Voer gezocht voor bejaarde, gevoelige kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Koper

Voer gezocht voor bejaarde, gevoelige kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 11:29

Hoi bokkers, voor mijn kater Juju ben ik op zoek naar een voer wat goed bij hem past. Sinds een jaar of 7 krijgt hij RC Renal Special. Dit omdat hij wat blaasgruisklachten had en het met dit voer goed gaat. Hij vindt het lekker en eet het ook graag maar de afgelopen maanden is hij best wat bespiering verloren op de rug en heupen. Daarom zoek ik nu een brok voor hem wat zowel voor de nieren/blaas als het spierverlies helpt. Een lastige combinatie omdat je voor de ene klacht weinig eiwit wil voeren en voor de andere juist veel. Maar mogelijk is er toch iemand die een oplossing weet of me op weg kan helpen.

Wat meer over Ju:
- 18 jaar
- gecastreerde kater
- eet en drinkt goed, gaat goed op de bak, doet een paar keer per dag zijn rondje buiten, knuffelt graag
- huidige dieet: RC Renal Special. 's Ochtends krijgt hij een half kuipje Almo Daily met een supplement in poedervorm (Darmreiniger voor honden en katten van Beaphar)
- gevoelig op de nieren/blaas en op de spijsvertering. Van bij voorbeeld antibiotica of orale pijnstillers gaat hij erg overgeven en krijgt hij ook diarree van.

Wat wil ik absoluut NIET:
- rauw/vers voer
- iets wat de huidige klachten (eigenlijk meer gevoeligheid) kan verergeren

Wat zoek ik WEL:
- een brok (geen natvoer) die helpt met spierbehoud en geschikt is voor gevoelige blaas/nieren en spijsvertering
- kleine brokjes. Dus klein van formaat
- liefst brokjes met een krokante buitenkant en een zachte binnenkant. Zijn gebit is niet meer optimaal.
- in NL verkrijgbaar. Online bestellen is geen probleem. Importeren/in buitenland bestellen zie ik niet zitten.

Wie o wie heeft de gouden tip?

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Wildgirl

Re: Voer gezocht voor bejaarde, gevoelige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:45

Ik denk dat je met een kat van 18 jaar geen kunst en vliegwerk meer moet uithalen om "hem beter in zijn bespiering" te krijgen.
Je kat is hoogbejaard, doet het goed op dit voer en alles is in balans. Dat lijkt me op deze leeftijd veruit het belangrijkste!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 11:58

Nee, ook niet beter in zijn bespiering. Maar verdere spierafbraak voorkomen :)

Overigens is wat je schrijft ook wat door mijn hoofd gaat. Het gaat goed, op het spierverlies na. Ik wil ook liever niets veranderen maar soms is het nodig ook al wil je liever niet.

-Greg Davies

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:01

Ik zou met een hoogbejaard oudje zo min mogelijk wisselen, zeker bij veel gevoeligheden.
Is het een optie om de hoeveelheden van het voer dat hij nu al krijgt te verhogen, of staan de brokjes er al onbeperkt?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:02

Ik zou ook niet echt aanraden om te wisselen of hij moet ook echt afvallen dan kan je eventueel wat anders proberen.

Wil je toch wisselen zou je kunnen kijken naar de TROVET Renal & Oxalate is de zelfde hoeveelheid eiwit maar meer vet dus bevat ook meer energie. Heb alleen geen idee hoe de brokjes zelf eruit zien. Maar zou het sowieso eerst bespreken met je dierenarts voordat je wisselt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-24 12:02

Brokjes staan er dag en nacht onbeperkt. Een paar keer per dag ga ik naast hem zitten en voer ik hem uit de hand. Hij eet wel zelf, maar hij eet méér per keer wanneer ik hem voer. En het is ook gezelliger.

Qua vet: hij is niet te mager. Wel een wat strakkere vorm in zijn gezicht maar zijn buik is nog berliner (met vetrandje). Ik zoek echt iets wat verder spierverlies kan voorkomen.

-Greg Davies

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:31

Ik zou echt niet meer wisselen, behalve eens een Hills KD mobility bijvoorbeeld. Heeft je kat verhoogde nierwaarden naast de blaasklacthten?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie