Zijn er hier mensen die hun hond, kat met een donorcodicil hebben? Dat het dier na zijn overlijden gebruikt kan worden tbv de wetenschap waardoor er minder proefdieren gebruikt en gedood hoeven te worden? Ik kwam het toevallig tegen en vindt het idee heel mooi dat je dier na zijn overlijden nog een ander dier lijden kan besparen en kan redden omdat er dan minder proefdieren hoeven te worden gebruikt. Er schijnen steeds meer dierenarts praktijken te zijn die deze mogelijkheid geven. Helaas doet mijn dierenarts nog niet mee, wel kun je dat zelf aanvragen.
Ook paarden, schapen kunnen tbv de wetenschap worden gedoneerd. Zij worden dan niet vernietigd door bv Rendac maar kunnen ook zorgen dat er weer minder paarden als proefdier gebruikt worden.
Ik ben benieuwd of mensen hier weleens over nagedacht hebben en/of al ervaring hebben hiermee.
troi
Geplaatst: 07-06-24 11:46
Nog nooit over nagedacht. Wist ook niet dat er bij dieren getransplanteerd wordt eigenlijk
Oh, ik lees beter,gaat om onderzoek en onderwijs. Ook mooi!
Ik heb dat gevraagd naar aanleiding van mijn paard en haar vreselijke hengstige periodes. Ik begreep van mijn dierenarts dat als ik mijn paard aan de wetenschap wilde doneren, dat het paard dan ook in Utrecht (in mijn geval) dan ingeslapen zou moeten worden. En dat vond ik teveel gedoe… Maar anders had ik het zeker weten laten doen. We hebben het hier wel over het jaar 2017, misschien er al het één en ander veranderd daarin?
Sabri
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-24 12:25
Ik wist ook helemaal niet dat zoiets kon, het klinkt wel als heel mooi initiatief, ook zijn er geen extra kosten aanverbonden, en vervoer van het overleden dier wordt ook verzorgt. Ik kwam er bij toeval achter omdat ik op zoek was naar een herplaatser en zag dat er ook proefdieren herplaatst kunnen worden. Hier staat over het doneren van huisdieren of grotere dieren zoals paarden/schapen;