(Turkse) tortelduif poging nest maken in onze boom, helpen?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

(Turkse) tortelduif poging nest maken in onze boom, helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 22:28

We hebben een setje schattige Turkse Tortelduiven die in de boom in de voortuin een net probeert te maken.

Met de nadruk op proberen want ze hebben twee problemen, eerste is dat ze opvliegen zodra wij er onderdoor lopen, tweede is dat ze het niet voor elkaar krijgen iets te bouwen, behalve dan een hoop takken onder de boom:


Afbeelding

Afbeelding


Laatst lag er al een kapot eitje op de steentjes en hoewel ze dapper doorbouwen lijkt dit niet echt een succesvolle onderneming.

Ook hebben we erg veel buurkatten en ben ik een beetje band dat dit bouwwerk als het al een nestje kan worden, misschien niet de kroost kan behouden.


Is er iets dat wij kunnen doen om het makkelijker voor ze te maken? Ik vind het prima een nestje in de tuin te hebben dus misschien kunnen we ‘iets’ maken waarop ze beter kunnen bouwen? Nestkast lijkt me minder waarschijnlijk maar moet eerlijk bekennen dat ik weinig van duiven af weet…

Handig om te weten is dat de huidige hoogte denk ik tussen de 2,5 en 3 meter zit, niet echt hoog en we wel graag de voortuin blijven gebruiken waarbij we schuin onder de boom doorlopen…

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:30

Nee, niet helpen, ze moeten leren op een goede plek een nest te maken. Duiven bouwen niet een mooi nestje ook, vaak zijn het wat takjes en wat gras of hooi en dat is het.
Ze leggen vaak genoeg een ei, dus niet erg dat er eentje stuk valt.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:33

Duiven zijn mega slecht in nesten bouwen. Ze pleuren gewoon wat takken bij elkaar en dat moet dan voor nest doorgaan. In die drie takken leggen ze straks gewoon eieren waarvan er een paar op de grond vallen en dan zitten er ineens babyduiven op die bouwval is mijn ervaring. Komt altijd goed, die beesten hebben zichzelf nog lang niet uitgeroeid door hun slechte bouwkunsten.

LaCiega

Berichten: 1071
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:43

verootjoo schreef:
Duiven zijn mega slecht in nesten bouwen. Ze pleuren gewoon wat takken bij elkaar en dat moet dan voor nest doorgaan. In die drie takken leggen ze straks gewoon eieren waarvan er een paar op de grond vallen en dan zitten er ineens babyduiven op die bouwval is mijn ervaring. Komt altijd goed, die beesten hebben zichzelf nog lang niet uitgeroeid door hun slechte bouwkunsten.


Om een beeld te schetsen enkele voorbeelden: https://cheezburger.com/17588485/a-collection-of-comically-bad-and-beautiful-pigeon-nests.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:50

LaCiega schreef:
verootjoo schreef:
Duiven zijn mega slecht in nesten bouwen. Ze pleuren gewoon wat takken bij elkaar en dat moet dan voor nest doorgaan. In die drie takken leggen ze straks gewoon eieren waarvan er een paar op de grond vallen en dan zitten er ineens babyduiven op die bouwval is mijn ervaring. Komt altijd goed, die beesten hebben zichzelf nog lang niet uitgeroeid door hun slechte bouwkunsten.


Om een beeld te schetsen enkele voorbeelden: https://cheezburger.com/17588485/a-collection-of-comically-bad-and-beautiful-pigeon-nests.


Hilarisch! Ja, klopt helemaal! Ik heb momenteel 2 duivennesten en ook in deplorabele staat :')

996981
Berichten: 9946
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:50

Duiven en nesten… hier een setje dat steevast een nest probeert te maken in onze leilinde. We hebben denk ik 20 bomen rond het huis die geschikt zijn, maar ze proberen het altijd op de enige ongeschikte plek.

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: (Turkse) tortelduif poging nest maken in onze boom, helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:54

Dat die beesten nog niet zijn uitgestorven is voor mij een wonder

Telpeva

Berichten: 14926
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:59

Rocamor schreef:
Dat die beesten nog niet zijn uitgestorven is voor mij een wonder

Nou echt he!
Hoe-hoe dan, hoe-hoe dan.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:31

Hebben we met een jonge ooievaar gezien... was vorig jaar uitgevlogen en het jaar daarop het eerste nestje bouwen. Nou ja, proberen te bouwen. Iedere keer weer een takje neerleggen, dat van de boomtak afviel, en dan het vallende takje dom nakijken. :o? Iedere keer weer. :(:)
Dit jaar is het wèl gelukt, dus ze leren van hun gestuntel. **\O/**

Als het die ooievaar is gelukt, moet het met die duif ook goedkomen.
:D

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:56

LaCiega schreef:
verootjoo schreef:
Duiven zijn mega slecht in nesten bouwen. Ze pleuren gewoon wat takken bij elkaar en dat moet dan voor nest doorgaan. In die drie takken leggen ze straks gewoon eieren waarvan er een paar op de grond vallen en dan zitten er ineens babyduiven op die bouwval is mijn ervaring. Komt altijd goed, die beesten hebben zichzelf nog lang niet uitgeroeid door hun slechte bouwkunsten.


Om een beeld te schetsen enkele voorbeelden: https://cheezburger.com/17588485/a-collection-of-comically-bad-and-beautiful-pigeon-nests.


Hahaha! Mijn ochtend is helemaal goed nu :')