Kat gevonden, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Kat gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 12:39

Sinds zondag zit er een kat in het houthok. Een kleine kat die klaaglijk mauwt om hulp.
Kat is aangemeld op whats-app groepen van de omgeving, Facebook maar niemand kent hem en geen reactie. Aanmelden op Amivedi lukte een aantal dagen niet, is me vandaag pas gelukt.
Vandaag is ook pas gelukt de kat te vangen en naar de DA te brengen, het is een vrouwtje, ongechipt.
Maar.....nu is mijn aanmelding vandaag pas doorgekomen, dat betekend dat ik nog 10 dagen moet wachten tot de dierenambulance de kat komt halen?
Want ze komen na 5 dagen een belbandje om doen, en na 5 dagen belbandje komen ze hem pas halen. -:(- Belbandje heeft geen zin, want kat is sinds zondag niet van de plaats af geweest.
Het is niet de bedoeling de kat te voeren (zegt dierenambulance zelf) en willen we ook niet, mocht hij uit de buurt komen moet ie niet weer terug komen omdat hier eten te halen valt.

Ik val onder de regio ROZE, https://rozeindhoven.nl/kat-gevonden/.

Ik wil best wachten tot de 5 dagen voorbij zijn na zondag, maar ik wil dat de kat daarna opgehaald wordt. Arm beestje zit zonder eten maar drinkt ook niet, en het zijn ook niet de temperaturen daar naar.
Maar ze komen 5 dagen na vandaag belbandje omdoen, en dan nog 5 dagen wachten tot ze haar op komen halen. Ik ben dus ook boos geworden, want dit heeft niets met diervriendelijkheid te maken. Beest zit dan 2 weken zonder eten en drinken.
Bovendien zit onze hond er constant omheen te rennen, die kan er niet bij maar heeft de kat wel door. Tuin naast het houthok is al behoorlijk vernield sinds donderdag. :=

Is er iets anders wat ik kan doen? Het plaatje van de link van kat gevonden staat sowieso niets van de 2 keer 5 dagen na aanmelden. Als ik dat wist had ik wel direct zondag gebeld. Plaatje schijnt ook nieuw te zijn op de site (maar stond er zondag ook zo). En ik geloof dat het protocol hier anders is als in andere regio's. Ik zie ook katten op de site van Amivedi staan die al binnen een dag opgehald zijn.

Dit is het diertje in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:41

naar een asiel brengen? Heb ik ook wel eens gedaan. En anders maar brokken bij de Aldi of Lidl halen en poes zolang voeren en water geven?
Edit...snap niet dat je niet al een bakje water hebt neergezet

Goof

Re: Kat gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:45

Ik zou met deze temperaturen zeker de kat eten en drinken geven (als je deze niet bij een asiel brengt).
Arm ding. Lief koppie wel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:45

Wie weet is het een zwervertje. Is ze wel vriendelijk?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:46

Ik zou gewoon voeren en zeker water geven. Wat is dat voor raar advies :=

Dat de kat in de buurt blijft van een plek waar hij eten krijgt klopt natuurlijk. Maar als ze hem daarna toch komen halen en naar het asiel brengen, maakt dat dan wat uit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 12:52

Water staat er, maar ze is er de eerste dagen niet bij in de buurt geweest.

En heb nog altijd hoop dat de eigenaar in de buurt woont, daarom wil ik hem geen eten geven. De kat is duidelijk geen zwerver namelijk, te lief voor en kunnen haar ook oppakken (al was dat de eerste dagen niet gelukt omdat ze te hoog en ongemakkelijk zat en niet naar beneden wilde komen).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:56

Wat je kunt doen is gewoon helemaal zonder dierenambulance. Die draaien op vrijwilligers, rn in sommige plaatsen zijn ze geweldig, andere plaatsen, euhhh, wat minder...

Je kunt hem evt zelf bij een asiel brengen.
Even bellen vantevoren, zodat je niet alsnog aan de deur geweigerd wordt.

Verder inderdaad Amivedi,
En zoveel mogelijk Facebookgroepen en evt buurt WhatsApp groepen.

Ook landelijke Facebookgroepen.
Er is niet specifiek reden om aan te nemen dat hij uit de buurt komt, kan ook een per ongeluk meegelifte kat zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:05

Geef de kat zeker wel eten, het liefst natvoer met wat water er doorheen dan krijgt ze nog vocht binnen. Katten kunnen niet lang zonder eten

Kat zie er niet super goed uit, klaagelijk miauwen en niet van de plek af komen zijn geen tekenen van een gezonde kat. Dat ze zich laat oppakken hoeft ook niet te beteken dat ze een huis heeft

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:14

Ik weet niet hoe te zeggen zo woest ben ik! Dierenambulance: corrupt zootje!
Een kat moet eten anders gaat-ie zoiezo kotsen. En water zoiezo!!

