Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1589
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:37

Dagahra schreef:
Ik ben inmiddels heel makkelijk geworden erin. 2 van van mijn 4 honden zijn reactief. De een doordat ze meerdere keren is aangevallen en andere is een opvanger.

Maar zodra een hond op mijn honden afkomen, dan zet ik mijn hond(en) achter mij en blok de vreemde hond gelijk. En vaak met een brul erbij en als ik zie dat het niet werkt. Dan krijgt ie meteen een schop.

Tot nu toe nooit boze eigenaren gehad erdoor, wel dat ze gauw hun hond terugroepen. Maar misschien komt het ook wel door mijn woeste blik erbij _O-


Dit doe ik ook. Ik heb een relatief kleine hond met een ietwat agressief uiterlijk (opstaande oren en opstaande staart) waar sommige honden enorm door getriggerd worden, zelfs als mijn hond uitermate sociaal gedrag laat zien, dus ik spring er ook gelijk altijd tussen om enige interactie te blokkeren. Het interesseert me echt geen hol wat die andere hondeneigenaar daarvan vindt, moet hij zijn hond(en) maar bij zich houden. :))

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:39

Lau07 schreef:
Dagahra schreef:
Ik ben inmiddels heel makkelijk geworden erin. 2 van van mijn 4 honden zijn reactief. De een doordat ze meerdere keren is aangevallen en andere is een opvanger.

Maar zodra een hond op mijn honden afkomen, dan zet ik mijn hond(en) achter mij en blok de vreemde hond gelijk. En vaak met een brul erbij en als ik zie dat het niet werkt. Dan krijgt ie meteen een schop.

Tot nu toe nooit boze eigenaren gehad erdoor, wel dat ze gauw hun hond terugroepen. Maar misschien komt het ook wel door mijn woeste blik erbij _O-


Dit doe ik ook. Ik heb een relatief kleine hond met een ietwat agressief uiterlijk (opstaande oren en opstaande staart) waar sommige honden enorm door getriggerd worden, zelfs als mijn hond uitermate sociaal gedrag laat zien, dus ik spring er ook gelijk altijd tussen om enige interactie te blokkeren. Het interesseert me echt geen hol wat die andere hondeneigenaar daarvan vindt, moet hij zijn hond(en) maar bij zich houden. :))

Zo denk ik er ook over. Ik heb maar 1 hond die het echt niks boeit. Maar mijn pup houdt niet van vreemde honden in zijn aura, aan de lijn. Negeert ze verder perfect en wil dat ook zo houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34742
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:19

Ik los het op door niet te wandelen op drukke plekken, maar dat is geen garantie op succes. Ik word zelf niet meer boos (wel gedaan, maar heb ik vooral zelf last van), ik heb gelukkig een hond die netjes naast me loopt als er anderen aan komen. Ze zoekt het zelf ook niet op en heeft er een hekel aan als andere honden op haar afstormen, maar ze valt gelukkig niet uit. Ik zeg gewoon niks, ook geen gedag, en loop snel door.

Wat ik trouwens ook ontzettend irritant vind is van die honden die gaan liggen, en dat het baasje dan hoopt dat jij het voor ze oplost door jouw hond even te laten snuffelen zodat ze weer verder kunnen lopen. Helaas hebben ze aan mij een slechte, ik laat mijn hond naast me lopen en passeer op afstand zover dat kan.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:48

Ik ben een keer uitgescholden door een vrouw, omdat haar hond (los) niet midden op een, weliswaar rustige, maar toch gewoon doorgaande weg mocht spelen met mijn hond (aangelijnd) van mij. Ik ben ertussen gaan staan en het duurde echt een eeuwigheid voordat ze haar hond riep. Ik was geen hond waard volgens haar _O-

Wij hebben nu twee honden en dat vind ik wel lastig met een loslopende hond. Ik heb mijn handen vol aan onze pup die heeeeeeeeel graag wilt spelen, maar dan wel helemaal gaat springen en trekken aan de lijn. Nu is dat nog schattig, maar straks als die 28 kilo weegt lig ik met mn voortanden op straat. Ik focus me nu op de pup, maar kan dan niet iets roepen/blokken met die andere hond.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:55

Ik vraag altijd of ze hun hond aan willen lijnen of bij willen roepen. Worden ze niet vlug zat zeg ik; deze bijt. Ze hebben ook een sleeve aan de lijn met “geen honden” “afstand houden”.
Als t structureel is helpt t nog wel eens om bij de gemeente te klagen of de beheerder van t terrein.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:12

