Kat te dik, maar valt niet af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 12:03

Ik heb 2 katten waarvan er 1 te dik is, ze weegt nu 5 kilo en ze zou eigenlijk rond de 4 moeten zitten.
Ze is zeker te dik maar ze is niet obese.
Sinds de zomer heb ik (2) surefeed bakken zodat ik haar voer kan afwegen en heb ik netjes gevoerd volgens de richtlijnen.
In dec zijn we bij de DA geweest voor vaccinaties, die adviseerde nog minder voer omdat ze in 3 maanden nog niets kwijt was. Dus ipv 35 gram brokjes, omlaag richting de 25 gram.

Ze krijgt Hills urinary stress/metabolic brokjes en elke dag een zakje natvoer van Royal canin of hills. Dieetvoer zakjes iig. Ik voer nu 2x per dag een 'grote' maaltijd van 1/2 zakje natvoer en ongeveer 10 gr brokjes. Dat eet ze niet in 1x op, maar wel binnen een uur ongeveer. En ze krijg nog 1 keer per dag ongeveer 7 gram brokjes waar ze voor moet spelen. Die gooi ik door het huis of gooi ik per brokje zodat ze er achter aan moet rennen.

Ze speelt weinig, maar ze wordt wel meerdere keren per dag het huis door gejaagd door haar broer( dat lokt ze ook regelmatig zelf uit en dan rent ze achter hem aan). Soms vind ze het wel leuk om met de hengel te spelen en dan doen we dat dus ook.

Ze is sinds ik die bakken heb en dus afweeg niets afgevallen. Hiervoor kregen ze vrijwel onbeperkt brok van Orijen. En ze is inmiddels echt zo voergericht. Ze gaat 's morgens al vanaf 6 uur vragen om voer, gedurende de dag vaak zeuren om eten. Ze komt ineens bedelen als ik zelf zit te eten, zodra ik de keuken in loop komt ze aanrennen in de hoop dat ze eten krijgt.

Ik ben inmiddels zelf zover dat ik haar weer gewoon onbeperkt orijen ga voeren. Maar wellicht dat iemand anders nog ideeën heeft om haar toch wat te laten kwijtraken?

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:09

Ze gaat het nu inderdaad vast houden en krijgt waarschijnlijk net te weinig vezels binnen om voldaan te zijn.
zit ze met een reden op de urinary?
Waarschijnlijk gaat ze nu na deze periode als je weer onbeperkt aanbied nog meer aankomen, dus pas daar wel mee op.
Het gaat inderdaad langzaam, die kilo zal er niet met een maand afzijn inderdaad, dat is ook niet goed.
je kan kijken door de voermomenten iets meer aan te bieden dat ze misschien minder zeurt?
Of juist gewoon 2 keer per dag, klaar. Dat is echt dierafhankelijk.

Krijgt ze niets anders tussendoor verder? Weet je zeker dat ze niet van de ander snoept? Komt ze buiten? krijgt ze daar misschien nog iets?
Het moet met de voeding die je nu hebt, namelijk echt wel kunnen, heb er genoeg geholpen in de praktijk destijds daarmee


Edit: Ik wil best meekijken met je als je foto hebt van de zak, en precies wat je nu geeft etc anders ook hoor.

En geef je voer gericht op 5 kg gewicht, of gericht op 4kg gewicht? Dat wil ook nog wel eens verschil geven, en gaat het ook vaak fout mee..
Laatst bijgewerkt door wendy1987 op 15-03-24 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:10

Ik zou inderdaad zeker goed kijken of ze niet ergens anders toch eten kan ‘stelen’. Ik zou haar zeker niet gewoon weer op onbeperkt zetten, ik zou dan eerder langzaamaan haar voer weer opbouwen. Als je haar meteen onbeperkt zet, gaat ze wellicht enorm schrokken en dan komt ze net extra aan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:19

Zou een slowfeeder voor katten geen optie kunnen zijn? Dan doet ze er langer over en moet ze echt moeite doen om te kunnen eten.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:24

Je kunt overstappen op vers vlees of een compleet natvoer. Daar zitten minder calorieën in. Let namelijk ook goed op dat ze niet te weinig eet

Kun je haar meer laten bewegen? Bijvoorbeeld aan een tuigje gaan wandelen of in de tuin laten?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:35

als ze gemakkelijk eet, is vers vlees een goede optie. Dat bevat veel vocht, dus meer hoeveelheid vs calorieën. Geeft sneller een voldaan gevoel.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 13:52

Oh bedankt al voor de reacties,
@wendy1987, ze staat op deze brok omdat mn andere kat blaasgruisvoer nodig heeft. Nu kunnen ze iig dezelfde brokjes eten. In principe hebben ze beide hun eigen surefeedbak dus ik zou ook 2 verschillende brokken kunnen geven. Deze was wel handig als ik met ze speel-eet. Dan hoef ik niet op te letten wie welke brok krijgt.
Ze weegt zichzelf makkelijk op mijn eigen weegschaal en die staat al maanden op 5 of 5.1 dus er is ook niet per ongeluk toch iets af helaas.
Op de zak staat volgens mij voor 5 kilo 1 zakje + 40 gram brok, voor 4 kilo 1 zakje en 30 gram brok. Ik ben begonnen met 35 gram brok + 1 zakje. En dat moest van de DA naar 25 gram. Dat was echt weinig, dus dat is 28 gram geworden. Dat voer ik dus nu al sinds dec. maar ze weegt nog exact hetzelfde.

@goldyc, ze kan nergens anders voedsel krijgen, ik heb een afgesloten balkon maar ze durft niet door het kattenluik dus ze komt nu alleen binnen. Beide katten hebben een eigen surefeedbak en kunnen (in theorie) niet bij elkaars voer. Al heeft ze zijn bak wel al een paar keer opengekregen, dat probeert ze nu snachts dus ook regelmatig (en dat gaat niet zachtzinnig dus daar wordt ik helaas ook wakker van :)).

@Carola, ik heb ook aan van de getimede voerbakken gedacht alleen dan moeten ze dat samen delen. Mn andere kat is de baas, maar die kan prima zijn voer verdelen over de dag. Ik ben dus bang dat als ik ze niet gescheiden kan laten eten zij alsnog het meeste zal eten. Ik heb allerlei voerpuzzels, dus daarmee kan ik het wel remmen maar niet beperken welke kat hoeveel brokjes krijg.

@Amber_anne, ik woon midden in de stad, ze kan dus niet naar buiten en aan een tuigje durf ik niet. Ik woon echt midden in de stad dus als ze zich lostrekt zit ze onder een auto.
Helemaal natvoer heb ik ook aangedacht, sommige dagen lukt dat wel omdat ik dan veel thuis ben. Maar op dagen dat ik de hele dag werk en daarna paard nog doe zit ze dan echt lang zonder eten. Als ik het in 1x voer vreet ze door en kotst ze het weer uit. Dat doet ze met de combi natvoer/brokjes niet. Maar dat zou dan voor de dagen dat het wel lukt nog wel een optie zijn.

@duhelo, vers vlees eet ze helaas niet. Dat krijgt mijn kater wel deels, daar kan zij evt ook bij maar dat eet ze zelfs niet als ze echt honger heeft.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:12

Ik volg even, wij hebben hetzelfde probleem.
Onze kat krijgt royal canine urinary care moderate calories (ook gevoelig voor blaasgruis) en we wegen het voer elke dag af op aanraden van de dierenarts, maar er gaat geen grammetje af. Meneer is inmiddels al bijna 2 jaar op dieet.
De dierenarts doet het inmiddels af met "zo is ie gebouwd"
Hij komt elke dag buiten en beweegt goed.
Hij vind zelf dat hij niet genoeg krijgt en hij heeft eigenlijk altijd honger.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:23

Eigenlijk zou je moeten weten hoeveel je kat van het oorspronkelijke voer effectief at en de ingrediënten en energetische waarde van de 2 voedingen vergelijken.

Die veterinaire dieetvoedingen bevatten gehydroliseerde eiwitten en vaak nog met weinig variatie. Ook al is Orijen een van de betere merken, er zal nog steeds iets meer minder goed verteerbare eiwitten voor jouw kat inzitten, dan in de dieetbrokjes. (ik heb ooit op school een eiwitanalyse moeten doen en heb toen de hills c/d voor katten vergeleken met een goedkoop supermarktbrokje)
Ofwel voer je net te weinig en is het metabolisme van je kat hierdoor vertraagd/in spaarmodus, waardoor hij niet afvalt...

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:40

precies wat hierboven gezegd wordt, je kan dat wel weer triggeren door idd met natvoer te gaan werken even.

En geef je de voeding per dag op de zak, of geef je 2 x daags wat op de zak staat? Want op de zak staat de voeding voor 24 uur, dus die dien je dan ook te delen door het aantal voerbeurten zeg maar nog :))

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:47

@petitparis, daar ga ik niet meer achterkomen. Ik woog het eten toen niet en ze aten samen uit 2 bakken. Dus geen idee hoeveel ze daarvan at. Heb je toevallig nog met ander voer vergeleken wat je aan zou kunnen bevelen?

@Wendy, ik weeg het en doe het in bakjes. Ze krijgt dan dus per dag een bakje, daar haal ik elke voerbeurt iets uit. Dus nu krijgt ze 30 gram per 24 uur + 1 zakje natvoer. Ik zal de komende dagen eens allen maar natvoer geven en dan opnieuw brokjes toevoegen. Kijken of dat dan weet iets doet.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:49

Royal canin satiety/weight management en dan onbeperkt, alleen droge brokjes dus geen natvoer meer erbij. Werkt hier goed. Poes is niet 100% op gewicht maar wel een ruime kilo lichter dan op haar hoogtepunt :+

Heeft ook een s/o index voor blaas issues.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:08

't Enige waar ik je voor wil waarschuwen is dat ik mijn kat ook op onbeperkt Orijen had staan maar dat die zo zwaar werd dat ie diabetes ontwikkelde. Dus let er wel op :)
Mijn kat moest uiteindelijk dus naar 2 voermomenten op een dag (vanwege de insuline) en dat ging eigenlijk super. Nooit meer klagen, want hij wist precies wanneer ie eten kreeg, en de rest van de dag was hij stil. Was uiteindelijk prima op gewicht.

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:43

Ik zou gaan voor iets wat zo dicht mogelijk naar echt vlees komt. Zeker geen Royal Canin dus. Daar zitten veel ingrediënten in die katten niet kunnen verteren.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:55

@Jasmijn, dat vind ik dan weer lastig. Mijn andere kat moet juist natvoer vanwege de blaasproblemen, als hij wel krijgt en zij niet gaan ze daar weer over bakkeleien.

Century, oei dat wil ik idd ook niet.

Jojoleinee, wat beveel je dan aan? Vers voer eet ze niet, animonda, wild of the heart voer uit blik ook niet. Ze eet juist graag het liefst al het ongezonde, maar in mijn idee is hills iig beter dan blikjes gourmet bv. Ze eet het dieet voer van royal canin en hills prima, maar die van prins en vitalstyle ook niet. Het is jammer dat precies zij kieskeurig is, die ander vreet alles.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:18

@TS: sorry ik heb mij nooit verder verdiept in kattenvoeding (ik heb zelf geen katten) en spreek vooral uit ervaring met paarden en hondenvoeding. Ook al denk je hetzelfde te vergelijken, toch ben je vaak appelen met peren aan het vergelijken. Soms kan de koolhydraat bron er zelfs voor zorgen of een dier het al dan niet goed doet op bepaalde voeding.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:23

Wij hebben hier deels acceptatie dat de een dikker is dan de ander.

De dunne is actiever dan dikke en kan eten wat ze wilt.
Zij wordt onbeperkt gevoerd vanuit de Surefeed.

Omdat meerdere porties per dag beter schijnen te zijn hebben wij uiteindelijk de 2e surefeed weg gehaald en een voerautomaat van Catit gehaald.

Hier kan je meerdere porties per dag instellen en geeft het ongeveer 6 gram per portie - hierdoor kan je dus ook vaker voeren.
Andere automaten zaten al snel over de 10 gram per portie.

Hij krijgt 10 porties verdeeld over 24 uur. Hiermee laat hij zijn zus rustig eten en is hij stabiel op gewicht.
Bij minder is hij haar echt aan het terroriseren.
Soms eet zij zijn brokjes op, is dan net een dag dat ze het op haar heupen heeft, dan kunnen we hem extra porties geven. Maar als hij relaxed is en niet hongerig oogt, dan krijgt hij niks bij, moet hij maar sneller zijn :')

Hij is gek van 1 heel specifiek speeltje, de rest maakt hem niet zo veel uit.
Dus daarmee doen we af en toe wat fitness haha.
En zijn zus zorgt ervoor dat hij af en toe actief moet worden.

Onze vorige kat, die was echt behoorlijk te zwaar na een depressie van de verhuizing (de kat was depressief, wij niet). Hij kreeg meer honger met dieet voeding. Uiteindelijk hem terug gezet op zijn normale brok, wel Royal Canin en met de voerautomaat gecontroleerd max 100 gram per week af laten vallen. Als hij te snel af viel konden we er een portie bij doen. En als hij stabiel bleef durfde ik er weer een portie verder van af te halen. Dit was er wel 1 van bijna 9kg.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:29

Er bestaan automatische voerbakken voor natvoer, misschien is dat een optie

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:30

Wij hadden een poes op Urinary brokjes staan.
Dierenarts vertelde dat die Urinary brokjes zouden aanzetten tot meer gewicht.
Kom bij die poes geen kwaad. Andere katten kregen ander voer.

