Graanvrij dieetvoer voor hond met blaasontsteking (nierproblemen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martje70

Graanvrij dieetvoer voor hond met blaasontsteking (nierproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 15:37

Mijn hond (Westie, reu) heeft nu voor de derde keer in korte tijd blaasontsteking. Hij krijgt nu voor de derde keer antibiotica. Elke keer knapt hij op na de antibiotica, maar na een paar weken merk ik dat hij weer slecht in zijn vel zit, hij kleine plasjes doet en dat er wat schuim (eiwit) op de urine zit. De urine is onderzocht in het lab en daar is een bacterie uitgekomen. De antibiotica die hij krijgt zou deze bacterie bestrijden. Na de antibiotica is zijn urine (na de tweede keer blaasontsteking) nogmaals onderzocht en was inderdaad schoon. We zijn nu drie weken verder en vanmorgen zaten we weer bij de dierenarts met een blaasontsteking.

De nieren zien er op de echo goed uit, de blaas ook. Zijn nierwaarden (gemeten uit bloed) waren echter niet goed.

Hij heeft dus nu weer antibiotica gekregen en ik wacht op de uitslag van de onderzoeken (bloed en urine).

De dierenarts gaf aan dat het verstandig is om in elk geval over te stappen op speciaal dieetvoeding voor zijn nieren. Probleem is dat mijn hond niet tegen granen kan. Dus veel soorten dieetvoeding valt al voor hem af.

Heeft hier iemand ervaring met graanvrij dieetvoeding? Nat, droog, vers vlees, het maakt mij niet uit, wat het beste voor hem is. Ik heb zelf altijd (bio)brok gevoerd met (bio) natvoer, dus ben niet erg thuis in diervoeding. Dus als het een beetje in lekentaal kan dan heel graag :o.

MarlindeRooz

Re: Graanvrij dieetvoer voor hond met blaasontsteking (nierproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:44

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:52

Mag je hond helemaal geen granen, of is hij vooral gevoelig voor tarwe?
Ik heb lange tijd Bosch gevoerd, die hebben veel tarwevrij en graanvrij voer, en daar was ik altijd tevreden over. Bosch heeft ook een nier-variant, maar die is dus alleen tarwe-vrij: https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... t=571850.0

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:26

Ut bloed onderzoek kwam nierproblemen dus verhoogde nieuwwaarde? Je wilt dus nierdieet.
En hij heeft dus vaak blaasontsteking op echo geen stenen of gruis gezien en bji urine onderzoek ook niet?

Graanvrji maakt keus dan wel beperkt.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:33

Toen mij werd aangeraden om mijn hond op nierdieet te zetten ( hogere nierwaarden in bloed , was al een wat oudere hond ) , heb ik hem toch op zijn gewone voer gehouden en er ipakitine overheen gedaan, aangezien ik het niet handig vond om hem na jarenlang dezelfde ( graanvrije ) brokken te krijgen opeens op iets heel anders zou zetten.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:36

Virbac heeft een type nierdieet voer waar geen granen in zitten. Er zit wel rijst en aardappel in, maar geen graan.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 19:01

Super fijn al deze antwoorden!

Uit het bloedonderzoek kwam in elk geval nierproblemen. Hoe zich dat verhoudt met de blaasontstekingen weet ik eigenlijk niet.

Er is geen blaasgruis of stenen gezien. Niet op de echo en ook niet bij het urineonderzoek.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:08

Een van mijn honden had regelmatig blaasontstekingen. Bij hem werd blaasgruis aangetroffen. In het geval van struvieten (d.i. een bepaald soort blaasgruis), kan een veganistisch dieet helpend zijn. Hij kreeg op aanraden van de dierenarts Trovet NVD Exclusion. Heel tevreden van; eigenlijk lustten al mijn honden dat (ook degene die behoorlijk kieskeurig is). Maar mogelijk is dat niet zo'n goed voer voor een hond met graanallergie. Dat zou je even moeten nakijken.
Ik kocht dat altijd online want niet verkrijgbaar in de gewone dierenwinkel.