Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:57

Cayenne schreef:
Maar waarom van de paden af? Gewoon op de paden blijven zoals het hoort. Ook geen anderhalf a twee meter want ook dat mag niet en kun je natuur in gevaar brengen.
En nee, reekalfjes/jonge hazen/konijnen liggen niet alleen in begroeide gebieden.


Klopt, maar die liggen ook niet in het korte gras. Dus ja, dan mag hij best even aan een boom snuffelen. Verder gaat en mag hij niet. En dan heb ik het ook nog eens over de plekken in/rond mijn woonplaats waar ik loop. Op één uitzondering na zijn dat allang geen parken/duinen meer, want aanlijnplicht of niet, daar vliegen de loslopers alsnog om je oren, maar alleen overzichtelijke stukken in bewoond gebied.
In en rond de bossen waar ik in de weekenden loop blijft ie keurig op de (brede zand)paden.

mavantos

Berichten: 3603
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:11

Misschien wordt het tijd dat ze baasjes van honden die loslopen op plekken waar dit niet mag veel strenger en hoger gaan beboeten :j

Het zijn niet voor niets aanlijngebieden. Het is gewoon gevaarlijk voor de natuur en/of de hond zelf. Je laat 'm toch ook niet langs een drukke provinciale weg los lopen? Althans, hoe goed ze ook luisteren. Ik zou nooit zo'n risico nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29625
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:17

Oh die zie ik ook, bermpje ertussen en gaan...

Hier lopen ze aan een flexi en ze lopen op de paden of direct naast de weg in de berm.
Geen stuk het groen in, dat gaat toch ook niet, dan hangen ze toch vast aan de struiken?

Komt er iemand aan, of dat nu een wandelaar, fietser, paard, auto is dan gaan ze aan de voet.

net als met een buitenrit ik ga stappen als ik iemand tegenkom, ook op een ruiterpad.
Ja is vervelend als het druk is, maar jammer dan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34663
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:45

Sandra_H schreef:
mvdende schreef:
Hier een 10 meter lijn, dus alles wat in de 1e zeg 8 meter van het pad af ligt, is niet veilig. Hond zit dus wél vast (in aanlijngebied) maar wild dat zo dicht op een wandelpad gaat zitten, heeft dus wel grote kans om verstoord te worden door mijn hond.


Dan is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat wél veilig is. Hier ook een 10 meter lijn, maar hij gaat hooguit een meter of anderhalf/twee van de paden af. Uit zichzelf, maar meer mag ie ook niet. Niet in begroeid gebied in elk geval. Is ook niet de bedoeling, niet in aanlijngebied, én niet in losloopgebied. En je ziet toch ook aan je hond dat er ergens "iets" is neem ik aan? Dan kan je toch altijd op tijd ingrijpen?


Ja dat merk je. Maar ik heb een jachthond. Die houd je niet op het pad. Ook niet in losloopgebied. En het gaat snel, zo'n ree springt al op voor je doorhebt waar je hond op aan gaat. Beste wat je dan kan doen is rustig blijven staan zodat het niet hoogvluchtig weg gaat maar rustig weg kan lopen. Mijn hond is gefokt om wild op te sporen via verwaaing. Die houdt je niet op een recht lijntje op het pad. Tuurlijk kan ze ook netjes volgen en naast. Maar om haar energie kwijt te kunnen moet ze ook datgene kunnen doen waar ze voor gefokt is. En nee de dichte dekking gaat ze uiteraard niet in. Maar deze bok lag echt op 4 meter max van het pad af. Zo'n dier blijft echt niet liggen als ie merkt dat daar langs het pad een hond gaat snuffelen.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:01

mavantos schreef:
Misschien wordt het tijd dat ze baasjes van honden die loslopen op plekken waar dit niet mag veel strenger en hoger gaan beboeten :j

Het zijn niet voor niets aanlijngebieden. Het is gewoon gevaarlijk voor de natuur en/of de hond zelf. Je laat 'm toch ook niet langs een drukke provinciale weg los lopen? Althans, hoe goed ze ook luisteren. Ik zou nooit zo'n risico nemen.


