Hulp/ervaring gezocht herplaatsen hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xmarloesx2

Hulp/ervaring gezocht herplaatsen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 13:40

Hoii!

Ik ben opzoek naar ervaringen van anderen /advies wat betreft het herplaatsen van een hond.

Het gaat om een rottweiler reu van bijna 2 jaar die niet meer samen gaat met de andere hond.

Ze zijn beide van mijn ouders. De oudere hond (ook een rottweiler, van 8 jaar) zit nu tijdelijk bij mij thuis maar dit is geen lange termijn optie. Voor het gehele verhaal graag een pb. Reactie mag ook in pb!

Princesj

Re: Hulp/ervaring gezocht herplaatsen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:31

Wellicht kan de rasvereniging je helpen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:52

Als je het zelf in de hand wil hebben, adverteren op marktplaats, er is ook een stichting rottweiler Nederland die helpt met herplaatsen: https://rottweilernederland.nl/

Maar er is genoeg vraag naar rottweilers op het moment...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:56

Naar welke ervaringen / info ben je specifiek op zoek? Ik heb zelf wel ervaring met een herplaatser, maar dan als nieuwe eigenaar. Hond met een eigen karakter, sterk gericht op “haar roedel” en dus heel baasgericht. Ook wel een rugzakje. Hier gaat ze niet meer weg en dat zou ook niet lukken…

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:01

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:38

Heeft hij een stamboom? Dan zou ik eerst contact opnemen met de fokker. De meeste fokkers die ik ken bemiddelen graag bij het herplaatsen van een van hun honden. Alternatief kan je het via de rasvereniging proberen, die hebben een apart kopje op de website voor herplaatsers.

Als hij geen stamboom heeft of als het via de fokker en/of rasvereniging niet lukt zou ik inderdaad stichting Rottweiler Nederland proberen. Die bemiddelen vaker bij het herplaatsen van Rottweilers.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:48

Verhuisdieren.nl is ook een veel bezochte website..

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:56

De hond staat al op verhuisdieren.nl. Ook contact gehad met de rasvereniging van Rottweilers. Hun gaven aan de oude hond op pijnstillers te zetten omdat ze dachten dat de oude hond eventueel pijn aan zijn gewrichten zou hebben wat hij dan misschien zou kunnen associëren met de andere hond. Waardoor hij deze zou aanvallen. Hier geloven wij alleen niet zo in. Gezien de oudere hond prima met andere reuen/honden kan (zelf nog een andere hond in huis en dat gaat prima) maar dus niet met de andere hond van mijn ouders.

We denken echt dat het met jaloezie heeft te maken, de oude hond hebben we al 8 jaar en vanaf pups af aan, de jonge hond is er sinds 3 maanden en hebben we overgenomen, gezien de eigenaar was overleden. Ging 3 maanden goed, zelfs samen in 1 mand gelegen en sinds 3 weken kunnen ze elkaar niet meer verdragen. (En dan ook echt aanvallen, grommen en bijten)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:45

Omdat dit topic beter op BeestenBoel past ga ik het daarheen verplaatsen.

BB-HK --> BB

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:35

Misschien heeft de vereniging wel een punt, je hoort het wel vaker dat een oudere hond moeite heeft met een pup of veel jongere hond in huis.

Hier 1 keer jong en oud gedaan, een oude Grote Zwitser van 8 jaar uit het asiel met een Sheltie pup, ging prima maar 3 jaar later vond hij de drukke Sheltie niet zo leuk meer. Het bleef bij lip optrekken en grommen waar de Sheltie wel respect voor had en ik zorgde er ook voor dat Thor genoeg met rust werd gelaten.

Is het niet de moeite waard om eerst de oudere te laten checken bij de DA?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:38

En een gedragstherapeut laten komen? Vind het vreemd dat het 3 maanden goed gaat en dezelfde mand delen en het ineens niet meer kan. Is er niks voorgevallen?

