Oude kater plast alles onder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Oude kater plast alles onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:42

Niet gedacht dat ik hiervoor een topic zou openen, maar wellicht weet bokt de oplossing.

Wij zijn inmiddels ten einde raad, ik denk dat ik katten kenners niet hoef te vertellen dat er niets ergers bestaat dan katten urine...
Hij ruïneert inmiddels het hele huis en met twee kleine kinderen word ik hier alles behalve vrolijk van.

Hij heeft hier altijd wel een handje van gehad, als hij het ergens niet mee eens was dat hij dan sproeide, soms zelfs over ons heen.

Dat is een hele tijd rustig geweest. Totdat ik vond dat hij er wat dof uit zag, en we hem mee hebben genomen naar de DA, zeker ook omdat hij niet de jongste meer is (17).

Daar is hij zeer uitgebreid onderzocht, meest uitgebreide bloedonderzoek ed.
Zijn tanden zijn schoongemaakt en hij moest op dieet...

En ik gok dat dat laatste het probleem is...

Ze krijgen nu dus iets minder te eten, niet super veel minder, maar meer gedoseerd, alles op DA advies.
En het plassen begon weer, over alles heen, dozen, speelgoed, matten, jassen.

Ik word er echt gek van, die eikel (sorry ik ben wel heel dol op m hoor) heeft ons afgelopen maand bijna €1000 gekost, en nu draai ik hem het liefst zijn nek om :')

Weet bokt wellicht raad?

Hij woont al 11 jaar samen met 2 poezen dames, komt niet buiten, heeft binnen meer dan genoeg verschillende ruimtes waar hij in kan en ze hebben met zn drieën 4 schone kattenbakken tot hun beschikking..

Leandra

Re: Oude kater plast alles onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:45

Plassen in huis is altijd een lastig probleem. Is er ook urine onderzoek gedaan en is er een röntgenfoto gemaakt van de rug/bekken/blaas?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 21:53

Er is urine onderzoek gedaan. En er is het eea op de foto gezet.

Kwam niks uit. Kat is helemaal gezond op zijn overgewicht na.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:00

Hoevaak krijgt hij nu voer? Het beste is om katten niet minder dan 4 keer per dag eten te geven, nu is dat vaak moeilijk maar een voerbak op tijd zou wel kunnen helpen.
Ook kan je hem veel meer natvoer (compleet) gaan geven, meer vocht en minder calorieën

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:04

Van de dierenarts moesten we juist van het natvoer af.

Ze kregen vers vlees en brokjes. (Met geruime tijd er tussen).

Ze krijgen nu 4x ( :D ) per dag brok.

Ochtend, Middag, eind van de middag en laat in de avond brokjes.
Dit allemaal in overleg met de DA ..

Edit. Hij plast overigens ook gewoon als hij net gegeten heeft.

Het vlees wat ze kregen waren ze niet perse dol op.
1 van de drie at het sowieso niet. Geen enkel natvoer. Krijg het er niet in.
Ze zijn allemaal nooit zo dol geweest op natvoer. En heb veel merken soorten geprobeerd.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:09

Een dierenarts die aanraad om te stoppen met natvoer neem ik eigenlijk al niet serieus. Katten drinken slecht en kunnen altijd wat extra vocht gebruiken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:10

Van het natvoer af? Met katten juist zo belangrijk het vocht en zeker wat oudere katten. Ik ben het eens met Kimbers.

Ik zou eerst kijken of het eten om switchen zou helpen, je kan ook kijken naar andere brok/vlees wat beter aansluit. Wellicht dat Feliway stekkers ook nog kunnen helpen?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:13

Naast hetgeen de andere al zeggen: Artrose komt ook enorm veel voor bij katten. Hoe goed komt hij nog op de bak? Al eens een paar weken op pijnstilling gezet? Hoe maak je de plekken waar is geplast schoon?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:19

Ander brok heb ik liever niet gezien we nog zo’n 40kg hebben liggen := en hij het hier altijd goed op gedaan heeft.

Afbeelding
Hij heeft denk ik geen moeite om op de bak te komen :=
Hij krijgt overigens wel een supplement want helpt met eventuele artrose. Maar hij lijkt geen last te hebben. Ligt ook nog steeds altijd boven op de krabpaal van 2 meter.

Wat voor nat voer raden jullie aan?

Feliway stekkers hebben we in huis.
Die hebben we jaaaaaren terug geprobeerd. Deed toen ook niets.

Kunnen we wel weer eens proberen goeie.

Hoe ik alles schoonmaak. Met schoonmaak middel en of urine off.

Hij plast nooit op dezelfde plek.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:24

Tja, als het echt aan het voer ligt zou ik lekker weer gaan voeren zoals je eerst deed. Hij is 17, hij heeft een goed leven en leeft al in zijn bonus jaren. Met dat plassen wil hij toch aangeven dat er iets niet pluis is voor hem, en als dat is op de lossen door extra voedsel zou ik me daar zelf niet te veel zorgen erover maken.

Hoe gaat dat liedje ook alweer?
Liever te dik in de kist, dan weer een feestje (maaltijd) gemist... :)ddd :))

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:29

Ja mee eens.. maar. Hij weegt bijna 9kg daar waar hij er volgens de DA maar 5 mag wegen :=

En zoveel krijgt hij niet in mijn ogen. Maargoed ..

We zullen het nog heel even aankijken.
Hij heeft dit gedrag eerder vertoond en toen was hij niet op dieet :')

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:46

Is er gezien de leeftijd en nog afgezien van de verandering aan voer aan dementie gedacht? Dan willen ze vaak meer gaan eten dan normaal en meer buiten de kattenbak gaan plassen.
Zeker zoals je nu aangeeft dat dit gedrag er eerder was zonder dieet zou ik evt. dementie wellicht wel mee nemen in een gesprek.
Dementie uit zich bij elke kat ook weer anders zover ik weet en mij er over in heb gelezen.

Heb zelf een 12.5 jarige poes met lichte dementie in huis. Bij haar was de dementie aan het licht gekomen doordat ze in gedrag begon te veranderen. Het is stabiel en ze plast nog op de kattenbak, maar zodra ze dat vergeet te doen gaan we hier wel beslissen hoe dier waardig het nog is.
Nu met het mooie weer is ze weer wat meer zichzelf, maar merk je de dementie alsnog.
Nu moet ik er bij zeggen dat ze ook nier patiënt is waardoor we bij haar de grenzen van een dierwaardig leven vrij scherp hebben staan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 22:50

Nee daar is niets over gezegd.
En denk heel eerlijk ook niet dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Meneer heeft dit gedrag altijd al wel vertoont. We hebben hem als 6 jarige opgevangen en toen plaste hij zelfs mij onder. Ging er gewoon voor staan en richtte op mij.

van alles geprobeerd toen. En ineens hielt het op. Een paar jaar later was het terug en ook weer weg.

En nu is het dus weer terug maar wel in iets heftigere mate en nu stoort het me ook meer omdat hij over het speelgoed van de kinderen heen plast.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:53

Apart dat de dierenarts natvoer afraad.
Dit zorgt juist vaak voor meer vulling en daarnaast ook voor extra vocht.

Je kunt kijken naar merken als animondi of feringa. Ik zou dan 2x p.d natvoer geven en 2x p.d brokken.

Is er al een gedragsdeskundige bij geweest? Mogelijk komt dit toch voort door stress?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:59

Saul schreef:
Ja mee eens.. maar. Hij weegt bijna 9kg daar waar hij er volgens de DA maar 5 mag wegen :=

En zoveel krijgt hij niet in mijn ogen. Maargoed ..

We zullen het nog heel even aankijken.
Hij heeft dit gedrag eerder vertoond en toen was hij niet op dieet :')

Als er niets medisch mis is, is overal plassen toch echt een teken van stress. Is er verder niets veranderd in huis?
Een “crash” dieet geeft katten in ieder geval veel stress. Zo jammer dat er dierenartsen nog adviseren om geen natvoer te geven.

In de meeste soorten natvoer zitten veel minder calorieën dan in brok. Dus als je wilt dat je kat afvalt, veel kleine porties van natvoer en eventueel wat brok wat laag in calorieën is.

Voor brok is de Orijen trim en fit, Feringa koudgeperst kip of kalkoen, Purizon koudgeperst kip of farmina voor gecastreerde katten, een goede optie
Voor natvoer kun je kijken naar
*Sam’s Field True Meat Fillets – Adult – Sterilised, *Catz Finefood Classic – Adult – Haring en garnalen
*Almo Nature Daily – Blik – MousseKalkoen
*Edgard en Cooper Stukjes in saus – Kitten Eend en kip Of kabeljauw
*Mac’s SuperFoods – Kuipje Zalm en kip

Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar veel soorten zijn hoog in calorieën

Zorg dat het voer hoog in eiwitten is, dan gaat het afvallen makkelijker, geen spierverlies en minder honger.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 00:50

Een kat die mogelijk blaas problemen heeft van het natvoer afhalen. Serieus wat is dat voor advies :?
Je kan nog beter goedkope troep natvoer geven dan helemaal geen natvoer. (Hier vreten ze ook Gourmet want de rest blieft mevrouw niet meer na een dag of 2. Tja, het zij zo).

Hij is dus helemaal gezond verklaard? Is er onderzocht op atrose?
Komen ze buiten? Heb je andere (buurt) katten in je tuin of vlakbij?
Hoeveel katten heb je en hoeveel kattenbakken heb je? Groot, klein, met of zonder kap?
Hoe is het onderling tussen de katten, als je er meer hebt?
Dingen veranderd in huis?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 01:49

Ik had vorige week ook ineens een bejaarde kater die buiten de bak plaste. Hij wordt in juni 19 en hij is oud, als in: zakt aardig door de poten wanneer hij loopt of staat. Af en toe wankelt hij wat, bij voorbeeld als je 'm langs zijn schouder en flank aait wanneer hij staat. Dat soort dingen moet je niet meer (te hardhandig) doen met 'm. Maar hij kan nog wel zelfstandig de trap af en op (we wonen gelijkvloers, maar op de 1e verdieping. Als hij naar buiten wil moet hij dus een trap af). Doordat hij nog redelijk mobiel is dacht ik niet aan instapproblemen met de kattenbak. Maar met een bak met lagere instap was het probleem weer helemaal opgelost.

Kijk, dit is 'm: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... =1948540.0

En ja, er wordt wat meer gruis op de vloer gegraven. Maar liever dat dan plas :=

Aangezien je kat er niet atletischer en behendiger op gaat worden naarmate hij ouder is zou ik toch eens een bak met lagere rand neerzetten. Je kan 't maar hebben staan, aan de instaphoogte kan het dan niet meer liggen. Daarnaast zou ik 'm, zoals anderen al aangeven, weer natvoer geven. Die van mij was ook te dik maar anderhalf jaar geleden begon hij ineens af te vallen. Hij is nu meer dan de helft van het gewicht dat hij had kwijt :o Maar ik ben blij dat hij zo veel reserves had en inmiddels is hij aan de magere kant. Als in kale rug, schonkige heupen en de ruggengraat ligt er duidelijk bovenop. Hij krijgt twee keer zo veel natvoer als hij een jaar geleden kreeg. Een oude kat vind ik lastiger op gewicht te houden dan een oude pony. Voor mijn kat kwam de omslag toen hij tegen de 18 liep, nu dus ongeveer een jaar geleden. Waarmee ik niet wil zeggen dat elke kat op dezelfde momenten dezelfde dingen doormaken. Maar wel dat het op de leeftijd die je kat nu heeft ineens snel kan veranderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 06:39

Maar plast hij overal of sproeit hij?
Dat is wel een verschil in oorzaak.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:13

Er zijn studies dat tot 82% van de katten boven de 14 jaar oud artrose heeft. Ik zou artrose/pijn niet uitsluiten, omdat hij nog op de bank springt. Hij kan de houding van plassen pijnlijk vinden, associeert de pijn met de bak... tada.... Gewicht helpt ook niet mee lijkt mij zo. Maar lastig hoor. Ik vind het ook nogal wat om een kat van 17 nog op een streng dieet te gaan zetten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 09:24

Nyaleti schreef:
Een kat die mogelijk blaas problemen heeft van het natvoer afhalen. Serieus wat is dat voor advies :?
Je kan nog beter goedkope troep natvoer geven dan helemaal geen natvoer. (Hier vreten ze ook Gourmet want de rest blieft mevrouw niet meer na een dag of 2. Tja, het zij zo).

