Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:59

Celebi schreef:
Ik heb echt een zwak voor die ukkies. <3

[ [url=m/pxgyqx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar onhandig zijn ze wel in combinatie met onstuimige honden. :(



Ik vind dat ik niks te zoeken heb tussen onstuimige grote honden. Dan zijn die van mij stuk. Dus ik probeer daar echt te kijken naar waar kan ik ze loslaten zonder dat we iets verstoren en ze toch lekker even zonder lijntje kunnen lopen.
Zonder dat anderen voor ons hun hond dus bij zich moeten roepen. Want tja als mensen 20 min in de auto hebben gezeten dan willen ze hun hond de ruimte geven om lekker los te gaan. En dat kan dus niet als wij daar net zouden lopen ;)

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:20

mavantos schreef:
Dat jij je hondje toch los laat in het aanlijngebied is dus niet ok imo. Gebruik dan gewoon een hele lange lijn of anders een flexi als je hond toch goed luistert...


Omdat het de regel is? Ik ben dan benieuwd. Wat stoort jou aan mijn hond die perfect naast loopt bij passeren van andere honden, fietsers, wandelaars etc? :) Ik kan er gerust een sleeplijn aan klikken hoor, daar is ze mee opgevoed, maar ze luisterd daar niet anders mee dan los: fatsoenlijk, negerend en naast.

Benzz
Berichten: 2889
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:22

MalaQ schreef:
mavantos schreef:
Dat jij je hondje toch los laat in het aanlijngebied is dus niet ok imo. Gebruik dan gewoon een hele lange lijn of anders een flexi als je hond toch goed luistert...


Omdat het de regel is? Ik ben dan benieuwd. Wat stoort jou aan mijn hond die perfect naast loopt bij passeren van andere honden, fietsers, wandelaars etc? :) Ik kan er gerust een sleeplijn aan klikken hoor, daar is ze mee opgevoed, maar ze luisterd daar niet anders mee dan los: fatsoenlijk, negerend en naast.

Omdat honden nooit 100% betrouwbaar zijn.

mvdende

Berichten: 5700
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:27

MalaQ schreef:
mavantos schreef:
Dat jij je hondje toch los laat in het aanlijngebied is dus niet ok imo. Gebruik dan gewoon een hele lange lijn of anders een flexi als je hond toch goed luistert...


Omdat het de regel is? Ik ben dan benieuwd. Wat stoort jou aan mijn hond die perfect naast loopt bij passeren van andere honden, fietsers, wandelaars etc? :) Ik kan er gerust een sleeplijn aan klikken hoor, daar is ze mee opgevoed, maar ze luisterd daar niet anders mee dan los: fatsoenlijk, negerend en naast.


Omdat het inderdaad de regel is.... want anders maakt iedereen een uitzondering voor zichzelf..

En luistert ze nog steeds zo goed als er ineens een hond met step langs komt zooven? Veel honden die "perfect luisteren" luisteren op zn moment even helemaal niet meer en komen achter mij en hond aan, of vliegen er vlak voor oid....

Dus hond gewoon netjes aan de lijn in aanlijngebied.

Losloopgebied kan je echt wel opzoeken, maar dan moet je zorgen dat je op rare tijden gaat lopen. In de zomer om 05:00 zodra de zon opkomt bijvoorbeeld.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:37

mavantos schreef:
Losloopgebied kan je echt wel opzoeken, maar dan moet je zorgen dat je op rare tijden gaat lopen. In de zomer om 05:00 zodra de zon opkomt bijvoorbeeld.


Dus ik mag om 5:00 gaan lopen omdat een ander zn hond niet onder controle heeft :')

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:48

MalaQ schreef:
mavantos schreef:
Dat jij je hondje toch los laat in het aanlijngebied is dus niet ok imo. Gebruik dan gewoon een hele lange lijn of anders een flexi als je hond toch goed luistert...


Omdat het de regel is? Ik ben dan benieuwd. Wat stoort jou aan mijn hond die perfect naast loopt bij passeren van andere honden, fietsers, wandelaars etc? :) Ik kan er gerust een sleeplijn aan klikken hoor, daar is ze mee opgevoed, maar ze luisterd daar niet anders mee dan los: fatsoenlijk, negerend en naast.


Ja, zeker omdat het een regel is. En als je hond alleen maar naast je loopt kan je er net zo makkelijk een lijntje aan hangen :j .

