Zoveelste topic over kat die binnen plast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Zoveelste topic over kat die binnen plast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:10

Wie wil met me meedenken over mijn kater? :wave:

Ik heb sinds een jaar 2 katten uit het asiel: ze zijn samen gevonden en onafscheidelijk. Slapen samen, spelen samen, liggen de hele dag tegen elkaar aan. De één is heel ondernemend, de ander is van nature juist bang en schuchter (maar inmiddels helemaal ontdooid).

Met de ondernemende kat heb ik nu een probleem: hij plast al een tijd in huis. Ik heb al van alles geprobeerd en uit laten zoeken, maar het plassen wordt niet minder en ik zit met mijn handen in het haar. Dit topic helpt mij om mijn gedachten te ordenen en misschien zie ik wel dingen over het hoofd? :)

Wat ik heb gedaan:
- Meermaals dierenarts bezocht: urine is een paar keer onderzocht, bloed geprikt, etc. Geen afwijkende waardes gevonden. Bij één van de controles was de urine wel wat geconcentreerd (hij dronk dus te weinig). Geen bacterie gevonden, geen ontsteking, geen blaasgruis, etc... Medisch lijkt hij verder oke.
- 2 drinkfonteinen toegevoegd (naast 2 waterbakjes in huis)
- extra kattenbak neergezet en met ander grit (ik heb nu 3 kattenbakken verspreid over huis)
- dagelijks extra natvoer, aangelengd met water zodat hij meer vocht binnen krijgt
- kattenbakken wekelijks schoonmaken met chloor

Omdat medisch alles redelijk OK lijkt, vraag ik me steeds meer af of het 'gewoon' stress is door verveling. Het is een ondernemend dier en mijn appartement zonder buitenruimte is denk ik toch te klein of saai voor hem (ondanks krabpalen tot het plafond, allerlei lelijke klimmeubels).

Ik heb geen buitenruimte waar hij mag komen - het asiel schatte in dat dat voor dit duo prima was. Maar ik twijfel steeds meer. De één gedijt er prima bij, maar de plasser van de twee misschien toch niet echt.

Ik overweeg inmiddels zelfs om een nieuw baasje te zoeken voor dit duo (want ze moeten echt samen blijven). Dat voelt als falen als baasje, maar ik zie even niet hoe ik hem verder kan helpen. Hij heeft duidelijk pijn/ongemak, maar waardoor? En hoe lang blijf ik het nog proberen terwijl hij duidelijk ergens ongemak van heeft?

Als ze toch konden praten... :(:) Zijn er meer mensen die in dit schuitje zaten?

nine1987

Re: Zoveelste topic over kat die binnen plast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:13

Heb je geen balkon oid wat je kan afsluiten, zodat ze toch buiten kunnen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:16

PLast hij, of sproeit hij? Dat is een groot verschil. Bij her en der plassen denk ik aan iets medisch, bij sproeien aan stress, omdat hij door te sproeien zijn territorium markeert om aan te geven dat dit ZIJN gebied is.

Wij hebben beide gehad, ook bij poezen. Maar als het alleen plassen is, is het vaak toch een medisch probleem. Als hij plast, gaat dat dan makkelijk, of zit hij een tijdje zijn best te doen? Komt er veel of zijn het steeds kleine beetjes? Zie je ongemak bij hem voor of tijdens het plassen?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:21

nine1987 schreef:
Heb je geen balkon oid wat je kan afsluiten, zodat ze toch buiten kunnen?

Dat is helaas geen optie...

Hevonen schreef:
PLast hij, of sproeit hij? Dat is een groot verschil. Bij her en der plassen denk ik aan iets medisch, bij sproeien aan stress, omdat hij door te sproeien zijn territorium markeert om aan te geven dat dit ZIJN gebied is.

Wij hebben beide gehad, ook bij poezen. Maar als het alleen plassen is, is het vaak toch een medisch probleem. Als hij plast, gaat dat dan makkelijk, of zit hij een tijdje zijn best te doen? Komt er veel of zijn het steeds kleine beetjes? Zie je ongemak bij hem voor of tijdens het plassen?

Goeie vraag, en dat weet ik niet. Ik zie het hem nooit doen (terwijl ik veel thuis ben :roll: ). Ik zie alleen de plasjes achteraf liggen. Het is best veel, ik heb niet het idee dat het kleine plasjes zijn. Hoewel ik ze lastig kan vergelijken met de klonten uit de kattenbak van 'normale' plas...

