Markeer problemen kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 12:26

Heey,

Wij hebben 3 huis katten:
Origan, gecastreerde kater (huistuinenkeukenkat). Bij ons gekomen via een stichting met 8 maanden, hij was als kitten gedumpt op een bouwterein met zijn broertjes en zusjes. Wat er precies gebeurt is tussen toen en 5,5 maand toen hij bij het pleeggezin geplaatst is weten we niet en word niks over gezegd.
Hij kwam bij ons als een enorm bange kat.

Shiro, gecastreerde Savannah kater. Een paar weken nadat origan gekomen is, is shiro erbij gekomen als 9 weken jonge kitten. De 2 waren vanaf de 1e seconden beste vriendjes en onafscheidelijk, ze hebben rond de castratie van shiro wel een moeilijke paar weken gehad maar dit is opgelost en ze zijn weer zoals voorheen beste vriendjes.

Sierra, gesteriliseerde Savannah poes. Omdat shiro niet aan zijn energie trekken kwam met spelen met Origan besloten om nog een kat in huis te halen met hetzelfde energie level. Zo is Sierra erbij gekomen.

Nu hebben we dus de 3 musketiers. Vooral in de winter liggen ze meestal als een puzzel over elkaar heen te slapen. Ze gaan dus echt heel heel erg goed samen. Enkel rond dierenarts bezoeken raakt shiro van slag, maar daar kunnen we ondertussen goed mee werken en de dierenarts komt als het kan gewoon thuis om die stress te voorkomen.

Shiro heeft rond 6 maanden blaasgruis gehad en nog een aantal problemen. Na de ervaringen met mijn vorige kat, ook een blaasgruis patient, was ik wel gewend als het wat op leefde om dan wel eens een plas in huis te vinden. Dit gebeurde nu dus ook, en wij gingen er eigenlijk klakkeloos van uit dat het van shiro was en dat hij stress ergens van had gehad, bezoek/verandering in huis ofzo.

We kwamen er echter ongeveer een jaar geleden achter dat het Shiro al die tijd niet geweest is maar dat Origan regelmatig buiten de bak plaste nadat we een plas met bloed tegen kwamen en ik hem daarna erop betrapte. Bloed in de urine is natuurlijk meteen een alarm dus hop met Origan naar de dierenarts. Buiten dat hij bloed in de urine had was er absoluut niks "mis" met hem en gingen we weer naar huis met een kitje om urine op te vangen zodat ze het op blaasgruis konden testen. Dit is gedaan en hier kwam, buiten dus bloed in de urine, niks uit.
Ondertussen zijn wij wel zo ver dat het voor ons gevoel echt markeren is. Hij is absoluut niet ziek, geen temp, hartslag perfect, hij speelt, rent en doet.
Hij heeft het soms maanden helemaal niet en vervolgens begint het weer en is het eigenlijk best wel vervelend want hij kiest plekken als de tafel, aanrecht, bureau, manden, gordijnen en het bed (als wij er nog in liggen en dan tegen ons aan) als zijn meest favoriete plekken.

We hebben de urine ondertussen nog meerdere keren laten onderzoeken en daar komt niks uit, hij is gewoon gezond.

Wat mij wel erg op valt is dat hij vaak van kattenbak naar kattenbak gaat om te plassen, daar natuurlijk niet genoeg urine voor heeft en dan zo gaat persen dat hij dus bloed mee plast daarna. Hij doet dit vooral nadat we de bakken schoon maken.

Geprobeerd hebben we al om de bakken meerdere keren per dag schoon te houden, of juist enkel de drollen eruit halen en niet teveel rommelen met de grit en het dan 1x per week helemaal schoon maken. Elke schoonmaak de bodem bak wassen, of juist niet wassen.
Niks maakt een verschil helaas.

We hebben voor de 3 katten, 5 kattenbakken op 3 verschillende plekken in huis. We spelen voldoende met ze, ze hebben graanvrij voer van goede kwaliteit en komen volgens mij zo verder niks te kort kwa aandacht enz.

We hebben ook feliway geprobeerd maar helaas zonder resultaat ook.

