Poes doet raar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 23:45

3 weken geleden heb ik onse kater in laten slapen. Hij heeft zo'n 14 jaar samen geleefd met poes van 18.
Sindsdien doet poes raar. Ze ging in de kattenbak zitten/liggen. Smerig want ze rook echt naar kattenbak en lag gewoon boven het vuile grit. Dit heb ik kunnen doorbreken door de kap eraf te halen zodat dit geen veilig plekje meer was. Ik heb beneden in de gang een extra slaapplekje gemaakt. Plekje is afgedekt met een stuk deken dus een donker holletje. Haar daar een paar x in gedaan en ze heeft hier ongeveer een week vaak in gezeten.
Kap weer op de katten bak gedaan.

Ze ging overdag en vooral snachts veel janken. Ze zit dan op de trap, beneden in de gang of voor 1 van de slaapkamerdeur en te janken. Het gaat door merg en been en het maakt iedereen wakker. Van ellende haar op m'n slaapkamer gelaten om te kijken wat ze zou doen. Ze jankt dan niet maar ik slaap alsnog niet omdat ze over m'n bed heen loopt, bij mn gezicht gaat liggen enz en ze gaat minstens 2x aan de deur krabben dat ze eruit wil. + ik wil geen huisdieren op m'n kamer. Kan er niet tegen + stinkende kat in je bed is niet fris...
En nu gaat ze sinds 1.5 week ook weer in de kattenbak zitten. Kap eraf gehaald maar dat werkt niet. Ze ligt gewoon languit op het grit te slapen. Bovenop de drollen. Ik maak de bak nu meerdere keren per dag schoon maar alsnog is het gewoon vies. Ze ruikt naar kattenbak.

Ik weet even niet goed wat ik ermee moet. Kattenbak al verplaatst. Ze eet, drinkt, poept en plastic goed en is goed van gewicht. Glanst. Ze houdt niet van drukte en heeft boven een kamertje waar de bak staat en waar een krabpaal staat en 3 slaapplekken die ze overigens niet meer gebruikt.
Ze had een lekker kussentje waar ze vaak op lag. Nu niet meer.
Als ze jankt dan loopt ze soms wat zoekend rond. Zodra ik de slaapkamer of woonkamerdeur open zet om haar binnen te laten dan komt xe niet. Ze loopt weg. Dus blijkbaar zoekt ze niet echt gezelschap?
Nu ligt ze al uren op de bank naast me te slapen. Vaak komt ze niet zelf. Ze zit gerust boven of in de gang te janken en komt niet zelf binnen. Moet haar dan oppakken en bij m3 op e3 bank zetten.
Als we thuis komen dan ligt ze achter de voordeur. Te wachten?

En wat nu... ik lees dat ze er geen oudere kat bij moet gaan zetten omdat het grote kans geeft dat er dan ruzie komt ivm territorium. Maar 1 of 2 kittens zou weer te druk zijn....

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 00:04

Kattenbak eens goed schoonmaken?
Ze rouwt denk ik, en de kattenbak ruikt misschien nog naar de andere kat?

BigOne
Berichten: 38297
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 00:05

18 ? Laat haar bloeddruk eens opmeten.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 00:36

SweetVanille schreef:
Kattenbak eens goed schoonmaken?
Ze rouwt denk ik, en de kattenbak ruikt misschien nog naar de andere kat?


Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Bak schoon of eventueel een andere bak neerzetten en kijken wat ze doet. Ze zal zich waarschijnlijk alleen voelen en haar maatje zoeken. Sterkte met het verlies van je andere kat.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 05:27

Toen wij onze kat in hebben laten slapen deed de overgebleven kat dat ook icl snachts zoeken en heel veel mauwen. Ben ermee naar de dierenarts geweest en hij was gewoon gezond. Maar had blijkbaar veel verdriet. Bij ons was de oplossing toen het na 3 maanden nog niet over was een andere kat erbij. Sindsdien is hij weer zichzelf en is zelfs helemaal opgeleefd. Ik moet wel zeggen dat onze kat toen 4 jaar was dus nog lang niet zo oud als jouw kat.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:04

Stap 1 is echt naar dierenarts. Oude katten die gaan janken hebben nog wel eens schildklierproblemen en/of hoge bloeddruk.
Dus zou bloedonderzoek en bloeddrukmeting adviseren.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 08:15

future_vet schreef:
Stap 1 is echt naar dierenarts. Oude katten die gaan janken hebben nog wel eens schildklierproblemen en/of hoge bloeddruk.
Dus zou bloedonderzoek en bloeddrukmeting adviseren.


