Oudere (buiten) kater overnemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Eline_S_S

Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-24 09:27

Hoi allen,

Binnenkort neem ik een enorme kater van 13 jaar oud in huis. Dit kan volgende maand zijn, maar ook pas over een jaar. Zijn huidige eigenaresse is helaas terminaal ziek…

Nu merk ik dat een aantal zaken mij bezighouden. Boes (de kat) leeft dus al 13 jaar in zijn huidige wijk, is de trotse heerser van deze buurt en spendeert zijn tijd veelal als koning van de omgeving (buiten dus). Boes is inmiddels een dagje ouder, waar hij hoektandjes mist en zijn ruggetje er wat krakkemikkig uitziet. Wat heeft Boes nodig om goed bij mij te wennen? Hoe lang ga ik deze buitenkat binnen houden? En kan hij het nog wel aan, om te reïntegreren in een nieuwe wijk?

Ik ken Boes al jaren. Hij sliep vroeger wel eens stiekem bij mij in bed :). Naar een asiel is geen optie, dan wordt het een spuitje. Boes is éénkennig en kan flink uithalen naar vreemden. Een andere herplaatsing, naar een rustige boerderij bijvoorbeeld, lijkt daarom ook niet haalbaar.

Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Foaly

Re: Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:40

Lief dat je dat wilt doen TS, Boes lijkt me inderdaad wel een karaktertje :D

Hoe ver woont jouw huis van Boes zijn huidige koninkrijk? Als dat een heel andere wijk is, zou ik hem zo lang mogelijk binnenhouden, want dikke kans dat hij met dezelfde vaart weer terugwandelt zodra je hem naar buiten laat. En in een nieuwe wijk is het natuurlijk nog maar de vraag of hij zich staande kan houden en zich weer naar de top kan knokken... Als het even gaat, zou ik misschien toch proberen om hem helemaal binnen te houden, of alleen in de tuin te laten, maar hem niet meer verder te laten zwerven. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know :+

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:48

Ik heb zo'n oudje uit het asiel gehaald. Toen nog een echte kater en flink verwilderde straatkat. Gewond gevonden, in het asiel gecastreerd en opgelapt. Hij mocht de eerste maanden van mij niet naar buiten, maar toen hij een keer de tuin in liep, sloop hij meteen weer naar binnen bij het eerst beste geluidje uit de tuin van de buren. Dat is nog steeds zo. Hij durft nauwelijks te tuin uit en geniet nu duidelijk van het "goede leven als huiskat". Mensen (mij incl.) vindt hij nog steeds eng, maar hij kan prima met mijn andere katten.
Nu woon ik wel in een heel ander deel van Nederland dan waar hij gevonden is, maar een echte buitenkat kan dus best een huiskat worden.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:55

Wij zijn met onze kater verhuisd toen hij een jaar of vier, vijf was. Van een bosrijke omgeving naar een woonwijk. Mijn kat heeft wel meer dan een half jaar moeten wennen voordat hij op zijn dooie gemakje naar buiten wilde. Daarvoor ging hij maar weinig en was hij wat bang. Dat we in de winter verhuisd zijn, hielp denk ik ook niet mee. Maar hij is wel echt een buitenkat, dus binnenhouden doen we (na de eerste weken) niet.
Ik zou hem een maandje of zo binnenhouden en kijken of hij daarna naar buiten wil.

Onze kat mist trouwens zijn hele gebit behalve zijn hoektanden. Af en toe heeft hij wel eens ruzie met een buurtkat, maar verder kan hij zich aardig redden met zijn weinige tanden.