Nee ik laat ze niet los langs de weg. Maar ook niet in druk losloop gebied. Dat is een risico wat ik bewust niet loop.
Wild heb je ook in losloopgebieden. Een hert blijft ook niet op de gebaande paden :') als je een hond hebt die achter wild aan gaat dan kan het ook niet los in een bos waar loslopen is toegestaan want daar zit wild. Mijn hondjes geven niks om wild ze kijken niet eens naar koeien. Maar koeien kunnen voor hun gevaarlijk zijn. Bij paarden lijn ik ze ook aan, niet omdat ik bang ben dat ze achter paarden aan gaan. Maar omdat ruiters mijn hondjes niet zien. Saartje valt meer op dan Dex maar dat is gevaarlijk voor mijn hondjes. Eigenlijk is veel gevaarlijk voor mijn hondjes. Ik heb met de rest van de wereld niks te maken maar wel de verantwoording voor het welzijn van mijn hondjes en voor wat hun doen. Dus dat ze nergens iets kapot maken of verstoren.

Ik laat mijn hondjes los daar waar ik het veilig genoeg acht en daar waar ik zeker weet dat we niks tot last zijn.

Bloodymary
Berichten: 4540
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:15

DuoPenotti schreef:
Oh die zie ik ook, bermpje ertussen en gaan...



net als met een buitenrit ik ga stappen als ik iemand tegenkom, ook op een ruiterpad.
Ja is vervelend als het druk is, maar jammer dan.


Dat doe ik ook altijd ja. Kleine moeite, even rekening met elkaar houden. Sommige mensen vinden het ook gewoon eng die grote paarden. En hoe minder mensen er klagen, hoe meer je mag. Dat is ook de reden dat crossmotoren die ik tegen kom in het bos altijd netjes stoppen en zelfs hun motor af zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29625
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:21

Klopt, hier dan wel geen bos, maar offroad motoren, maar wel smalle weggetjes of zandpaden. En tot nu toe alleen maar fijne motoren tegen gekomen.
Er zijn in onze gemeente al veel zandpaden gesloten voor gemotoriseerd verkeer.
En ik heb het idee dat ze meeste crossers nu wel opletten.

En ja dat is met paarden, of met honden los ook zo.
Lekker aso door gaan en zeggen het is een ruiterpad of het is een losloopgebied. Teveel klachten en het is er niet meer....
Of het word zelfs totaal afgesloten...nou dan hebben we het gewonnen....

Bloodymary
Berichten: 4540
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:25

Dat is precies wat ik bedoel!

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:28

Ik heb ook de indruk dat mountainbikers veel meer rekening houden met andere bos gebruikers. Dan dat wielrenners hier in de polder doen bijvoorbeeld.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:37

mavantos schreef:
Misschien wordt het tijd dat ze baasjes van honden die loslopen op plekken waar dit niet mag veel strenger en hoger gaan beboeten :j

Het zijn niet voor niets aanlijngebieden. Het is gewoon gevaarlijk voor de natuur en/of de hond zelf. Je laat 'm toch ook niet langs een drukke provinciale weg los lopen? Althans, hoe goed ze ook luisteren. Ik zou nooit zo'n risico nemen.


Ik denk niet dat dit helpt. Ik denk dat er gewoon meer losloopgebieden moeten zijn. In sommige gemeenten is het goed geregeld, maar in veel gemeenten is er nauwelijks mogelijkheid om je hond los te laten. Er is veel behoefte bij hondeneigenaren om hun hond even vrij te kunnen laten spelen.
Mensen met een geleide hond zijn zelfs verplicht hun hond ook vrije beweging te geven. Het is wel handig als daar dan ook ruimte voor is.
Daarnaast betere voorlichting over de natuurgebieden (ook ter plekke) en vooral: een serieus keurmerk voor hondenscholen! Betere voorlichting over hondengedrag.

Nikass

Berichten: 16731
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:40

BeFunny schreef:
mavantos schreef:
Misschien wordt het tijd dat ze baasjes van honden die loslopen op plekken waar dit niet mag veel strenger en hoger gaan beboeten :j

Het zijn niet voor niets aanlijngebieden. Het is gewoon gevaarlijk voor de natuur en/of de hond zelf. Je laat 'm toch ook niet langs een drukke provinciale weg los lopen? Althans, hoe goed ze ook luisteren. Ik zou nooit zo'n risico nemen.


