer horen mauwen. Normaal hoor je 'm een paar keer per dag, als er eten aankomt of als hij iets van mij nodig heeft. Hij is niet zichzelf, ik vermoed dat hij ook wel blauwe plekken heeft van het steeds vallen. Hij is afgevallen, niet te mager qua vet maar met name op zijn rug en bekken heeft hij erg weinig bespiering. Dus ik denk dat niet alleen de anaesthesie maar ook de nasleep met het steeds vallen best impact heeft, en dan heb ik het nu alleen nog over de fysieke kant.

Nou ben ik eerder vandaag de factuur gaan ophalen. Die hadden ze vrijdag niet meegegeven en omdat ik wil weten wat ze in mijn had hadden gestopt ben ik die gaan ophalen. Op de factuur staat:

Injectie Zoletil 50 per ml En dan bij aantal: 0,6

Ik heb gegoogeld :Y) En de producent geeft aan:

producent Virbac schreef:
De anesthesieduur bij Zoletil bedraagt 20-60 minuten, afhankelijk van de gebruikte dosering.

Nou is hoe ik het lees die dosering 0,6 geweest. En hier begint waar ik hulp nodig heb. Zijn er bokkers die ervaring hebben met dit middel, bij voorbeeld doordat hun dier het gekregen heeft, of mogelijk dat er bokkers zijn die paraveterinair of dierenarts zijn en die kunnen helpen, en die mij kunnen vertellen:

- of deze dosering gebruikelijk is voor een kat
- of het gebruikelijk is om dit middel voor hoogbejaarde katten in deze dosering te gebruiken
- waarom mijn kat ruim 13! keer langer dan de maximale! anesthesieduur nodig heeft om weer te kunnen lopen? Mijn kater was vrijdag voor zijn leeftijd in goede conditie: vrolijk, knuffelt graag, geeft duidelijk aan wat hij wil, hobbelde een paar keer per dag naar buiten omdat hij liever buiten plast, of gewoon om even in de zon te liggen. Ik moet er niet aan denken dat hij al iets mankeerde en dat hij dan daar bovenop nog dit hele verhaal er bij had gekregen.

Ik vind het heel vreemd en naar wat er gebeurd is. Uiteraard ga ik nooit meer naar deze praktijk. Maar ik zou graag willen weten of dit normaal is, en waar ik een eventuele volgende keer op kan letten als één van mijn katten een roesje nodig zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-07-24 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:23

Ik kan je niets specifieks over dit middel vertellen. Maar wel wat een roesje of narcose bij oudere mensen en dieren vaak nogal heftige bijwerkingen kan geven. Daarom vind ik het best gek dat de dierenarts hiervoor gekozen heeft, en jij ook lees ik tussen de regels door
. Hij had de kat ook niet zo naar huis moeten laten gaan. Ik zou contact opnemen met de dierenarts en vragen om tekst en uitleg, eventueel nog een extra controle.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:24

De anaesthesie duur, daar bedoelen ze operatie tijd mee, niet de recovery. Zoletyl is een benzodiazepine, heel veilig voor oudere katten maar lange recovery, en niet te antagoneren (weer wakker maken met een tweede middel).
Dus op zich geen slechte keuze in dit geval, maar betere uitleg naar jou had wel gemogen.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 15:27

Dank je wel voor je post, Eef_Bam. Een extra controle gaat niet gebeuren, althans niet bij deze praktijk. Als ik mij over een paar dagen nog zorgen maak ga ik ergens anders met 'm naartoe.

Een paar weken geleden had ik met deze praktijk al besproken (daar was mijn kat niet bij, ik was aan de balie) dat hij zo mager was geworden. Ze gaven toen aan dat een gebitsbehandeling niet ideaal was vanwege zijn leeftijd en het risico van narcose. En nu, voor simpel bloedprikken, doen ze dit -O- ;(
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-07-24 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

-Greg Davies

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 15:28

dioni schreef:
De anaesthesie duur, daar bedoelen ze operatie tijd mee, niet de recovery. Zoletyl is een benzodiazepine, heel veilig voor oudere katten maar lange recovery, en niet te antagoneren (weer wakker maken met een tweede middel).
Dus op zich geen slechte keuze in dit geval, maar betere uitleg naar jou had wel gemogen.

O wacht, dat van anesthesieduur snap ik nu beter. Dank je wel daarvoor.

Bij een roesje denk ik aan wanneer je paard naar de tandarts gaat. Paard kan dan nog prima staan, staat na de behandeling een uurtje of twee in een hoekje en mag niet eten. En dat is behoorlijk anders dan het "roesje" wat mijn kater kreeg. Ik neem aan dat zo'n dierenarts ook weet dat die recovery dan lang kan zijn en dat het mogelijk niet zo'n superslim plan is om 'm dan op een vrijdag op te nemen. Als ze hadden gewacht tot het was uitgewerkt had hij vandaag pas weer naar huis gekund! Dat hadden ze echt niet aangegeven, ze hadden het over een paar uur.
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-07-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

-Greg Davies

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:29

Ik ben geen dierenarts maar kan hier misschien wel een klein beetje licht op schijnen. Over doseringen en dergelijke kan iemand anders misschien weer meepraten.

Een roesje is niets meer dan ‘lichte anesthesie’. Er wordt in principe geen apart middel voor gebruikt dan wanneer de echt onder narcose gaan, gewoon iets minder. Welk middel er precies gebruikt wordt verschilt wel per dierenarts, daar liggen ook weer voorkeuren. Sommige katten reageren daar heftiger op dan anderen. Daar komt ook bij dat eventueel beginstadium orgaanfalen (lever, schildklier, nieren) ook weer impact kunnen hebben op hoe de anesthesie werkt, en bij zo’n oudje is het niet ondenkbaar dat er dus ook zoiets meespeelt.

Persoonlijk vind ik het bij senioren geen puik plan om anesthesie te gebruiken zonder eerst bloedonderzoek gedaan te hebben, maar ik snap in principe wel dat deze keuze wordt gemaakt als de kat het echt niet toelaat om geprikt te worden. Wij hebben er in het verleden ook zo eentje gehad, die werd echt wild bij de dierenarts, en daar haalden we de dag van tevoren een kalmeringsmiddel voor op zodat hij wat normaler was als hij op de behandeltafel lag. Misschien is het een idee om te bespreken of zoiets mogelijk is als er na dit bloedonderzoek nog aanvullend onderzoek nodig blijkt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 15:33

Emmaa2 schreef:
Ik ben geen dierenarts maar kan hier misschien wel een klein beetje licht op schijnen. Over doseringen en dergelijke kan iemand anders misschien weer meepraten.

Een roesje is niets meer dan ‘lichte anesthesie’. Er wordt in principe geen apart middel voor gebruikt dan wanneer de echt onder narcose gaan, gewoon iets minder. Welk middel er precies gebruikt wordt verschilt wel per dierenarts, daar liggen ook weer voorkeuren. Sommige katten reageren daar heftiger op dan anderen. Daar komt ook bij dat eventueel beginstadium orgaanfalen (lever, schildklier, nieren) ook weer impact kunnen hebben op hoe de anesthesie werkt, en bij zo’n oudje is het niet ondenkbaar dat er dus ook zoiets meespeelt.

Persoonlijk vind ik het bij senioren geen puik plan om anesthesie te gebruiken zonder eerst bloedonderzoek gedaan te hebben, maar ik snap in principe wel dat deze keuze wordt gemaakt als de kat het echt niet toelaat om geprikt te worden. Wij hebben er in het verleden ook zo eentje gehad, die werd echt wild bij de dierenarts, en daar haalden we de dag van tevoren een kalmeringsmiddel voor op zodat hij wat normaler was als hij op de behandeltafel lag. Misschien is het een idee om te bespreken of zoiets mogelijk is als er na dit bloedonderzoek nog aanvullend onderzoek nodig blijkt?

Het is niet dat hij mensen aan flarden krabde ofzo :') Ze hebben niet eens geprobéérd om bloed af te nemen. Nadat hij mij gekrabd had gaven ze aan alleen bloed af te willen nemen als het onder een roesje ging.

Die krabbels zijn overigens al lang weer dicht, is maar oppervlakkig.

De uitslag van het onderzoek heb ik nog niet, de dierenarts in kwestie is er morgen weer en zou er dan over bellen. Maar vrijdag gaven ze al aan dat er geen grote bijzonderheden waren. Mijn kater is wel erg gevoelig op de spijsvertering en ivm blaasgruis in het verleden heeft hij sinds een paar jaar een nierdieet. Dit heb ik bij de anamnese ook allemaal aangegeven.

-Greg Davies

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:38

Koper schreef:
Emmaa2 schreef:

Het is niet dat hij mensen aan flarden krabde ofzo :') Ze hebben niet eens geprobéérd om bloed af te nemen. Nadat hij mij gekrabd had gaven ze aan alleen bloed af te willen nemen als het onder een roesje ging.

Die krabbels zijn overigens al lang weer dicht, is maar oppervlakkig.

De uitslag van het onderzoek heb ik nog niet, de dierenarts in kwestie is er morgen weer en zou er dan over bellen. Maar vrijdag gaven ze al aan dat er geen grote bijzonderheden waren. Mijn kater is wel erg gevoelig op de spijsvertering en ivm blaasgruis in het verleden heeft hij sinds een paar jaar een nierdieet. Dit heb ik bij de anamnese ook allemaal aangegeven.

Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier onprettig bij voelt en dat zou ik ook doen. Ik heb het gevoel dat sommige dierenartsen bij katten extra snel dit soort maatregelen nemen, maar dat is gevoelsmatig en kan het ook niet echt bewijzen. Ik zou in ieder geval morgen aan de telefoon vragen om uitleg over deze gang van zaken en vragen waarom dit zo is gelopen als het niet zo was dat de kat compleet flipte. En in ieder geval dus ook dat het zo lang duurde voor hij weer helemaal bij was na het roesje. Ze hadden hem hoe dan ook niet in deze toestand mee moeten geven zonder duidelijkere instructies en uitleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 15:41

Emmaa2 schreef:
Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier onprettig bij voelt en dat zou ik ook doen. Ik heb het gevoel dat sommige dierenartsen bij katten extra snel dit soort maatregelen nemen, maar dat is gevoelsmatig en kan het ook niet echt bewijzen. Ik zou in ieder geval morgen aan de telefoon vragen om uitleg over deze gang van zaken en vragen waarom dit zo is gelopen als het niet zo was dat de kat compleet flipte. En in ieder geval dus ook dat het zo lang duurde voor hij weer helemaal bij was na het roesje. Ze hadden hem hoe dan ook niet in deze toestand mee moeten geven zonder duidelijkere instructies en uitleg.

Dat is ook wat me het meeste dwarszit: dat ze niet eens geprobéérd heeft om bloed af te nemen. Mijn kater is een lieve binnenvetter bij wie stress er vaak achteraf pas uit komt (waar mijn andere kat een stuk reactiever is en óf meteen mept/bijt/gromt/vecht of, als ze écht bang is, in freeze modus gaat). Ik denk dat als ze iets meer tijd had genomen om even met hem kennis te maken, en bij voorbeeld toen hij aangaf het niet prettig te vinden dat ze aan zijn buik zat daar even mee te stoppen tot hij rustiger was en dan verder gaan met 'm dat al veel gescheeld had.

En ik vind het heel erg dat ik daar toen niet op heb ingegrepen ;(

In mijn vroegere woonplaats waren we bij een kattenkliniek. Waar we vrijdag waren was een algemene praktijk. Ik zal eens kijken of er hier in de regio ook een kattenkliniek is.

-Greg Davies

dioni

Re: Ervaringen/hulp met Zoletil gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:46

Bloed prikken bij een kat die niet stil zit is geen sinecure. Dat vat is soms maar 1 millimeter breed, het is geen paard. Je zit er zo naast. En als je het vat wel geraakt hebt krijg je een bloeduitstorting en is dit vat nu niet meer bruikbaar. Dus zo maar even proberen doe je niet zo snel.
Ik prik bijna alle katten bloed gewoon op consult als nodig. Maar als ik inschat dat de kat niet meewerkt is een roesje wel de aangewezen route.

Neemt niet weg dat de communicatie hier zeker niet goed verlopen is hoor, dat had beter gekunt en gemoeten.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:00

Wat een rare gang van zaken. Spierverlies kan ook door pijn komen, dus ze had eerst je kat tijdens kennis maken eens rustig kunnen bewegen en bevoelen aan z’n rug en gewrichten. Konden ze evt daarna met het roesje gelijk xrays maken.

Misschien was je kat ook wel te prikken met vooraf thuis gabapentine en een kattentas.

Zou wel de bloeduitslagen per mail vragen, dan heb je nu een base lijn voor als je naar een wel-katvriendelijke dierenarts wilt gaan.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-24 14:27

De uitslagen heb ik nu per mail ontvangen.

De dierenarts heeft vooral aan mijn kat zijn buik gevoeld en naar zijn gebit gekeken. Kan mij niet herinneren dat ze aan zijn rug of poten heeft gevoeld. En achteraf denk ik dat, als ze even hem met rust had gelaten en het later nog eens had geprobeerd om aan zijn buik te voelen dat het dan beter gegaan was. Maar dat is achteraf.

Ik denk dat deze dierenarts gewoon geen kattenmens is. Daarom ook dat ik een volgende keer gewoon weer naar een kattenkliniek ga als er wat medisch aan de hand is.

-Greg Davies

Emmaa2

Re: Ervaringen/hulp met Zoletil gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:36

Kwam er niks uit het bloedonderzoek?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-24 15:17

Er kwam van alles uit, en per gemeten waarde hebben ze een systeem met een soort schaal van blauw via groen naar rood, waarbij blauw laag is, groen goed en rood hoog. Bij alles is hij in het groen. Dus het goede nieuws is dat ik een gezonde kat heb.

Het gaat nog steeds niet helemaal goed met 'm. Hij is bang om naar buiten te gaan en wanneer hij droomt zie je hem druk met zijn poten en bek bezig. Wanneer hij wakker wordt is hij van slag. Hij droomt echt heel zelden zo onrustig normaal gesproken. Ik hoop maar dat hij de nare gebeurtenissen gauw vergeet en dat hij ook niet te veel last heeft van het vallen steeds. Ik mag hem overal aaien dus ik neem maar aan dat de blauwe plekken meevallen.

-Greg Davies

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie