Jong konijntje koppelen aan ouder konijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3834
Geregistreerd: 07-02-14

Jong konijntje koppelen aan ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 19:37

We hadden twee volwassen konijnen, vrouwtje en gecastreerd mannetje. Het vrouwtje is pas overleden en we hebben een jong konijntje gekregen van kennissen, een vrouwtje van 8 a 9 weken oud.
We hebben haar in een apart hok gezet en een stuk omheind waarbij het mannetje en zij door het gaas aan elkaar kunnen wennen. Tot nu toe negeert het mannetje haar.
Ik vind haar nog te klein en kwetsbaar om bij elkaar te zetten.
Hebben jullie nog tips voor het verder koppelen? Wanneer gaat het moment zijn dat ze bij elkaar kunnen? We hebben alle tijd trouwens, ik wil niks overhaasten.

Lindsey_99
Berichten: 2533
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:53

Negeren is altijd goed bij konijnen die gekoppeld moeten worden. Dan vinden ze elkaar prima gezellig.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Jong konijntje koppelen aan ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:57

Ik zou de konijnen zodra de kleinste wat ouder is naar een opvang brengen. Dan kunnen ze daar gekoppeld worden op neutraal terrein en kan jij de ren en het hok in orde maken en alles schoonmaken

Als het dan toch niet matcht dan kunnen ze een ander konijn erbij doen in overleg. Negeren is niet per definitie goed, ze moeten wel interesse in elkaar hebben namelijk

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:01

Ik weet niet wat wijs is qua leeftijd van het jonge vrouwtje, want alleen veel ervaring met volwassen dieren, wel dat je absoluut moet koppelen op neutraal terrein, dus niet in hun normale woonplek of plek waar ze vaak lopen.

Goede tip hierboven om dat te laten doen bij een opvang. Maar ik weet niet of ze dat doen als je niet op de opvang een konijn ‘neemt’ maar twee eigen dieren meeneemt.

cile205
Berichten: 1033
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:54

hoe gaat het nu tussen je konijntjes?

Majabeestje
Berichten: 3834
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 10:27

cile205 schreef:
hoe gaat het nu tussen je konijntjes?


We houden ze nog steeds apart maar ze kunnen wel snuffelen aan elkaar. De hokken staan tegen elkaar aan.
Ik vind het jonkie echt nog te kwetsbaar om ze al los bij elkaar te doen. Geeft niet, we hebben de tijd.

cile205
Berichten: 1033
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:05

Majabeestje schreef:
cile205 schreef:
hoe gaat het nu tussen je konijntjes?


We houden ze nog steeds apart maar ze kunnen wel snuffelen aan elkaar. De hokken staan tegen elkaar aan.
Ik vind het jonkie echt nog te kwetsbaar om ze al los bij elkaar te doen. Geeft niet, we hebben de tijd.


begrijpelijk. laat je ze al wel eens los als je erbij bent zodat ze dicht bij elkaar kunnen? gaat dat wel goed?