Hij is dus helemaal gezond verklaard? Is er onderzocht op atrose?
Komen ze buiten? Heb je andere (buurt) katten in je tuin of vlakbij?
Hoeveel katten heb je en hoeveel kattenbakken heb je? Groot, klein, met of zonder kap?
Hoe is het onderling tussen de katten, als je er meer hebt?
Dingen veranderd in huis?

Hij is verder gezond verklaard, krijgt wel dagelijks een supplement voor artrose.
Heeft een week of 2 op pijnmedicatie gestaan en daarin was geen verschil merkbaar.

Zoals in de openingspost staat, ze komen niet buiten, we hebben 4 kattenbakken, 3 grote, 1 iets kleinere. 2 met en 2 zonder kap.
We hebben 3 katten, die leven al zo'n 11 jaar samen en kroelen en doen met z'n drieën.

Er is niets veranderd in huis.

Brainless schreef:
Maar plast hij overal of sproeit hij?
Dat is wel een verschil in oorzaak.

Dit is oprecht een goede vraag, voorheen was het altijd sproeien. Maar het kan nu ook best wel eens plassen zijn als ik kijk naar wat hij achterlaat..
Ik ga eens wat beter opletten.

Emj_23 schreef:
Er zijn studies dat tot 82% van de katten boven de 14 jaar oud artrose heeft. Ik zou artrose/pijn niet uitsluiten, omdat hij nog op de bank springt. Hij kan de houding van plassen pijnlijk vinden, associeert de pijn met de bak... tada.... Gewicht helpt ook niet mee lijkt mij zo. Maar lastig hoor. Ik vind het ook nogal wat om een kat van 17 nog op een streng dieet te gaan zetten.

Ik zie hem ook met regelmaat op de bak gaan, dit lijkt(!) prima te gaan.
Hij staat niet op een streng dieet, hij krijgt iets minder dan voorheen, we hebben geven hem zeker geen crashdieet, dat is voor niemand goed, voor mensen niet dus voor dieren ook niet.

Koper, goeie, ik ga eens kijken naar die bakken!

Ook zal ik met mijn man even overleggen mbt het natvoer.
Ik zag hierboven een aantal tips voor merken voorbij komen.

Raden jullie geen vers vlees aan?
Voorheen kregen ze vlees van Kivo.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:27

Hier twee tips:
Een plens water over de brokjes (eventueel opbouwen), dan vult het beter en drinkt hij ook meteen genoeg
En Bach rescue remedie druppels (voor mensen, worden bv gebruikt bij examens) in de waterbak. Dit is tegen stress en werkte bij mijn zeikkater echt geweldig. Je koopt ze gewoon bij het kruidvat

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:35

Plast hij enkel op zachte oppervlakken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:41

Is hij via bloed getest op diabetes?
Mijn moeder had een oudere kat die alles begon onder te plassen (had ook wat overgewicht wat er lastig af ging terwijl ze vroeger altijd slank was).
Na bloedtesten en andere testen bleek ze beginnende artrose te hebben en diabetes.
Na ingesteld te zijn op insuline en een supplement voor de artrose en een kattenbak met lage instap naast haar bestaande bak, heeft ze nooit meer buiten de bak geplast.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 09:44

Oh die druppels ga ik eens opzoeken. Ik zie ze hier overigens wel met regelmaat drinken.
Zal nog even contact opnemen ook met de DA wat het (nat)voer betreft.

Hij moest sowieso harde brokken vanwege zijn gebit? Dat was beter?

Kiki nee hij plast tegen alles aan. Kasten, dozen, matten, muren, jassen etc. net wat er in zijn weg staat.

c_alsemgeest Yes ook al op getest. We hebben het meest uitgebreide onderzoek laten doen wat er was, de DA raadde dat af, maar toch gedaan.
Hij heeft een jaar of 10 geleden lichte suiker gehad, hiervoor hebben we heb ook met insuline gespoten. Echter bleek dit na een tijdje niet meer nodig, hij is er nog regelmatig op getest.
Deze kat is nooit slank geweest, ook bij de vorige eigenaren was hij altijd moddervet .. (hij is afgedankt, en ik kan ergens wel begrijpen waarom := )

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:52

Hij plast dus ook tegen verticale oppervlakken aan? Want dat klinkt wel echt naar sproeien. Hoe is de geur?

Katten sproeien vaak tegen objecten die ze stress geven. En dat het voer nu minder is kan ook bijdragen aan die stress :j
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 09-04-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt