Muizen en ratten in de tuin

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 10:03

Is hier wat tegen te doen of is dat ijdele hoop?
Muizen hebben we al jaren in de tuin, dat vind ik eigenlijk al vervelend want alles stinkt naar muis en ze knagen van alles kapot. Onze schuur achter kan ook niet helemaal goed afgesloten worden, dus daar zitten ze ook. Tuinkussens enzo hebben we al standaard in huis liggen, want anders maken ze er nestjes in.
Maar sinds een aantal weken zien we ook steeds een rat lopen. En ik geloof nooit dat dat er maar 1 is.

Paardenvoer staat aan de voorkant in de schuur in een goed afgesloten ton. Hier hebben we nog geen muizen en/of ratten gespot.
In de achtertuin hebben we kwa voer alleen vissenvoer staan voor de vijver vissen. Dat zit ook in een goed afgesloten emmer. Als er vissenvoer gemorst wordt eet onze hond het gelijk op. Dus ik ben er vrij zeker van dat er geen eten te halen is bij ons in de tuin.
Maar onze buren hebben een volière en ik kan me voorstellen dat daar altijd wel wat te snaaien valt.

Onze hond is behoorlijk fel op muizen en ratten, maar ze is ook best groot. Dus die beesten lachen zich rot als ze erachter aan wil gaan.
Gif willen we sowieso niet.
We hebben 3 katten, de een is hoogbejaard en die vangt niet eens meer een kreupele bromvlieg. De andere 2 zijn 8 maanden. We gaan binnenkort de tuin afzetten en dan mogen ze de tuin in.
Hopelijk helpt dat al flink. Maar misschien hebben jullie nog andere tips?
Die ratten zijn best brutaal namelijk.
En ik vermoed dat er ook wat kapot geknaagd is bij de vijverpomp of de verlichting. De stroom van de tuin klapt er namelijk af. Dus nu kan de vijverpomp ook niet aan.

We willen naar het stroom in de tuin laten kijken, maar ik wil eigenlijk eerst die kleine knagers weg hebben.

Jolien87

Berichten: 17523
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:05

Getsie, dat is een naar probleem.
Heb je al eens contact gehad met de ongediertebestrijding?

TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 10:13

Jolien87 schreef:
Getsie, dat is een naar probleem.
Heb je al eens contact gehad met de ongediertebestrijding?


Nee nog niet. Maar ik denk dat we dat dan met een aantal buren moeten doen.
Er zijn namelijk ook buren waarbij ze in huis komen.
Bij ons doen ze dat gelukkig niet, ik vermoed vanwege de katten.

We wonen trouwens gewoon in een rijtjeshuis.

Ibbel

Berichten: 49258
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:17

Ik zou het bij de gemeente melden. Als dit een probleem is bij meerdere woningen in een rijtje (en dus in een woonwijk in de bebouwde kom) dan is het (ook) een gemeentelijk probleem in het kader van volksgezondheid.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:26

Hier heb ik s avonds diverse vallen op scherp staan met pindakaas. Vooral langs muren en openingen. En (helaas) met succes. Verder hebben we en val daar kunnen muizen wel in maar niet meer uit die zijn veilig om 24/7 te laten staan. Als daar wat in zit kan je er voor kiezen ze minimaal 10km van huis weer los te laten of de val in een bak water te zetten.

Wij hebben een volière en helaas ook. Muizen ondanks dat s avond het voer weg is.

Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:27

Ik zou het ook bij de gemeente melden
Daarnaast ben ik lid van een facebookpagina Rattenvangen en bestrijden.
Daar zitten veel mensen die ratten schieten of met honden en/of fretten de ratten bestrijden. Wellicht zit er iemand bij jou in de buurt.

Jolien87

Berichten: 17523
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:28

TinkerTreas schreef:
Jolien87 schreef:
Getsie, dat is een naar probleem.
Heb je al eens contact gehad met de ongediertebestrijding?


Nee nog niet. Maar ik denk dat we dat dan met een aantal buren moeten doen.
Er zijn namelijk ook buren waarbij ze in huis komen.
Bij ons doen ze dat gelukkig niet, ik vermoed vanwege de katten.

We wonen trouwens gewoon in een rijtjeshuis.


Ooh bah! Daar moet je toch niet aan denken?!