Ik vind het raar dat mensen kleine hondjes irritant vinden.
Hun stem is hun enige verdediging.
Ik had voorheen een klein hondje, en nu een klein hondje en een grote hond.
De kleine hondjes zijn meerdere malen door 'sociale' grotere honden omver gelopen, met grote poten op hun rug geslagen.
En de baasjes maar zeggen, oh niks aan de hand hoor, onze hond speelt alleen maar.
Maar mijn vorige kleine hondje en het huidige kleine hondje zijn beiden geblesseerd geraakt door deze zogenaamde sociale honden.
Zoals een gekneusde rug en veel pijn.
Dan is het niet gek dat veel kleine hondjes gaan blaffen als grote honden op ze af komen, meer verdediging hebben ze bijna niet.
Zelfs al heb je zelf een klein hondje aan de riem in een aanlijngebied, dan nog laten sommige mensen hun jonge wilde labrador er op duiken.
Want hun hond is alleen maar speels en heeft geen kwaad in de zin, en dan mag alles.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:19

Hou op schei uit!! Ben ook nog altijd op zoek naar de gouden tip. Een oplossing is er in elk geval niet. Vriendelijk aanspreken op het feit dat de hond los loopt in aanlijngebied werkt niet. Het interesseert mensen gewoon totaal niet, zelfs niet nu in het broedseizoen, en ik heb toch al een paar x een redelijk grote mond gehad. En eigenlijk alle mensen die ik met wel aangelijnde hond tegenkom ergeren zich er net zo hard aan. Sprak afgelopen weekend nog een oudere dame met een bejaard klein hondje met een hernia (of gehad) aan de lijn die ook lichtelijk wanhopig werd van al die loslopers. Let wel we hebben het dan nog altijd over aanlijngebied. Roepen dat de mijne bijt (en hoewel hij dat nog nooit gedaan heeft is die kans zeker aanwezig, hij loopt helaas dus ook met korf in het bos) levert meestal de vraag op waarom ik dan met "zo'n" hond in het bos loop :x De besmettelijke ziekte moet ik nog wel proberen, maar punt is dat de loslopers in kwestie meestal een heel eind van de niet al te oplettende baas lopen. De korf op zich is inderdaad gelukkig wel vaak aanleiding om toch maar even aan te lijnen maar niet altijd. Nog beter werkt het trouwens om met de korf duidelijk zichtbaar in de hand te lopen, maar ter bescherming van mn hond durf ik dat ook niet altijd.
Melden bij gemeente/beheer heeft in mijn geval nog nooit resultaat opgeleverd. Er wordt gewoon niet of veel te weinig gehandhaafd en daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt.
Inmiddels loop ik ook met bodycam, heb citronellaspray op zak en iets om flink lawaai mee te maken. Als het goed is na vanavond voor echte noodgevallen ook een wandelstok met een flinke ijzeren punt (ook voor een evt wolf). Allemaal voor het geval dat, tot nu toe heb ik alles met een flinke brul (gelukkig kennen de meeste honden de woorden NEE en ZITTTTT wel :j ) het is nog nooit geëscaleerd en dat houd ik graag zo. Want al kan mijn hond door zijn korf geen schade veroorzaken, mentaal doet het echt wel wat met hem natuurlijk. Gelukkig kan ik nog altijd echt genieten van onze wandelingen, maar hoe mooi zou het zijn als iedereen zich gewoon aan de regeltjes en etiquette zou houden.

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:22

Mijn kleine hondje is ook irritant. :+
Ze gilt aan de lijn omdat ze juist naar een andere hond toe wil maar niet mag. Ik krijg het nog niet afgeleerd.
Heb nu een kasteelpark/bos ontdekt waar tot nu toe iedereen zich netjes aan de aanlijnplicht houd,
maar dan zit je weer met die rollijnen. Mensen zijn bijzonder druk om bloesems te fotograferen, hun hond rolt door tot aan mijn Rottweiler en mijn kleine speenvarken. Dat schiet ook niet op. :')

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:40

met kleine hondjes heb ik minder moeite want daar heeft die van mij dan weer geen enkel probleem mee. Hij vindt ze alleen maar grappig. Bovendien lopen die (hier in elk geval) nauwelijks los

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:36

Ik denk dat je door je boosheid en het ontploffen wellicht ook niet de reactie/bewustwording bereikt bij de baasjes die je zou willen, maar dat je ze tegen je gaat krijgen.