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:21

Plast hij steeds op dezelfde plek of verschilt dit per keer? Wellicht dat alluminium folie op de plek neerleggen. Hoe groot is je bak en wat voor een is het? Heb je geprobeerd om de kap (als je deze hebt) eraf te halen?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:32

Kirrietje schreef:
Plast hij steeds op dezelfde plek of verschilt dit per keer? Wellicht dat alluminium folie op de plek neerleggen. Hoe groot is je bak en wat voor een is het? Heb je geprobeerd om de kap (als je deze hebt) eraf te halen?

Hij heeft een paar voorkeursplekken. Daar heb ik nu al een tijdje aluminiumfolie liggen. Maar dan zoekt hij gewoon een ander plekje. Aluminiumfolie voelt ook een beetje als symptoombestrijding, dat lost het probleem natuurlijk niet op. Het beschermt wel mijn nieuwe laminaat dat op een aantal plekken hierdoor behoorlijk beschadigd is ;(

Ik heb 3 kattenbakken:
- 2 'gewone' grote met kap zonder klepje ervoor (geschikt voor grote rassen, geen idee hoe groot precies)
- Een dichte bak met opening aan de bovenkant

Kap eraf heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen :)

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:33

Wij hadden 2 broers die enorm aan elkaar gehecht waren. Superlief samen, als de ene boven in een slaapkamer was en de ander beneden in de huiskamer werd er naar elkaar geroepen en opgezocht zodat ze weer samen waren. Na jaren ging een van de twee plassen.

Ondanks dat we ervan overtuigd waren dat ze niet zonder elkaar konden hebben we 1 bij mijn moeder ondergebracht. (Er was daar ook een extra reden voor, wij hadden een verbouwing die deze kat vervelend vond, dus in eerste instantie was het een logeerpartij).
De plasser hielden wij.

Na verhuizing van zijn broer is het plassen direct gestopt.

Om die reden wil ik echt nooit meer meer dan 1 kat. Ooit wel eens gelezen dat katten solitaire dieren zijn (maar daar schijnen de meningen over te verschillen).

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:35

Ik ben ook benieuwd of hij altijd op dezelfde plek plast.
Misschien ook een bakje voedsel daar neerleggen? Vaak plassen katten daar dan niet, maar dat heeft weinig zin als het verschillende plekken zijn.

En ik zou ook uitzoeken of het sproeien of plassen is, desnoods met een camera als hij het alleen doet als jij er niet bent?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:37

Misschien eens contact opnemen met een kattengedragsdeskundige?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:40

Open bak misschien een optie? En dan helemaal.
Sommige katten voelen zich niet prettig is een “afgesloten” kattenbak.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:05

Ik wil je niet ongerust maken,maar onze poes begon het ook te doen,maar ze ging ook veel miauwen en verstoppen.Ze kwam verwart over.Bij de da is toen een hersentumor gevonden en daat kwam het door.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:22

Ik heb ook een hardnekkige buiten-de-kattenbak plasser en poeper gehad.
Medisch in orde,allerlei kattenbakvulling geprobeerd,bakken werden 2x daags schoon gemaakt,extra bakken gezet.
Waarom?Geen idee?Er was geen verandering in huis of stress tussen de katten.
Mijn laatste poging om hem op de bak te doen gaan was catnip,een aftreksel daarvan.Dat deed ik in een sprayflacon en sprayde het bovenop de kattenbakvulling.Sindsdien is het gestopt.
Af en toe spray ik het nog wel eens nu.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:23

Als het stress is kan je feliway eens proberen.
Onze poes is ook 6 weken geleden begonnen met sproeien.. alles uitgesloten bij de dierenarts maar toch op stress uitgekomen.
Met haar broertje kan ze goed overweg maar wij hebben veel katten in ze omgeving, die lopen ook door de tuin. Ze was ontzettend aan het ramen lopen in de avond als ze niet meer naar buiten mocht en echt onrustig. En dan sproeien tegen alle gordijnen, kleren, handdoeken die ze tegen kwam :n
Nu feliway verdamper in stopcontact en meteen een heel andere poes. Daarna nog de spray gebruikt op gordijnen en in haar mandje en sinds paar dagen plast ze weer dagelijks op de kattenbak..
Voor nu blijven wij het zo proberen anders moet ze aan de rustgevende medicatie en ze is erg moeilijk met pillen..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:27

leeslampje schreef:
Hevonen schreef:

Goeie vraag, en dat weet ik niet. Ik zie het hem nooit doen (terwijl ik veel thuis ben :roll: ). Ik zie alleen de plasjes achteraf liggen. Het is best veel, ik heb niet het idee dat het kleine plasjes zijn. Hoewel ik ze lastig kan vergelijken met de klonten uit de kattenbak van 'normale' plas...

Maar je weet wel zeker welke kat het doet?

Doet de kat het vooral op kleedjes? Zo ja de kleedjes helemaal weg laten even.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:30

Feliway heb ik ook geprobeerd op aanraden van enkele bokkers.Hielp geen hol.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:33

femkepien schreef:
Onze poes is ook 6 weken geleden begonnen met sproeien.. alles uitgesloten bij de dierenarts maar toch op stress uitgekomen.
Met haar broertje kan ze goed overweg maar wij hebben veel katten in ze omgeving, die lopen ook door de tuin. Ze was ontzettend aan het ramen lopen in de avond als ze niet meer naar buiten mocht en echt onrustig. En dan sproeien tegen alle gordijnen, kleren, handdoeken die ze tegen kwam :n
Nu feliway verdamper in stopcontact en meteen een heel andere poes. Daarna nog de spray gebruikt op gordijnen en in haar mandje en sinds paar dagen plast ze weer dagelijks op de kattenbak..
Voor nu blijven wij het zo proberen anders moet ze aan de rustgevende medicatie en ze is erg moeilijk met pillen..

Rustgevende medicatie is er ook in poeder- of drankvorm gelukkig :) mijn kat krijgt op dit moment Gabapentine voor stressklachten en ik meng dat als poeder door het natvoer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:37

Stoppen met chloor om de kattenbak schoon te maken. Sommige katten haten die lucht.
Kat kan ook een stressblaas hebben, daar is medicatie voor.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:12

xPabloBokt schreef:
femkepien schreef:

Rustgevende medicatie is er ook in poeder- of drankvorm gelukkig :) mijn kat krijgt op dit moment Gabapentine voor stressklachten en ik meng dat als poeder door het natvoer.

Oh dat is goed om te weten! Aangezien ze weer terug begonnen is met sproeien ;(

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:28

BigOne schreef:
Stoppen met chloor om de kattenbak schoon te maken. Sommige katten haten die lucht.
Kat kan ook een stressblaas hebben, daar is medicatie voor.

Klein drupje ammonia op het grit kan helpen. Dat ruikt naar urine, en daar móet je als kat overheen plassen. De ongewenste plasplekken schoonmaken met een middel dat de eiwitten afbreekt. Meen dat wij toen biotex gebruikten.

Edit: bij onze kater kwam het door een enkel ongelukje toen we de bak verplaatst hadden. Bij jouw kat is wellicht toch meer aan de hand. Sterkte!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:25

1 van onze katten deed het heel lang gewoon prima in de bak en heeft toen toch een tijdje buiten de bak geplast. Eerst op verschillende plekken. Ook urine laten onderzoeken maar lichamelijk niks aan de hand. Wel dingen aangepast aan aantal bakken en welk grit erin. Toen heeft hij het nog een tijdje op dezelfde plek gedaan maar soms was dat dagen niet en dan ineens weer wel. En tussendoor dus ook gewoon prima op de bak gegaan. We hebben het rustig zo gelaten (wel steeds die vaste plek schoongemaakt natuurlijk) en nu is het weer helemaal over gelukkig. Ik denk dat het om 1 of andere reden begonnen was (vermoedelijk het kattengrit) en dat het gedrag toen even is blijven hangen.

Sowieso zou ik de kappen van de bakken halen. Die van ons vinden dat zoveel fijner. Ze hebben anders toch echt wat weinig ruimte vinden ze terwijl we ook echt grote bakken hadden. Dus 3 open kattenbakken staan er (op 2 katten) en in 1 zit ander grit in.

Juist niet schoonmaken met chloor, wij gebruiken juist waar zo min mogelijk geur van blijft hangen. Gewoon een simpele allesreiniger of eventueel afwasmiddel. Ook het grit hebben wij alles met geurtjes of zo eruit gedaan. Klontvormend en zacht aan de voetjes.
2 bakken wat grover grit en 1 bak wat fijner. Zo kunnen ze ook kiezen waar ze dan net zin in hebben. Ik zie de katten nu allebei wel alle bakken gebruiken maar wij veranderen er niets meer aan zo. Ben veel te blij dat het goed gaat nu.

Het is ook even zoeken en proberen en als het enigszins goed lijkt te gaan geef het dan van daaruit de tijd. Bij ons was het maanden met nog “ongelukjes” eens per week of zo en nu een tijd pas helemaal gestopt.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:52

Ik zou inderdaad ook stoppen met chloor en misschien zelfs even helemaal geen schoonmaakmiddel gebruiken en alleen water.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:59

Hier eigenlijk bijna identiek hetzelfde probleem, helaas hier nog geen oplossing ook gevonden en ook wij denken aan herplaatsen omdat het gewoon echt heel vervelend word :(