Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reeltje_5

Berichten: 2654
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 01:59

Hoi,
Binnenkort krijgen wij misschien een puppy, we staan op de lijst en het is even afwachten. Ik zou dan graag starten met een puppycursus.
Natuurlijk kan ik verschillende hondenscholen in de buurt vinden via Google maps, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van jullie, want zo van een website vind ik het erg lastig kiezen. Het is ook niet altijd duidelijk op wat voor manier ze werken.

Hopelijk zijn er wat bokkers uit de buurt die een hondenschool kunnen aanraden en er misschien wat over vertellen. :) ik hoor het graag!

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:17

Ik zou vooral ook snel gaan inschrijven want de cursussen zitten hier in de buurt al maanden van te voren vol.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:12

Toen ik een nieuwe hondenschool zocht (ivm verhuizen), ben ik op meerdere scholen gaan kijken hoe de insteek was zonder mijn hond mee te nemen. Daardoor kom ik ook niet aangemoedigd worden om dingen te doen waar ik later toch negatief tegenover stond.

Sowieso zou ik uitgaan van een positief trainende hondenschool. Een hondenschool die uitgaat van corrigeren is een hondenschool die niet bijgeschoold is. De basis is een gewone/vlakke halsband of tuig en werken met voedsel/snoep en/of spel. Hondenscholen die werken met 'de leider/alpha/packleader van je hond zijn' zijn in vrijwel alle gevallen correctiegerichte scholen. Dat er ook beloond wordt, betekent niet dat het geen correctiegerichte methode is.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:38

Mizora schreef:
Toen ik een nieuwe hondenschool zocht (ivm verhuizen), ben ik op meerdere scholen gaan kijken hoe de insteek was zonder mijn hond mee te nemen. Daardoor kom ik ook niet aangemoedigd worden om dingen te doen waar ik later toch negatief tegenover stond.

Sowieso zou ik uitgaan van een positief trainende hondenschool. Een hondenschool die uitgaat van corrigeren is een hondenschool die niet bijgeschoold is. De basis is een gewone/vlakke halsband of tuig en werken met voedsel/snoep en/of spel. Hondenscholen die werken met 'de leider/alpha/packleader van je hond zijn' zijn in vrijwel alle gevallen correctiegerichte scholen. Dat er ook beloond wordt, betekent niet dat het geen correctiegerichte methode is.


Precies dit !
Toen ik mijn 1 jarige "pup"- herplaatser kreeg, die volledig vrij opgegroeid was (wel supersociaal met honden, maar nix zindelijk of überhaupt alledagse leven)
heb ik eerst alles in de buurt gegoogeld en toen 3 die mij wat leken contacteerd en gevraagd of ik eerst zonder hond mocht kijken.
Bij de eerste was ik niet welkom - dus die viel meteen af.
Nr 2 en 3 was ik welkom en ben ik gaan kijken..
Nr 2 is het geworden, weliswaar alleen voor 3 lessen maar dat was niet aan de school maar aan ons,want hondlief was doodsbenauwd voor mensen. En dan leer je een goede school echt kennen : ik kreeg heel goede tips en ook contact bij vragen op afstand.
Met resultaat dat nu met anderhalf ik een relaxte hond heb en binnenkort bij hun mee doe met de funlessen.

Dus echt : ga kijken en let vooral niet alleen op positieve benadering maar ook hoe de les is opgewouwd .
Wordt er het standaard riedeltje afgespoeld of gaat instructeur /instructrice ook individueel op iedere baas/pup in.

Fosco
Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:25

Ik weet niet hoe ver je er voor wilt rijden maar Puppystar in Rijsbergen is fantastisch! =)

Reeltje_5

Berichten: 2654
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 10:42

Wat een goed idee, ik ga vandaag eens wat hondenscholen mailen!
Ik weet dat in elk geval 1 hondenschool werkt met clickertraining, dus voedselbeloning(ga ik van uit) en corrigeren negatief gedrag niet. Die cursus begint in september en de pup zou waarschijnlijk weg mogen eerste week van augustus.
Bij een andere hondenschool staat dat je (door modulaire opbouw) altijd kunt instromen. Dan vraag ik me af zou dat ook prima zijn of toch beter een cursus waarbij alle pups/eigenaren tegelijk beginnen? Hier staat overigens niks over trainingsmethode op de website dus zou ik ook graag willen kijken.

Bij een andere staat weer
Hondenschool Zuid-west maakt géén gebruik van de zogenaamde klikkermethode (trainingshulpmiddel). Bij ons vorm je je hond aan de hand van commando’s en het geven van beloningen zoals je stem, een snoepje of een aai over de kop. Op deze manier heb je beide handen vrij om te trainen.

