Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:25

Pareltjes schreef:
DuoPenotti schreef:
Het zoveelste topic :D

En het enige wat ik feller en feller ga denken is: hou die k.t hond bij.
Met of zonder lijn zal me aan de bips oxideren.
Maar hou hem bij. Wil je hem laten spelen vraag het.


Dit is dus exact de kern! Niet de honden, de bazen.
Het gaat niet om wel of niet aangelijnd, maar om opvoeding van zowel hond als baas.

Dus liever een loslopende opgevoede hond met beschaafde baas, dan een hysterisch geval aan de riem met hork van een baas.


Maar waarom is die eigenaar van die hond zo’n hork? En waarom de hond zo hysterisch? Wie weet wat die hebben meegemaakt.

Er lopen gewoon teveel eikels rond die pretenderen verstand van zaken te hebben en gewoon maar over ieders grenzen heen denderen: want ze hebben zoveel ervaring en weten wel wat goed is voor de ander.

Ik denk dat het je verbaast wat er nog aan vervelende en nare emoties onder zitten. Je gaat niet uit je stekker omdat je doorgaans zo lekker in je vel zit

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:36

Wintu schreef:
Ik ken iemand die met een roedel honden loopt, die de instelling heeft, als een ander er last van heeft, heb ik dat in elk geval niet..


Daar ben je dan lekker mee.

Overigens zijn er ook mensen die het wel vragen.

En soms als ik aangelijnde honden zie en mijne aanlijn, hoor ik "ze mogen wel los blijven" dan hebben ze aangelijnd omdat een hondje heel druk is maar heeft die verder geen last van losse kleintjes. Dan zeg ik wel Saartje blijft aangelijnd. Omdat die niet altijd leuk is voor aangelijnde honden. Die kan gaan snauwen. En daarom mag ze beperkter los dan Dex. Die geeft niks om aangelijnde honden.

Dex kan ik aan de voet houden. Die heeft ook geen last van andere triggers. Maar Saartje wel en dat weet ik dus moet ik zorgen dat een ander daar geen hinder van krijgt. En meer dan snauwen en blaffen doet ze niet maar dat vind ik dus ook vervelend. Met losse honden is ze een stuk makkelijker dus als die ons passeren mag ze los blijven.

Maar soms zie je een hond al stuiteren en dan lijn ik haar wel aan of pak haar op omdat ze dan met haar staart tussen haar poten echt bevestiging zoekt. Dat is dan geen partij. Overigens lopen wij langs honden van alle formaten. Loop ik niet standaard om voor pittbuls maar ik kijk wel naar de baas hond combinatie daaraan kun je vaak wel inschatten of het betrouwbaar is. En bij twijfel slaan we een andere richting in of pak ik Saartje op. Dex is zo'n hondje die nooit problemen heeft met geen enkele hond. Die heeft ook geen houding van kom maar op. Maar Saartje die denkt ook dat ze alles aan kan. Echt een trut :j Dus die moet soms beschermd worden en tegelijkertijd strak gehouden worden.

Benzz
Berichten: 2930
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:43

BeFunny schreef:
Idd, hoe moeilijk kan het zijn.
Maar ik denk dat er best wat mensen zijn die het geen ruk interesseert wat hun hond uitvreet of dat anderen er hinder door hebben.

Ik denk eerder dat het besef er niet is, dat merk ik tenminste met het uitlaten. 9 van de 10 mensen hebben het niet door en lezen hun hond niet.

Ik loop met een herder kruising, met een muilkorf, want doordat hij als pup veel gegrepen is, kan hij niet met alle reuen. Zelfs dan laten ze hun honden gewoon op je afstormen. Ik roep vaak al: Hij gaat slecht met reuen. Is niet waar, maar hij kan wel slecht met reuen die als een idioot op hem afkomen. En zelfs dan laten mensen hun honden gewoon gaan.

Nu kan de mijne geen letsel aanbrengen door zijn korf, maar ik vind het wel erg lastig. Heb ook al prive gedragsdeskundigen erbij gehaald, maar alles wat ik krijg is: Ja, hij houd niet van asociaal hondengedrag. Tja, alsof ik daar wat mee kan qua trainen.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:46

Mijn herderkruising is in het verleden eens gebeten door een hond en kan sindsdien heel naar reageren naar andere honden, uit voorzorg blijft ze aan de lijn.

Als er loslopende honden aankomen blijf ik op ruime afstand stilstaan en wijs naar de lijn, eenmaal binnen gehoorafstand roep ik naar de eigenaar dat mijn hond zeer agressief gedrag kan vertonen en vraag ik de ander de hond aan de lijn te nemen. Zelf zorg ik dat mijn hond goed aan de voet loopt en probeer ik zelf tussen mijn hond en de andere hond te blijven staan/ lopen.

Ik heb het geluk dat mijn hond er intimiderend uitziet en soms nogal wat kabaal maakt dus meestal geven mensen gehoor aan mijn verzoek hun hond vast te pakken.

*ahja en ik vermijd losloopgebieden want blijkbaar moet je er dan maar tegen kunnen dat er een half roedel op je hond aan komt stormen....

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:38

Dandelion2 schreef:
Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is.


Reageren op andere honden op zich is natuurlijk niet asociaal, de manier waarop gereageerd wordt kan dat wél zijn. En dan heb ik het over de honden die lukraak op andere honden afvliegen, en of dat nou typetjes "blij ei" zijn of niet, maakt niet uit. Nou heb jij het over losloopgebied waar je honden loslopen en persoonlijk kom ik daar met mijn aangelijnde hond dus niet, maar als ik in aanlijngebied loop en een loslopende hond op ons af komt (en niet luistert naar eigenaar, of eigenaar doet niets of roept alleen maar dat hondlief niets doet, etc) ja dan heb ik inderdaad ook een pakketje aan mogelijkheden die in intensiteit oplopen. En gelukkig is het tot nu toe nog altijd gelukt met een duidelijke harde NEE (dat kennen veel honden gelukkig wel), maar als het nodig is, is blocken met een voet, lawaai maken, of wat dan ook, toch altijd beter dan (weer) een nare ervaring voor mijn hond, en zeker beter dan dat mijn hond zich toch eens meent te moeten verdedigen....

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:39

Als je honden ver voor je lopen dan moet je ook niet gek op staan te kijken dat een ander als die hinder van jou hond ondervind het op zijn of haar manier oplost. Dan moet je je bij je zelf na denken over hoe het heeft kunnen gebeuren dat een ander jou hond heeft kunnen schoppen. Juist ja omdat jij je hond naar die ander toe hebt laten gaan en niet in gegrepen hebt vooraf.

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:58

Ik heb zelf geen honden maar ik snap de frustratie enorm en dat je ontploft zou ik ook doen, al helemaal na zo’n naar verleden.

Mensen zien de ernst van sommige dingen gewoon niet in, hebben geen verantwoordings gevoel, zijn naïef en kennen geen angst. Dat zie ik in het verkeer ook heel veel. Er zijn gewoon heel veel domme mensen :')

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:06

Als ik in een aanlijngebied een losloper tegen kom, dan kijk ik de situatie even aan en geef of een boze schreeuw dat de ander óók aan moet lijnen in aanlijngebied of ik gooi als het veilig is mijn hond óók los. Veel mensen zijn daar dan ineens niet van gediend als mijn lompe rauwdauwer op hun hond afstormd. Tja, de mijne liep netjes aangelijnd, als jij de jouwe óók netjes aan de lijn had gehouden, had er geen probleem ontstaan. Maar het is allebei los of allebei vast, dus als jij het zonodig vind de jouwe in aanlijngebied los te laten, dan is de mijne dus óók even los.. want een andere hond los en de mijne vast geeft sowieso problemen, want Skip is aangelijnd niet zo leuk naar andere honden. Los is dan vaak ineens geen probleem meer, maar aan de lijn is het uitvallen.

Losloopgebied = Losloopgebied en dan loopt de mijne los, ongeacht of er een aangelijnde hond loopt.

Vorige week op een rondje van nog geen 30 minuten minimaal 3 aangelijnde honden tegen gekomen in Losloopgebied en 1 liep voor mij in ongeveer hetzelfde tempo, dus als ik had aangelijnd, had mijn hond zeker bijna de helft van de losloopwandeling dus aangelijnd geweest, dáár zit ik niet 20 minuten voor in de auto om dat zeldzame Losloopgebied op te zoeken. Tis maar een kort rondje Losloopgebied binnen een zéér groot gebied aangelijnd, je kan letterlijk overal lopen met je aangelijnde hond, dus wàt doe je dan in het losloopgebied?

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:10

BeFunny schreef:
Als je honden ver voor je lopen dan moet je ook niet gek op staan te kijken dat een ander als die hinder van jou hond ondervind het op zijn of haar manier oplost. Dan moet je je bij je zelf na denken over hoe het heeft kunnen gebeuren dat een ander jou hond heeft kunnen schoppen. Juist ja omdat jij je hond naar die ander toe hebt laten gaan en niet in gegrepen hebt vooraf.


Die eigenaren vinden dat allemaal maar normaal. Omdat volgens hen de hond niets doet (niet waar, hij doet namelijk ongevraagd een heleboel).

Wij hebben in het dorp iemand die de hond (type extreem opdringerige reu zonder recall) uitlaat met de fiets en zonder riem. De hond loopt tientallen meters verderop iedereen te ergeren en dat mens hobbelt er maar een beetje aangedaan op de fiets (op voetpaden notabene). Sta je dan met je nét geopereerde hond aan de riem met zo’n opdringerig exemplaar om je heen te hyperen. Maar hey, hij wil alleen maar even snuffelen hoor!

Echt, zout op.

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:32

Susanne schreef:
Die eigenaren vinden dat allemaal maar normaal. Omdat volgens hen de hond niets doet (niet waar, hij doet namelijk ongevraagd een heleboel).



Maar ze zijn wel verbaast als hun hond door een ander aangepakt wordt. Dat vinden ze dan weer niet zo normaal. Maar als jou hond niet bij een ander voor de voeten loopt kan die ander nooit je hond een schop verkopen.

En er lopen ook mensen op deze wereld die honden helemaal niet leuk vinden en niet een corrigerende of afweren de schop geven maar doelgerichter schoppen.

Of een wolf die rond scharrelt. Een wielrenner of mountainbiker die op het verkeerde pad is beland.

Je bent als eigenaar of hondengeleider verantwoordelijk voor de veiligheid van je hond en voor de hinder die de hond veroorzaakt.

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:37

mvdende schreef:
Tis maar een kort rondje Losloopgebied binnen een zéér groot gebied aangelijnd, je kan letterlijk overal lopen met je aangelijnde hond, dus wàt doe je dan in het losloopgebied?


Een losloopgebied is onderdeel van een groter gebied. Een losloopgebied is geen verplicht losloopgebied. Mensen met aangelijnde honden hebben er net zoveel recht op om er te komen.
Prima als je honden er los gaan maar wel onder Apèl want dat is wel een voorwaarde in het losloopgebied. Dus bij aangelijnde honden moet je je hond dan wel uit de buurt houden. Dus aan de voet of aan de lijn. Zo moeilijk is dat niet.

Als ik mensen zie die het zelfde tempo lopen met aangelijnde hond en ik zou de mijne los willen laten. Dan laat ik de mensen passeren en wacht ik even tot ze een heel stuk verder zijn en kan ik lopen zonder dat ik dus tekens die mensen voor of achter me heb.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:42

Citaat:
Maar ze zijn wel verbaast als hun hond door een ander aangepakt wordt. Dat vinden ze dan weer niet zo normaal. Maar als jou hond niet bij een ander voor de voeten loopt kan die ander nooit je hond een schop verkopen.


Zo simpel kan het leven zijn hè. :j
je zou zeggen dit moet toch door iedereen te begrijpen zijn, maar blijkbaar niet...

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:30

mvdende schreef:
Als ik in een aanlijngebied een losloper tegen kom, dan kijk ik de situatie even aan en geef of een boze schreeuw dat de ander óók aan moet lijnen in aanlijngebied of ik gooi als het veilig is mijn hond óók los. Veel mensen zijn daar dan ineens niet van gediend als mijn lompe rauwdauwer op hun hond afstormd. Tja, de mijne liep netjes aangelijnd, als jij de jouwe óók netjes aan de lijn had gehouden, had er geen probleem ontstaan. Maar het is allebei los of allebei vast, dus als jij het zonodig vind de jouwe in aanlijngebied los te laten, dan is de mijne dus óók even los.. want een andere hond los en de mijne vast geeft sowieso problemen, want Skip is aangelijnd niet zo leuk naar andere honden. Los is dan vaak ineens geen probleem meer, maar aan de lijn is het uitvallen.

Losloopgebied = Losloopgebied en dan loopt de mijne los, ongeacht of er een aangelijnde hond loopt.

Vorige week op een rondje van nog geen 30 minuten minimaal 3 aangelijnde honden tegen gekomen in Losloopgebied en 1 liep voor mij in ongeveer hetzelfde tempo, dus als ik had aangelijnd, had mijn hond zeker bijna de helft van de losloopwandeling dus aangelijnd geweest, dáár zit ik niet 20 minuten voor in de auto om dat zeldzame Losloopgebied op te zoeken. Tis maar een kort rondje Losloopgebied binnen een zéér groot gebied aangelijnd, je kan letterlijk overal lopen met je aangelijnde hond, dus wàt doe je dan in het losloopgebied?


Dus, in het eerste stuk geef je aan dat je vind dat andere mensen hun hond aan moeten lijnen als jij aangelijnd loopt (welliswaar in aanlijngebied dus logisch hoor), maar in het volgende stuk zeg jij dat je je hond in een losloopgebied kosten wat kost los houdt ondanks dat je er eentje aan de lijn tegen komt. Spreekt dat elkaar niet enorm tegen? Er zijn tal van redenen waarom een hond (even) aan de lijn loopt, ook in een losloopgebied. Als je zelf dus zo sterk van mening bent dat anderen moeten aanlijnen, waarom zelf er dan zo tegen zijn? Ik vind het gek maar ook echt heel interessant dat gedachtengangen zo uiteenlopen bij honden eigenaren.

Plus, ik vind er ook wel wat van eigenlijk dat je jouw hond losgooit in een aanlijngebied omdat er een ander losloopt en dat jouw hond dan op de ander afstormt. Dat de andere hond los loopt is al fout, maar als die niet naar jou toekomt en dus daadwerkelijk wel onder appèl had gestaan had je geen enkel probleem gehad. Tuurlijk zullen er genoeg wel op je afrennen, maar nu forceer je de andere baas in een benarde situatie door jouw hond los te gooien die dus wel lomp en onbehouwen aan komt racen. Vind het wat gek. :o

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:57

Celebi schreef:
mvdende schreef:
Als ik in een aanlijngebied een losloper tegen kom, dan kijk ik de situatie even aan en geef of een boze schreeuw dat de ander óók aan moet lijnen in aanlijngebied of ik gooi als het veilig is mijn hond óók los. Veel mensen zijn daar dan ineens niet van gediend als mijn lompe rauwdauwer op hun hond afstormd. Tja, de mijne liep netjes aangelijnd, als jij de jouwe óók netjes aan de lijn had gehouden, had er geen probleem ontstaan. Maar het is allebei los of allebei vast, dus als jij het zonodig vind de jouwe in aanlijngebied los te laten, dan is de mijne dus óók even los.. want een andere hond los en de mijne vast geeft sowieso problemen, want Skip is aangelijnd niet zo leuk naar andere honden. Los is dan vaak ineens geen probleem meer, maar aan de lijn is het uitvallen.

Losloopgebied = Losloopgebied en dan loopt de mijne los, ongeacht of er een aangelijnde hond loopt.

Vorige week op een rondje van nog geen 30 minuten minimaal 3 aangelijnde honden tegen gekomen in Losloopgebied en 1 liep voor mij in ongeveer hetzelfde tempo, dus als ik had aangelijnd, had mijn hond zeker bijna de helft van de losloopwandeling dus aangelijnd geweest, dáár zit ik niet 20 minuten voor in de auto om dat zeldzame Losloopgebied op te zoeken. Tis maar een kort rondje Losloopgebied binnen een zéér groot gebied aangelijnd, je kan letterlijk overal lopen met je aangelijnde hond, dus wàt doe je dan in het losloopgebied?


Dus, in het eerste stuk geef je aan dat je vind dat andere mensen hun hond aan moeten lijnen als jij aangelijnd loopt (welliswaar in aanlijngebied dus logisch hoor), maar in het volgende stuk zeg jij dat je je hond in een losloopgebied kosten wat kost los houdt ondanks dat je er eentje aan de lijn tegen komt. Spreekt dat elkaar niet enorm tegen? Er zijn tal van redenen waarom een hond (even) aan de lijn loopt, ook in een losloopgebied. Als je zelf dus zo sterk van mening bent dat anderen moeten aanlijnen, waarom zelf er dan zo tegen zijn? Ik vind het gek maar ook echt heel interessant dat gedachtengangen zo uiteenlopen bij honden eigenaren.

Plus, ik vind er ook wel wat van eigenlijk dat je jouw hond losgooit in een aanlijngebied omdat er een ander losloopt en dat jouw hond dan op de ander afstormt. Dat de andere hond los loopt is al fout, maar als die niet naar jou toekomt en dus daadwerkelijk wel onder appèl had gestaan had je geen enkel probleem gehad. Tuurlijk zullen er genoeg wel op je afrennen, maar nu forceer je de andere baas in een benarde situatie door jouw hond los te gooien die dus wel lomp en onbehouwen aan komt racen. Vind het wat gek. :o


Het verschil is aanlijngebied = aangelijnd en losloopgebied = los.

Daarnaast geef ik in mijn vorige bericht aan dat ik in aanlijngebied eerst de situatie bekijk. Zie ik een loslopende hond in aanlijngebied die strak onder appèl staat, dan houd ik mijn hond aangelijnd. Maar zie ik dat de andere hond op Skip af wil komen, dan gooi ik Skip snel óók los. Of ik geef een boze snauw aan de eigenaar van de loslopende hond. Als ik aan het steppen ben bijvoorbeeld en Skip zit dubbel aangelijnd aan én de step én een extra lijn aan z'n halsband. Skip kan dan letterlijk geen cm bewegen en dan een losloper die komt kijken is garantie op grote problemen! Dan kan ik dus echt goed pissig worden op de eigenaren van een illegale losloper.

Daarnaast is het bij Skip zo: zelf aangelijnd = lelijk doen, maar zelf los naar een aangelijnde hond gaat wél redelijk goed. Dus in losloopgebied blijft hij gewoon los.

Zeker omdat de losloopgebieden hier met een vergrootglas gevonden moeten worden en 99,9% hier aanlijngebied is.

Je hebt met een aangelijnde hond die niet tegen loslopers kan in mijn ogen dus niets te zoeken in deze postzegel losloopgebieden.

En ja, soms vinden eigenaren het niet zo tof dat mijn hond op hun hond komt afgestormd, maar houdt dan jouw hond gewoon aangelijnd in aanlijngebied. Tis niet voor niets aanlijngebied.....

Laatst had ik een vrouw met een mini die het nodig vond haar hondje aan een flexi naar mijn hond te laten komen, terwijl ik aan de overkant van het straatje mijn hond strak naast m'n been had gezet. Ik stond recht tegenover mijn eigen oprit (was direct overgestoken toen ik de deur uit kwam en mevrouw op de stoep zag lopen) en mevrouw wolde maar niet snappen dat het niet z'n verstandige actie was om haar 4kg hondje naar mijn 25kg waakse staande te laten komen, zeker niet terwijl mevrouw op onze oprit stond (mijn hond is zéér waaks over eigen terrein en de 50cm gemeente stoep behoort in Skip z'n ogen óók tot ons terrein) na 3x duidelijk uitleggen dat haar hondje misschien niets deed, maar de mijne met één hap de hare door midden kan bijten, begon ze het hopelijk te snappen dat zomaar ongevraagd haar hondje op een ander af laten komen niet zo verstandig is.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 08-04-24 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9825
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:04

