Wie kent dit merk honden voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Wie kent dit merk honden voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 16:43


Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:57

Ik ken het merk niet, maar omdat ik toevallig net aan het leren ben om hondenbrokken te beoordelen, wilde ik er wel even in duiken.
Ik zie een hoop claims, maar ik kan nergens de analytische waarden vinden of de ingrediëntenlijst. De ingrediënten die benoemd zijn, zijn niet compleet. Een brok kan namelijk nooit uit alleen "eend" bestaan. Ook via Google werd ik niet wijzer.
Zonder ingrediënten en analyse kun je eigenlijk niets zeggen over een brok, de kwaliteit en de voedingswaarde. Een merk dat dit niet online beschikbaar heeft, zou ik daarom al niet kiezen.
Ik vind het positief dat er kleine zakken beschikbaar zijn (een brok zou na opening binnen een maand opgevoerd moeten zijn) maar de kanttekening dat het dan niet in originele verpakking zit vind ik ook vreemd: dan wordt het dus niet verpakt onder beschermende omstandigheden en gaat de houdbaarheid nog harder achteruit? Vreemd.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 17:05

Ingrediënten staan op de site. Door op de beschrijving te klikken
Laatst bijgewerkt door Wesco op 09-04-24 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:08

Ik zie alleen de afbeelding, geen analyse (percentages eiwitten, vetten, koolhydraten, enz) en de lijst van ingrediënten (een brok op alleen eend, sinaasappel, zoete aardappel en rozemarijn extract bestaat niet). Of ik moet verkeerd kijken, zal nog eens zoeken. :)

[Edit] geen complete lijst of analyse dus het is op basis hiervan helaas niet te beoordelen. Brokken waarvan deze essentiële informatie niet vindbaar is, zou ik zelf persoonlijk van wegblijven omdat je geen idee hebt wat je voert. :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 09-04-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:11

Wesco schreef:
Wie kent dit merk honden voer? Is het een goede kwaliteit?

https://www.bigdog.nl/product-categorie ... ondenvoer/

Wat er in zit staat toch duidelijk op de site:
Ingredienten:

Eend 50% (inclusief Versbereide Eend 28%, Gedroogde Eend
20% en Eendenbouillon 2%), Zoete Aardappel (26%), Erwten (6%),
Aardappelen, Bietenpulp, Lijnzaad, Omega 3-supplement, Mineralen,
Groentebouillon, Sinaasappel (0,3%), Veenbes, Fructooligosacchariden
(FOS, 96 mg / kg), Mannanoligosacchariden (MOS, 24 mg / kg)

Voedingsadditieven per KG

Vitaminen: Vitamine A 15.000 IE, Vitamine D3 2.000 IE,
Vitamine E 95 IE
Spoorelementen: Zink (Zinksulfaat Monohydraat) 50 mg,
IJzer (IJzer(II)sulfaat Monohydraat) 50 mg, Mangaan
(Mangaan Sulfaat Monohydraat) 35 mg, Koper(II)sulfaat
Pentahydraat) 15mg, Jodium (Watervrij Calciumjodaat) 1 mg,
Selenium (Natriumseleniet) 0,3 mg

Waarbij iets met zoete aardappel of peulvruchten ook niet meteen mijn voorkeur zou hebben, ziet het er op de eerste (snelle) blik niet verkeerd uit.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wie kent dit merk honden voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 17:13

Waarom heeft dat niet je voorkeur zoete aardappel en peulvruchten?

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wie kent dit merk honden voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:16

Als er 50 % eend in zit hoe weet je dan wat er van de eend in zit?

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:18

@Wesco: DCM voor wat betreft de peulvruchten, die zitten in deze variant er niet in als ik het op de snelle goed gezien heb.
https://www.orijen.nl/blog/15/de-ziekte-dcm-en-honden

En (zoete) aardappelen, nu ja, ik zou dit best durven geven, maar dan af en toe afwisselen met een ander voer.
Ik heb er een aantal die de neiging hebben snel te dik te worden, of snel maagklachten hebben, dan is dit niet de meest voor de hand liggende keuze.

Zie hier:
Mag een hond zoete aardappel
Honden mogen wel zoete aardappelen eten en dat kan zelfs een gezonde aanvulling zijn op hun dieet. Zoete aardappelen zijn een uitstekende bron van voedingsstoffen, waaronder vitamine A, C en B6, vezels en antioxidanten. Bovendien hebben ze een lage glycemische index, wat betekent dat ze langzaam door het lichaam worden opgenomen en een stabiele bloedsuikerspiegel bevorderen.

Het is echter belangrijk om zoete aardappelen goed te bereiden voordat je ze aan je hond geeft. Zoete aardappelen moeten worden gekookt, gebakken of gestoomd en mogen niet worden gegeven met toegevoegde kruiden, boter of olie. Te veel zoete aardappelen geven aan je hond kan ook leiden tot diarree of andere maagklachten, dus het is belangrijk om de portiegrootte te beperken.

Gekookte aardappel
Een hond mag ook gekookte aardappelen eten als aanvulling op hun dieet. Gekookte aardappelen zijn een goede bron van koolhydraten, vezels en sommige vitamines en mineralen. Het is belangrijk om de aardappelen goed te bereiden voordat je ze aan je hond geeft en om de portiegrootte te beperken om spijsverteringsproblemen en gewichtstoename te voorkomen

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wie kent dit merk honden voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 17:31

Ik vind het zo lastig om goede voeding te geven. Op dit voer zijn de kale plekken helemaal weg gegaan. Maar dat verhaal over taurine vind ik wel zorgelijk

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wie kent dit merk honden voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:41

Dit lijkt op de eerste blik best goed voer, en nogmaals, ik heb maar even heel snel gekeken, lijkt me niet dat hier ergens peulvruchten inzitten. Zou ik verder moeten kijken, nu even geen tijd voor.

Voor honden met een allergie lijkt dit me best goed voer, aangezien er telkens maar een diersoort als vlees inzit.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:53

Inmiddels de hele analyse gevonden, de mobiele site werkte gewoon niet helemaal mee. :+

Zo te zien een redelijk nette brok. Het koolhydraatgehalte vind ik te hoog maar ook weer niet schrikbarend hoog. Daarnaast zijn de koolhydraatbronnen in ieder geval wel bruikbaar voor honden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld mais). Het calciumgehalte vind ik ook vrij hoog (heb nu even alleen bij eend gekeken), maar er zullen hele karkassen worden gebruikt en dus verhoudingsgewijs veel bot.
De vitamine E is zo te zien puur ter conservering van het omega-3 supplement. Dit voorkomt oxidatie echter niet en dus is de brok beperkt houdbaar (houd maximaal 4 weken na opening aan, daarna is de omega-3 bedorven). De sinaasappel op het etiket is nihil en te verwaarlozen in dit percentage, dat is puur marketing.

Welk deel van de eend of de kip is inderdaad de vraag, vaak zullen dit karkassen zijn waar de delen voor menselijke consumptie zijn weggehaald. De samenstelling van vers en gedroogd is wel juist goed. Het is goed dat ze écht bij een eiwitbron blijven en er niet nog verstopte andere dierlijke eiwitten bij zitten, wat je toch vaak ziet.