Breng het dier naar asiel, die zijn er of speciale kattenopvang.
Ga niet zitten wachten!
Neem hier je verantwoording (ja ik weet niet jou kat maar hij zit nou eenmaal in jouw schuur)

Gloeiend wat ben ik link.op zo'n dierenambulance en zo'n waardeloos amivedi!!!

En ik weet waar ik het over heb.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:18

En waar zit je eigenlijk.
Google eens op kattenopvang....
Tis ook zo dat een eventuele eigenaar mogelijk (niet alle) eerst asiels en opvangen belt als hij/zij iets mist.
Als zogenaamde hulpverlenets als dierenambulanceven amivedi niet reageren zijn deze dieren niet in de opvang en zoekt de eigenaar zich (mogelijk) onnozel. Wederom ik heb ermee ervaring

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:22

Neonlight schreef:
Water staat er, maar ze is er de eerste dagen niet bij in de buurt geweest.

En heb nog altijd hoop dat de eigenaar in de buurt woont, daarom wil ik hem geen eten geven. De kat is duidelijk geen zwerver namelijk, te lief voor en kunnen haar ook oppakken (al was dat de eerste dagen niet gelukt omdat ze te hoog en ongemakkelijk zat en niet naar beneden wilde komen).

Waarom niet gewoon even voeren? Als hij een eigenaar heeft en die wordt gevonden, kan je vragen dat die de kat een tijd binnen houdt zodat die weer 'gebonden' is aan zijn thuis. Maar het ziet er eerder als een zwervertje uit in niet al te beste conditie, zou zeker een bak eten neerzetten..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:24

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:26

O geef haar alsjeblieft eten!

Mijn kat is een paar jaar geleden vermist geweest, maandenlang heb ik haar gezocht. Ze bleek ook bij iemand in het houthok te zitten, en niet eens zo heel ver bij mij vandaan. Ik had in die straat (en andere straten) geflyerd, haar aangemeld bij Amivedi en uiteindelijk via toch maar weer een oproep (dit keer met beloning) in een plaatselijke Facebookgroep haar teruggevonden. Ik was heel blij dat ze in die tijd wel te eten had gekregen. Want nee, ze wist de weg niet. We woonden daar nog maar net en ze kwam (nog) niet buiten. En ik wist ook niet waar ze was.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-06-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:28

Elke dierenambulance zal je adviseren het dier niet te voeren omdat hij daardoor nog minder reden heeft om naar zijn eigen huis te gaan. Water zou ik met deze temperaturen zeker doen.

Die 2x5 dagen is een zelf bedachte regelen van deze specifieke ambulance en heeft niks te maken met Amivedi, want die organisaties werken los van elkaar naast elkaar.

Naar mijn mening zouden ze wel de zondag als vinddag aan moeten houden en meteen een belbandje kunnen plaatsen. Gezien de weersomstandigheden zou ik hem waarschijnlijk zelfs na 2 dagen al op laten halen en naar het asiel laten brengen. Maar ja ik ben niet de dierenambulance medewerker die het bepaalt in dit geval.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:31

Wat goed dat je je over deze kat ontfermt.

De dierenambulance draait op vrijwilligers en meestal op giften. Die zou ik alleen bij echte nood contacteren. Deze kat ziet er niet zo best uit, ik zou ook direct drinken en eten geven en met het dierenasiel of de dierenarts in de buurt even overleggen wat te doen. Als je zelf vervoer hebt, dan kun je misschien zelf wel even wegbrengen ipv de dierenambulance als taxi inzetten? Die zijn veel te druk voor dit soort klusjes :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:36

Wat een raar advies is dat ! Mijn kat kreeg bij mij goed te eten en ging toch ook bij de buren snacken, kwam toch telkens terug naar zijn thuis. Dus uithongeren, uitdrogen en verder laten verzwakken is het advies van een dierenorganisatie ?!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:40

Veel katten eten op 2 plaatsen, dus dat niet eten advies. bijzonder. Zeker nu zou ik hem water (wat je al gedaan hebt) maar ook wat eten geven.

Misschien zijn ze eigenaren op vakantie?
Of een boerderijkat of zo?