Waar ik uit op maak dat ze óók positief belonen, maar niet per se altijd met voedsel.

@Dianta, ik wil me idd zsm inschrijven zodra ik weet of we een puppy krijgen. De teef is begin juni uitgerekend en dan zou de fokker contact opnemen als de pups zijn geboren.

Rijsbergen is wel net te ver, maar te doen als ik hier in de buurt echt niks passends vind. Hoe werken ze daar?

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:58

Ik zou echt gehoorzaamheidstraining op zijn vroegst pas met 12 weken starten. Met 8 weken is het spanningsboogje nog echt heel kort.

Veel honden vinden een aai niet prettig als beloning tijdens het trainen, dus dat zou voor mij twijfelachtig zijn.

Na even kijken op de website blijkt dit iemand te zijn waar ik ooit een les gevolgd had en ik vind hem veel te correctiegericht. Zijn Mechelaars droegen (tegenwoordig verboden) ook altijd een stroomband bij loslopen zodat hij ze altijd kon corrigeren.

Geen clicker vind ik geen probleem, al vind ik de resultaten met clicker over het algemeen beter.

Beloning door middel van stem als advies is vaak ook een teken van correctiegericht trainen. Een stem is een minimale beloning, en dit wordt vaak ingezet als teken dat door het correct uitvoeren nu geen correctie volgt. Dat is geen echte beloning, alleen niet straffen.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:23

Bij 1 ) clickeren is leuk zolang JIJ in staat bent het goede timing te gebruiken, haha.

Ik zelf vind het niets, want handen ,clickeren, observeren, of te wel alles is voor mij gewoon te veel.
Maar veel mensen kunnen het wel en zweren erbij.

Nr 2 met instromen vind ik wel op zich goed... want er is veel afwisseling in benadering en lijkt dat je daar ook meer individueel tips krijgt
Nr 3 lijkt ook niet verkeerd.

Ik zou alleen ook op letten dat bij denlessen ook het corrigeren aan de pas komt (dus uutleg wat je moet doen als... bvb je schoenen eraan gaan, afvalbak, handen bijten enz)
Puur alleen positiv is leuk maar alleen met belonen "aah" en "ooh " en "fuuuiii" kom je niet echt ver als het opeens een puber is die geen grenzen geleerd heeft, haha.

denisesilver

Berichten: 3163
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:32

Je hebt ook Dogtraining Patricia zitten in Etten-Leur. Ik weet haar trainingsmethoden niet, maar wel dat ze regelmatig ook dingen organiseert als workshops, speelochtenden en agility wedstrijden. Zij komt op afspraak ook aan huis, als je daar ergens tegenaan loopt.

Reeltje_5

Berichten: 2654
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 11:35

Goed om te horen mizora! Dan is september eigenlijk perfect.

Wat Sasja zegt ben ik ook een beetje bang voor.
Ik ben bekend met clickertraining met mijn paard, overigens gebruik ik dan een tongklak dus handen vrij haha, en dat gaat me goed af. (Het is eerder m’n vriend die hier vooral in getraind zou moeten worden). Maar mijn paard krijgt echt wel eens een correctie, als hij door me heen loopt of teveel in mijn ruimte komt wordt hij achteruit gestuurd bijvoorbeeld. Mocht het nodig zijn door met het uiteinde van het touw te zwiepen.
Maar goed misschien zie ik hoe ze daarmee omgaan als ik eens mag komen kijken :)

Fijn om jouw ervaring te lezen met die hondenschool mizora.
Hetzelfde stukje tekst staat overigens ook bij een andere hondenschool in kruisland, ik geloof dat mijn schoonvader daar bij zit dus die ga ik ook nog even uitvragen.

Ik zal ook eens naar die in etten leur kijken :)

stalxpaard

Berichten: 1112
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:46

Ik stuur je een pb'tje

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:59

Hondenschool Kruisband heeft inderdaad foto's van honden met slipkettingen en stroplijntjes hoog in de nek vastgezet bij de trainingsfoto's staan (en zelfs wat oudere foto's met prikbanden, tegenwoordig ook verboden), dus dat past bij het werken met correcties.

Catori
Berichten: 1525
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:02

Edit.
Laatst bijgewerkt door Catori op 23-05-24 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:14

Ik stuur je een pb

Reeltje_5

Berichten: 2654
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Hondenschool/puppycursus omgeving Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 19:44

De foto’s had ik nog niet eens bekeken. Ik mag daar iig langs komen. Van de 2 andere nog geen reactie. Verder nog wat hondenschool via de pb gehad dus die ga ik ook even opzoeken en evt mailen. :)