Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4455
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:34

KimD schreef:
Dit is natuurlijk onacceptabel, het kan gebeuren bij wijze van ongelukje maar in jouw geval is het gewoon asociaal. Maar ook dat andersom wel eens meegemaakt.

In de vakantieperiode in het losloopgebied zonder hond gaan picknicken / spelen / wandelen met (gillende) kinderen en dan compleet uit de slof schieten als er honden op deze mensen afkomen. Nou, sorry hoor, deze gebieden zijn al zo beperkt aanwezig in NL, ga 500 meter verderop in het natuurgebied wandelen waar een aanlijnplicht is en je zou dit probleem niet mogen ondervinden.


Dan kun je toch beter met je hond naar een hondenspeelgebied ipv naar een losloopgebied in een bos met doorgaande wandelroutes? Er zijn uitgezette wandelroutes die door losloopgebied lopen, daar valt het echt op hoeveel mensen het normaal vinden om hun hond op iemand af te laten stormen. Als je hem los laat, zorg dan dat hij luistert, terug komt als je roept en hou in de gaten wat hij doet. Zo ingewikkeld zou het niet moeten zijn en het voorkomt dat er steeds minder losloopgebied komt.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:36

Lijkt mij dat losloopgebied betekent; loslopen mag, hoeft niet (anders was het losloopverplichting). Als aangelijnde hond kún je een losse hond tegenkomen, maar het lijkt mij volledig normaal dat je je hond (los) binnen het gezichtsveld hebt én dat je hond (aanlijnt of op commando) niet naar een ander laat toestormen. Dat doen we met het paard ook niet, maar in het echt met mensen ook niet. Dus ook met de honden niet. Of dit los gebeurt of dat de eigenaar middels stem de hond bij zich kan houden maakt me niet uit.

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:39

Kern van deze discussie en de zichtspunten is volgens mij: rekening over en weer met elkaar houden.
En dat houdt m.i. in dat je een loslopende hond niet op vreemde honden laat afstieren en andersom zorgt dat als je daar met een aangelijnde hond loopt, dat niet is omdat ie hondagressief is. Ik denk dat je jezelf of je hond geen plezier doet in gebieden waar je veel honden kan verwachten terwijl jouw hond absoluut geen prijs stelt op vreemde honden.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:40

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.

Dit vind ik dus echt het toppunt van egoïsme :) (met smiley anders klinkt het te streng)

ja je kunt wel verwachten dat een andere hond je met rust laat.
Kan die dat niet of dat nu is omdat het een pup is of omdat de baas niet kan opvoeden maakt niets uit.
Daar zijn riemen en cursussen voor uitgevonden, ja echt waar :j
Want nee vreemde honden willen heel vaak niet spelen.
Ja in hun eigen roedel, niet met de rest van de wereld.


En ik vind jouw beredenering het toppunt van idioterie. Dan moet je geen honden nemen als je dit verwacht van de hele wereld.

Het zijn levende wezens die voor zichzelf denken, ademen en een hartslag hebben. Niet gekocht bij de Hema met een bijpassend setje AA batterijen. Je kunt niet verwachten dat iedere hond op deze wereld zich houd aan jouw ideaalbeeld.

Dat is hetzelfde als verwachten van een paard dat het nooit op hol slaat of uithaalt naar een ander paard. Slaat als een tang op een varken.

Als jouw honden dusdanig hiervan onder de indruk zijn en in een normale sociale wereld niet kunnen meedraaien of jij niet de verantwoordelijkheid hebt om ze veilig te houden, kun je ze beter laten afmaken of nooit meer buiten eigen terrein uitlaten.

Als een jonge pup of hond mijn roedel induikt, wat hartstikke verleidelijk is, en de eigenaar wel zijn of haar best doet om haar pup terug te krijgen dan kan dit toch gebeuren. Ik word daar niet boos om en pak mijn honden even bij zodat het baasje de pup kan pakken of kan proberen de pup mee te krijgen. Dat kan ik die eigenaar toch niet kwalijk nemen? Het beestje moet het ook leren.

Als een agressieve loslopende hond ertussen duikt, of een hond die totaal niet onder appèl staat en totaal niet sociaal vaardig genoeg is om dat te doen, dan zeg ik daar zeker iets van. Dat is niet nodig, net zo goed als het teckelverhaal hierboven. Als jouw hond in een afgesloten wagentje zit mag je verwachten dat daar geen vreemde hond induikt en daar mag diegene best wat van zeggen. Maar als een hond aan dat wagentje snuffelt, kan gebeuren, je loopt immers in een losloopgebied en nogmaals, hebt geen robots bij je.

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:43

Ik lijn mijn honden altijd aan als ik andere honden tegen kom. Zij zitten niet te wachten op contact met onbekende honden. Ik vind dat een ander dat ook moet doen. Loslopen betekent niet dat de andere hond op contact zit te wachten. Daarom gooi ik t riempje er ff om.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:44

SusanH schreef:
Ik lijn mijn hond niet aan in het losloopgebied. Ze zoekt zelf sowieso andere honden niet snel uit zichzelf op, en komt braaf naast me lopen als ik dat vraag. Als ik dus zie dat ze wel richting een aangelijnde hond gaat roep ik haar bij me. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb meer hinder van zogenaamd sociale honden die midden op het pad gaan liggen en dan als een idioot aanstormen als ze je hond zien. Mijn hond vindt dat echt niet fijn.


Dit had ik geschreven kunnen hebben. Een aangelijnde hond is even bij ons lopen, maar mijn hond gaat zeer zelden op een andere hond af. Ze snuffelt en rommelt veel liever op haar eigen manier hier over de hei (wij wonen aan een losloopgebied). Ze zal hooguit op een bekende (mens) afrennen, zoals haar oppas of onze schoonzoon, maar zeker niet naar andere honden. Ook de honden die ze wel leuk vindt om mee te spelen benadert ze rustig en afwachtend.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:00

Wij lijnen meestal wel aan als de andere hond is aangelijnd. Vooral omdat je nooit weet waarom. Soms kijk ik ook wel naar mijn hond, als het heel duidelijk is dat hij de andere hond gaat negeren en dicht bij mij loopt laat ik hem soms los. Hij stormt sowieso niet op andere honden af, alleen bv bij de buurhond die hij heel goed kent. Ik vind honden die op wildvreemde hond afstormen sowieso vrij onbeleefd en niet sociaal. Volwassen honden die elkaar niet kennen horen in een boogje om elkaar heen te lopen, rustig kennis te maken en als het klikt te gaan spelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:05

Wintu schreef:
Stonden aanlijngebieden maar garant voor aangelijnde honden, maar nee, ook daar zijn de meeste honden los. Met een aangelijnde, hond met blessure, oude hond of reactieve hond nog ergens lopen, zonder ongeleide projectielen is amper nog mogelijk.


Of je loopse teef. Ook heel fijn als honden dan loslopen waar dit niet mag.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:08

SusanH schreef:
Wintu schreef:
Stonden aanlijngebieden maar garant voor aangelijnde honden, maar nee, ook daar zijn de meeste honden los. Met een aangelijnde, hond met blessure, oude hond of reactieve hond nog ergens lopen, zonder ongeleide projectielen is amper nog mogelijk.


Of je loopse teef. Ook heel fijn als honden dan loslopen waar dit niet mag.


Met mijn loopse teef loop ik alleen in hele rustige stukken en zeker niet in een losloopgebied. Dat is fijner voor mij en mensen met een reu.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:17

_San87_ schreef:
Aan de lijn doen hoeft imo niet, bij je roepen en aan de voet houden wel. Je moet er als baas voor zorgen dat je hond niet op random andere honden/mensen af stuift. Het is een losloopgebied, niet val-alles-en-iedereen-maar-lastig-gebied :).


Hoe zie je dit voor je op een mooie zonnige zondagmiddag als het stervens druk in in het losloopgebied?

Als je dan bij elke hond je hond bij je moet roepen, dan kan je je hond net zo goed kort aanlijnen, want van loslopen komt dan niet veel....

Als ik in een goede bui ben, wil ik mijn hond nog wel eens bij me roepen als ik een aangelijnde hond tegen kom in z'n losloopgebied, maar geen haar op m'n hoofd dat ik bij elke hond, los of niet, mijn hond bij me ga roepen.

Mijn hond loopt los om lekker z'n poten te kunnen strekken en om even niet om de halve minuut "Skip, niet trekken, Skip BOOM, Skip ho, Skip wachten" te hoeven aanhoren. Tuurlijk moet hij komen als ik hem roep, maar ik probeer hem zo veel mogelijk gewoon hond te laten zijn in het losloopgebied. Dus lekker spelen/ rennen enz met de andere honden. En zijn die er niet van gediend, dan geven ze dat vaak wel aan met lichaamstaal en/of een snauw.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34692
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:27

Bo_Y schreef:
SusanH schreef:
Wintu schreef:
Stonden aanlijngebieden maar garant voor aangelijnde honden, maar nee, ook daar zijn de meeste honden los. Met een aangelijnde, hond met blessure, oude hond of reactieve hond nog ergens lopen, zonder ongeleide projectielen is amper nog mogelijk.


Of je loopse teef. Ook heel fijn als honden dan loslopen waar dit niet mag.


Met mijn loopse teef loop ik alleen in hele rustige stukken en zeker niet in een losloopgebied. Dat is fijner voor mij en mensen met een reu.


Dat doe ik dus ook. Maar toch lopen daar helaas ook mensen met de hond los waar het niet mag. En dat zijn geen honden met een goede recall :+

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:29

Ga je fijn @kim, daar antwoord ik niet eens op....
Als jij een opgevoede hond als ding van de Hema ziet en dus alle smoezen verzint die er zijn om niet te luisteren. Een hoop aannames er in dondert. Dan is er geen discussie mogelijk.
En jij loopt dus met een hele groep?
Nu snap ik ineens die 3 honden regel....

@
Lijskens
Spelen, dat kan ook zijn met honden die elkaar kennen. Dus onze 2 honden, of jij en de buurvrouw die vaker samen gaan wandelen.
Of als je een bal weg gooit met zo'n stok zodat het lekker flink eind is, dat is ook spelen.

Ik zie in die teksten niet eens staan, spelen is met andere honden die ze niet eens kennen en dat de ander dat maar goed moet vinden want er is geen aanlijnplicht.

@ mvdende ja als je pech hebt staat hij vaak aan je voet, dat klopt.
Lijd hij niets van.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-03-24 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:30

mvdende schreef:
_San87_ schreef:
Aan de lijn doen hoeft imo niet, bij je roepen en aan de voet houden wel. Je moet er als baas voor zorgen dat je hond niet op random andere honden/mensen af stuift. Het is een losloopgebied, niet val-alles-en-iedereen-maar-lastig-gebied :).


Hoe zie je dit voor je op een mooie zonnige zondagmiddag als het stervens druk in in het losloopgebied?

Als je dan bij elke hond je hond bij je moet roepen, dan kan je je hond net zo goed kort aanlijnen, want van loslopen komt dan niet veel....

Als ik in een goede bui ben, wil ik mijn hond nog wel eens bij me roepen als ik een aangelijnde hond tegen kom in z'n losloopgebied, maar geen haar op m'n hoofd dat ik bij elke hond, los of niet, mijn hond bij me ga roepen.

Mijn hond loopt los om lekker z'n poten te kunnen strekken en om even niet om de halve minuut "Skip, niet trekken, Skip BOOM, Skip ho, Skip wachten" te hoeven aanhoren. Tuurlijk moet hij komen als ik hem roep, maar ik probeer hem zo veel mogelijk gewoon hond te laten zijn in het losloopgebied. Dus lekker spelen/ rennen enz met de andere honden. En zijn die er niet van gediend, dan geven ze dat vaak wel aan met lichaamstaal en/of een snauw.

Ok.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:31

_San87_ schreef:
Ok.

Eigenlijk is dit wel het beste antwoord.

zou er zelf deze nog bij willen voegen -O- :oo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:37

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:
Ok.

Eigenlijk is dit wel het beste antwoord.

zou er zelf deze nog bij willen voegen -O- :oo

Nah, ik ga er niet aan beginnen. Hier in t bos lijnt iedereen aan of roept de hond aan de voet (die ik tot nu toe tegen kwam, dan). Werkt prima.

En zo doe ik het dus ook.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:39

Nee, want het is van toepassing op mijn honden, wat ook te lezen is in mijn berichten. Ik heb mijn honden prima onder appèl én heb begrip voor de medemens. Het totaalpakket blijkbaar. :')

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:40

_San87_ schreef:
Nah, ik ga er niet aan beginnen. Hier in t bos lijnt iedereen aan of roept de hond aan de voet (die ik tot nu toe tegen kwam, dan). Werkt prima.

En zo doe ik het dus ook.