Een tijd geleden heb ik een topic geopend over het omgekeerde, namelijk dat ik aangelijnde honden tegenkom in het losloopgebied waar ik vaak met mijn loslopende hond wandel. Misschien kun je die ook nog even teruglezen, heeft wel wat overlap.

Love_Rosie

Berichten: 1501
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:59

Het vervelende is ook dat dit 9/10 keer honden zijn die niet luisteren (is mijn ervaring).
Heel vaak worden ze niet aangelijnd omdat de eigenaar ze helemaal niet te pakken krijgt :+ .

Nu hebben wij gelukkig een Riesenschnauzer die stiekem heel sociaal is (maar ik niet zo). Ik roep dus op plekken waar ze hem niet kennen dat hij bijt.. meeste mensen weten niet hoe snel ze hun hond bij zich moeten krijgen :o

Het verpest overigens wel mijn hele zin in lopen. Ik vind het heerlijk maar het levert mij (onbewust) veel stress op, ook door nare ervaring. Iemand die mooi doorliep terwijl zijn hond op de mijne dook :x

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:04

Ik word er ook echt boos van.
Ik heb mijn hondje altijd aan de lijn , loop bewust niet in een los loop gebied .
Maar mijn kleine hondje geeft door angst een grote mond en dus verkeerde signalen naar de loslopers . Mensen zeggen altijd , ze doen niks ,
Maar soms doen ze dat wel wanneer een andere hond niet goed reageert op honden taal.
Zeker als ze met meer als 1 zijn .

Mijn man zegt dan wel eens , als wij hier met een dobberman aan de lijn zouden lopen, die net zo uit z’n dak gaat als dit kleine hondje , liet je je hond dan ook zo lopen …… vaak is t antwoord dan duidelijk van t gezicht te lezen . En bij sommige zie je dat ze t licht nooit uit zullen vinden
Laatst bijgewerkt door Gombal op 04-04-24 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:04

Waar ik loop kom ik weleens een oudere man met een loslopende boxer tegen die zelfs gewoon zegt dat roepen geen zin heeft omdat ie toch niet luistert :+ Inmiddels weet ik gelukkig zijn looptijden en plekken een beetje....

Keell94

Berichten: 4059
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:20

Heel veel mensen met honden kunnen hun dier absoluut niet lezen, letten niet op en denken alleen aan zichzelf. 9/10 luisteren ook voor geen meter naar de baas.

Het zou eigenlijk verplicht moeten worden om vooraf een curcus te moeten doen voor je een hond mag aanschaffen.

Ik heb een parkje achter mijn huis. loop daar geregeld met de hond en zo met mij dus vele anderen. en bijna iedereen heeft daar zijn hond loslopen terwijl dit daar ook niet mag met wat jij ook al noemt, honden die lekker op die van mij afgerend komen zonder pardon.

en dan krijg je te horen 'ja hij doet niks hoor, hij wil alleen maar spelen'. ja dat geloof ik best en de mijne ook maar hij mag gewoon niet los. en als ik ergens aangelijnd loop is dat ook niet zonder reden. Ik heb een jonge hond en wil dat hij de aandacht bij mij houd als ik met hem wandel.

onze vorige hond (rottweiler) was hier namelijk echt niet van gediend, die werd heel fel. Ik ben meerdere keren achter hem aangesleurd over het veld omdat een andere loslopende hond hem kwam uitdagen, en dat de mijne dan fel reageerde werd ik met een schuin oog aangekeken, van oh je houd hem wel vast he je laat niet los toch?! maar jouw hond mag dat wel? en de mijne uitdagen. Echt mijn bloed gaat er nu weer van koken.

wat ik doe als ik zo iemand zie naderen in de verte? ik loop direct de andere kant op. Ik zoek het niet meer op want sommige mensen hebben echt geen benul
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 04-04-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:22

Gombal schreef:
Mijn man zegt dan wel eens , als wij hier met een dobberman aan de lijn zouden lopen, die net zo uit z’n dak gaat als dit kleine hondje , liet je je hond dan ook zo lopen …… vaak is t antwoord dan duidelijk van t gezicht te lezen . En bij sommige zie je dat ze t licht nooit uit zullen vinden


