HELP! Kip vermoord kuikens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

HELP! Kip vermoord kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 14:35

Ik kreeg net een bericht van mijn vader dat de vier kuikens die vannacht uitkwamen dood in het hok lagen. Ik heb de foto gezien en het is echt dramatisch, ogen eruit gepikt, kop ligt volledig open. Moet er niet aan denken hoe lang ze dit levend hebben ondergaan. Nu heb ik dus een volgend probleem: er is nog 1 hen met eieren onder zich die elk moment uit kunnen komen. Wat is nu slim?

Achtergrond: het betreft 10 cochin kriel hennen die stabiel samen leven in een stuk van +- 1500m2 met nachthok. Er waren er twee broeds, daar 6 broedeieren per kip eronder gelegd. Plots waren er een stuk of zeven broeds, waardoor ze elkaars eieren afpakken etc. Nu waren er dus vier uitgekomen. We weten niet of de dader de moeder zelf was, of een andere hen die in de buurt was. Ze waren allemaal al lang broeds, dus je zou denken dat ze iets van moederlijk instinct voelen naar de kuikens toe...

Nu hebben we dus nog 1 hen met een paar eieren onder zich. Zij heeft zich vanaf het begin al afgezonderd, waardoor zij als enige op deze eieren zat. We willen haar apart zetten van de groep. Maar dan, reintegratie in de groep is nooit zo makkelijk bij kippen en uiteindelijk lopen ze ook allemaal los. Ik ben gewoon bang dat er morgen weer dode kuikens liggen. We hebben een warmteplaat en alle spullen voor broedmachinekuikens, dus dat is ook nog een optie. Wel zielig voor de hen die er al 21 dagen op broed.

Hebben jullie tips, adviezen? Hoe kan ik zorgen dat er niet nog een kippen of kuikenmoord plaatsvindt?

Thami

Re: HELP! Kip vermoord kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:44

Wat naar zeg, verschrikkelijk. Ik zou ze zo snel mogelijk scheiden. En pas weer bij elkaar als de kuikens groter zijn. Als je ze onder de lamp uitbroedt dan moeten ze ook nieuw de groep in toch, en dan hebben ze geen moederkip die over ze waakt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:47

Wij hebben nog pas zijdehoen kuikens onder de hen gehad en op laatst haar afgezonderd van de rest. Ze zat in het legnest tot de kuikens geboren waren. Daarna tot 6-8 weken in apart rennetje gezet met een hok waar ze snachts in zaten. Daarna weer gewoon bij de rest geïntroduceerd. Perfect gegaan. Nu hebben we wel maar vijf volwassen kippen. Anders de intro opdelen over een tijd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:50

Goh.Ik zou die kip met eieren die zich toch al afzondert (zij zal wel aanvoelen dat het niet goed gaat daar!) inderdaad apart zetten totdat de kuikens groot en weerbaar genoeg zijn om in de groep te kunnen.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 15:02

Mijn ouders gaan nu de hen met eieren apart zetten met eigen overdekte ren met de legkast waar ze al de hele tijd in zit. Hopelijk gaat dit gewoon goed en weet zij wel wat ze moet doen (allemaal voor het eerst moeder). Wij hebben al vaak kuikens gehad, zowel natuurlijk als met broedmachine maar dit is nog nooit gebeurd, ook niet als de moeder in de groep bleef met kuikens.

Dank voor de adviezen. Ik ben denk ik ook gewoon geschrokken, vind het zo sneu. Kippen kunnen echt gemeen zijn soms.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:39

Yiruma schreef:
Mijn ouders gaan nu de hen met eieren apart zetten met eigen overdekte ren met de legkast waar ze al de hele tijd in zit. Hopelijk gaat dit gewoon goed en weet zij wel wat ze moet doen (allemaal voor het eerst moeder). Wij hebben al vaak kuikens gehad, zowel natuurlijk als met broedmachine maar dit is nog nooit gebeurd, ook niet als de moeder in de groep bleef met kuikens.

Dank voor de adviezen. Ik ben denk ik ook gewoon geschrokken, vind het zo sneu. Kippen kunnen echt gemeen zijn soms.

Je kunt er ook een konijnenkooi overheen zetten zodat andere kippen er niet bij kunnen.

Weet je zeker dat je geen ratten hebt? Die maken kuikens ook dood.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:41

Bijten ratten niet de strot door ipv ogen eruit en wonden op hoofd?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:43

En die eten/verslepen de kuikens dan meestal ook.