Do what is right
Not what is easy

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-24 10:01

Foaly schreef:
Lief dat je dat wilt doen TS, Boes lijkt me inderdaad wel een karaktertje :D

Hoe ver woont jouw huis van Boes zijn huidige koninkrijk? Als dat een heel andere wijk is, zou ik hem zo lang mogelijk binnenhouden, want dikke kans dat hij met dezelfde vaart weer terugwandelt zodra je hem naar buiten laat. En in een nieuwe wijk is het natuurlijk nog maar de vraag of hij zich staande kan houden en zich weer naar de top kan knokken... Als het even gaat, zou ik misschien toch proberen om hem helemaal binnen te houden, of alleen in de tuin te laten, maar hem niet meer verder te laten zwerven. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know :+

Hij woont nu in een buitenwijk ten noorden van de stad en mijn huis is een buitenwijk ten zuiden van de stad. Er zit 4 km tussen. Hij vermijd thuis graag de drukkere wegen. Ik vraag me af of hij de hele stad door zal gaan, terug naar zijn eigen plekje. Wat is volgens jou zo lang mogelijk? :D Ik heb helaas geen tuin, maar een balkon, bijna gelijk aan de grond.

Gee schreef:
Ik heb zo'n oudje uit het asiel gehaald. Toen nog een echte kater en flink verwilderde straatkat. Gewond gevonden, in het asiel gecastreerd en opgelapt. Hij mocht de eerste maanden van mij niet naar buiten, maar toen hij een keer de tuin in liep, sloop hij meteen weer naar binnen bij het eerst beste geluidje uit de tuin van de buren. Dat is nog steeds zo. Hij durft nauwelijks te tuin uit en geniet nu duidelijk van het "goede leven als huiskat". Mensen (mij incl.) vindt hij nog steeds eng, maar hij kan prima met mijn andere katten.
Nu woon ik wel in een heel ander deel van Nederland dan waar hij gevonden is, maar een echte buitenkat kan dus best een huiskat worden.

Dan hoop ik dat Boes toch ook voor pensioen gaat en ervoor kiest om veelal binnen of op het balkon te blijven :j

Ik wil hem zeker een aantal maanden binnen houden, maar ben bang dat hij daar heel erg ongelukkig van wordt. Hij had ooit een hechting in zijn wang, waardoor hij 2 dagen niet naar buiten mocht. Hij heeft 48 uur gejankt tot zijn stembanden geen miauw meer konden produceren :+. Of wellicht is dat toch anders zodra hij in een hele andere omgeving is? Hij krijgt sowieso een track & trace bandje, mocht hij wel naar buiten glippen of verdwalen.
Laatst bijgewerkt door Eline_S_S op 14-05-24 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucky Luuk <3

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:04

Ik zou hem zeker een paar weken binnenhouden, 4 kilometer is voor een kat echt niet zo ver.

En het kan goed hoor, dat een andere omgeving ervoor zorgt dat hij het binnen ook prima vindt! De kat van mijn ouders is ook echt een buitenkat, maar moest ivm een verhuizing een tijdje logeren bij mijn broertje die vier hoog in de Ebbingestraat woont. Dat ging ook helemaal prima, poes had ook wel door dat naar buiten gaan daar niet zo verstandig was :D

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:07

Ik weet niet of je een tuin hebt? Ik heb mijn tuin afgezet. Mijn oudste kat was eerst een buitenkat. Hij mag op zich wel buiten de tuin op pad. Dat doet hij, nu hij ouder is, sporadisch. Met deze lekkere dagen gaat hij graag een rondje doen. Maar hij is nooit ver. 's Winters hoeft het van hem niet meer zo nodig en blijft hij lekker warm binnen. En verder kan hij lekker in de veilige tuin, lekker zonnen, verstoppen in de struiken. Vinden ze hier heerlijk, dus misschien is dat ook een oplossing?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 16:58

Inmiddels is Boes bij mij thuis gekomen. Helaas is zijn eigenaresse gisteren (ondanks prognose) heel plotseling overleden. Boes heeft alles meegekregen… De epileptische insulten, delier, paniek en ambulance personeel. Hij heeft erg veel heimwee en mist haar ontzettend :(.

Ik had nog geen spulletjes voor hem, dus hij heeft gisteravond als een gedistingeerde heer van bordjes gegeten/gedronken en vannacht keurig geplast in een bakje Tupperware met potgrond. Hij is erg veel aan het roepen/janken en slaapt veel. Hij zat vooral onder mijn bed, maar nadat ik zijn mega krabpaal in elkaar heb geschroefd (wat was dat een k*t ding) is hij hier niet meer uit gekomen. De hoogte doet hem goed :D.

Afbeelding

Boes is erg aan het rouwen. Ik heb een kleedje uit zijn oude huisje meegenomen, waar hij ook veel bij ligt. Hij eet zijn natvoer wel, maar veel levenslust heeft hij (nog) niet. Wat kan ik nog doen om hem te helpen? Ik ben ook zwaar aan het rouwen om het overlijden van zijn oude baasje… Het valt me zwaar om Boes ook zo te zien :n

Afbeelding

Lucky Luuk <3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:55

Ah, arm dier. Hij zal wel moeten wennen, maar dat komt vanzelf goed.
Jij ook sterkte!

Voor wat betreft het buiten lopen; ik zou het balkon afzetten en hem niet meer buiten laten. Hij is al wat ouder en niet kerngezond, tijd om rustiger aan te doen. Veiliger ook. En niemand heeft last van hem als je hem niet meer buiten laat.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:14

Katten rouwen, tel hierbij zijn leeftijd, zijn kwaaltjes en het verliezen van zijn vertrouwde omgeving bij op en je hebt echt n arme kerel nu.
Plus dat hij absoluut voelt dat jij ook rouwt en verdriet hebt.
Klingt misschien zweverig - maar doe het samen.
Vraag nuets van hem maar ga in zijn buurt zitten, praat met hem, vertel hem stories, lees hem voor.
Mag hij snoepjes ? Dan die hem geven.
Neem een oud T-shirt, draag dat n nacht en leg of hang het in de buurt van zijn krabpaal- zodat ie dat dan met rust kan onderzoeken.
Voordeel is dat hij jouw ja al kent.

Als hij niet om vraagd (of tegen de muren op klimt) dan zou ik hem helemaal niet meer "vrij" naar buiten laten. Liever balkon/ teras of tuin een stuk afzetten.

Ik heb hier een aantal jaren geleden een kater overgenomen van een familie die niet aan castreren doet en nog minder aan behandeling als er iets mankeert ( lang verhaal)
Hij was ook al mind 12 en niet gecastreerd.
Vanaf dag 1 wilde hij niet meer na buiten, na castratie nog niet eens meer in de tuin, haha.
Hij heeft nog 2 jaar heerlijk als couch cq bed-potatoe door gebracht.

Veel geluk met Boes

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:19

Aaaaaah arme Boes,ook sterkte voor jou :(:)

Zijn er nog spullen van hem in zijn oude huis?
Anders proberen die op te halen? Dan heeft hij weer een vertrouwde geur.

Verder niet dwingen, laat hem zijn gang maar gaan. Komt vast goed!

En idd wat Goof oppert, probeer het balkon af te maken. Kan hij veilig buiten liggen.
Maar eerst binnen en aan elkaar wennen.

Whatsapp: 2 minuten staren naar "aan het typen" en een roman verwachten in de vorm van het Oude testament en alles wat je krijgt is "ok"

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 20:24

Bedankt voor jullie lieve reacties <3 Ik lees hier vooral veel bevestiging dat ik het goed doe. Sinds dat de krabpaal er staat zit hij hier alleen maar in en komt er af en toe uit voor eten, drinken of kattenbak. Daarna klimt hij meteen weer naar zijn plekje. Hij zoekt dus al geen schuilplekjes meer op de grond. Ik praat veel met hem en hij loopt helemaal niet schichtig of voorzichtig door het huis. Voordeel van een buitenkat denk ik. Hij voelt zich duidelijk al wel een stuk beter dan vannacht en vanmorgen vroeg.

Zoals ik hierboven lees en wat hij tot nu toe laat zien, denk ik ook dat ik hem niet meer buiten ga laten en mijn balkons ga afzetten. Ik heb hem de laatste 2/3 jaar lang niet zoveel gezien als eerst en zie wel dat hij echt oud is geworden. Het eerste plateau van de krabpaal kwam hij met veel moeite op, dus opa heeft er een poefje naast staan als opstapje :7

Hij had in zijn vorige huisje eigenlijk alleen een voerbakje. Geen eens een kattenbak, want hij leefde eigenlijk veelal buiten. Heb dus wel een kleedje meegenomen waar zijn baasje altijd mee op de bank lag. Hier ligt hij ook veel mee.

Lucky Luuk <3

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:40

Ach gos arme Boes :knuffel:

Ik denk dat je het prima doet zo hoor, TS, en wat een koning daar op die krabpaal!

Edit, wat je zou kunnen doen als de rust een beetje is weergekeerd, is even met opa langs de DA voor een bejaarden-APK. Misschien dat die stijfheid makkelijk te verlichten is, bijvoorbeeld, en dan weet je gelijk of de hele Boes het nog doet :j
Laatst bijgewerkt door Foaly op 16-08-24 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:41

Ik heb geen tips maar wil wel even zeggen, gecondoleerd en sterkte voor jou en Boes.

Ontzettend lief dat jij Boes opneemt <3

Pablo☆,7-7-1997- 15-04-2013
Pip☆,1-3-2011- 02-01-2025
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:52

Sterkte met het verlies en wat fijn voor Boes dat hij bij jou mag wonen!

Ik heb twee 10 jarige katers die van midden in het bos naar een woonwijk verhuisd zijn. Ze hadden in mijn oude huis ook geen kattenbak meer, maar dat ging eigenlijk heel soepel.
Ik heb ze 4 maanden binnen gehouden en dat ging boven verwachting makkelijk. Doordat ze alles zo spannend vonden, hadden ze weinig behoefte om naar buiten te gaan. Dit heeft wel nog een aantal maanden geduurd. Ik had ook gedacht meer moeite te hebben om ze binnen te houden, maar toen ze uiteindelijk naar buiten mochten moest ik ze echt overtuigen :')
Ik heb ook wel echt gewacht totdat ze binnen minder schrikkerig waren en goed op hun gemak.
Het heeft daarna denk ik wel bijna jaar geduurd voor ze echt goed gewend waren buiten.

"As is a tale, so is life: not how long it is, but how good it is, is what matters."

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:12

Heb ooit twee oudere (straat)katten uit het asiel genomen. Ondanks dat ik ze de eerste drie week amper zag, omdat ze zo angstig waren (gelukkig was is veel aan het werk, daarom ook 2 kameraden genomen), veranderde dat langzaam en werd vooral de oude vechtersbaas echt een hele aanhankelijke 1persoonskat. Volgens mij destijds na 3 maanden zijn ze naar buiten gegaan, maar woonde wel in een erg rustige buurt.
Wat fijn dat je dit voor hem doet!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:40

Dat niet op het onderste plankje kunnen springen betekent waarschijnlijk dat hij behoorlijke artrose in z’n achterhand heeft, zoals veel katten van die leeftijd. Even overleggen over eventuel goed voer en pijnstillers.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:58

Wat fijn dat Boes zo'n goed plekje bij jou heeft gekregen. Een topper ben je.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 06:35

Kijk het aan. Net zoals wat verhalen hierboven, heb ik ook de ervaring dat sommige oude straatkatten opeens lieve huismussen worden.

Ik haal mijn stalkatten altijd naar huis als ze te oud en te krakkemikkig worden om buiten te leven. Dit zijn altijd katten die verwilderd uit het asiel kwamen en niet te handelen waren, en heel de dag op stal konden struinen.

