Niesziekte of ......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Niesziekte of ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 17:12

Sinds begin april hebben we 2 jonge katten in huis, ze zijn nu 9 maanden.
Ze komen uit Spanje en zijn met een speciale vervoerder naar Nederland gebracht. Toen ze er net waren nieste Rio af en toe, hier waren we al voor gewaarschuwd. Door de stress van de reis en de airco in de auto kunnen ze wat gaan niezen.
Na ongeveer een week begon Raf ook te niezen. Verder waren ze niet ziek, geen snot, schone ogen, aten goed en waren heel speels.

Na een tijdje is Rio gestopt met niezen.
Raf bleef wat niezen en ongeveer 3 weken geleden begon hij ook te hoesten en hij kreeg snot/een verstopte neus. Je hoorde hem steeds ademen omdat zijn neus dicht zat. Hij bleef goed eten en gewoon speels.
Ik ben toen met hem naar de dierenarts geweest, die constateerde dat hij ook een ontstoken keel en ontstoken tandvlees had. Diagnose was niesziekte.
Hij kreeg pijnstilling/ontstekingsremmer mee voor 10 dagen. Dit deed helemaal niets, de klachten bleven hetzelfde het werd niet erger maar ook niet minder.
Na 10 dagen kreeg ik antibiotica mee voor hem, dit heeft hij nu een week. Ik heb nog voor 3 dagen.
Maar weer veranderd er niets, hij niest en hoest nog steeds, heeft snot en een verstopte neus.
Verder blijven zijn ogen schoon. Hij eet nog steeds goed en is heel actief.

Ze krijgen vanaf dat ze hier zijn Echinacea en L-lysine en sinds bijna 3 weken ook Sinus (van Puur).
Ze zijn allebei netjes geënt als kitten.
Wij hebben een kat van 15 jaar met een lever tumor en een slechte weerstand. Die heeft nergens last van. Ook Rio heeft helemaal nergens meer last van.

Zou dit ook nog iets anders kunnen zijn dan niesziekte?
Iemand ideeën?

Als de antibiotica op is neem ik weer contact op met de dierenarts. Maar ik ga er stiekem vanuit dat die 3 dagen antibiotica ook niet heel veel meer gaan doen.
Voor mijn gevoel had het dan al iets moeten doen.

Even een foto van Raf van gisteren erbij
Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:37

Vervelend, maar dit komt heel regelmatig voor bij jonge katten. Overigens is niesziekte een benaming voor virusinfecties aan de voorste luchtwegen. Op 1 of andere manier is het altijd een beladen onderwerp, waar veel onwaarheden over te vinden zijn.

Je opent je verhaal dat ze waarschijnlijk van de reis, stress en de airco dit hebben opgelopen. Dit is vaak al niet helemaal waar, want het achterliggende virus is de veroorzaker. Wat wel zo is is dat het transport voor een verlaagde weerstand kan zorgen. Daarnaast kan het zijn dat het een reactie is op de enting, waarbij eveneens een verzwakte of dode variant van het virus wordt gegeven.

De keuze voor antibiotica bij een virus heeft vaak weinig nut inderdaad. Alleen als er sprake is van bijkomende bacteriën. Gezien het bij jouw kat weinig effect lijkt te hebben, is dit dus mogelijk niet het geval.

Vaak gaat het bij jonge katten op den duur vanzelf weer over. Wellicht is je dierenarts gezien het ontstoken tandvlees bang dat hij een drager is van herpes. In dit geval zou je ook virusremmers kunnen overwegen, maar in de praktijk wordt dit eigenlijk weinig toegepast.. Echter weet ik niet of 9 maanden een schatting is of de daadwerkelijke leeftijd? Anders kan het wellicht ook samenhangen met het wisselen van het melkgebit.

TinkerTreas

Re: Niesziekte of ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 16:48

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad dat hun weerstand naar beneden gegaan is door de verhuizing en de reis.
De leeftijd is geschat, maar zal wel redelijk kloppen want ze zijn als jonge kittens afgestaan. Dus niet op straat gevonden.

Ik weet overigens niet hoe het tandvlees er nu uitziet, want hij laat het echt niet toe dat ik in zijn mond kan kijken. Maar ik heb vroeger een Siamees gehad die als jonge kat ook niesziekte heeft gehad. En daar konden we op vrij jonge leeftijd alle tanden en kiezen laten trekken (behalve zijn hoektanden).
Dus daar ben ik nu ook wel weer een beetje bang voor eigenlijk.

Vandaag heb ik hem nog niet horen hoesten, dus wie weet gaan we de goeie kant op.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:51

Niesziekte is een virus, dus een ontstekingsremmer doet niet zo veel. Bij veel katten is het chronisch, zodat het kan opspelen als er sprake is van een mindere weerstand, maar de meeste katten worden er oud mee. Hopelijk geldt dit ook voor jouw kat.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:17

Mijn kater had dezelfde klachten toen hij jong was, hoesten en zeer ontstoken tandvlees. Bakken aan prednison en andere pillen gehad, hielp niet. Uiteindelijk is het gebit eruit gehaald, op de hoektanden na. Meneer is inmiddels 11 en vangt en eet zelfs nog steeds eksters. Hij kan er dus zowat alles mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 20:54

_Mar3 schreef:
Mijn kater had dezelfde klachten toen hij jong was, hoesten en zeer ontstoken tandvlees. Bakken aan prednison en andere pillen gehad, hielp niet. Uiteindelijk is het gebit eruit gehaald, op de hoektanden na. Meneer is inmiddels 11 en vangt en eet zelfs nog steeds eksters. Hij kan er dus zowat alles mee.

Dat heb ik met mijn Siamees dus ook gehad. Hopelijk nu geen herhaling.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:13

Zijn ze getest op fiv/felv?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 09:14

wisja schreef:
Zijn ze getest op fiv/felv?

Voor vertrek naar Nederland zijn ze daarop getest inderdaad.