We zijn langzaam een beetje radeloos aan het worden, en hopen toch ergens een tip te kunnen vinden om het te verminderen zodat wij ook iets minder waaks hoeven te zijn en hij zich ook meer happy voelt.
Ik hoopte hier dan ook ervaringen van andere te horen die met hetzelfde probleem gezeten hebben en wat voor hun DE oplossing was.

De 3 musketiers <3
Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:50

Klinkt voor mij toch als blaasontsteking. Ik heb drie ex-katers en een daarvan sproeit heel af en toe, als hij dat doet heeft hij weer wat last van blaasontsteking. Dat is in het verleden heel vaak getest en gebleken. Ik mag hem dan van de dierenarts een dag of vijf metacam geven (beginnen met twee dagen volledige dosis en daarna in 3-4 dagen afbouwen naar nul). Moet je natuurlijk alleen doen na consultatie van de dierenarts. Verder krijgen mijn katten Urinary-voer, want twee hebben wat last van blaasgruis.

Een van de ex-katers van mijn dochter vertoonde onlangs precies hetzelfde patroon als jij hier schetst. Hij plaste steeds weer op verschillende plekken, maar er kwam bijna niks uit, soms een beetje bloed erbij. Hij leek verder wel in orde. Dierenarts heeft ook bij hem blaasontsteking geconstateerd , maar dan bacterieel. Nu na een metacam- en antibioticakuur is het helemaal over.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:48

Wat Hevonen zegt kan goed mogelijk zijn idd, blaasontsteking bij katten is vaak steriel, soms toch bacterieel, dus dat ook na laten kijken kan geen kwaad.

Verder mis ik of er een foto van de blaas is gemaakt, of ik heb er overheen gelezen. Blaasstenen kunnen heel vervelend zijn, maar zijn niet perse zichtbaar in urine onderzoek. Dus een foto kan nodig zijn om blaasstenen uit te sluiten.

Zitten er geen stenen en ook geen bacterie, dan zou ik idd eens kijken of met metacam de cirkel te doorbreken is.

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:35

Ik zou een blaasecho laten maken, daarop zijn evt stenen of bv verdikte blaaswand door ontsteking zichtbaar. Bloed in de urine is er met een reden.. en dan toch behandelen met een ontstekingsremmer daarvoor. Daarbij kan je daarna kijken of stress de oorzaak is en hiervoor samenwerken met een gedragstherapeut

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:48

Ik mis in t verhaal inderdaad ook de foto/echo blaas en een kweek van de urine.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:31

Zijn de nieren getest? Nieren zijn bij katten heel kwetsbaar. Ook dat kan stress/pijn opleveren, en katten gaan vaak plassen of sproeien in reactie daarop.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:37

Hoelang speelt dit al? En wanneer zag je het bloed erbij?

Hij heeft nooit iets gehad ervoor, Metacam ofzo? Bijzondere dierenarts wel. Kan ook steriel zijn en naarmate ze er mee rond blijven lopen, slijt het gedrag van buiten de bak plassen er gemakkelijk in. De tijd dringt dus wel, om het zo maar te zeggen.

- Simpel kuurtje Metacam.
- urine op kweek
- echo.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:06

Hoeveel drinken ze en hoe stimuleer je het drinken? Een drinkfontein helpt soms want hoe meer ze drinken (helemaal bij brokjes) hoe beter.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:29

Een drinkfontein. Ik gaf ooit kvv, wat wel het beste werkt, maar hij eet het niet meer helaas.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 11:45

Sorry, echo is gemaakt geweest, kwam niks uit.
Urine is meerdere keren onderzocht geweest kwam ook niks uit.
Bloedonderzoek is ook gedaan voor de nieren en ook perfect.

Enige wat hij gehad heeft is zijn pilletjes om zijn blaas te ondersteunen en eventueel te kalmeren maar dat leek weinig tot niks uit te maken. Ik geef hem nu verder nog wel dagelijks (als hij het wilt) een soort snoepje met dingen erin voor de blaas zoals granberry enz. Maar dit wilt hij niet elke dag eten.