Voor dat mijn kleine schreeuwlelijk erbij was liep ik alleen met mijn Rottweiler. Aangelijnd uiteraard.
Een bepaald soort mannen vond het erg vermakelijk om hun hond(je) tot op net geen hap-lengte te laten naderen.
Heb wel eens gevraagd waar ze nu op uit zijn, maar daar geven ze dan weer geen antwoord op.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:30

Honden etiquette is een heel ding waar weinig mensen zich aan houden. Ik heb totaal geen moeite met losse honden onder appel, maar daar schort het hem aan.. de meeste zijn niet onder appel en dan krijg je de "hij doet niks hoor" onzin. Ik kom graag losse honden tegen onder appel ipv honden die aan de riem lopen te brullen, maar dat is een ander verhaal :D

Mijn hond loop vrijwel altijd los. Maar ze mag niet naar honden, mensen, losse honden of wat dan ook lopen zonder toestemming. Commando naast is ten alle tijden écht naast. Als iedereen dat zou doen is er al een wereld gewonnen, maar het lijkt wel alsof honden zelden geleed wordt dat negeren 1 van de beste opvoedkundige skills
is die bestaat.

Mijn hond haat het dus ook als een andere hond op haar afstormt. En ik ben dus ook zo iemand die boos wordt en de discussie aan gaat. Ik kom op voor mijn hond en zal dat altijd blijven doen. Maar ongelofelijk irritant is het wel dat dat zo nodig is.

Als ik geen zin heb in confrontatie kent mijn hond het commando "schuilen". Ze gaat dan vlakbij mijn benen zitten en ik kan de tegenliggende hond goed blokken. Dit geeft vaak wel rust.. Het kostte me even tijd dit mijn hond te leren, maar als ze eenmaal weten dat je ze echt blokt groeit het vertrouwen des te meer. En ik merk weinig confrontatie met deze manier, zelfs met de "hij-doet-niks" baasjes.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:37

Wat vervelend toch eigenlijk dat je dan hier merkt dat zoveel mensen last hebben van die loslopende honden en dat het in mijn ogen zo'n kleine moeite is om de hond even aan te lijnen als je een andere aangelijnde hond tegenkomt.

Ik vind kleine keffers ook niet heel fijn maar die kunnen niet zo heel veel schade aanrichten, mijn ervaring in deze omgeving is dat de kleine hondjes hier vaak wel aan de lijn lopen maar dat juist de mensen met de herders, briards, beaucerons etc ze los laten lopen, immers hun hond kan niet zoveel gebeuren.

Boos worden wil ik echt liever niet meer, dan heb ik daar dagelijks mee te maken en zelf het meeste last van. Omlopen, omdraaien, op andere tijden gaan zijn denk ik dan toch de rustigste oplossing en kan dat niet dan probeer ik de besmettelijke ziekte er maar tegen aan te gooien. Maar voor betere tips sta ik nog altijd open :)

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:18

tones schreef:
Een bepaald soort mannen vond het erg vermakelijk om hun hond(je) tot op net geen hap-lengte te laten naderen.
Heb wel eens gevraagd waar ze nu op uit zijn, maar daar geven ze dan weer geen antwoord op.

Ik stoor me enorm aan dergelijke praktijken. Waarom doet iemand dat? Maar pas op, als er wat gebeurd dan is het de schuld van de andere (HR) hond.

Blaffen van kleine honden is ook vreselijk irritant. Als de mijne dat doen, dan is de wereld te klein. Voed je hond gewoon op.

Koekie73

Berichten: 2689
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:38

Die situaties zijn de reden dat mijn ruwhaar teckel bang is voor grotere honden. Hij is 2x flink gepakt door een labradoodle die totaal niet onder appèl stond (2x door dezelfde en er kon geen sorry vanaf) Flinke bijtwond en de 2e x liep hij een week kreupel :-(
De 2e x was overigens in onze eigen voortuin. Ik stapte letterlijk net met de honden de voordeur uit.