Ok snap ik maar het is dan toch wel raar dat ze dit gedrag nooit heeft laten zien? Echt begonnen dag na overlijden kater.

sasja0705
Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:25

Heb je de andere kat thuis laten inslapen of bij de DA?
Hier was het vroeger bij de DA laten inslapen met als gevolg dat de rest (honden, overgebleven kat(ten) weken aan het zoeken waren.
Inmiddels laat ik als nodig (en kan) alles thuis inslapen - of als nodig dat bij de DA, neem ik kat even mee naar huis.
Dieren weten heel goed het verschil van "zomaar" weg of echt dood.
Mijn 3 oude katers heb ik toen met afstand van ca 4 maanden moeten laten inslapen... en iedere keer hebben de overgebleven wel even geroken maar dan was goed. Geen janken, geen zoeken.
Afgelopen jaar in juni moest ik mijn reu inlatenslapen.. dit moest op de praktijk omdat hij bang was voor vremden in huis maar daar op zijn gemak.
Nerver nooit aan gedacht om hem (was een grote herder) ook even weer mee te nemen.
Dat had ik geweten... 4 katten janken en zoeken en onze oude teef was echt van de leg. Die had ik niet aan zien komen omdat die 2 nooit echt vriendjes waren.
Bij Esra ging het zover dat zij echt rouwde , niet meer eten, niet meer willen lopen, piepen (vooral snachts) enz...
Dat ging pas over toen ik een herplaatser in huis nam.

En recent een paar weken geleden moest ik mijn stalzwerver laten inslapen, bij de DA
Hij en nog een kater leefden samen op stal. Maar nooit echt bij elkaar en accepteerden elkaar alleen op afstand...
Maar ook mijn Kive heeft 3 weken lang zoeken en miauwen. Op eens op alle plekjes van Blue liggen ,enz...

Dus voor mij is het gedrag van jou kat " normaal" want ze zoekt.

Tancreda4

Berichten: 24052
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:31

Ach wat sneu zeg. Een maatje verliezen kan een hoop impact hebben en stress geven. Het liggen in de kattenbak zou voor mij aanleiding zijn om ook even de urine te laten checken. Stress kan ook blaasproblemen geven namelijk. En daar kunnen ze ook jankerig van worden. Als ze medisch oke is, zou het misschien wat zijn om feliway op te hangen, f zylkene te geven om te kijken of dat wat helpt met de onrust. Maar ik zou wel eerst medisch willen uitsluiten. Veranderingen en stress kunnen makkelijk voor gezondheidsproblemen zorgen. Sterkte!!

Slmt9

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:34

Wat een verdrietige en ook lastige situatie.
Ik zou zelf toch de kat op je slaapkamer laten, met de deur op een kier zodat ze eruit kan. Ik zou een verhoogde kattenmand bij je voeteneind maken. Als ze op je bed gaat kan je je voeten omhoog doen zodat ze niet verder het bed op kan maar wel dichtbij je kan liggen.

Als volgende stap zou ik toch eens schildklier, bloeddruk en bloedwaarden laten controleren. Wij doen dit standaard bij onze senioren. Vanaf 7 jaar elk jaar en als er iets is elk half jaar. Bv bij een hoge bloeddruk kan een kat hoofdpijn krijgen, wellicht in het gezelschap van je andere kat liet deze kat het minder zien (want afleiding), maar komt dit nu naar voren. Ik noem maar wat.

Als laatste zou ik een andere senior uit het asiel overwegen. Een rustig maatje die je gedoseerd kan introduceren.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:45

Ah gossie wat sneu.

Mijn eerste gedachte is ook rouw, maar medisch laten nakijken lijkt me altijd goed.

Ik zou denk ik ook de kattenbak goed schoonmaken of er een andere neerzetten, felliway kan goed helpen. En inderdaad misschien een andere kat er bij overwegen. Waarom zou een kitten te druk zijn? Zolang ze zich maar terug kan trekken in rust op een eigen plekje zou dat volgens mij wel moeten kunnen.

Lukasje
Berichten: 11286
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:24

Ach wat zielig. Ik denk dat je kat echt rouwt. Hij is op zoek naar zijn maatje. Mss is een sociale senior kat uit het asiel een overweging?

Janneke2

Berichten: 22765
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:19

Tieme schreef:
future_vet schreef:
Stap 1 is echt naar dierenarts. Oude katten die gaan janken hebben nog wel eens schildklierproblemen en/of hoge bloeddruk.
Dus zou bloedonderzoek en bloeddrukmeting adviseren.