Drinkfontijn hebben ze jaren gehad maar daar dronken ze absoluut niks meer door eigenlijk. Ze hebben nu dus "gewoon" een flinke waterbak en ze drinken allemaal normaal kwa hoeveelheid.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:51

Als je wil proberen er voor de zekerheid extra water in te krijgen, mijn kleine held is dol op kattenmelk aangelengd met wat warm water, of liquid snack met water. En hij krijgt een portie natvoer waar ik ok warm water bij doe. Zo weet ik zeker dat hij genoeg vocht binnen krijgt. Uit mijn hoofd meen ik dat ze ongeveer 40-60ml per kg lichaamsgewicht binnen moeten krijgen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:55

Misschien toch eens naar een andere dierenarts? Het klinkt echt als een medisch probleem, geen gedragsprobleem gezien de situatie.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Markeer problemen kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:05

Klinkt inderdaad toch als een blaasprobleem. Wat geef je qua voer? Wellicht dat je de urinary care van Hills een tijdje kan geven om te kijken of het verbeterd. Onze poes hier krijgt het ook is gevoelig voor blaasontstekingen en dan niet de bacteriƫle maar degene die ontstaat door gewoon stress. Bij haar was uit de echo en uit de kweek ook niks raars gekomen. Wij geven nu meer dan een half jaar dit voer en ze heeft het niet meer gehad.

stella92
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:44

Onze kater had een paar maanden terug ook plasproblemen. Hij ging vaak op zijn bak, maar plassen lukte niet goed. Hij deed ook kleine plasjes naast zijn bak. Bij het testen van zijn urine bleek dat er bloed bij zat, verder zag zijn urine er perfect uit. Hij heeft een blaasontspanner gehad en pijnstillers met ontstekingsremmers. Dit hielp en na een tijdje kon hij weer normaal plassen.
Vorige week betrapte ik hem weer op kleine plasjes en vaak op zijn bak gaan. En ineens realiseerde ik me dat ik zijn waterbak minder vaak hoefde bij te vullen dan normaal. Ik heb hem toen water met brokjes gegeven en extra water bij zijn vlees gedaan. Dezelfde dag nog deed hij weer een flinke plas op zijn bak en de problemen zijn voorbij. Hij drinkt dus echt te weinig, ondanks hij altijd beschikking heeft over vers water (of regenwater buiten, dat is vaak lekkerder).

Het buiten de bak plassen heeft vaak te maken met stress, hij heeft natuurlijk stress omdat zijn blaas pijn doet. Ik zou hem extra water geven bij zijn voer zodat hij zeker genoeg vocht binnen krijgt. Als hij dan nog problemen heeft dan kan je gerichter verder zoeken.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:49

XxLiEsJuHhxX schreef:
Sorry, echo is gemaakt geweest, kwam niks uit.
Urine is meerdere keren onderzocht geweest kwam ook niks uit.
Bloedonderzoek is ook gedaan voor de nieren en ook perfect.

Enige wat hij gehad heeft is zijn pilletjes om zijn blaas te ondersteunen en eventueel te kalmeren maar dat leek weinig tot niks uit te maken. Ik geef hem nu verder nog wel dagelijks (als hij het wilt) een soort snoepje met dingen erin voor de blaas zoals granberry enz. Maar dit wilt hij niet elke dag eten.

Drinkfontijn hebben ze jaren gehad maar daar dronken ze absoluut niks meer door eigenlijk. Ze hebben nu dus "gewoon" een flinke waterbak en ze drinken allemaal normaal kwa hoeveelheid.



Gelukkig dat er al een echo is gemaakt. Vond het al zo laks van de dierenarts :')
Ik zou ook eens naar een andere dierenarts gaan of bij je huidige dierenarts 'eisen' voor beter onderzoek. Sowieso vind ik het vreemd dat hij nooit een simpele Metacam heeft gehad.
Standaard urine onderzoek is heel anders dan op kweek zetten. Ik verwacht niet perse dat daar veel uit komt maar het is een makkelijke, goedkope optie om het een en ander uit te sluiten.

Zit er nu nog steeds wel eens bloed bij?
Hoelang speelt het al? Blijft het telkens hetzelfde of zijn er momenten dat het erger is? Voor hoelang dan?
Heb je al eens ander grit etc geprobeerd? Verschillende kattenbakken? Groot, klein, met kap zonder kap etc.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 18:20

Bedankt voor de vele reacties weer :D

Alle tips over het water drinken zijn fijn maar niet nodig in dit geval, ik ben veel thuis en zie dus goed wie wanneer drinkt en Origan doet absoluut niet minder drinken dan de rest.
Na mijn ervaring ook met mijn vorige kat die blaasgruis had ben ik altijd waakzaam op drinken.

Ik heb nog weer contact opgenomen met de dierenarts om nog eens zijn urine te laten onderzoeken, en laat ze dit ook op kweek zetten (durf niet 100% zeker te zeggen of ze dit al eerder gedaan hebben)

Kwa metacam, onze dierenarts is er niet een die zomaar met medicijnen begint te zwaaien en heeft het nog nooit een reden gezien om hem metacam te geven omdat hij geen pijn laat zien, geen koorts heeft en ook het bloed geen teken van een ontsteking liet zien.
Maar als ik de urine langs breng zal ik het er met hun over hebben.

Verder omdat de andere kat dus wel bewezen blaasgruis patient is (hier waren we ook heel snel bij omdat ik de symptomen herkende en hij duidelijk ongemak had met plassen en daarvoor en erna, allemaal dingen die Origan helemaal niet laat zien), krijgen ze dus ook al voer voor katten met blaasproblemen :)

Sorry als ik ergens over een tip of reactie heen gelezen heb en er niet op gereageerd heb hierboven

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:37

Geef je ook natvoer trouwens? Daar wat extra water bij doen.
Je weet vast wel dat katten van nature net te weinig drinken dus ook voor gezonde katten is een beetje water door het voer alleen maar goed.

Is er wel eens een algemeen bloedonderzoek gedaan om de nieren te checken?

Ik snap die Metacam gewoon niet, vanuit de dierenarts. Als hij bloed plast, dan is er iets. Ga maar uit van een steriele blaasontsteking en dat is 9/10 heel goed op te lossen met een paar dagen Metacam.
Laat je ze er te lang mee lopen, wordt het ook gewoon gedrag en krijg je het er niet meer uit..


Maar zit er nu nog wel eens bloed bij?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 09:26

Nyaleti schreef:
Geef je ook natvoer trouwens? Daar wat extra water bij doen.
Je weet vast wel dat katten van nature net te weinig drinken dus ook voor gezonde katten is een beetje water door het voer alleen maar goed.

Is er wel eens een algemeen bloedonderzoek gedaan om de nieren te checken?

Ik snap die Metacam gewoon niet, vanuit de dierenarts. Als hij bloed plast, dan is er iets. Ga maar uit van een steriele blaasontsteking en dat is 9/10 heel goed op te lossen met een paar dagen Metacam.
Laat je ze er te lang mee lopen, wordt het ook gewoon gedrag en krijg je het er niet meer uit..


Maar zit er nu nog wel eens bloed bij?


Wij geven 95% droogvoer. Een beetje fatsoenlijk natvoer vinden is hier niet de makkelijkste taak dus dan liever een goede brok dan ze vol met rommel stoppen.
Ik weet dat inderdaad maar ik weet ook zeker dat hij genoeg drinkt, misschien juist iets veel zelfs.

Algemeen bloedonderzoek, uitgebreid bloedonderzoek is beide gedaan en waren perfect.

Toen ik de urine gebracht heb, zijn we begonnen op mijn aandringen met een metacam kuurtje (nogmaals niet iets waar de dierenarts meteen achter staat omdat ze gewoon niet graag met medicijnen rond gooien als het niet direct nodig is. Iets waar ik overigens helemaal achter sta want ik vind dat er tegenwoordig soms nogal makkelijk en snel maar wat medicijnen erin gepompt worden zonder dat het nodig is maar oke buiten dat). De urine is op kweek gegaan en kwam schoon terug.
De metacam heeft ook geen verschil gemaakt.

Het is dus toch echt markeren wat hij doet, daarin waarschijnlijk soms wat door slaat en met nog weer ergens willen markeren terwijl hij al geplast of gemarkeerd heeft te erg gaat persen waardoor er een bloedvaatje springt en dat dat de rede van het bloed is. Dat geeft natuurlijk wel absoluut ongemak voor hem. We gaan nu met een ander supplement beginnen om zijn blaas te blijven ondersteunen.