Tuin katproof maken,maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

snuffie123

Tuin katproof maken,maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-24 15:33

Hoi allemaal! Sinds afgelopen zomer wonen wij in ons huidige huisje met achtertuin (11 x 5,5).

In september hebben wij er 2 lieve kittens bij gekregen. We hebben aangekeken of we ze binnen willen houden, maar het zijn echte donderstenen en energiebommetjes }> . Ik merk aan alles dat ze het buiten heerlijk zouden vinden. We willen ze daarom toch naar buiten laten.

Aangezien we in de buurtapp helaas veel zien dat katten kwijt zijn en bij het bezichtigen van dit huis helaas hebben gezien dat er een kat is aangereden, durven we het niet aan om ze buiten de tuin te laten. Ze moeten dus in onze tuin blijven, MAAR hoe dan?

Ik zie dat je katrollen hebt, maar die zijn heel duur en ik vraag me af of dat niet zwaar is voor de schutting. In ieder geval gaat onze voorkeur hier niet naar uit.

Ik dacht nu aan schrikdraad rondom de tuin te spannen. Maar vraag me af in hoeverre dat ook echt werkt? En span je dat dan helemaal rondom, dus ook op onze aanbouw en de schuur die wel een stuk hoger zijn dan onze schutting? Hoe maak je dit het beste vast, etc etc.

Willen jullie met mij meedenken? Werkt schrikdraad en hoe werkt dit dan praktisch? Of zijn er nog andere (betere) opties?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen, want we zullen vast niet de enige zijn die de katten in de tuin willen houden.

We willen trouwens geen ren, dan hebben ze eigenlijk nog niks vind ik. Ze moeten echt lekker kunnen rennen, springen en vliegjes vangen :o .

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:48

Er zijn wel meerdere topics op Bokt hierover te vinden als je de zoekfunctie gebruikt ;). Ik heb succesverhalen gelezen van mensen met schrikdraad, dus dat kan zeker werken. Je zult in elk geval alles waar ze overheen kunnen klimmen af moeten schermen (als ze via de schutting op de aanbouw kunnen bijvoorbeeld). Onze tuin wordt over een paar weken (hopelijk) katproof gemaakt met kattengaas op schuine beugels boven de schutting (systeem van protect a pet). Is wel vrij duur ook, al zijn er ook ook goedkopere versies van (maar wij durfden die niet aan). Een andere optie is een net over je hele tuin spannen.

cissy

Re: Tuin katproof maken,maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:05

Op FB heb je de groep: katvriendelijk je tuin inrichten. Veel informatie daar te vinden

Even onderschriftloos.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:09

Ik heb de tuin, 10 bij 10, zelf katproof gemaakt met netten van netten.nl.
Ken ook een bedrijf die het voor je doet, al hadden zij toen al wel een flinke wachtlijst begreep ik. Netten.nl doet het plaatsen ook als je wilt geloof ik.

Om een dikke boomstam had ik een grote hondenkap geplaats die ging 2 jaar terug kapot, katten denken dat ze nog steeds niet verder kunnen en/of zijn niet zulke helden :') maar ze klommen wel eens tot aan de kap en nu stoppen ze nog steeds op die plek :))

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:13

Ik heb net rondom, het komt ongeveer 1 meter omhoog/schuin naar binnen.
Draden en gaas deden het hier niet, daar klom hij gewoon overheen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:14

Een katrol is natuurlijk makkelijk zelf te maken met een steel en een pvc buis.
Als dat voor jullie de beste oplossing is.

Maar vooral complimenten dat je je katten in eigen tuin wilt houden :j

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:28

Dit, met een pvc-buis en een stang heb je zo een kattenrol geknutseld.

Schrikdraad werkt hier niet. Mijn hoogbejaarde kater is niet meer de meest atletische maar als het op schrikdraad aankomt is hij ineens opmerkelijk behendig.

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:36

Afbeelding

Bovenlangs met gaas afzetten.

Over de IJssel

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:20

F8 + 2 Hoera ik heb mijn menbewijs! [o]

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:37

Zit toevallig naar hetzelfde te zoeken! Een en ander aan offertes ontvangen voor die netten zoals Dyanne in het topic hierboven ze laat zien, dit schijnt een veilige en betrouwbare manier te zijn. Prijzen vallen me flink tegen uiteenlopend van 800 tot 1400 euro (incl laten plaatsen). Maar is het ons wel waard dus binnenkort maar een afspraak maken. Als je zelf handig bent valt het goed te doen voor een stukkie minder natuurlijk.

Maar nog geen keuze gemaakt, als er nog suggesties zijn voor fijne bedrijven, kom maar door :)

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:53

Dyanne_z schreef:
Wij hebben nu een aantal jaar een afgesloten tuin.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=177&t=1967246

Wij zijn er nog altijd heel tevreden over.

Wij hebben het ook ongeveer zo, een jaar of zes nu. Bevalt erg goed, want er komen ook geen katten in van buiten naar binnen. Is ook nog goed betaalbaar vond ik.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:55

Jis_ schreef:
Ik heb de tuin, 10 bij 10, zelf katproof gemaakt met netten van netten.nl.
Ken ook een bedrijf die het voor je doet, al hadden zij toen al wel een flinke wachtlijst begreep ik. Netten.nl doet het plaatsen ook als je wilt geloof ik.

Om een dikke boomstam had ik een grote hondenkap geplaats die ging 2 jaar terug kapot, katten denken dat ze nog steeds niet verder kunnen en/of zijn niet zulke helden :') maar ze klommen wel eens tot aan de kap en nu stoppen ze nog steeds op die plek :))

Hier ook een net van nettenlijn.nl en heel tevreden over.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:57

Ik heb protecapet. Heel tevreden over, makkelijk zelf te plaatsen, en na een paar jaar nog als nieuw.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:01

Wij hebben sinds een poosje een invisible Fence (schrijf ik dit goed?) van Petsafe. Werkt echt perfect! Onze kat was gewend om gewoon los te lopen, is een grote jager, maar ging steeds de drukke weg over en ik wil gewoon niet dat anderen er last van hebben. Die onzichtbare omheining werkt met een antenne draad rondom de tuin, en zo’n kastje aan de halsband. Wij hebben geen poort oid, kunnen zo aan de zijkant langs het huis van voor naar achter lopen, maar de kat gaat niet meer uit de achtertuin :)

[o]

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:06

PeeltjE schreef:
Wij hebben sinds een poosje een invisible Fence (schrijf ik dit goed?) van Petsafe. Werkt echt perfect! Onze kat was gewend om gewoon los te lopen, is een grote jager, maar ging steeds de drukke weg over en ik wil gewoon niet dat anderen er last van hebben. Die onzichtbare omheining werkt met een antenne draad rondom de tuin, en zo’n kastje aan de halsband. Wij hebben geen poort oid, kunnen zo aan de zijkant langs het huis van voor naar achter lopen, maar de kat gaat niet meer uit de achtertuin :)

Heb je dit op de grond of op een schutting?

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:15

Nyaleti schreef:
PeeltjE schreef:

Heb je dit op de grond of op een schutting?

Beide. Hij loopt vanaf de schuur achterin de tuin via de schutting naar het huis, dan via een pvc pijpje die we aan de achterkant van het huis boven de schuifpui hebben gemaakt naar het platte dak van de garage, daar gaat hij via de muur naar beneden, onder de tegels door (in het gangetje aan de zijkant dus) en dan weer omhoog de schutting op en weer naar het begin punt. Als ik hem bij het gangetje gewoon hoog zou houden dan kan hij er gewoon onderdoor lopen zonder reactie te krijgen. Hij krijgt reactie van de halsband als hij dichter dan 50 cm bij de draad in de buurt komt. Je kan dit zelf instellen.

[o]

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:20

Wij hebben het heel low budget gedaan met vlaggenstok houders, bezemstelen van de action en katten net van zooplus

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:55

Wij hebben het ook met netten van zooplus gedaan.
Op deze foto kun je het een beetje zien.Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 01:25

Ik ben team schrikdraad. Het staat nu zelfs eigenlijk nooit meer aan omdat de dames het niet eens meer proberen en de buurtkatten komen ook nooit meer hier, ideaal.
Je ziet er eigenlijk niks van, boven de poort zie je een lijn op de foto maar that's it.

Afbeelding

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 09:31

Bedankt voor alle reacties!

Ik vind het zelf heel belangrijk dat de tuin er nog heel mooi uit ziet en daarom valt zelf katrollen maken van pvc of wat dan ook wel af. Vind dat geen gezicht :o

De netten zijn ook niet direct mijn voorkeur omdat je ze erg goed ziet, maar als het netjes gebeurd wellicht een optie. Ik hou hem nog even open. Het lijkt nu alsof dat wel altijd werkt. Klimmen ze niet alsnog via het net op de schutting?

Ik ga ook even een kijkje nemen of de FB site, thxx!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:38

Wij hebben voorheen zelf katrollen gemaakt, maar dan van hout. We gebruikten (ronde) trapleuningen. Uiteraard gelakt zodat het hout netjes bleef. Beetje out of the box, maar het stond hartstikke netjes bij de houten schutting. Kregen ook veel complimenten over deze oplossing, veel mensen vonden het veel beter staan dan een net of schrikdraad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:39

Net is heel slap, dus daarin vinden ze geen houvast. Ze kunnen er echt niet uit klimmen.
Tja, een mooie tuin is ook fijn, maar mijn kat binnen houden vond ik prioriteit. Ik erger me totaal niet aan zo'n net.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:49

Kijk als je kat echt wilt ontsnappen en er alles voor over heeft dan is de enige optie een net over je hele tuin

Maar verder werken alle opties eigenlijk wel. Het is een beetje kijken waar je kat het beste op reageert

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:49

Hier vind ik het eigenlijk heel erg meevallen hoe erg je het ziet. Maar schrikdraad zal minder opvallen denk ik. Hier werd schrikdraad lastig omdat de schutting achter in de tuin lager is.
Wij hebben 2 aapjes van nog geen jaar oud, maar het is ze nog niet gelukt om te ontsnappen ondanks verschillende pogingen. Het net is inderdaad te slap om in te klimmen. Er zit wel ijzerdraad in verwerkt tegen het doorbijten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:55

Ik lees mee. Mijn unit is te log/dom := om te kunnen klimmen maar vanwege een buurkat die in en uit komt ben ik wel bang dat het m een keer gaat lukken met haar voorbeeld. Anderzijds wil ik wel dat de buurkat nog op bezoek kan komen want ze spelen zo leuk.... dilemma.