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:37

Is het herplaatsen al wel zeker TS of willen jullie nog wel dingen uitzoeken/proberen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:40

xmarloesx2 schreef:
De hond staat al op verhuisdieren.nl. Ook contact gehad met de rasvereniging van Rottweilers. Hun gaven aan de oude hond op pijnstillers te zetten omdat ze dachten dat de oude hond eventueel pijn aan zijn gewrichten zou hebben wat hij dan misschien zou kunnen associëren met de andere hond. Waardoor hij deze zou aanvallen. Hier geloven wij alleen niet zo in. Gezien de oudere hond prima met andere reuen/honden kan (zelf nog een andere hond in huis en dat gaat prima) maar dus niet met de andere hond van mijn ouders.

We denken echt dat het met jaloezie heeft te maken, de oude hond hebben we al 8 jaar en vanaf pups af aan, de jonge hond is er sinds 3 maanden en hebben we overgenomen, gezien de eigenaar was overleden. Ging 3 maanden goed, zelfs samen in 1 mand gelegen en sinds 3 weken kunnen ze elkaar niet meer verdragen. (En dan ook echt aanvallen, grommen en bijten)

Welnee.
De rottweiler van 2 begint nu de boel over te nemen. Die is nog steeds niet helemaal volwassen maar wel groot en sterk en de oude hond is altijd de baas geweest en die moet wat om die plek te behouden.

Dat is eigenlijk alleen maar logisch he bij twee reuen.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:42

BeFunny schreef:
xmarloesx2 schreef:

Welnee.
De rottweiler van 2 begint nu de boel over te nemen. Die is nog steeds niet helemaal volwassen maar wel groot en sterk en de oude hond is altijd de baas geweest en die moet wat om die plek te behouden.

Dat is eigenlijk alleen maar logisch he bij twee reuen.

Daar ben je zeker van. Gaat dat altijd zo bij Rottweilers? Bij mijn 2 reuen was dat iig niet het geval.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:44

Er bestaan altijd uitzonderingen.
Maar het is iets waar je wel rekening mee moet houden. Zeker als er een oudere en een jongere is. Een pup is leuk maar die komt in de pubertijd en dan wordt die volwassen en dat komt ook met hormonen natuurlijk. En ja er kan er maar èèn de baas zijn. En als ze alle twee de alpha willen zijn dan krijg je problemen natuurlijk.
Bij reuen wil het trouwens soms helpen om èèn van de twee te castreren. Het geeft geen garantie. Maar dat is wel wat ik zelf eerst zou overwegen voordat ik aan herplaatsen zou denken.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:25

xmarloesx2 schreef:

Maar deze twee dingen sluiten elkaar niet uit. Het kan prima dat de jonge hond (als enige) iets doet waardoor de oudere hond zich onzeker voelt en zichzelf gaat verdedigen. Pijn kan die onzekerheid veroorzaken of verergeren. En een plotselinge gedragsverandering is een symptoom van pijn. Dus of de jonge hond herplaatst wordt of niet, ik zou de oudere hond zeker meenemen naar de dierenarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:09

Hier gehad met 2 teven. Ging echt super de eerste tijd. Kropen bij elkaar in de mand, speelde leuk samen. Maar plots was het klaar, hadden elkaar echt kapot gemaakt.
We hebben ze echt met moeite uit elkaar kunnen krijgen, maar konden ook echt niet meer bij elkaar.
Met de fokker de afspraak dat als het niet zou gaan dat ze terug mocht. Puntje bij paaltje wilde hij er niets van weten en mocht ze dus niet terug.
Rasvereniging hielp ook niet mee.

Nu had ik slecht kunnen zijn omdat het dier incl chip nog op naam van de fokker stond en haar aan kunnen melden als gevonden. Maar dat kon ik haar echt niet aandoen.

Had haar op verhuisdieren en markplaats gezet.
Heel veel interesse en rare berichten gehad. Ook veel zielige. Heb geen geld dus kan je er geen vergoeding voor betalen. Maar ze komt hier in een roedel want heb nog 5 honden dus zit goed. Vragen over het bieden van zorg ( denk bv aan de da) poeh dat was uit den boze.
Uiteindelijk is ze bij een leuk stel terecht gekomen.