Nada hij daarna nog door een loslopende herder gepakt is, is hij (begrijpelijk) heel wantrouwend. Ook naar honden die gewoon willen spelen. Sterker nog, ik word er op aan gekeken dat mijn teckel begint te blaffen of bij te dichtbij komen gaat grommen.
Ik moet zeggen dat ik het uitlaten niet meer ontspannen vindt. Ik probeer altijd op tijdstippen te gaan dat er zo min mogelijk andere honden zijn.
Zo jammer dat zoveel honden die loslopen niet onder appèl staan (of dat het baasjes blijkbaar niet interesseert dat niet iedere hond wil spelen)

MachieJarig

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:45

Super vervelend gedrag. Ik roep tegenwoordig gewoon ‘die van mij vreet ‘m op!’ En dat doet 1 van mn honden ook wel als ze de kans krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:47

Ik til resoluut mijn kleine angstbijter op en ga dan het pad af en loop in een grote boog om ze heen. Ik groet meestal niet. Soms roepen ze idd hij doet niks en dan zeg ik maar de mijne wel! Dat is dan meestal wel einde gesprek. Op deze manier kost het mij in elk geval zo min mogelijk energie.

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:48

tones schreef:
Gombal schreef:
Mijn man zegt dan wel eens , als wij hier met een dobberman aan de lijn zouden lopen, die net zo uit z’n dak gaat als dit kleine hondje , liet je je hond dan ook zo lopen …… vaak is t antwoord dan duidelijk van t gezicht te lezen . En bij sommige zie je dat ze t licht nooit uit zullen vinden


Voor dat mijn kleine schreeuwlelijk erbij was liep ik alleen met mijn Rottweiler. Aangelijnd uiteraard.
Een bepaald soort mannen vond het erg vermakelijk om hun hond(je) tot op net geen hap-lengte te laten naderen.
Heb wel eens gevraagd waar ze nu op uit zijn, maar daar geven ze dan weer geen antwoord op.



Oh dat zal vast en zeker ook gebeuren . Dat is net zo bloed irritant! Nee wij gaan ook aangelijnde honden uit de weg. Ik ga dan meestal ook even van het pad af . Mijn hondje gaat dan netjes naast mn been zitten . En gaat dan al zittend minder netjes hysterisch blaffen van angst. Sommigen vinden t dan nog nodig de hond te gaan laten snuffelen , want daar zou ze van leren dat niet alle honden eng zijn……..
nou ze vind een pup van een chiwawa nog doodeng . Dus als er dan weer zo iemand aankomt neem ik m’n hondje op de arm . (Ze is 10 met misvormde voorpoot en hart patiënt . )

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:52

Kaja schreef:
tones schreef:
Een bepaald soort mannen vond het erg vermakelijk om hun hond(je) tot op net geen hap-lengte te laten naderen.
Heb wel eens gevraagd waar ze nu op uit zijn, maar daar geven ze dan weer geen antwoord op.

Ik stoor me enorm aan dergelijke praktijken. Waarom doet iemand dat? Maar pas op, als er wat gebeurd dan is het de schuld van de andere (HR) hond.

Blaffen van kleine honden is ook vreselijk irritant. Als de mijne dat doen, dan is de wereld te klein. Voed je hond gewoon op.


Ik snap je , ze klinken vaak ook schel , vreselijk, die van mij ook. Maar ze blijft keurig stil achter mn been. Maar als de passerende hond dan toch achter mn been wil gaan
Snuffen raakt ze in paniek verstijfd, blijft zitten , maar gaat wel vreselijk blaffen van angst .
Ik kan er niks anders aan opvoeden dan optillen.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:15

Gombal schreef:
Ik snap je , ze klinken vaak ook schel , vreselijk, die van mij ook. Maar ze blijft keurig stil achter mn been. Maar als de passerende hond dan toch achter mn been wil gaan
Snuffen raakt ze in paniek verstijfd, blijft zitten , maar gaat wel vreselijk blaffen van angst .
Ik kan er niks anders aan opvoeden dan optillen.

Dat snap ik ook niet, dat ziet de andere eigenaar toch ook?! Houd gewoon je hond bij je en lijn ze aan bij tegenliggers/passerende honden.

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:43

Als mensen roepen "hij wil alleen maar spelen"

Roep ik met mijn hond maar gewoon "hij wil alleen maar doodmaken" :')

Mijn herder is zeer "beperkt sociaal" en wil gewoon niks van onbekende loslopers op zijn dak hebben. En ik trouwens ook niks met willekeurige baasjes van doen hebben :=

Maar vaak schrikt een herder al voldoende af voor mensen om aan te lijnen. Al moet ik hier en daar nog eens dappere terriers of lompe labradors een voetveeg geven. Ik grijp altijd gewoon zelf in als baasjes te laks zijn om hun hond bij te houden. Ik ga hun schade namelijk niet betalen.

Het scheelt ook dat ik onmenselijke tijden en uitgestorven plekken uitzoek om te wandelen :):)