Oudere kat plast op speelgoed hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Oudere kat plast op speelgoed hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 11:33

Hoi bokkers,

Wij hebben 2 katten van (bijna) 13 jaar oud. En sinds bijna 8 maanden een hond er bij. De kat waar het om gaat accepteert de hond (pup) vanaf het begin. Hij is er ook echt niet bang voor en is duidelijk de baas. De hond heeft de katten ook nooit opgejaagd en heeft er respect voor.

De katten hebben een kattenbak in de hal en 1 boven (de hond kan niet naar boven). Maar nu komt het uit het niks heeft de kat over het speelgoedmandje van de hond geplast. De andere kat is bekend met blaasproblemen maar daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken dat dat hier niet het geval is. Het lijkt eerder jaloezie? Zowel de kat als de hond zijn erg op mij gericht. Hij doet het ook echt heel triomfantelijk. Neemt zijn tijd. Gaat er lekker voor zitten...Ik heb hem er net af kunnen plukken en op de bak gezet en dan kijkt ie je aan zo van ohja ook prima, plas ik hier. Hij is verder fit en aanhankelijk. Ik merk echt niks aan hem verder. Alleen dus dat ie het soms (het ging nu alweer weken goed) op het speelgoedmandje heeft gemunt. Hij slaapt zelf veel in de hondenmand dus daar hebben we het speelgoedmandje nu naast gezet en dat ging goed tot vandaag...

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Leandra

Re: Oudere kat plast op speelgoed hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:39

Jaloezie komt bij katten niet voor. Je geeft aan dat je 2 bakken hebt. Voor katten geldt eigenlijk de regel 1 bak per kat +1. Dus zou je er nog een bak bij kunnen zetten.

Het kan ook zijn dat de kat toch stress ervaart van de hond en last heeft gekregen van zijn blaas. Dan kan de kat de bak gaan associëren met pijn en gaat ergens anders plassen. Een plasje brengen bij de dierenarts kan dat bevestigen/uitsluiten.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:21

Wat Leandra zegt inderdaad. Eerst uitsluiten dat het geen blaasontsteking is. Extra kattenbak erbij. En een andere oplossing vinden voor het speelgoedmandje voor tijdelijk. Wat er niet is, kan niet op geplast worden immers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:24

Is het niet een gevalletje van 'eigen terrein' afbakenen?? En de hond dmv die geuren op een 2e plaats zetten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:56

Zo gauw een kat plas problemen krijgt op oudere leeftijd en daarvoor netjes op de bak ging is het 99% medisch.

Ik zou blaasstenen of blaasontsteking eerst uitsluiten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:08

Ik ga met alle liefde met hem naar de dierenarts hoor. Maar wat ik weet van onze andere kat is dat hij vaak op de kattenbak ging en veel kleine plasjes deed. Deze heeft verder normaal gedrag en plast alleen een keer in de paar weken op de speeltjes van de hond. Gaat verder ook normaal op de bak en plast normaal. Ik neig dan ook meer naar wat DubbelFun zegt maar weet dus niet of meer mensen dit herkennen

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:13

Als een kat last heeft van de blaas kan zich dat op verschillende manieren uiten. Kan met kleine plasjes, maar dan hebben ze vaak al behoorlijke blaasontsteking. Of ze gaan op andere plekken plassen.

Afbakenen doen ze met sproeien, niet met plassen op verschillende plekken. Plassen duidt vaak op ongemak, in veel gevallen medisch.

Een plasje naar de dierenarts is zo gebracht. Dan heb je daar duidelijkheid over.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:52

PercyLeen schreef:
Ik ga met alle liefde met hem naar de dierenarts hoor. Maar wat ik weet van onze andere kat is dat hij vaak op de kattenbak ging en veel kleine plasjes deed. Deze heeft verder normaal gedrag en plast alleen een keer in de paar weken op de speeltjes van de hond. Gaat verder ook normaal op de bak en plast normaal. Ik neig dan ook meer naar wat DubbelFun zegt maar weet dus niet of meer mensen dit herkennen

Mijn kat plaste op het aanrecht. Kreeg ook tips van Bokt om naar de DA te gaan ondanks verder normaal gedrag. Hij had inderdaad blaasontsteking.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:23

Het hoeft niet te betekenen dat grote plassen geen medische oorzaak zijn.

Verandering in gedrag is een teken.
Het buiten de kattenbak plassen valt daar onder.
Soms kan een kuurtje al voldoende zijn.
Kost je niet veel maar bespaart je veel ellende.
Kattenpis is echt vies en stinkt.

Mijn kat plaste nog gewoon op de bak.
Maar rende de bak uit.
Gedrag was anders dan normaal.
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:27

PercyLeen schreef:

Die van mij plast met blaasontsteking zo weinig mogelijk juist, dus als ze dan wel gaat komt er veel uit. Wellicht kun je in ieder geval urine opvangen en laten checken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 18:35

Hmm dan gaan we toch maar checken idd!