Dilemma: stalkat of huiskat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 16:26

Sinds kort hebben we een nieuwe leuke kat. We hebben al 4 stalkatten en die wonen bij de paarden (geen paardjes aan huis helaas).

De andere 4 zijn overduidelijk stalkatten. Ze vangen veel en kunnen dag en nacht naar buiten. Daarnaast zijn ze niet allemaal tam. Sommige hebben we vanaf kitten die zijn wel tam. Dit komt omdat we ze eerst in huis hebben gehad, zo raakten ze gewend aan ons en onze 2 honden. Toen ze wat groter werden, (en op het aanrecht gingen klimmen, in de gordijnen, en ons bankstel gedoopt werd als krabpaal) verhuisden ze naar stal.

Thuis blijven is en was geen optie. We wonen vlakbij een snelweg en hier is eerder een kat vannons dood gereden. Dat vond ik ook niet erg want ze hebben een fijn leven op stal. Wel 15 jaar hiervoor een kat in huis gehad maar die durfde niet naar buiten en was voor dat ze bij ons kwam zwaar mishandeld dus altijd wat zwakker, die had het op stal waarschijnlijk niet fijn gevonden.

Maar nu dus dit kitten. Was niet gepland (immers genoeg katten) maar kwam op ons pad en moest echt weg waar ze zat. Heeft ook geen makkelijke start gehad en zal wat kleiner blijven. Is heel aanhankelijk en geeft ook niet aan naar buiten te willen. Ook is ons bankstel veilig en de rest ook.

Moet ik haar straks wel meenemen naar stal… ? Zit zo in dubio. Voorlopig blijft ze sowieso nog thuis (tot na sterilisatie) maar wat moet ik daarna doen… nog nooit zo getwijfeld. Iemand tips? Of ideeen?

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:38

Ik zou haar dan lekker thuis houden, zolang ze niks sloopt en ook niet echt naar buiten hoeft. Stalkat worden kan dan altijd nog, mocht het nodig zijn :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:50

Waarom niet als huiskat houden, ik vind het altijd gezellig in huis.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:55

Lekker als huiskat aanhouden en er nog een maatje bijnemen :D

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:49

Het hangt van de kat af. Er zijn katten die het liefst buiten zijn en er zijn theemutsen die het liefst samen met jou op de bank zitten, overal mee helpen, en buiten maar niks vinden.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 18:53

Yubine schreef:
Ik zou haar dan lekker thuis houden, zolang ze niks sloopt en ook niet echt naar buiten hoeft. Stalkat worden kan dan altijd nog, mocht het nodig zijn :)

Ja zo zie ik het ook, nu m’n vriend nog overtuigen… :+ die wil haar weg, vind een kattenbak in huis zo goor…

marleen_usar schreef:
Waarom niet als huiskat houden, ik vind het altijd gezellig in huis.

Ja ik dus ook, vandaar het dilemma, voelt ook wel of ik haar de vrijheid ontneem omdat er bij de paarden 2 hectare “speelruimte” is

boemel schreef:
Lekker als huiskat aanhouden en er nog een maatje bijnemen :D

Haha dat gaat hem niet worden hoor, echt katten en dieren genoeg!

Lindsey_99 schreef:
Het hangt van de kat af. Er zijn katten die het liefst buiten zijn en er zijn theemutsen die het liefst samen met jou op de bank zitten, overal mee helpen, en buiten maar niks vinden.

Nou dat inderdaad, als het veranderd dan denk ik er waarschijnlijk weer anders over, maar voor nu is ze zooooo leuk! En nog heel speels.

Ze was vorige week per ongeluk buiten want er liet iemand de deur open staan, maar ze kwam makkelijk weer binnen en gaat binnen ook veel op ontdekking, daarnaast is ze leuk met de hondjes.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:04

Zidore schreef:
boemel schreef:
Lekker als huiskat aanhouden en er nog een maatje bijnemen :D

Haha dat gaat hem niet worden hoor, echt katten en dieren genoeg!


Een jong kitten heeft veel baat bij een (speel)maatje. Sterker nog; goede fokkers en het asiel geven kittens niet alleen weg om die reden, alleen als je al een jongere kat hebt of twee samen. Dus als een tweede maatje geen optie is en er bij de stalkatten ook wat jonge(re) katten zitten wellicht toch daarheen?

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:24

Lindsey_99 schreef:
Het hangt van de kat af. Er zijn katten die het liefst buiten zijn en er zijn theemutsen die het liefst samen met jou op de bank zitten, overal mee helpen, en buiten maar niks vinden.