Ik sluit me aan bij het laatste bericht van Ibbel.
Dit kun je niet in je eentje oplossen.
De kans bestaat dat het inderdaad komt door de volière van de buren maar ook daar zal dan over gepraat moeten worden.

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:29

Mijn ouders hadden in hun vorige huis een vergelijkbaar probleem; daar kwamen de ratten in de meterkast omhoog.

Daar is toen de gemeente voor geweest en die zaten er behoorlijk bovenop; het is idd een probleem voor de volksgezondheid!

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:41

De voliere van de buren is wel een probleem, dat trekt ontzettend de muizen aan hoe dan ook. Ze moeten ook zelf actief in zijn om muizen en ratten te gaan bestrijden. Wat jullie ook doen, als ze er niets mee doen, helpt het geen zier! Dat hebben jullie al ondervonden.

Erg vervelend dit!

TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 11:11

Ik zal binnenkort even bij alle buren informeren of en wat voor overlast ze hebben van muizen en ratten.
Dan kunnen we inderdaad iets gezamenlijks doen.

Het is wel heel vervelend inderdaad. En zeker die ratten nu

Christiene
Berichten: 7743
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:27

Bij de rijdende rechter wel eens gezien flinke muizen overlast, die hadden vogels meen ik in huis.op zolder.

En een andere zaak met ratten was een die een grote rotzooi achter het huis had met kippen.

Beide moesten het opruimen ect.

Bij de een zijn alle vogels weggegaan en bij de andere was een ongedierte bestrijder en de gemeente actief opruimen en bestrijden.

Bij die man met vogels lag echt overal voer over de grond. Dat hoeft niet bij elke volière zo te zijn natuurlijk

TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 13:43

Ik weet verder niet hoe het er bij de volière van de buren uit ziet. Van boven kijk je alleen op het dak. Maar ik denk dat hij het wel netjes bijhoudt, ik denk dat hij het anders met zijn vrouw aan de stok krijgt :D

_Tarzan

Berichten: 11249
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:46

Bij mijn paarden bleek een kat de enige oplossing tegen die krengen, dus ik zou heel snel je tuin kat-proof maken zodat je katten buiten kunnen :D

KimD

Berichten: 20483
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:59

Christiene schreef:
Bij de rijdende rechter wel eens gezien flinke muizen overlast, die hadden vogels meen ik in huis.op zolder.

En een andere zaak met ratten was een die een grote rotzooi achter het huis had met kippen.

Beide moesten het opruimen ect.

Bij de een zijn alle vogels weggegaan en bij de andere was een ongedierte bestrijder en de gemeente actief opruimen en bestrijden.

Bij die man met vogels lag echt overal voer over de grond. Dat hoeft niet bij elke volière zo te zijn natuurlijk


Ik moest hier ook meteen aan denken! En blijven volhouden dat het allemaal wel meeviel en niet daardoor kwam. Dat was echt bizar!

Succes TS!

F_Orumster

Berichten: 15342
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:35

Daar ben je mooi klaar mee. Ik had laatst ook 2 muizen in huis, de buren in de schuur. Vlakbij heeft iemand sindskort kippen en ik heb helaas geen kat meer. Heb, na het plaatsen van vallen geen muis meer gezien, dus ik hoop dat deze twee er echt nét waren (de ene was dik - zwanger?). De plastic vallen zijn trouwens enorm goed, klappen venijnig dicht zodat de muis direct van de wereld is. Ik heb wel nagedacht over een levende val, maar aangezien de keutels op bed lagen was het gebeurd met mijn goede insteek.

Nu hopen dat het niet erger gaat worden... Ik volg hier dus even.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110894
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:53

Bij een voliere hoef je echt niet automatisch muizen te krijgen. Ik heb ook een voliere en er zijn bij ons absoluut geen muizen.
Maar wel ontzettend rot zeg! Ik zou inderdaad rondvragen bij de buren en wanneer er meerdere mensen overlast ondervinden, kiezen voor een gezamelijke aanpak.
Anders is het dweilen met de kraan open.

speurneusc

Berichten: 5435
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:56

wij hebben ratten die via de muur in het dakschot komen daar hebben ze in opdracht van de woningstichting met de renovatie openingen gemaakt zodat vogels daar zouden kunnen nestelen. Nu hebben we ze zelfs gehoord binnen in de slaapkamer (wij slapen op zolder) in afgesloten stuk schoorsteen dat op zolder niet is afgebroken in de kamer eronder en in de woonkamer wel.