Nadat die haar hadden opgehaald pas de andere hond weer naar huis kunnen halen.
En echt 100 zeker dat het aan de herplaatsen lag. Want de 1e hond was een echte allemansvriend. En nadien nooit problemen gehad met andere honden. Ook niet met (voor haar vreemde) honden in huis

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:20

BeFunny schreef:
Er bestaan altijd uitzonderingen.
Maar het is iets waar je wel rekening mee moet houden. Zeker als er een oudere en een jongere is. Een pup is leuk maar die komt in de pubertijd en dan wordt die volwassen en dat komt ook met hormonen natuurlijk. En ja er kan er maar èèn de baas zijn. En als ze alle twee de alpha willen zijn dan krijg je problemen natuurlijk.
Bij reuen wil het trouwens soms helpen om èèn van de twee te castreren. Het geeft geen garantie. Maar dat is wel wat ik zelf eerst zou overwegen voordat ik aan herplaatsen zou denken.

Absoluut iets om rekening mee te houden, ook met 2 teven. Reuen vechten om iets, teven om niets :P beetje kort door de bocht, en een stuk minder ervaring zelf met teven dan met reuen, maar klein beetje waar is het wel, denk ik.

Ik heb het gehad met een reu en een teef, reu kwam in de pubertijd en kreeg praatjes om speelgoed en eten, alleen richting onze Boxerteef. De teef uit het asiel was ook niet de makkelijkste, wel heel zelfverzekerd, dus het was even lastig inschatten waar er nou fout ging. Zelf de reu aangepakt en na een paar keer nooit meer problemen tussen hun gehad.

Dan raad ik aan eerst chemisch te laten castreren en kijken wat dat doet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:58

Teven kunnen nog erger zijn.
En vechten tot de dood ;)

Maar het ging hier om de honden van ts. En daar werden allemaal dingetjes genoemd als Jaloezie maar ook evt pijn klachten van de oude hond (sowieso kan het geen kwaad daarnaar te laten kijken) maar het geen waar niet aan gedacht werd en wat toch wel voor de hand liggend is dat is het feit dat de jonge hond volwassen begint te worden en dan heb je twee reuen in huis die misschien helemaal niet zo gezellig samen kunnen (een pup die vormd geen bedreiging) maar een volwassen reu dat is andere koek. En als dat elkaar niet accepteerd dan is het menus.

Hier een teef (intact) reu (niet meer intact) teef kan hem soms aanvliegen terwijl het verder de beste maatjes zijn. Maar teef kan echt een bitch zijn. Reutje is banketstaaf rozenwater dus het blijft bij aanvliegen en dan is het klaar want meneer heeft geen trek in mot en dan valt er niks te vechten. Maar als er hier een andere teef zou zitten zou dat ook niet goed gaan := of een dominanter reutje die zich niet de les zou laten lezen. Maar nooit zo erg als teef teef of reu reu natuurlijk.
Overigens komt het hier zelden voor want die twee zijn onafscheidelijk maarja de teef blijft een teef en ze heeft soms haar dag niet zeggen we maar.

Reu reu kan overigens wel goed gaan
Teef teef ook. Het is dus zeker ook niet altijd zo. Maar het is wel iets m.i waar je rekening mee moet houden en bepaalde rassen daar is dat nog sterker bij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:20

Hier ook hoor, oude reu, jonge reu, jonkie zou het wel even overnemen, oude reu dacht van niet. Maar die had zo veel gezag, dat jonge reu zich geschikt heeft. Daarom ging het uiteindelijk goed.
Mijn teven zijn elkaars beste vriendinnen, maar ook elkaars grootste concurrent :D

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 20:36

Bedankt voor alle reacties al!
Dit was ik vergeten te vermelden in de openingspost, maar beide honden zijn gecastreerd. We zijn inmiddels met de oudere hond naar de dierenarts geweest en de hond staat nu op pijnstillers om te kijken of dit iets kan betekenen voor zijn gedrag.