Je hebt ook voerautomaten voor vers voer/nat vlees.
Wellicht ook een optie.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 17:41

KellyR, eet de dikke of de dunne nu nog uit de surefeed? Want ik kan ook best 1 ander iets halen, maar die bakken zijn zo duur als het niet echt werkt. Ik denk dat mijn dunne kat dat nl ook veel leuker vind, als er brokjes uit komen rollen. Hij is veel speelser en gaat denk ik dan toch die brokjes eten die met een timer vallen, want die zijn leuker. En dan krijgt zij niks en heb ik dus geen idee hoeveel ze op een dag eet. Dat is het voordeel aan die surefeedbakken. Bij mij vind zij ook idd 1 hengel leuk, dus meestal wil ze daar wel een paar minuten mee spelen, maar soms kijkt ze alleen maar en doet ze verder niks..

Amber _anne, maar ook waar ze op chip gaan? Want volgens mij zijn die er alleen zonder chip en dan gaat sowieso de dunne kat het eten. Die is de baas en vind natvoer lekkerder dan droogvoer dus die gaat dat dan gewoon elke keer eten.

Luuntje, ik zal voor haar eens gewoon alleen dieetbrokjes halen. Dat heb ik met kleine verpakkingen wel al gedaan om te testen wat ze wel en niet at maar niet voor langere periode geprobeerd. Dus dat is nog wel een goed idee. In het begin dacht ik slim te zijn en haar natvoer in te vriezen, dan stopte ik het dus bevroren in haar bak. Met het idee dat ze dat dan pas kon eten als het ontdooit was. Maar ze at het gewoon bevroren op haha

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:17

Wij hebben ook een te dikke en een kat die goed op gewicht is. Wij hebben ook 2 surefeed bakken gekocht. In het begin ging het goed en viel de dikke af. Daarna kwam ze weer aan. Ze was helemaal geobsedeerd door eten. Dus ze had ontdekt hoe ze toch uit de bak van de ander kon eten. We zijn toen overgestapt op Hills r/d. In de hoop dat ze daar voller van zou zitten. Ze krijgt ‘‘s ochtends een klein beetje vloeibaar spul met water verdund. En ‘s avonds krijgt ze van darf een kwart stuk van zo’n burger. Helaas bleef ze lekker eten uit de bak van de ander. Nu hebben we 1,5 maand terug een kist van de IKEA gekocht. Daar een gat in gezaagd en een kattenluikje op chip in gemaakt. Alleen de dunne kan het luikje openmaken. Voor de zekerheid staat wel de surefeed bak er in. Maar op deze manier kan de dunnere gewoon eten wanneer ze wil. De dikke is inmiddels al best wel wat afgevallen. We merken ook wel dat ze daardoor beter in haar vel zit. Ze is veel actiever.

Ze krijgen bij ons trouwens gewoon natvoer in de surefeed. Heb dan het bakje er in met het tussenstukje. Doe in de ene kant dan brokjes en in de andere kant natvoer/vlees.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:20

Ik zou naast voer ook echt gaan kijken naar beweging. Je zegt ze speelt weinig maar hengel is wel leuk, hoe vaak speel je dan? En komt ze buiten?

Vind haar guilty pleasure aan speeltjes en probeer dagelijks 20 minuten (of start met 10 als dat meer haalbaar is) met haar spelen.

Verder kan je kijken of ze een voerpuzzel of snuffelmat wat vindt voor haar brokjes? Zag dat een slowfeeder ook al was genoemd dus idd zoiets. Ook goed voor stukje mentale verrijking :j

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:06

Bewegen is altijd goed.
Geen gekke 5 minuten bij jullie?

Hier rennen ze een paar keer per dag 5 minuten achter elkaar aan het hele huis door.

Hopelijk werkt ander voer. Tip van kattenluik vind ik ook slim.
Sommige katten stelen nogal vlot.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kat te dik, maar valt niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:13

Hier ook een kat die vanwege blaasgruis op speciaal voer staat.
Wij hebben de Royal Canin Urinary s/o Moderate calorie. Voor te dikke katten.

De betreffende kat is daar 1,5 kilo mee afgevallen.

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:35

Ik voer mijn kater Royal Canin Urinary s/o Moderate calorie.
Gevoelig voor blaasgruis. Hij was op 15 februari 6,64 kg.
En nu vandaag 6,29 kg.
Nu hebben wij ook een loopwiel waar hij op loopt af en toe.
Hij krijgt van het voer meer energie en speelt nu ook meer .
Hij krijgt dit voer niet afgewogen. En hij krijgt elke middag vlees met vocht.

Verder hebben al mijn katten een sure feeds. En hij een bakje waar hij niet kan schokken in zijn surefeed. (Afwisselend met een grote speel voerbak )

Mijn kat moet naar de 5 kg.