Nee ik laat ze niet los langs de weg. Maar ook niet in druk losloop gebied. Dat is een risico wat ik bewust niet loop.
Wild heb je ook in losloopgebieden. Een hert blijft ook niet op de gebaande paden :') als je een hond hebt die achter wild aan gaat dan kan het ook niet los in een bos waar loslopen is toegestaan want daar zit wild. Mijn hondjes geven niks om wild ze kijken niet eens naar koeien. Maar koeien kunnen voor hun gevaarlijk zijn. Bij paarden lijn ik ze ook aan, niet omdat ik bang ben dat ze achter paarden aan gaan. Maar omdat ruiters mijn hondjes niet zien. Saartje valt meer op dan Dex maar dat is gevaarlijk voor mijn hondjes. Eigenlijk is veel gevaarlijk voor mijn hondjes. Ik heb met de rest van de wereld niks te maken maar wel de verantwoording voor het welzijn van mijn hondjes en voor wat hun doen. Dus dat ze nergens iets kapot maken of verstoren.

Ik laat mijn hondjes los daar waar ik het veilig genoeg acht en daar waar ik zeker weet dat we niks tot last zijn.


In sommige wel ja, maar in een heleboel ook niet.

Mvdende mijn bericht was niet tegen jouw persoonlijk. Als er op een bord staat "vrij wandelen op wegen en paden" dan mag je er ALLEEN wandelen. Ook niet steppen. De meeste steps zijn tegenwoordig overigens electrisch.

Wintu

Berichten: 2996
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:28

Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110711
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:31

Dan zal de hondenbelasting ook wel omhoog gaan.
Maar dat zou ik er voor over hebben als ik een hond zou hebben.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:41

Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.


Daar zou ik met mijn ukkies geen gebruik van maken.

DuoPenotti

Berichten: 29625
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:54

Waarom moet de gemeente dat?

Misschien samen met honden clubs in de buurt wat huren?
En elk lid mag er gebruik van maken?

Mensen krijgen van de gemeente ook geen gratis wei voor hun paard aangeboden ;)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:57

BeFunny schreef:
Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.


Daar zou ik met mijn ukkies geen gebruik van maken.


Ik met m’n middelgrote, sociale hond ook niet. In dat soort speelweides is het vaak een soort wild westen.

Wintu

Berichten: 2996
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:17

DuoPenotti schreef:
Waarom moet de gemeente dat?

Misschien samen met honden clubs in de buurt wat huren?
En elk lid mag er gebruik van maken?

Mensen krijgen van de gemeente ook geen gratis wei voor hun paard aangeboden ;)

Ook prima, maar loslopende honden die het wild opjagen, ook in losloopgebieden, ik vind het gewoon een no-go.

Wintu

Berichten: 2996
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:17

BeFunny schreef:
Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.


Daar zou ik met mijn ukkies geen gebruik van maken.


Een kleine honden veldje :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34663
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:37

Wild opjagen is idd niet ok. Maar wild vinden, zien dat het weg loopt ( rustig wegloopt) en dan wachten tot het uit zicht is is iets anders dan opjagen. Dat is echt niet ok en kan ook tot de dood van bijvoorbeeld een ree leiden. Daarom als je wild verstoort, en dat doet iedereen, gewoon netjes op de paden blijven en wachten tot ze uit zicht zijn. De meeste mensen zien trouwens nooit wat, daar is het wild al weg voor ze überhaupt in de buurt konden komen.

Wbt losloopvelden, ik vind de gemeente Dordrecht echt super. Die hebben heel duidelijk plekken aan de randen van de bebouwing aangewezen waar honden los mogen. In mijn gemeente hebben we van die postzegel veldjes met een hek eromheen, en 2 grotere gebiedjes met water waarbij er sinds kort op 1 van die plekken speeltoestellen voor hond en baas geplaatst zijn. Dat is echt heel leuk veilig en omheind spelen en rennen. Wat het nog fijner maakt honden uitlaatservices mogen per april niet met meer dan 2 honden er gebruik van maken. En er zijn ook rustige momenten op de dag ( wij waren laatst de enigen daar met onze hond) dus met een klein hondje kun je er ook veilig heen.