Tot nu toe waren ze na de wenperiode totaal tevreden met de tuinset om op te liggen, en dan weer snel naar binnen. Maar de dierenarts ermee kon nog steeds niet, maar je kon ze later wel aaien en enigsinds handelen.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:39

Heel veel sterkte beide met het verlies, hopelijk kunnen jullie elkaar een beetje troosten.
Goede tip om pas naar buiten te doen als Boes binnen helemaal het baasje is.
En een controle bij de dierenarts is ook niet verkeerd, als hij zich een beetje laat hanteren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:44

Het kan ook enorm meevallen. Ik maakt me ook zorgen om onze buitenkat toen we gingen verhuizen. Vooral omdat de afstand naar het oude huis hemelsbreed maar zo'n 20km was. Na een week of 4 zat ze elke dag te janken voor het raam en toen heb ik haar buiten gelaten. Gaat nog steeds super ! Ben de eerste keer wel even meegelopen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:54

Je doet het prima vind ik. Geef hem tijd. Geef jezelf de rust om hem tijd te geven. Een fijne hangplek, zijn eten, lieve woordjes, een kleedje met de oude geur. Komt goed. En nog even binnenhouden. Wellicht blijft het bij de krabpaal hut maar ws gaat hij een dezer dagen op onderzoek uit. Jouw huis moet eerst zijn thuis worden.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:12

Misschien helpt een feliway verdamper nog, zijn 2 sporten van.
Of ondersteunen met rescue druppeltjes, die zijn er ook zonder alcohol. Kun je zelf ook paar druppeltjes van nemen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:36

Ach wat ontzettend lief dat jij je over Boes wil ontfermen en hem zo'n warm huis wil bieden :+:

Wij hebben 2,5 jaar terug na een plotseling heftig overlijden de kat van mijn man zijn oom in huis genomen. Hij had thuis de hand aan zichzelf geslagen. Harry de kater was de enige levende ziel nog op het erf en is daar een dag bij geweest. De paniek die de aanleiding vormde en de uiteindelijke uitkomst.

Harry werd bij ons binnenkat, en dat ging eigenlijk echt prima! Ware het niet dat we nog 3 katten hadden en dát kon hij niet verdragen. Hij was altijd ''king of the cottage'' geweest in een rij vrijstaande huizen met grote tuinen en beestjes.

Ook wij hadden erg veel verdriet om het verlies van Harry zijn baasje, en ik vind nu dat we ons niet genoeg gerealiseerd hebben dat dat voor de kat óók zou gelden.
Uiteindelijk hebben we besloten dat Harry bij ons buiten mocht wonen (we wonen in het buitengebied met beestjes, dus dat was hem bekend), en hebben we op een gegeven moment een handdoek uit het huis van zijn baasje aan hem gegeven. Die heeft hij helemaal geknuffeld en gekneed (jánken toen we dat zagen). En daarna ging het goed.

Persoonlijk zou ik voor dergelijke dingen ook gemakkelijk naar acupunctuur / homeopathie grijpen. Maar dat is wellicht te zweverig, en niet heel erg makkelijk met dit eenkennig heerschap.

Ik wens jullie véél liefdevolle aanwezigheid toe :+: Boes is in een warm nestje :+:

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:34

Wat fijn dat hij bij jou mag! Het is een hele verandering voor hem, dat zal wel even tijd nodig hebben. En wat mooi dat je meteen zo'n goede klimpaal voor hem hebt gekocht :+: .

Ik zou het voor nu even aankijken met zijn lijf, maar het is niet normaal dat hij dat eerste plankje niet op kan springen, ook voor een 13-jarige niet. Dus als hij over een maand mentaal wat stabieler is zou ik hem zeker na laten kijken door de DA en mogelijk pijnstilling gaan geven.

Ik weet niet op welk voer hij nu staat, maar daar zou ik me ook nog even in verdiepen. Op voerwijzer.com is veel goede informatie te vinden, op catmoneao.nl ook trouwens.

En je balkon zou ik echt afzetten met een kattennet. Voor jullie beider welzijn. Hij is blijkbaar helemaal niet zo goed met zijn lijf en je kunt je als kattenbaasje van een buitenkat ontzettend veel zorgen maken (en je kat kan overlast veroorzaken bij anderen en die gaan daar soms niet al te vriendelijk mee om).

koeien op de weg...