Heb je facebook? daar worden ook vaan vermiste en gevonden dieren geplaatst

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:53

Ach jeetje joh.... dus in principe kan het zijn dat dier bij huis A gespot wordt, daar een poos zit, zonder water en voer, en na 5 dagen gaan ze eens wat doen..... ja dan is een beetje kat al naar huis B vertrokken in de hoop dat daar wel wat te eten te vinden is, en dan beginnen daar de 5 dagen wachttijd weer opnieuw :? Als die mensen al de moeite nemen om kat aan te melden.... :? Anders maar naar huis C...en zo verder :(:)

Ik zou kijken of je het beestje zelf ergens naartoe kan brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:00

zonnebloem18 schreef:
Elke dierenambulance zal je adviseren het dier niet te voeren omdat hij daardoor nog minder reden heeft om naar zijn eigen huis te gaan.

En dat is vreselijk slecht advies. Een kat die 2 dagen niet eet, wordt misselijk en kan vrijwel altijd alleen met dwangvoederen weer aan het eten gekregen worden. Als je misselijk bent, wil je niet eten. Ook niet als kat. Dus Neon, geef het dier alsjeblieft wat (blik-) voer. Desnoods van de hond, ook al zit daar geen taurine in, wat essentieel is voor een kat. Beter wel wat ongeschikt eten er in, dan niets.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:03

Hier komt de dierenambulance altijd zo snel mogelijk. Maar zeker het dier voeren, liefst natvoer en brokjes.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:10

Het is zeker weer bijna vakantietijd....Ze vraagt om hulp; geef die dan ook.
Bakje water neerzetten en een 2 x per dag een bakje kattenvoer.
Dom advies niet te voeren als ze na een dag of wat nog niet is weggegaan.

Als ze een baasje heeft en ze weet de weg terug dan gaat ze echt wel terug.
Er zijn zoveel zwerfkatten, na een paar dagen laten ophalen door de dierenambu als ze er nog is. Dan heeft ze nog een kans op een wat prettiger leven. Of even kijken of je haar zelf wilt houden en of er in de buurt een sterilisatieactie is. Stichting Dierenlot organiseert die in samenwerking met andere organisaties.

Onze kat is ook een aanloper; op 3 pootjes en vragend om hulp; hij vrat de eerste dagen alle hondenvoer, zo'n honger had hij. Ze zijn echt slim genoeg om dat te doen als ze mensen gewend zijn. Inmiddels loopt hij op 4 pootjes, is gecastreerd en gechipt en zijn wij personeel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 14:19

Ik weet niet veel van katten maar weet inderdaad dat ze, in tegenstelling tot honden, niet tegen niet eten kunnen. Als ik me goed herinner (lang leve bokt) krijgen ze ook leververvetting van niet eten?
Dus ben behoorlijk boos dat een dierenambulance een beest zo lang zo laat zitten.
De kat is behoorlijk mager, maar volgens de DA (die ook contact heeft opgenomen met de dierenambulance) wel acceptabel. Ik ben nu aan het werk, mijn man heeft de kat vanmorgen gevangen en de buurman naar de DA gebracht om de chip uit te lezen. Houthok is van de buurman maar staat tegen ons hek aan, wij zien hem beter zitten als de buurman en naast het houthok zit ook het poortje tussen onze tuinen.
De kat is echt tam, als ik mijn hand uitsteek komt ze kopjes geven, kroelen en spinnen.
Ik ga zoeken op kattenopvangen in de buurt. Zelf houden is absoluut geen optie met onze hond. Hond is ook al sinds zondag redelijk van het padje af met de kattengeur in de neus.
Edit: enige die ik tevoorschijn krijg is die van de dierenambulance en verder voor vakantie opvang. Regio is de Kempen/Eindhoven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:30

Benzz schreef:
Hier komt de dierenambulance altijd zo snel mogelijk. Maar zeker het dier voeren, liefst natvoer en brokjes.

Mee eens, ik ben absoluut tegen catnappen, maar dit is geen buurkat die op visite komt. Het lijkt mij een oude(re) kat, het loopt tegen de vakantietijd, en wellicht heeft de eigenaar het om dierenartskosten (oude kat) gedumpt of om andere redenen. En mocht het dier een lieve bezorgde eigenaar hebben, wil die later niet horen dat poes helaas is uitgedroogd of overleden is door leverproblemen door langdurig vasten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:02

Beestje zit er niet al te florissant uit vind ik. Katten kunnen absoluut niet lang zonder eten.

Tjonge dierenambulance is ook geen organisatie die je snel zal bellen in jouw regio. :\

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:10

roze eindhoven heb ik ook geen hoge pet van op hoor, geven wel vaker adviezen ten gunste van hun zelf en ten nadele van enige dierenwelzijn. Dus hun advies zou ik zeker negeren.