konijnenparadijsje maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

konijnenparadijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 09:49

Wij hebben een grote ren over, voorheen hondenkennel en kippenren, maar nu wil ik deze gaan inrichten als konijnenverblijf. Projectje dat ik samen met mijn kinders ga doen.

We hebben de ren al op zijn plek in de tuin gezet en gaas eronder gemaakt tegen het uitgraven (en ook tegen ongedierte/ratten die er vanaf de onderkant in willen. De ren is ca 4 x 2 meter, aardige ruimte dus. We hebben er een hok ingezet waar de toekomstige konijnen van de grond en beschut in kunnen.

De bodem is nu gewoon zand wat we over het gaas hebben geschept, maar ik wil ongeveer de helft gaan betegelen.

Ik weet nog niet hoe ik de andere helft wil gaan inrichten, dus ik ben ook benieuwd of jullie nog tips hebben? Ik heb wel een aantal grote PVC buizen gevonden die misschien wel leuk zijn. Wat zouden jullie verder aanraden qua speelgoed, bodembedekking. Voerplekken, evt wc?

Ik heb in een ver verleden ook wel eerder konijnen gehad, maar dat is wel een jaar of 10 geleden.

Zal straks even foto's maken. Ik ben nog niet helemaal klaar met het gaas.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: konijnenparadijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:14

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:28

4x2 is leuk, maar nog niet super veel ruimte voor konijnen. Weet niet hoe veel je er wil gaan houden? Maar overweeg anders een verplaatsbare ren erbij zodat ze ook af en toe goed hun benen kunnen strekken, 4x2 kun je niet echt een sprintje trekken.
Wat ze hier leuker vinden dan tunnels zijn hoogteverschillen. Ze zitten graag op een verhoging de ruimte te overzien.
Ook takken om te knagen zijn ze gek op, maar die hebben uiteraard geen vaste plek want moeten telkens vervangen worden :')
En een zandbak waarin gegraven kan worden is vooral mijn vrouwtje gek op. Moet wel telkens dicht gegooid worden, want zodra ze een kuil heeft gemaakt is de uitdaging eraf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 10:35

Bedankt voor de tips, we zijn nu zo ver:

Afbeelding

2 kleine of middelgrote konijnen is de bedoeling

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:39

Kunnen de konijnen ook een stukje graven voordat ze bij het gaas onder het zand kunnen? Dat vinden ze heerlijk! :) En ga je de bovenkant nog dichtmaken?

Denk dat de grootste uitdaging niet per se is om je konijnen binnen te houden, maar juist roofdieren buiten :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 12:14

Ja, de bovenkant gaat dicht.

Er jan nog wel een flinke lading zand/ grond bij. Dan hebben ze ongeveer 20 cm om te graven. Zou dat genoeg zijn?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:33

Dit lijkt me voor twee konijntjes een heus paradijs
Ik zag laatst bij iemand gewoon een grote bak aarde in het hok . Daar kunnen ze in en uit springen en graven naar hartelust .

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:53

Rije schreef:
Op deze site kun je superveel info vinden. Over huisvesting, maar ook over voeding. Staan ook mooie voorbeelden op: https://www.mininatuur.nl/blog/buitenhu ... r-konijnen

Deze website inderdaad! Echt zulke fijne informatie.
Ziet er al mooi uit. 20 cm lijkt me prima. Kunnen ze geen hele gangenstelsels in maken, maar wel hun behoefte aan graven kwijt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 17:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels weer een stap verder. Nu nadenken over de voer/waterplek.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:18

Ohhh dat wordt al heel leuk zo TS :D Misschien kun je een hooiruif kwijt aan de buitenkant van je nachthok? Op je laatste foto zie je dat witte vlak van de buitenkant. Wellicht kun je daar een hooiruif aan vastmaken?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:28

Dat ziet er echt al heel leuk uit TS! Hooiruif is een goed idee, misschien ook nog een ruif om groenvoer in te doen?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:15

Ziet er al goed uit! Qua hooiruif zou ik wel kijken of je die droog kunt hangen. Nat hooi schimmelt sneller, en bij mij eten ze nat hooi ook vrijwel niet. Zou zonde zijn als je steeds hooi moet weggooien. (Of de mijne zijn extreem verwend, kan ook :') )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:34

Handigste is eenmaal per dag te voeren en niks in de bakken te laten zitten, tegen muizen en ander ongedierte. Dus geen bak voer waar ze de hele dag beschikking over hebben. Water in de schaduw.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:06

Kan je ook niet van de hoogte gebruik maken? Langs 1 zijkant in niveaus hoger gaan en er ook voor zorgen dat de konijnen daaronder (Maw, niet te smal maken) kunnen schuilen, hooi uit hun hooiruif eten?

Of voor jezelf ook nog leuk: 1 of enkele (houten) planten/moestuinbakken op pootjes waaronder de konijnen kunnen schuilen en waarin je tegelijk groenten voor hen kan kweken? Dat oogt ook mooi.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 10-06-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:10

Wat een mooie plek! En fijn ook dat de konijntjes kunnen gaan graven! Ik heb zelf echte gravers, en dan ook een stuk van ongeveer 1 m2 van hun ren (die helaas niet eens zo groot is als die van jou) tot 50 cm diep uitgegraven. Daarin heb ik een bodem en zijwanden van sterk gaas geplaatst, en dan weer zand erop. Dit graven ze elke week helemaal om. Vervolgens gooi ik het weer dicht bij het verschonen van het hok en beginnen ze weer van voren af aan.
Dus: merk je dat ze graag graven, kun je in de toekomst misschien nog een groter stukje, en dieper uitgraven.