Een van de speel toestellen in de speeltuin:
Afbeelding

Bo_Y

Berichten: 4569
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:41

Sandra_H schreef:
ah ze komen dus niet van de paden af. Dan zal dat idd erg meevallen. Het is niet alleen het jagen natuurlijk, maar ook het verstoren van broedende en/of jonge dieren. Ik heb begrepen dat bijv reekalfjes vrij dicht langs een pad kunnen liggen. Als ze dan alleen al door een hond of mens worden aangeraakt kan het al fout aflopen.
Ik had het trouwens niet over flexilijnen hoor, dat zijn van die vreselijke ondingen....nee gewoon een normale lange lijn :)


Als reeen idd naast het pad liggen komen honden aan 8/10 meter lijnen ook te dichtbij.

Mijn honden leren ook op het pad blijven.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:44

Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.


Alsjeblieft niet. Als er ergens asociaal hondengedrag wordt gestimuleerd onder het mom van "hij wil alleen maar spelen" dan is het wel op van die speelweides. Najaaggedrag, lompe acties, niet reageren op subtiele afstandsvergrotende signalen, dat soort gedrag.

rien10
Berichten: 14715
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:48

Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.

Daar kom ik nooit. Mijn ervaring is dat daar vooral niet opgevoede honden lopen. “Hier kan Bello los, want er zit een flink hek omheen”. Ik laat honden van formaat Lomprador niet op mijn hond klappen.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:35

Wintu schreef:
Een kleine honden veldje :D


Ook niet.
Er zijn af en toe van die kleine honden speeluurtjes of zelfs chihuahua speeluurtjes. Maar als die mensen lopen door elkaar. Saartje wordt helemaal gek. Niet eens van de hondjes dus want ze vind kleine hondjes dus meestal wel leuk.

We doen wel regelmatig chihuahua wandelingen. Dat is wel leuk. Is vaak net een klein groepje.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:40

SusanH schreef:
Wild opjagen is idd niet ok. Maar wild vinden, zien dat het weg loopt ( rustig wegloopt) en dan wachten tot het uit zicht is is iets anders dan opjagen. Dat is echt niet ok en kan ook tot de dood van bijvoorbeeld een ree leiden. Daarom als je wild verstoort, en dat doet iedereen, gewoon netjes op de paden blijven en wachten tot ze uit zicht zijn. De meeste mensen zien trouwens nooit wat, daar is het wild al weg voor ze überhaupt in de buurt konden komen.

Wbt losloopvelden, ik vind de gemeente Dordrecht echt super. Die hebben heel duidelijk plekken aan de randen van de bebouwing aangewezen waar honden los mogen. In mijn gemeente hebben we van die postzegel veldjes met een hek eromheen, en 2 grotere gebiedjes met water waarbij er sinds kort op 1 van die plekken speeltoestellen voor hond en baas geplaatst zijn. Dat is echt heel leuk veilig en omheind spelen en rennen. Wat het nog fijner maakt honden uitlaatservices mogen per april niet met meer dan 2 honden er gebruik van maken. En er zijn ook rustige momenten op de dag ( wij waren laatst de enigen daar met onze hond) dus met een klein hondje kun je er ook veilig heen.

Een van de speel toestellen in de speeltuin:
[ [url=m/D2Jpm7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geboren en Getogen in Dordt, leuk dat ze nu meer doen dan vroeger!

Hier geld gelukkig aanlijn plicht in het hele land van maart tot aug vanwege het wild :j hoewel niet iedereen zich er aan houdt, toevallig gister aan de wandel op de berg en liepen 2 van die japanse spitsen los, hoppa al blaffend en grommend op mijn 4 honden af. Als mijn honden dan corrigeren heb ik het weer gedaan :(:) dit keer heb ik mijn kleinste (10 kilo) losgelaten en de hond laten corrigeren zij spreekt zeer goed de hondentaal. Deze eigenaar zegt ook steeds oh laat je hond maar corrigeren. Das niet mijn probleem man! Die hondjes wegen misschien 5 a 6 kilo en mijn grote honden zitten tussen de 25 en 30 kilo 1 verkeerde beweging en die kleintjes kunnen misschien naar de DA. Punt met deze dame is dat ze het steeds toch blijft doen en dan denk ik geef je echt om je hondjes? Zou maar net de verkeerde tegenkomen.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:49

En als er wel iets gebeurd ben jij de Sjaak Chansy. Dus ik zou daar toch kenbaar maken dat het niet de bedoeling is dat dat gebeurd. Niet goedschiks dan kwaadschiks die hondjes kunnen beter een keer een hollenwipper krijgen dan dat het goed fout gaat