Die van mij vinden allebei leuk. Overdag actieve buiten katten en ‘s avonds lekker binnen. Meehelpen en meelopen doen ze vooral buiten. Gaan ook mee de hond uitlaten en naar de paarden. ‘s avonds is het vooral slapen en knuffelen.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:52

Walkure schreef:
Een jong kitten heeft veel baat bij een (speel)maatje. Sterker nog; goede fokkers en het asiel geven kittens niet alleen weg om die reden, alleen als je al een jongere kat hebt of twee samen. Dus als een tweede maatje geen optie is en er bij de stalkatten ook wat jonge(re) katten zitten wellicht toch daarheen?


Dat is erg mooi in theorie en ik ben erg vertederd wanneer ik foto’s in topics zie waarop katten het opperbest met elkaar kunnen vinden. Echter mijn 2 katten moeten elkaar echt niet. Ze zijn nooit in elkaars beurt en gebeurt dat per ongeluk wel, vliegt de pels in het rond.
Waarmee ik wil zeggen: dit gaat echt niet voor elke kat op.

@ TS: ik zou ze nu zeker thuis houden. Merk je later dat ze niet gelukkig is in haar woonsituatie kan ze toch nog naar stal verhuizen?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 00:30

Speelmaatje snap ik maar vind ik ook dubbel. Want ze heeft aan de honden wel echt leuk gezelschap plus dat ze heel mensgericht is. Bijvoorbeeld als je haar aait of optilt begint ze keihard te spinnen.

Op stal is er 1 kat die haar broertje mist. Die twee waren onafscheidelijk. (Werd ernstig ziek en was snel weg… ;(. )

Misschien kan ze het daar goed mee vinden (is ook de jongste, 1,5 jr oud) maar dat weten we nog niet natuurlijk.


Jessix schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het hangt van de kat af. Er zijn katten die het liefst buiten zijn en er zijn theemutsen die het liefst samen met jou op de bank zitten, overal mee helpen, en buiten maar niks vinden.

Die van mij vinden allebei leuk. Overdag actieve buiten katten en ‘s avonds lekker binnen. Meehelpen en meelopen doen ze vooral buiten. Gaan ook mee de hond uitlaten en naar de paarden. ‘s avonds is het vooral slapen en knuffelen.

Onze katten hebben soort van “inloopstal” met 24/7 buiten :)
Een pp net als voor de paarden :D

Citaat:
TS: ik zou ze nu zeker thuis houden. Merk je later dat ze niet gelukkig is in haar woonsituatie kan ze toch nog naar stal verhuizen

Begrijp ik, maar ik wil haar ook niet de “vang- eigenschappen” ontnemen. Bij de twee jongste zag ik op deze leeftijd heel goed dat ze muisjes gingen vangen en dat “spelenderwijs” leerden. Weet niet of ze dat op latere leeftijd nog zo goed gaat leren kunnen…

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:41

Ik snap dat je kat goed met de honden kan (hier thuis ook) maar katten zijn ook wel heel graag samen met soortgenoten. En het ‘goede’ seizoen moet nog beginnen dus de overgang is ook niet heel hard. Je voelt m al aankomen maar ik zou voor stalkat gaan. Nu is ze nog rustig maar uiteindelijk hangen ze toch in de gordijnen of het bankstel en dan is de overgang veel lastiger. Die kattenbak blijft ook en ook een keer een ongelukje kan voorkomen. In de zomer thuis de deuren kunnen open zetten is ook heel wat waard, je weet niet of poes echt dicht bij huis blijft. Stalkat, en daar lekker knuffelen. Na sterilisatie uiteraard. Sterkte met je keuze, ik zit hier in een gebied met zwervers en heb er zelf inmiddels 5 in huis (deels erg bang) en 1 op stal en zoals je kunt bedenken, meer kattenbakken dan hele gordijnen in huis .

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:49

Ik vind het wel grappig om te lezen wat als er verschil tussen huiskat en stalkat wordt benoemd :D elke kat klimt toch in de gordijnen en krabt aan de bank als je geen alternatief aanbiedt? :o
Is de vraag niet eigenlijk: wil ik mijn huis aanpassen voor een kat? :D

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:52

Kan het niet en en? En huiskat en ook naar buiten?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:01

Wij hebben 2 echte buitenkatten en 1 die altijd binnen wil zijn,ze mag naar buiten,maar ze wil niet.Ze is ook graag alleen zonder de andere katten om haar heen.Ze zo dus als enigste flatkat prima kunnen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:12

Ik begrijp dat advies met die soortgenoten nooit zo goed als er ook nog andere dieren in huis zijn.
Altijd zwervers gehad, momenteel 6 in huis. En tot nu toe eig nog maar twee gehad die maatjes waren en echt iets aan elkaar hadden. De rest leeft samen en tolereert elkaar maar zal er geen traan om laten als de rest ineens zou verdwijnen. Ik Zie bij vrienden zowat dezelfde dingen, zelfs met jonge dieren uit dezelfde nest. Vaak wordt het toch eerder een soort gedoog dan echt maatjes.
Qua stalkatten zie ik dat iedere kat hier zowat een stukje territorium claimt. Ik weet niet of een extra kat bij die 4 op stal goed zou gaan. En het lijkt me eerder een plekje voor een schuchter beestje dan voor een lieve die interactie zoekt.
Dus ik zou zelf gaan voor binnenkat en zeker niet naar buiten met een autosnelweg in de buurt. Krabpalen en kattenbak hoort er gewoon bij en even consequent zijn op het bankstel aanvallen (wel alternatieven bieden! Een krabmat is hier bvb heel populair).

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:38

Katten zijn in principe solitaire dieren, maar kunnen bij schaarste elkaar wel opzoeken of als ze echt van jongs af aan (bv uit zelfde nest) samen zijn.
Mijn 2 katten vinden elkaar ook niet per se leuk, maar dulden elkaar. Beide zouden denk ik liever alleen hier gewoond hebben als ze de keus hadden.

Maargoed, dat was je vraag niet ;)
Ik zou haar lekker binnen als huiskat houden als dat goed gaat. Als ze echt niet binnen te houden blijkt kan een carrièreswitch altijd nog

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:50

Aan bankstel krabben, op de aanrecht lopen en in de gordijnen hangen heeft helemaal niets met buiten of binnenkant te maken. Dit is normaal gedrag. Wat je af kan leren of kan stoppen door alternatieven Aan te bieden. Zoals een krabpaal en uitdagingen in huis. Dingen waar ze wèl in mogen klimmen.

Je geeft aan dat hij niet aangeeft naar buiten te willen. Wat is nu precies et probleem?
Gewoon binnen houden dus. Katten Hoeven niet perse naar buiten te kunnen.

Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen een kat nemen en hem naar buiten laten gaan. met alle overlast die kat in de omgeving geeft en alle gevaren voor de kat. Denk aan weglopen, kwijt raken, vergiftigd of mishandeld worden, ziektes/ongedierte/verwondingen van andere katten en het ergste: dat ze aan of plat gereden worden.

Echt niet te begrijpen dat mensen om een dier zeggen te geven en deze risico's dan neemt. Zou een stuk rustiger zijn bij de dierenarts als mensen hun verantwoordelijkheid zouden nemen.

Gewoon dus lekker binnen houden. En wil je hem toch naar buiten hebben dan kan je je tuin afzetten zodat hij daar niet uit kan. Kan hij toch nog veilig naar buiten.
Gaat hij toch aan bank enz krabben dan geef je hem een krabpaal of iets. Maar nogmaals, is normaal kattengedrag.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:45

Tieme schreef:
Aan bankstel krabben, op de aanrecht lopen en in de gordijnen hangen heeft helemaal niets met buiten of binnenkant te maken. Dit is normaal gedrag. Wat je af kan leren of kan stoppen door alternatieven Aan te bieden. Zoals een krabpaal en uitdagingen in huis. Dingen waar ze wèl in mogen klimmen.

Je geeft aan dat hij niet aangeeft naar buiten te willen. Wat is nu precies et probleem?
Gewoon binnen houden dus. Katten Hoeven niet perse naar buiten te kunnen.

Ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen een kat nemen en hem naar buiten laten gaan. met alle overlast die kat in de omgeving geeft en alle gevaren voor de kat. Denk aan weglopen, kwijt raken, vergiftigd of mishandeld worden, ziektes/ongedierte/verwondingen van andere katten en het ergste: dat ze aan of plat gereden worden.

Echt niet te begrijpen dat mensen om een dier zeggen te geven en deze risico's dan neemt. Zou een stuk rustiger zijn bij de dierenarts als mensen hun verantwoordelijkheid zouden nemen.

Gewoon dus lekker binnen houden. En wil je hem toch naar buiten hebben dan kan je je tuin afzetten zodat hij daar niet uit kan. Kan hij toch nog veilig naar buiten.
Gaat hij toch aan bank enz krabben dan geef je hem een krabpaal of iets. Maar nogmaals, is normaal kattengedrag.


Tja mijn kat zou wegkwijnen van ellende als hij niet naar buiten mocht. Bij het leven horen nou eenmaal risico's, dit geldt ook voor het leven van een kat.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:51

Slmt9 schreef:
Ik vind het wel grappig om te lezen wat als er verschil tussen huiskat en stalkat wordt benoemd :D elke kat klimt toch in de gordijnen en krabt aan de bank als je geen alternatief aanbiedt? :o
Is de vraag niet eigenlijk: wil ik mijn huis aanpassen voor een kat? :D


Dit is een belangrijke opmerking. Ik denk dat hier ook vraag is of de kat kunt en wilt bieden wat ze nodig heeft aan verrijking. Dus krabmateriaal, speelmateriaal, twee bakken, etc. Als een dier geen mogelijkheid of alternatief krijgt om natuurlijk gedrag te mogen uiten, of als het hebben van een kattenbak al een discussiepunt is, zou ik me afvragen of het eerlijk is een kat thuis te willen houden.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:01

Kaatje_S schreef:
Katten zijn in principe solitaire dieren, maar kunnen bij schaarste elkaar wel opzoeken of als ze echt van jongs af aan (bv uit zelfde nest) samen zijn.
Mijn 2 katten vinden elkaar ook niet per se leuk, maar dulden elkaar. Beide zouden denk ik liever alleen hier gewoond hebben als ze de keus hadden.

Maargoed, dat was je vraag niet ;)
Ik zou haar lekker binnen als huiskat houden als dat goed gaat. Als ze echt niet binnen te houden blijkt kan een carrièreswitch altijd nog


Dat katten solitair zijn is achterhaald. Ze zijn solitaire jagers maar leven voornamelijk in kolonies als er genoeg eten is. Kijk maar naar straatkatten of verwilderde katten, op boerderijen zie je het ook vaak.

Het probleem is dat katten net als mensen een voorkeur hebben. Je kunt niet twee katten samen zetten en dan maar verwachten dat ze vrienden worden, als ze dat niet worden is er ook geen conclusie uit te trekken dat ze liever alleen wonen. Tevens blijven veel kittens te kort in het nest waardoor ze sociale vaardigheden missen en groeien ze solitair op waardoor ze daarna moeilijker samen gezet kunnen worden met andere katten.

Voor de ts: ben je inderdaad bereid je huis aan te passen aan je huisdier? Zo niet dan kan je het dier beter op stal laten

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:16

Amber_anne schreef:
Kaatje_S schreef:
Katten zijn in principe solitaire dieren, maar kunnen bij schaarste elkaar wel opzoeken of als ze echt van jongs af aan (bv uit zelfde nest) samen zijn.
Mijn 2 katten vinden elkaar ook niet per se leuk, maar dulden elkaar. Beide zouden denk ik liever alleen hier gewoond hebben als ze de keus hadden.

Maargoed, dat was je vraag niet ;)
Ik zou haar lekker binnen als huiskat houden als dat goed gaat. Als ze echt niet binnen te houden blijkt kan een carrièreswitch altijd nog


Dat katten solitair zijn is achterhaald. Ze zijn solitaire jagers maar leven voornamelijk in kolonies als er genoeg eten is. Kijk maar naar straatkatten of verwilderde katten, op boerderijen zie je het ook vaak.

Het probleem is dat katten net als mensen een voorkeur hebben. Je kunt niet twee katten samen zetten en dan maar verwachten dat ze vrienden worden, als ze dat niet worden is er ook geen conclusie uit te trekken dat ze liever alleen wonen. Tevens blijven veel kittens te kort in het nest waardoor ze sociale vaardigheden missen en groeien ze solitair op waardoor ze daarna moeilijker samen gezet kunnen worden met andere katten.

Voor de ts: ben je inderdaad bereid je huis aan te passen aan je huisdier? Zo niet dan kan je het dier beter op stal laten


Niet eens. Zie mijn post… hier ondertussen al heel wat jaren ervaring met straatkatten. Op 2 beste vriendjes na leven alle katten hier solitair en worden de anderen gedoogd. Op maneges en boerderijen zie ik net hetzelfde. Dat ze al dan niet gedwongen hun territorium delen zonder al te veel ruzie wil niet zeggen dat ze happy zijn met de andere katten.

Furst
Berichten: 608
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:36

Wij hebben 4 katten in huis, waarvan er 3 vanaf dag 0 met de papfles zijn opgevoed door ons en 1 op 5 weken nog gepapflest werd nadat de moeder overleed. Die van 5 weken, ging echt miauwen en is met geen mogelijkheid binnen te houden. De jongste, van augustus 2023, gaat volgens mij ook graag buiten gaan. De twee andere absoluut niet. 1 zou zich nog redden, maar de andere totaaaaal niet. Dat zijn twee rare dames.
We hebben ook 1 volwassen kat geadopteerd gehad vorig jaar. Die ging graag buiten maar het klikte absoluut niet met de kat die we met 5 weken hadden. Dus besloten dat die naar een ander huisje mocht. Die is met het broertje en zusje mee van de kat die geboren is in augustus 2023.

Ik ben er het volledig mee eens dat katten buiten moeten kunnen als ze dat zelf willen. Ik lees nog wel eens dat mensen dat zuur vinden en niet leuk vinden of dat er commentaar gegeven word op het feit dat katten hun instinct volgen en dus gaan jagen op muizen of vogels. En zoals ik hier in het topic al gelezen heb, zeker alternatieven aanbieden. Wij hebben een grote krabpaal van Amazon. 206 cm hoog en kostte ons 100 euro. De katten maken daar al zeker 1,5 jaar echt gretig gebruik van. En ja, onze nieuwe sofa van oktober 2023, daar maken ze ook gebruik van :') Voor mij is dat het einde van de wereld niet. We hebben ons huis zo goed mogelijk aangepast naar hun behoeften (veel hoge en rustige plaatsen).

Note: wij waren opvanggezin voor een asiel, van daar zoveel katten.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:10

Amber_anne schreef:
Dat katten solitair zijn is achterhaald. Ze zijn solitaire jagers maar leven voornamelijk in kolonies als er genoeg eten is. Kijk maar naar straatkatten of verwilderde katten, op boerderijen zie je het ook vaak.

M.a.w. reden om territorium te "delen" is voedsel, niet sociale behoefte.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 13:34

Ze blijft sowieso nog thuis komende weken dus ik heb nog alle tijd voor alle overwegingen.

Mijn mening is dat katten best solitair gehouden kunnen worden. Zeker als je niet zo groot woont. 1 kat heeft al minimaal 35 vierkante meter aan woonruimte nodig om redelijk stressvrij te kunnen leven. Ik vind dat een veel grotere overweging dan meer katten te hebben en je daardoor bepaalde stress signalen ziet.

We hebben genoeg kaartenbakken en krabpalen in huis. Ze vind trouwens de honden het meest “interessante” speelgoed :D

Ook ons bankstel is geen duur design, dus dat zou allemaal wel te overwegen kunnen zijn, vriendlief vind haar trouwens ook heel leuk, dus die krijg ik ook wel om waarschijnlijk :+

Het gaat mij meer om de keuze van buiten laten of niet denk ik. Bij ons thuis gaat dat echt niet en dat wil ik ook niet (ook al is onze achtertuin goed omheind (hoge schutting)) die weg voor ons huis is dodelijk.

Nu is het op stal ook niet zonder risico, er loopt een polderweg langs en daar wordt vaak door gereden. Ze is nog heel jong maar ook wel naïef in haar karakter dus vandaar de twijfel denk ik. Zo anders dan de vorige twee kittens in huis. Daar werden we echt krankzinnig van omdat die zo druk en vol energie waren vonden we ons huis echt te klein, en die doen het zo goed op stal. Die waren ook niet te corrigeren in huis. Sprongen op tafel en keuken en gaven geen reactie als je er iets van zei. Deze is zo anders. Als je nee zegt dan stopt ze gelijk en ze komt ook zo graag naar je toe en spint veel en vaak, het voelt gewoon zo anders…

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:54

tamary schreef:
Amber_anne schreef:
Dat katten solitair zijn is achterhaald. Ze zijn solitaire jagers maar leven voornamelijk in kolonies als er genoeg eten is. Kijk maar naar straatkatten of verwilderde katten, op boerderijen zie je het ook vaak.

M.a.w. reden om territorium te "delen" is voedsel, niet sociale behoefte.


Nee, dat is lezen wat je wil lezen.