Hennen die eigen danwel anderman's kuikens doodpikken komt wel vaker voor inderdaad. Apart zetten tot de kuikens groot en snel genoeg zijn om zich staande te houden in de groep is dan wel een goed plan, en als je merkt welke hen het doet is dat dier richting de soeppan ook geen slecht idee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:56

Ik had vroeger een heel grote kippenren met daarin een konijnenhok met overdekte ren. Tegen de tijd dat ik de kuikens verwachtte, verhuisde ik de hen met haar eieren daarheen zodat die beschermd waren tegen de andere kippen maar ook vogels, … De reintegratie in de groep was nooit een probleem. De hen was ook niet echt weg-weg van de anderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:12

Krijgen de kippen wel voldoende eiwitten en mineralen?
Anders kunnen ze ook nog weleens hun kuikens vermoorden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:15

BigOne schreef:
Bijten ratten niet de strot door ipv ogen eruit en wonden op hoofd?

De vraag is dan ook of de kip het gedaan heeft en zo nee, of ze wellicht nadien aan het pikken is gegaan. Wellicht waren de kuikens niet sterk genoeg. Ze zijn niet geholpen uit het ei te komen?

Kippen eten graag kleine dode dieren. Kan mij voorstellen dat ze de dooie kuikens interessant vond. En toen pas begon te pikken.

Dat een hen haar eigen kuikens dood pikt heb ik nog niet meegemaakt. Nieuw voor mij.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:26

Kunnen het geen kraaien of eksters geweest zijn, die pikken wel naar de ogen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:39

Kippen zijn echt moordenaars/kannibalen hoor.. Ik heb op een stal gestaan waar de kippen zeeën van ruimte hadden en die vermoordde elkaar en de kuikens (ook de al wat oudere) ook gewoon.. Krijg sommige beelden nooit meer van mijn netvlies wat ik daar heb zien gebeuren :oo

Enige manier om het te voorkomen is denk ik door ze allemaal te scheiden en apart opsluiten.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:09

Ik zet, zodra de kuikens zijn uitgekomen, moeder met kuikens in een konijnenren. de rest van de kippen loopt er dan overdag gewoon omheen, maar kunnen niet bij de jonge kuikens.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:51

Donja schreef:
Ik zet, zodra de kuikens zijn uitgekomen, moeder met kuikens in een konijnenren. de rest van de kippen loopt er dan overdag gewoon omheen, maar kunnen niet bij de jonge kuikens.

Ja, zo deed ik het ook! Dat werkt echt prima.
(Ik verhuisde ze net voor de kuikens uitkwamen maar dat komt op hetzelfde neer)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 13:03

Cayenne schreef:
Krijgen de kippen wel voldoende eiwitten en mineralen?
Anders kunnen ze ook nog weleens hun kuikens vermoorden.

Ze krijgen Gold 4 Mix van versele Laga (onbeperkt), grit en scharrelen verder in de tuin. Krijgen ook restjes van ons (groenten/fruit/rijst).

colunder schreef:
Kunnen het geen kraaien of eksters geweest zijn, die pikken wel naar de ogen.

Lijkt me onwaarschijnlijk, de kuikens zaten in een nachthok (die in een ren staat), daar zijn ze ook gevonden.

De overlevende kuikens met mama maken het goed en staan nu in een afgesloten ruimte van het huis omdat zij heeft gebroed in een open legkast (niet zo veilig).

Citaat:
Je kunt er ook een konijnenkooi overheen zetten zodat andere kippen er niet bij kunnen.

Weet je zeker dat je geen ratten hebt? Die maken kuikens ook dood.

Ik heb nog nooit (tekenen van) ratten/muizen of andere roofdieren gezien in dit hok. De hond loopt er ook altijd los bij en die let goed op. Het is echt heel gericht op het kopje verwond en verder zagen ze er goed uit, met hier en daar bloedspetters.

In ieder geval zijn de overlevers nu veilig en mijn moordende kippen kunnen er niet meer bij. Ik had het totaal niet zien aankomen omdat ze allemaal zo broeds (en dus moederlijk dacht ik) waren. Bedankt voor alle suggesties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:46

Welkom in het leven van een mini T Rex. Heb vorig jaar ook zo'n kip gehad daar had ik maar 1 oplossing voor. Maar beste is inderdaad hen met kuikens afschermen. Vaak gebruik ik grof tuingaas kuikens passen er doorheen de grote niet. Je heb dan 2 in een en dan worden gelijk de kuikens geïntroduceerd in de groep zonder te grote risico's.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:56

Bij ons zijn de broedse mutsen juist achter alles en iedereen aan het vegen. Opjagen en af toe pikken. Maar dan gaan ze even apart en dan zijn ze zo weer genezen tot de volgende broedsheid.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:31

Ik gaf eerst ook de Gold 4 Mix van versele Laga, maar ben nu overgestapt naar de legkorrel. Ik merkte zelf dat ze alleen het lekkere eruit aten en de rest lieten liggen