Ok snap ik maar het is dan toch wel raar dat ze dit gedrag nooit heeft laten zien? Echt begonnen dag na overlijden kater.


hmmm, mensen kunnen ook hoge bloeddruk krijgen in reactie op stress.
Je maatje verliezen is nog al wat.

En in een akelige tijd heb ik (oudere vrouw zijnde) meegemaakt dat mijn schildklier er mee ophield.

Kirrietje
Berichten: 497
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:22

Tancreda4 schreef:
Ach wat sneu zeg. Een maatje verliezen kan een hoop impact hebben en stress geven. Het liggen in de kattenbak zou voor mij aanleiding zijn om ook even de urine te laten checken. Stress kan ook blaasproblemen geven namelijk. En daar kunnen ze ook jankerig van worden. Als ze medisch oke is, zou het misschien wat zijn om feliway op te hangen, f zylkene te geven om te kijken of dat wat helpt met de onrust. Maar ik zou wel eerst medisch willen uitsluiten. Veranderingen en stress kunnen makkelijk voor gezondheidsproblemen zorgen. Sterkte!!



Hier ga ik in mee, ik zou sowieso even de dierenarts laten checken. Katten rouwen ook gewoon en iedere kat doet dat op zijn eigen manier. Hier werd de een mega aanhankelijk en ook veel mauwen, de ander kreeg een blaasontsteking.
De blaasontsteking hebben we behandeld en bij de andere kat is het aanhakelijke met de tijd over gegaan. Soms moet je het ook de tijd geven als er medisch verder niks aan de hand is.
Heb je dr inderdaad afscheid laten nemen van de ander? En wellicht doet een hele nieuwe kattenbak ook nog wonderen i.v.m. de geur.

troetjoek
Berichten: 160
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:32

Is het geen idee om een 2e kattenbak erbij te zetten en daar een deken in te doen ?
Of grit

En de andere kattenbak vervangen ivm geur.

De kat is al flink op leeftijd begrijpelijk dat het verliezen van haar maatje er flink inhakt.

Ik snap heel goed dat je geen stinkende kat in de slaapkamer wilt. Of überhaupt een kat in de slaapkamer die houden je echt wakker.

Nyaleti

Berichten: 6218
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:23

Ik vind het jammer dat ik in je bericht alleen maar lees dat je je ergert aan haar gedrag. Vergeet niet dat ze haar enige maatje kwijt is, terwijl ze zelf ook al hoog bejaard is. Nogal ingrijpend voor haar.

Stap 1 is dierenarts. Ze heeft stress en dat kan gezondheidsproblemen geven. Voor een kat van 18 is een check sowieso geen overbodig luxe.

Kattenbak uitsoppen en volledig verversen. Of een nieuwe kattenbak kopen en in deze gebruikte een dekentje leggen inderdaad (zonder grit).
Feliway verdamper ophangen wil ook wel eens helpen maar is afhankelijk van de kat of het werkt of niet.

Nieuwe kat erbij kan. Maar dan inderdaad ook een oudere, rustige kat. Kat van 18 is hoog bejaard en zit echt niet te wachten op een nieuwe druktemaker in huis, dat is vragen om problemen.

Maar eerst rondje dierenarts.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:04

Dat lees ik er niet in hoor nyaleti... Natuurlijk is het niet fijn maar ik lees vooral heel duidelijk wat er is en wat er al is geprobeert. Het is vervelend en zielig voor de poes, maar ook voor de eigenaar.

Wat een moeilijke situatie zeg. Wat is gezegd, andere kattenbak kan misschien helpen. Andere kat erbij zou ik niet zo snel doen, of als er de mogelijkheid is de andere terug te brengen als 't toch niet gaat. Het zou kunnen helpen, maar het zou de situatie misschien ook juist kunnen verergeren...

Hoop dat ze snel weer tot rust komt.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:05

Na het inslapen van onze 22 jarige kat, begon een dag later onze andere kat ook symptomen te vertonen.
Dit heeft 3 dagen geduurd, bleek een torenhoge bloeddruk (uiteraard meteen mee naar dierenarts geweest) en na 5 dagen is ook zij ingeslapen. Het kan dus wel. Het verlies van maatje kan 'de doorslaggevende factor' zijn voor je kat. Ik zou ook zeker adviseren naar de dierenarts te gaan. En dat ze in de rouw is, is zeker mogelijk. maar dan weet je dat het niet lichamelijk iets is! Succes met je maatje.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:21

Klinkt voor mij ook als rouw, zoeken naar haar maatje. Liggen waar het misschien nog naar hem ruikt, en overal kijken en roepen.