Als jij zonder lijn loopt denkt Pietje met Dolle Doedel dat hij hem ook wel even los kan laten lopen. Dan vindt Marietje met Fifi dat die ook los mag, enz, enz... Dan houdt niemand zich er meer aan. Jij en Teckel staan niet boven de regels natuurlijk. De regel is niet: "aangelijnd, behalve als je hond goed luistert". De regel is "aangelijnd".

Je stopt toch ook voor een rood stoplicht als je verder geen verkeer ziet aankomen?

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 00:09

Sandra_H schreef:
Mjelleke schreef:
Iets sterker nog: losloopgebied betekent mag alléén los als de hond onder appèl staat en geen andere mensen en honden lastig valt.

Een hond onvriendelijk op andere honden af laten stormen is nooit een goed idee, ongeacht of die hond los loopt of aangelijnd is en of het in losloop- of aanlijngebied is.


het kan nóg sterker: in veel (de meeste, misschien zelfs alle) losloopgebieden geldt ook nog eens dat de honden niet van de paden mogen.

Daarnaast is het ook nooit een goed idee om een "vriendelijke" hond op andere honden af te laten stormen. Het stukje "vriendelijk" is in de meeste gevallen door ons mensen bedacht.


De zin "Hij wilt alleen maar spelen" irriteert me daarom ook mateloos. Ik zie een veel te drukke dominante hond die in ieder opzicht gedrag vertoont wat mijn hond niet tolereert. Een vriendelijke hond kan namelijk gewoon met haar samen maar een drukke opgehypte hond niet en al helemaal niet als ze groots gedrag vertonen.

Een goede vriendelijke hond zou ten allertijden mijn hond passeren als ze aangeeft er geen zin in te hebben of samen met haar kunnen omdat ze dat helemaal niet erg vind.

Mijn hond zou namelijk ook prima los kunnen want die negeert alles en gaat niet op andere honden af. Ook blijft ze altijd met haar hoofd en oren bij mij.

Maar door de mensen die hun hond niet lezen is mijn hond oprecht een hond geworden waar ik mee moet oppassen

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:25

BeFunny schreef:
Ik vind flexies ondingen en een lange gewone lijn moet je eens proberen met een echt klein hondje daar struikel je zelf over zeg maar.
Als iedereen nog gewoon rekening zou houden met in de losloopgebieden. Er hoeft maar èèn keer een hond te lomp boven op te springen en dat is ook bij de teckel zo die hebben heel snel een hernia. Maar daar denken de "doet ie anders nooit" baasjes niet aan.
En onze totaal ongevaarlijke ook voor evt dieren die er wel zouden zitten niet daar heeft niemand last van ook niet in aanlijngebied.
En ze krijgen dus niet de ruimte om naar aangelijnde te gaan of naar andere mensen. Want daar zijn ze te kwetsbaar voor dus daar zorg ik wel voor. Tenzij een kindje het vriendelijk vraagt dan mogen ze een koekje geven.


Kwestie van oefenen lijkt me. Want ook met een grote hond struikel je makkelijk over je lijn als je er niet handig mee bent of niet mee oplet. En waarom denk je dat de dieren in het bos geen last van een klein hondje zouden kunnen hebben? Verder heb je natuurlijk 100% gelijk dat iedereen gewoon rekening met elkaar zou moeten houden, overal, maarja, dat is geen reden om je dan zelf ergens anders maar niet aan de regels te houden.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:38

Omdat mijn hondjes niet gaan rennen achter dieren aan. Ze blijven heel dichtbij me.
Dex moet ik echt het commando geven vrij en daarbij ga maar rennen, als we een veldje tegenkomen waar dat even lekker kan. En als die even een sprintje trekt is dat nog bijzonder.
Ik heb geen flexies wel lange zelfgemaakte lijnen die zitten om op plekken waar ivm met wild geen honden los mogen. Of bij of over fietspaden. Ze gaan dus niet overal los maar wel daar waar ik het vertrouw en ik zeker weet dat ze voor niemand tot last kunnen zijn.
En waar met name Saartje geen last heeft van teveel prikkels. Als we toch een drukker stuk hebben gaat zij nog wel eens in haar rugtas. Wij lopen geregeld NS wandelingen van 15km dus heb ik haar rugtas mee. Ook als er veel losse grote honden zijn in een gebied doe ik haar nog wel in de tas omdat zij echt bang is.

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:59

Ik heb het zelfde probleem, alleen loop ik met een hele grote sterke rottweiler aan de lijn, die meestal heel braaf is maar als een hond agressief tegen hem doet pakt hij ze mogelijk wel.

Dit is bij mijn andere rottweiler al is fout gegaan toen kwam er een jackrussel op hem af die hem echt naar de keel vloog en hij pakte de jackrussel direct in de rug en ging hem schudden. Ik moest mijn eigen hond een rot schop geven zodat hij het irritante kleine beest los liet. En ondertussen heb je een boze eigenaar die zelfs zijn valse kreng niet vast heeft terwijl er een aanlijn plicht geld.

Mijn honden kunnen prima met andere honden hebben hier altijd met ze 4tjes geleefd maar ze laten zich niet aanvallen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:59

ah ze komen dus niet van de paden af. Dan zal dat idd erg meevallen. Het is niet alleen het jagen natuurlijk, maar ook het verstoren van broedende en/of jonge dieren. Ik heb begrepen dat bijv reekalfjes vrij dicht langs een pad kunnen liggen. Als ze dan alleen al door een hond of mens worden aangeraakt kan het al fout aflopen.
Ik had het trouwens niet over flexilijnen hoor, dat zijn van die vreselijke ondingen....nee gewoon een normale lange lijn :)

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:13

Klopt ze gaan niet van de paden af.

Maar er zijn ook gebieden waar wel losloop is en waar het vaak rustig is. Moeten wij ook voor met de trein en krijgen ze volledig de ruimte. Dan mogen ze iets voor mij lopen of achter en dat ziet er dan zo uit, ze blijven ook dan in zicht uiteraard.

https://youtu.be/1i7HPOPvm6E?feature=shared

Is overal officieel losloop. Maar er zitten wel degelijk vogels en alles. Dit is richting het Hilversums wasmeer. Je kan er ook aangelijnd lopen dan moet je hekjes door, dat staat heel mooi aangegeven. En daar mogen honden niet los. Het spreekt dan voor zich als het zo rustig en groot gebied is dat ik gewoon met mijn hondjes in het losloopgebied loop. Of ze aangelijnd hou als ik wel in het aanlijngebied wil.
Echt de drukke losloop mijd ik.

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:08

Komt net toevallig een stuk bij mij op fb voorbij wat vele eigenaar zouden moeten zien.

Curvende honden die elkaar opzoeken

Beleefde honden curven naar elkaar en onbeleefd honden gaan in een rechte lijn op andere af.

Een hond die dus recht op jouw hond afkomt is in de Hondenwereld asociaal en een hond die curvend aankomt ( is in een soort bochtjes normaal naderend) is een beleefde hond.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:10

GabberGill schreef:
Komt net toevallig een stuk bij mij op fb voorbij wat vele eigenaar zouden moeten zien.

Curvende honden die elkaar opzoeken

Beleefde honden curven naar elkaar en onbeleefd honden gaan in een rechte lijn op andere af.

Een hond die dus recht op jouw hond afkomt is in de Hondenwereld asociaal en een hond die curvend aankomt ( is in een soort bochtjes normaal naderend) is een beleefde hond.


Honden lopen van nature nooit recht op elkaar af, maar kunnen vaak niet anders wanneer aan de lijn.
En ik kan je verzekeren dat ook curvende honden niet altijd sociale honden zijn en honden die rechtlijnig op elkaar af lopen niet altijd asociaal. Ik heb meerdere honden en de een vindt het rechtlijnig op elkaar aflopen niet leuk, want dan kan ze de hond niet lezen. Zij heeft het liefst dat de andere hond los is, naar aangelijnde honden blaft ze. Dan heb ik er nog een die het allemaal een worst zal wezen, te recht of in een bochtje. Beide honden zijn goed in hondentaal en erg sociaal in roedels, maar geven duidelijk aan wat kan en niet.
Dan heb ik nog een reu die elke hond niet leuk vindt, die vreemde honden niet moet en ook niet meer lief reageert als een hond in zn buurt komt. Maar die is twee maal flink gegrepen door loslopers.
Hij staat thuis onderaan de hiërarchie ladder en hondentaal is hem erg goed aangeleerd door mijn teefjes. Honden die bekend waren voor zijn trauma zijn prima, teefjes zijn ook goed tot op een bepaalde hoogte.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 09-04-24 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4539
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:13

Ik vraag me altijd af waarom mensen als hun honden zo goed luisteren zo in paniek raken als ik er met mijn paard aan kom. En niet weten hoe gauw ze hem vast moeten maken, meestal lukt het dan niet door de paniek. En dan vraag ik me nog meer af wat die honden dan doen als er een ree voorbij loopt (want die zitten daar best veel).