Losloopgebied betekent mag los. Niet moet los. Net als dat je op een 100 weg 100 mag rijden. Niet moet rijden.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:19

996981 schreef:
Losloopgebied betekent mag los. Niet moet los. Net als dat je op een 100 weg 100 mag rijden. Niet moet rijden.


Iets sterker nog: losloopgebied betekent mag alléén los als de hond onder appèl staat en geen andere mensen en honden lastig valt.

Een hond onvriendelijk op andere honden af laten stormen is nooit een goed idee, ongeacht of die hond los loopt of aangelijnd is en of het in losloop- of aanlijngebied is.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:26

Mjelleke schreef:
Iets sterker nog: losloopgebied betekent mag alléén los als de hond onder appèl staat en geen andere mensen en honden lastig valt.

Een hond onvriendelijk op andere honden af laten stormen is nooit een goed idee, ongeacht of die hond los loopt of aangelijnd is en of het in losloop- of aanlijngebied is.


het kan nóg sterker: in veel (de meeste, misschien zelfs alle) losloopgebieden geldt ook nog eens dat de honden niet van de paden mogen.

Daarnaast is het ook nooit een goed idee om een "vriendelijke" hond op andere honden af te laten stormen. Het stukje "vriendelijk" is in de meeste gevallen door ons mensen bedacht.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:00

En dan zeggen veel mensen ook nog dat je dan maar in een aanlijngebied moet gaan lopen als je geen losse honden tegen wilt komen. Haha, dáár lopen ze ook gewoon los! (Althans in mijn omgeving en toevallig overal waar we elders ook wel eens komen, zal vast geen toeval zijn).

In het buitenland op vakantie overigens nooit last van. Nooit gedoe gehad.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:07

Wij wonen in de Randstad, kustplaats, en de aanlijngebieden waar (nagenoeg...) alles ook echt aangelijnd loopt moet je met een lampje zoeken.
In de weekenden, en daarbuiten zoveel als we kunnen, zitten we in onze caravan in Ermelo, met rondom aanlijngebied. En al is het er heerlijk wandelen, daar is het ook echt niet anders helaas. En of het nou om de andere bosgebruikers, met of zonder hond, gaat, of om het wild wat er woont (en nu broedt) Het interesseert mensen gewoon totaal niet. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken -O-

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:35

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hondjes vaak bewust loslaat in rustig gebied waar aanlijnplicht geldt. De drukke losloop plekken mijden wij omdat dat gevaarlijk is voor die ukkies. Ik ga bewust met de trein naar rustige plekken zodat mijn hondjes ook los kunnen, wij wonen ook in de randstad. Ook wel naar plekken die rustig zijn en losloop geldt hoor maar soms is dat vooraf niet goed aangegeven. En als ik de situatie vertrouw laat ik ze wel stukken los.

Ik laat ze niet los waar echt wild broed of waar koeien staan. Daarbij lopen mijn hondjes heel dichtbij mij en laten ze zich meteen aanlijnen indien nodig.
En zorg ik dat we niemand tot last zijn.

Maar ook ik ben niet heilig.

Dit gaat echt niet tussen de drukke joekels, en wij hebben te vaak gezien dat mensen echt niet eens oog hebben voor hun hond.
Afbeelding

Lienboon

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:07

Bij ons heerst een echte 'doedelplaag' (sorry voor de mensen die hun doedel wél opvoeden). Ze stormen als halve malloten op mijn hondje van 5kg af, lopen over haar heen, hondje krijsen en janken van angst en baasje maar roepen: hij doet niks hoor, wil alleen maar spelen!! Mijn hondje al 3 keer in paniek naar huis gerend (incl doedel). En nóg lachen mensen het weg. Het is ongelooflijk...
Dus bij ons gaat ze standaard vast als we een losse doedel zien....

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:48

BeFunny schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hondjes vaak bewust loslaat in rustig gebied waar aanlijnplicht geldt. De drukke losloop plekken mijden wij omdat dat gevaarlijk is voor die ukkies. Ik ga bewust met de trein naar rustige plekken zodat mijn hondjes ook los kunnen, wij wonen ook in de randstad. Ook wel naar plekken die rustig zijn en losloop geldt hoor maar soms is dat vooraf niet goed aangegeven. En als ik de situatie vertrouw laat ik ze wel stukken los.

Ik laat ze niet los waar echt wild broed of waar koeien staan. Daarbij lopen mijn hondjes heel dichtbij mij en laten ze zich meteen aanlijnen indien nodig.
En zorg ik dat we niemand tot last zijn.

Maar ook ik ben niet heilig.

Dit gaat echt niet tussen de drukke joekels, en wij hebben te vaak gezien dat mensen echt niet eens oog hebben voor hun hond.
[ [url=m/m3kMQ4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Herkenbaar, zelfde hier. Met een 5kg teckel. Zeer goed onder appel, loopt nooit naar een andere hond/fietser/hardloper etc, dat was ook training vanaf dag 1. Maar dus wel bewust losloopgebied vermijdend en geregeld los in aanlijngebied. Precies vanwege het idee dat losloopgebied alles ineens wel mag qua benadering van andere honden.

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:27

Ik heb echt een zwak voor die ukkies. <3

Afbeelding

Maar onhandig zijn ze wel in combinatie met onstuimige honden. :(

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:41

MalaQ schreef:
BeFunny schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hondjes vaak bewust loslaat in rustig gebied waar aanlijnplicht geldt. De drukke losloop plekken mijden wij omdat dat gevaarlijk is voor die ukkies. Ik ga bewust met de trein naar rustige plekken zodat mijn hondjes ook los kunnen, wij wonen ook in de randstad. Ook wel naar plekken die rustig zijn en losloop geldt hoor maar soms is dat vooraf niet goed aangegeven. En als ik de situatie vertrouw laat ik ze wel stukken los.

Ik laat ze niet los waar echt wild broed of waar koeien staan. Daarbij lopen mijn hondjes heel dichtbij mij en laten ze zich meteen aanlijnen indien nodig.
En zorg ik dat we niemand tot last zijn.

Maar ook ik ben niet heilig.

Dit gaat echt niet tussen de drukke joekels, en wij hebben te vaak gezien dat mensen echt niet eens oog hebben voor hun hond.
[ [url=m/m3kMQ4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Herkenbaar, zelfde hier. Met een 5kg teckel. Zeer goed onder appel, loopt nooit naar een andere hond/fietser/hardloper etc, dat was ook training vanaf dag 1. Maar dus wel bewust losloopgebied vermijdend en geregeld los in aanlijngebied. Precies vanwege het idee dat losloopgebied alles ineens wel mag qua benadering van andere honden.


Dat jij je hondje toch los laat in het aanlijngebied is dus niet ok imo. Gebruik dan gewoon een hele lange lijn of anders een flexi als je hond toch goed luistert...

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:53

Ik vind flexies ondingen en een lange gewone lijn moet je eens proberen met een echt klein hondje daar struikel je zelf over zeg maar.
Als iedereen nog gewoon rekening zou houden met in de losloopgebieden. Er hoeft maar èèn keer een hond te lomp boven op te springen en dat is ook bij de teckel zo die hebben heel snel een hernia. Maar daar denken de "doet ie anders nooit" baasjes niet aan.
En onze totaal ongevaarlijke ook voor evt dieren die er wel zouden zitten niet daar heeft niemand last van ook niet in aanlijngebied.
En ze krijgen dus niet de ruimte om naar aangelijnde te gaan of naar andere mensen. Want daar zijn ze te kwetsbaar voor dus daar zorg ik wel voor. Tenzij een kindje het vriendelijk vraagt dan mogen ze een koekje geven.