Gemeente komt echt niet, is geen openbaar terrein

Jolien87

Berichten: 17523
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:58

Jee zeg, wat ellendig als je die beesten in huis hebt.
Ratten is toch ook wel echt het toppunt van overlast en smerigheid.

Speurneusc, is er wel iets/iemand anders om jullie te helpen?
Leuk bedacht natuurlijk, voor de vogels, maar dit heeft toch niet helemaal het gewenste effect.

TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Muizen en ratten in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 15:39

In huis zitten ze gelukkig (nog) niet.
Maar ik hoorde van mijn man dat een paar buren van een paar huizen verderop ze wel in huis hadden. Maar dat is al een tijdje geleden. Dus ik ga maar even navragen hoe en wat.
Er zijn nu alleen een aantal buren op vakantie.

Aankomend weekend willen we de tuin gaan afzetten, zodat de katten naar buiten kunnen. Dan kunnen we ook weer wat makkelijker de deur open laten staan.
De katten zijn fel zat, dus ik hoop dat dat wat doet als ze de tuin in kunnen.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:36

TinkerTreas schreef:
In huis zitten ze gelukkig (nog) niet.
Maar ik hoorde van mijn man dat een paar buren van een paar huizen verderop ze wel in huis hadden. Maar dat is al een tijdje geleden. Dus ik ga maar even navragen hoe en wat.
Er zijn nu alleen een aantal buren op vakantie.

Aankomend weekend willen we de tuin gaan afzetten, zodat de katten naar buiten kunnen. Dan kunnen we ook weer wat makkelijker de deur open laten staan.
De katten zijn fel zat, dus ik hoop dat dat wat doet als ze de tuin in kunnen.



Ik weet niet hoe goed je met de buren van de volière kan. Maar misschien zou ik persoonlijk eerst naar hun gaan en vragen of zij misschien ook wat vallen willen zetten.

Ik heb bij mijn volière vallen waar geregeld wat in zit maar zie ze vaak naar de buren glippen en daar staan geen vallen

speurneusc

Berichten: 5435
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:50

Jolien87 schreef:
Jee zeg, wat ellendig als je die beesten in huis hebt.
Ratten is toch ook wel echt het toppunt van overlast en smerigheid.

Speurneusc, is er wel iets/iemand anders om jullie te helpen?
Leuk bedacht natuurlijk, voor de vogels, maar dit heeft toch niet helemaal het gewenste effect.


nee was pilot, omdat paar maanden voor de renovatie er overal nestkastjes aan de zijgevels gehangen waren omdat ze in de wijk heel veel bomen weg moesten halen uit de tuinen. Die waren te hoog geworden, dus ter compensatie kregen we de kastjes. Ons huis en nog een paar in de wijk kregen de kastjes niet terug maar gaten in de dakranden. Ik heb gelijk gebeld dat ik dat niets vond, immers bij overlijden etc kan niemand daarbij om schoon te maken oid. en dat dat mooie ingangen waren voor ratten, wespen en bijen, maar dat werd ontkend.

TinkerTreas

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 21:30

veranadautje schreef:
Ik weet niet hoe goed je met de buren van de volière kan. Maar misschien zou ik persoonlijk eerst naar hun gaan en vragen of zij misschien ook wat vallen willen zetten.

Ik heb bij mijn volière vallen waar geregeld wat in zit maar zie ze vaak naar de buren glippen en daar staan geen vallen


Dat contact is prima. Ze zijn alleen nu op vakantie. Maar zodra ze terug zijn zal ik ze even aanspreken.

Christiene
Berichten: 7743
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:54

Nadat de kat weg was heb Ik gelijk weer katten in mijn oude huis genomen nadat de muizen over mijn voeten liepen, in de keukenkast zaten en in de klerenkast. En ik wakkerlag vandat getrippel op het plafon.

Wat een rust daarna en alles ook dicht gemaakt met gaas tot wat ik maar kon verzinnen.

Vallen bleef ik mee bezig, als dat verkeerd klapte had je overal bloed

Was later verhuisd das nog beter