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:17

Bloodymary schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen als hun honden zo goed luisteren zo in paniek raken als ik er met mijn paard aan kom. En niet weten hoe gauw ze hem vast moeten maken, meestal lukt het dan niet door de paniek. En dan vraag ik me nog meer af wat die honden dan doen als er een ree voorbij loopt (want die zitten daar best veel).

Nou omdat ze zichzelf enorm overschatten. Zo vaak dat de reeën hier in paniek het bos uitrennen omdat iemand fikkie weer niet de baas is.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:50

mvdende schreef:
MalaQ schreef:
Omdat het de regel is? Ik ben dan benieuwd. Wat stoort jou aan mijn hond die perfect naast loopt bij passeren van andere honden, fietsers, wandelaars etc? :) Ik kan er gerust een sleeplijn aan klikken hoor, daar is ze mee opgevoed, maar ze luisterd daar niet anders mee dan los: fatsoenlijk, negerend en naast.


Omdat het inderdaad de regel is.... want anders maakt iedereen een uitzondering voor zichzelf..

En luistert ze nog steeds zo goed als er ineens een hond met step langs komt zooven? Veel honden die "perfect luisteren" luisteren op zn moment even helemaal niet meer en komen achter mij en hond aan, of vliegen er vlak voor oid....

Dus hond gewoon netjes aan de lijn in aanlijngebied.

Losloopgebied kan je echt wel opzoeken, maar dan moet je zorgen dat je op rare tijden gaat lopen. In de zomer om 05:00 zodra de zon opkomt bijvoorbeeld.


Over fatsoensnormen gesproken. Hier erger ik mij dus ontzettend aan.
Bij paardrijden hebben we de ongeschreven regel dat je elkaar in stap passeert, maar bij honden is het blijkbaar niet nodig?
Ook al heb ik mijn hond aangelijnd, ineens verrast worden door een langszoevende hond is über irritant. Je kunt er totaal niet op anticiperen. Daarbij vraag ik mij af of de mensen wel eens daadwerkelijk de regels van een bos/park lezen, heel vaak mag je er namelijk niet fietsen of steppen!


Afbeelding

In mijn omgeving veel grote gebieden waar de hond los mag ( _/-\o_ ) waar je NIET mag fietsen. Maar het gebeurt wel veel, want mensen nemen toch graag de kortste route, en gaan dan nog bellen ook, omdat jij met je hond in de weg loopt...

GabberGill

Berichten: 5777
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 01:25

Wintu schreef:
GabberGill schreef:
Komt net toevallig een stuk bij mij op fb voorbij wat vele eigenaar zouden moeten zien.

Curvende honden die elkaar opzoeken

Beleefde honden curven naar elkaar en onbeleefd honden gaan in een rechte lijn op andere af.

Een hond die dus recht op jouw hond afkomt is in de Hondenwereld asociaal en een hond die curvend aankomt ( is in een soort bochtjes normaal naderend) is een beleefde hond.


Honden lopen van nature nooit recht op elkaar af, maar kunnen vaak niet anders wanneer aan de lijn.
En ik kan je verzekeren dat ook curvende honden niet altijd sociale honden zijn en honden die rechtlijnig op elkaar af lopen niet altijd asociaal. Ik heb meerdere honden en de een vindt het rechtlijnig op elkaar aflopen niet leuk, want dan kan ze de hond niet lezen. Zij heeft het liefst dat de andere hond los is, naar aangelijnde honden blaft ze. Dan heb ik er nog een die het allemaal een worst zal wezen, te recht of in een bochtje. Beide honden zijn goed in hondentaal en erg sociaal in roedels, maar geven duidelijk aan wat kan en niet.
Dan heb ik nog een reu die elke hond niet leuk vindt, die vreemde honden niet moet en ook niet meer lief reageert als een hond in zn buurt komt. Maar die is twee maal flink gegrepen door loslopers.
Hij staat thuis onderaan de hiërarchie ladder en hondentaal is hem erg goed aangeleerd door mijn teefjes. Honden die bekend waren voor zijn trauma zijn prima, teefjes zijn ook goed tot op een bepaalde hoogte.


Ook weer interessant mijn hond heeft oprecht een hekel aan iets wat direct op haar afloopt. Dan heeft het ook nog wel te maken met hoe de hond het doet en dat dat bepalend is voor het vervolg.

1 die gelijk groots recht voor der staat met een overenthousiaste houding moet ze per direct niet. Nu weet ik dat mijne zeer positief op dat curven reageert vergeleken met de rechte lijn. De rechte lijn lijkt ze al een bepaalde houding aan te nemen waar ze klaar is om te laten merken wat zij ervan vind en meestal is dit niet positief.

Ik heb wel een onzekere hond het snauwen is ook echt een blijf van mijn lijf dingetje en als de hond haar negeert is ze eigenlijk heel open en wilt ze juist kennismaken. Helaas zijn de meeste honden die losgegooid worden te enthousiast voor haar.

Heb jij dan niet het probleem dat jouwe heel duidelijk zijn maar als ze dan laten merken dat ze iets niet willen dat andere honden daar negatief of reageren? Mijne is dan bijv een hond zat en snauwt waardoor de andere hond nog grootser terugkomt eigenlijk omdat hij het eigenlijk niet pikt. Vanaf daar is mijne vaak klaar en wilt ze er vol in. Terwijl als ze snauwt en de hond negeert haar erna is ze fenegen hem op te zoeken. Eigenlijk snapt zij de taal voor een groot gedeelte wel.

Hiervoor een presa reu gehad en die kon met helemaal niks behalve (ja hou op schei uit) kleine boomertjes oooh en katten. Verder moest er geen hond in de buurt komen.

Daarvoor een old english sheepdog of eigenlijk gewoon een bobtail maar dat was echt een schat van een beest en het maakte eigenlijk niet uit wat er bij haar in de buurt kwam. Ze negeerde alles en als er een hond wilde spelen dan speelde zij graag mee. Ze maakte zich nooit druk.

Met de Presa is me opgevallen hoe weinig mensen er eigenlijk op de loslopende hond letten en met die hond liep ik nooit in losloopgebieden hoor.

mvdende

Berichten: 5700
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 01:31

Nikass schreef:
mvdende schreef:


Omdat het inderdaad de regel is.... want anders maakt iedereen een uitzondering voor zichzelf..

En luistert ze nog steeds zo goed als er ineens een hond met step langs komt zooven? Veel honden die "perfect luisteren" luisteren op zn moment even helemaal niet meer en komen achter mij en hond aan, of vliegen er vlak voor oid....

Dus hond gewoon netjes aan de lijn in aanlijngebied.

Losloopgebied kan je echt wel opzoeken, maar dan moet je zorgen dat je op rare tijden gaat lopen. In de zomer om 05:00 zodra de zon opkomt bijvoorbeeld.


Over fatsoensnormen gesproken. Hier erger ik mij dus ontzettend aan.
Bij paardrijden hebben we de ongeschreven regel dat je elkaar in stap passeert, maar bij honden is het blijkbaar niet nodig?
Ook al heb ik mijn hond aangelijnd, ineens verrast worden door een langszoevende hond is über irritant. Je kunt er totaal niet op anticiperen. Daarbij vraag ik mij af of de mensen wel eens daadwerkelijk de regels van een bos/park lezen, heel vaak mag je er namelijk niet fietsen of steppen!


[ [url=m/sElqWT.jpg]Afbeelding[/url] ]

In mijn omgeving veel grote gebieden waar de hond los mag ( _/-\o_ ) waar je NIET mag fietsen. Maar het gebeurt wel veel, want mensen nemen toch graag de kortste route, en gaan dan nog bellen ook, omdat jij met je hond in de weg loopt...


Jazeker lees ik de regels!

Met een step (niet gemotoriseerde) val je volgens de verkeerswet onder de voetgangers en hoor (en mag/ moet) je dus op de stoep/ wandelpaden.

Dus als er in een bos niet gefietst mag worden, dan mag je dus wél steppen over de voetpaden.

9/10 keer stop ik en stap ik af en pak ik Skip aan een extra lijn heel kort vast, omdat hij anders aan de step uitvalt naar de andere hond.

Maar 1x een situatie gehad dat het z'n breed pad was, ik reed op het onverharde stuk, dan een berm en dan het verharde fietspad. Zat zeker 5 meter tussen mij en passant, Toen ben ik er dus wél gewoon steppend langs gegaan. Gelukkig liep de andere hond toen netjes aan de lijn, want die was behoorlijk reactief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34656
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:21

Sandra_H schreef:
ah ze komen dus niet van de paden af. Dan zal dat idd erg meevallen. Het is niet alleen het jagen natuurlijk, maar ook het verstoren van broedende en/of jonge dieren. Ik heb begrepen dat bijv reekalfjes vrij dicht langs een pad kunnen liggen. Als ze dan alleen al door een hond of mens worden aangeraakt kan het al fout aflopen.
Ik had het trouwens niet over flexilijnen hoor, dat zijn van die vreselijke ondingen....nee gewoon een normale lange lijn :)


Niet alleen reekalveren hoor. Ook volwassenen reeën. Mijn jachthond weet ze ook aan de lijn alfijd te vinden door de geur. Gisteren nog een reebok die vlak langs het pad lag, en op de loop ging toen ze ging snuffelen daar. Daar kan ik niks aan veranderen, maar daarom wel altijd aan de lijn buiten het losloopgebied. Ik blijf altijd rustig staan als we wat verstoord hebben zodat mijn hond leert dat we er niet achteraan gaan en zodat het wild rustig weg kan komen.

mvdende

Berichten: 5700
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:10

Hier een 10 meter lijn, dus alles wat in de 1e zeg 8 meter van het pad af ligt, is niet veilig. Hond zit dus wél vast (in aanlijngebied) maar wild dat zo dicht op een wandelpad gaat zitten, heeft dus wel grote kans om verstoord te worden door mijn hond.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:24

mvdende schreef:
Hier een 10 meter lijn, dus alles wat in de 1e zeg 8 meter van het pad af ligt, is niet veilig. Hond zit dus wél vast (in aanlijngebied) maar wild dat zo dicht op een wandelpad gaat zitten, heeft dus wel grote kans om verstoord te worden door mijn hond.


Dan is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat wél veilig is. Hier ook een 10 meter lijn, maar hij gaat hooguit een meter of anderhalf/twee van de paden af. Uit zichzelf, maar meer mag ie ook niet. Niet in begroeid gebied in elk geval. Is ook niet de bedoeling, niet in aanlijngebied, én niet in losloopgebied. En je ziet toch ook aan je hond dat er ergens "iets" is neem ik aan? Dan kan je toch altijd op tijd ingrijpen?

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:28

Niet veilig? Ik hoop een slecht gekozen woordkeuze maar als het niet veilig is voor dieren heb je een te lange lijn of reageer je niet snel genoeg op situaties toch? Dat een hond aan een 10 meter lijn loopt langs het pad betekend niet dat hij in die 10 meter ook daadwerkelijk wild mag verstoren. Vaak mogen ze namelijk niet van het pad af en gebruik je de lijn zodat de hond tot maximaal 10 meter achter of voor je kan wandelen, maar niet naast de paden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:39

Sandra_H schreef:
mvdende schreef:
Hier een 10 meter lijn, dus alles wat in de 1e zeg 8 meter van het pad af ligt, is niet veilig. Hond zit dus wél vast (in aanlijngebied) maar wild dat zo dicht op een wandelpad gaat zitten, heeft dus wel grote kans om verstoord te worden door mijn hond.


Dan is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat wél veilig is. Hier ook een 10 meter lijn, maar hij gaat hooguit een meter of anderhalf/twee van de paden af. Uit zichzelf, maar meer mag ie ook niet. Niet in begroeid gebied in elk geval. Is ook niet de bedoeling, niet in aanlijngebied, én niet in losloopgebied. En je ziet toch ook aan je hond dat er ergens "iets" is neem ik aan? Dan kan je toch altijd op tijd ingrijpen?


Maar waarom van de paden af? Gewoon op de paden blijven zoals het hoort. Ook geen anderhalf a twee meter want ook dat mag niet en kun je natuur in gevaar brengen.
En nee, reekalfjes/jonge hazen/konijnen liggen niet alleen in begroeide gebieden.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:52

Die van mij loopt bijna altijd los maar moet gewoon op de paden blijven. En dat doet ze ook netjes, net als mijn honden voor haar.