Hond iets dikker krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Hond iets dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 23:48

Hoi allemaal,

Wij hebben een hond van 9 jaar. Hij heeft het altijd goed gedaan met eten, was soms zelfs wat aan de dikkere kant maar de laatste tijd valt hij wat af. Hij lijkt ook wat meer honger te hebben, terwijl hij hetzelfde krijgt als voorheen.

Zijn er brokken die speciaal hiervoor zijn? Of is het beter om gewoon extra te voeren van de brokken die hij nu krijgt. De verkoper in de dierenwinkel raadde senior brokken af omdat daar juist minder inzit.

Hij is vorige maand gecontroleerd door de dierenarts en gezond. Hij is verder ook qua gedrag nog hetzelfde als voorheen en nog lekker speels met onze andere hond.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 01:51

Klinkt als bv een potentieel schildklierprobleem, dat zullen ze bij een gewone controle niet meegenomen hebben. Zelfde eten en ineens afvallen is wel reden voor een check bij de da.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 04:20

Dat vind ik inderdaad ook wel iets om uitgebreider te checken. Hebben ze ook gecontroleerd op suikerziekte? Is er urine en/of bloed test gedaan? Indien niet, zeker laten doen.

herr_balou

Re: Hond iets dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:52

Veel chronische ziekten kunnen gewichtsverlies veroorzaken.
Bij een hond die wat ouder is en voorheen de neiging had iets te dik te zijn, zou ik niet lang wachten en zeker een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:14

Ik zou even bloed laten prikken. Schildklier en nieren etc incl.
Je zou daarna als dat allemaal goed is kunnen kijken naar een brok met meer eiwit/vet. Hier bevalt carnilove wild boar daar goed voor. Maar dan moet de rest uitgesloten zijn.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 10:19

Bedankt allemaal, er is inderdaad geen bloed of urinetest gedaan. Hij is overigens niet extreem dun, maar het was volgens de dierenarts wel iets om op te letten. Hij heeft sinds dien iets extra's te eten gekregen maar dat maakt dus geen verschil.

Zou bij suikerziekte en/of schildklier problemen enkel wat afvallen als klacht kunnen zijn of zijn er meerdere klachten om op te letten?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:24

Toen mijn oudere hondje begon af te vallen en meer honger kreeg kwam leverfalen aan het licht maar hij was ook al wel bekend met hartfalen.
Dus wie de echte veroorzaker was weet ik niet maar vermoed de leverfalen want op speciaal dieet kon ik hem goed op gewicht houden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 12:00

Ik zou ook bloed laten afnemen. Schilklier ben ik niet gelijk bang voor, als die misgaat bij honden werken ze vaak te traag en krijg je juist een hele luie hond die snel dik word. Maar als je dan toch bezig bent is het een kleine moeite die mee te pakken.

Mocht bloed etc ook allemaal goed zijn kun je evt kijken naar een brok met hoger energie gehalte. Bijna elk merk heeft die ook wel in hun lijn zitten. Of eventueel nadenken over vers vlees, mijn hond die steeds maar wat te slank bleef doet het nu super op vlees.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:34

Zit de hond nu al op de max. brokken van wat die mag krijgen? Mijn plan van aanpak zou dan zijn om de hoeveelheid brokken te verhogen en/of een gedeelte te vervangen door natvoer om te kijken of het gewicht stabiliseert.
Krijgt die al de max. of zelfs meer en hij valt af, dan zou dierenarts ook mijn eerste stap zijn en daarna (mits gezond) op zoek naar een voer met meer calorieën.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 17:05

Hij krijgt nu tussen het minimale en maximale in, dus ophogen kan zeker nog.

Natvoer/vers voer vinden we lastig, omdat we nog een hond hebben die juist wat moet afvallen en heel lastig is qua voer. Als de ene dan nat of vers voer krijgt wil hij waarschijnlijk zijn brokken zelf niet meer opeten :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:28

Voor een oudere hond die voordien eerder te dik dan dun was en nu wat aan de magere kant zou ik starten met een uitgebreid “senior” bloedonderzoek, incl. urine-onderzoek.

Indien je nog niet aan het voorgeschreven maximum voor zijn gewicht zit, zou ik je huidige voer tot aan dat max ophogen. Anders overschakelen op een brok met meer energie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:34

Ik heb bij dieren geleerd dat afvallen en te dun zijn nooit enkel komt door ouderdom, maar altijd door een onderliggend probleem. Ik zou dat dus zeker onderzoeken :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:06

Joy_Mennings schreef:
Hij krijgt nu tussen het minimale en maximale in, dus ophogen kan zeker nog.

Natvoer/vers voer vinden we lastig, omdat we nog een hond hebben die juist wat moet afvallen en heel lastig is qua voer. Als de ene dan nat of vers voer krijgt wil hij waarschijnlijk zijn brokken zelf niet meer opeten :')

Natvoer kan juist ook goed werken voor een hond die moet afvallen, omdat het beter vult :)
(Mits je voor kwalitatief voer kiest met hoog eiwit)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:29

Earth schreef:
Ik heb bij dieren geleerd dat afvallen en te dun zijn nooit enkel komt door ouderdom, maar altijd door een onderliggend probleem. Ik zou dat dus zeker onderzoeken :j

Ja hier inderdaad het zelfde. Hond bleek een tumor (3kg!) te hebben waar alle energie naar toeging..

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 20:44

Nyaleti schreef:
Natvoer kan juist ook goed werken voor een hond die moet afvallen, omdat het beter vult :)
(Mits je voor kwalitatief voer kiest met hoog eiwit)

Het gaat er meer om dat het een hele zoektocht is geweest omdat hij slecht op veel voeding reageert. Dat zouden we dan opnieuw moeten uitvinden, maar hij doet het eigenlijk goed op z'n brokken nu. Hij is wat dik geworden omdat m'n vader de hoeveelheid zo weinig vond en 'm dus wat extra gaf :')

Deni11 schreef:
Ja hier inderdaad het zelfde. Hond bleek een tumor (3kg!) te hebben waar alle energie naar toeging..

Hoe ben je erachter gekomen dat het een tumor was? Had je hond ook nog ergens anders last van?

Voor het bloedonderzoek zijn dus lever, nieren, schildklier en suiker belangrijk? En urine vult dit aan of is enkel bloed ook voldoende?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:54

Wij krijgen onze hond alleen dik juist met senioren brok

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:39

Joy_Mennings schreef:
Deni11 schreef:

Hoe ben je erachter gekomen dat het een tumor was? Had je hond ook nog ergens anders last van?

Voor het bloedonderzoek zijn dus lever, nieren, schildklier en suiker belangrijk? En urine vult dit aan of is enkel bloed ook voldoende?

Dit is ondertussen al weer 13 jaar terug, maar volgensmij viel het afvallen op. Hebben we bloed geprikt en een mri(?) gemaakt waarop het naar voren kwam

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:06

Joy_Mennings schreef:

Als nierwaarden bijvoorbeeld afwijkend zijn is urine onderzoek nog zinvol om te kijken of daar eiwitverlies is.