Zou haar veel aandacht geven en je even niet te veel van de problemen aantrekken, best kans dat het mettertijd overgaat.

Een medische controle is overigens altijd nuttig bij een ouder dier en zeker na zo'n ingrijpende gebeurtenis.

Sterkte voor jullie beiden.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:34

Ik ben 1,5 jaar geleden verhuisd en 1 kat meegenomen, voorheen waren het 2 katten waarvan 1 ingeslapen is vlak voor de verhuizing, die was ongeneeslijk ziek. Sindsdien is deze poes ook alleen, ze is 11 inmiddels. Ze hangt enorm aan mij, zit ook te wachten tot ik thuis kom en wil ook wel eens spoken 's nachts. Uiteraard komt ze ook op tijd bij de dierenarts. Ik zorg zoveel mogelijk voor aandacht, als ik thuis ben is ze altijd bij mij in de buurt. Speel dagelijks met d'r, ze zit altijd naast mij op de bank en 's nachts slaapt ze op haar eigen kleedje aan het voeteneinde van mijn bed. Als ze 's nachts wel eens spookt beneden (niet leuk voor de buren, woon in een maisonnette) roep ik haar en komt ze weer op bed. Andere poes erbij wil ik niet, na deze poes wil ik geen huisdieren meer thuis.

Earth

Berichten: 7923
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Poes doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 13:43

Mogelijk hield haar maatje haar altijd veilig en dat voelt ze nu niet meer. Dus krijgt ze stress. Zo zou ik het interpreteren. Door de stress kan ze op deze leeftijd makkelijk en snel lichamelijke problemen ontwikkelen dus ik zou inderdaad even de dierenarts bezoeken.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 16:32

Ik heb een oude kattenbak van zolder gehaald en daar een kussen in gelegd. Deze op het kamertje gezet.
Ze vond het maar een eng ding. Paar snoepjes erin gelegd en haar erin gezet.
Ze is er een paar x in en uit gestapt e ligt er nu rustig in te slapen *\o/*
Duimen dat ze dit als haar nieuwe veilige plekje gaat zien.
De bak met grit extra goed schoon geschrobt.

troetjoek
Berichten: 160
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:39

Tieme schreef:
Ik heb een oude kattenbak van zolder gehaald en daar een kussen in gelegd. Deze op het kamertje gezet.
Ze vond het maar een eng ding. Paar snoepjes erin gelegd en haar erin gezet.
Ze is er een paar x in en uit gestapt e ligt er nu rustig in te slapen *\o/*
Duimen dat ze dit als haar nieuwe veilige plekje gaat zien.
De bak met grit extra goed schoon geschrobt.



Dat is heel fijn <3 hopelijk ziet ze dit inderdaad als haar veilige plekje en gaat ze niet meer in haar eigen ontlasting liggen.

Word het mauwen ook wat minder of blijft dat

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 19:51

troetjoek schreef:
Dat is heel fijn <3 hopelijk ziet ze dit inderdaad als haar veilige plekje en gaat ze niet meer in haar eigen ontlasting liggen.

Word het mauwen ook wat minder of blijft dat


Ze lijkt het nu als haar veilige plekje te zien. Ik heb haar niet meer in de het grit zien liggen. Alleen maar in de bak met het kussen.
Het janken lijkt ietsje minder. Overdag doet ze het nog nauwelijks. Ik heb haar vandaag 1x gehoord. Vannacht wel een paar x.
Ik heb nu zo'n feliway stekker gekocht. Kijken of die wat doet.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 17-04-24 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:58

Tieme schreef:
troetjoek schreef:
Dat is heel fijn <3 hopelijk ziet ze dit inderdaad als haar veilige plekje en gaat ze niet meer in haar eigen ontlasting liggen.

Word het mauwen ook wat minder of blijft dat


Ze lijkt het nu als haar veilige plekje te zien. Ik heb haar niet meer in de het grit zien liggen. Alleen maar in de bak met het kussen.
Het janken lijkt ietsje minder. Overdag nog nauwelijks. Ik heb haar vandaag 1x gehoord. Vannacht wel een paar x.
Ik heb nu zo'n feliway stekker gekocht. Kijken of die wat doet.



Ik zou toch echt bloedonderzoek adviseren bij de dierenarts. ‘s nachts janken zie ik echt heeeeel veel bij schildklierkatten (eventueel met hoge bloeddruk). Iets wat perfect met medicatie onder controle te krijgen is.

Tuurlijk het wegvallen van maatje kan zeker invloed hebben. Maar op deze leeftijd is de kans op een medische onderliggende oorzaak net zo groot.