En zo hoort het ook :j

Geloof ook wel dat dat het eerste is wat je opeen clubles leert.
Maar goed daar gaat niet iedereen heen en weten het zelf wel beter :j

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:43

@susan, je moet wel een hele goede recall hebben om een loopse teef en reu uit elkaar te houden. Dat redt je echt niet als de teef op haar hoogte punt is.

Hier is het losloopgebied gewoon wandelgebied waar in een klein ( niet omheind) stuk je met een losse hond mag.

Ik ben niet tegen even snuffelen en door, maar spelen gebeurd niet. Mijn stabij speelt alleen met bekende honden en mijn aus drijft, dus dat is geen spelen. En wil ik pertinent niet hebben, wordt ook afgekapt, lijn eraan.

In 1 losloopstuk kom ik niet, want ik een soort wahala voor niet sociale honden. En in de andere is het zo rustig dat ik zelfs op zondag daar zelden mensen tegenkom.

Lavitabella

Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:57

Ik denk dat er op de vorige pagina 2 dingen door elkaar gehaald worden.

Je hebt losloopgebieden in woonwijken (soms daarbuiten) met van die hekken eromheen. Die zijn inderdaad bedoeld om je hond los te laten en daar spelen ze vaak met andere honden. Daar ben je als eigenaar ook bij en die zitten hier vaak op een bankje.

In de bossen is dit een ander verhaal. Dan is het dus de bedoeling dat je bij je hond blijft en niet zomaar alle kanten op laat rennen of ergens gaat zitten met je hond 100 meter verderop.

love_mandy

Berichten: 2948
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:00

KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.


Ja al moet ik zeggen dat het daar vaak mis gaat.
Vandaag liep ik met mijn hond in een losloop gebied, ik had hem even aangelijnd, want we moesten langs een hond die totaal niet luisterde (die eigenaar stond op 100 meter afstand te roepen, en die hond dacht gewoon de mazzel)
Kort erna liepen er dus 2 honden achter ons. Ik had Odin snel los gedaan zodat hij eventueel uit de situatie weg kon, want luisteren gaat best goed. Een van de honden begon meteen om hem te rijden, niets rustig snuffelen of iets, hij werd gewoon meteen bereden. De volgende hond stoof erna meteen op hem af en begint hem te corrigeren, prima, ik vind het oké als hij gecorrigeerd word want hij moet het ook leren. Al had ik eerlijk gezegd geen idee wat hij had gedaan, Maargoed. Echter bleef deze hond bezig. Odin was al lang bezig met weglopen uit de situatie, wegkijken, stilstaan, laag bij de grond etc. Deze hond bleef er maar achteraan gaan. Uiteindelijk heb ik Odin tussen mijn benen gezet en gewacht tot die hond weg ging. Eigenaar corrigeerde niet en moest er om lachen. Dat soort dingen vind ik echt gewoon zonde. Ik ga daar inderdaad heen voor het sociale aspect, maar iedereen hier lijkt te denken dat het gewoon lang leven de lol is. Gooi je hond maar los en dan zie je wel of het goed gaat of niet.
Gelukkig vond hij daarna een hond waar hij wel leuk mee kon spelen en kan hij dat soort situaties makkelijk los laten.

Maar om te antwoorden op de vraag: ik lijn mijn hond wel altijd aan als we een hond zien die ook aangelijnd is. Vooral omdat ik weet dat hij het heeeel moeilijk vind om andere te negeren. Al had ik laatst een situatie waar van dezelfde persoon 1 hond was aangelijnd en 1 niet. Er liep iemand voor me wiens hond naar die honden ging. Mevrouw ging echt helemaal uit haar plaat want haar hond was toch aangelijnd en daar moest je maar van wegblijven etc. Dat vond ik wel wat overdreven. Ik had oprecht niet gezien dat ze 1 hond had aangelijnd omdat de andere wel los was zou ik in dit geval ook gedacht hebben ‘het zal wel goed zijn’
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 14-03-24 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:04

Ik loop in een losloopgebied om mijn hond de kans te geven om lekker los te lopen. Als er andere honden aan komen roep ik haar bij me, ze vindt niet alle honden leuk, alleen bij bekende honden laat ik haar gaan en dan ook nog als ze elkaar leuk vinden. Ze mag niet het bos in om te struinen, teveel kans om wild op te stoten, gaan we niet doen, ze moet in zicht blijven. Ik loop er om mijn hond te vermaken, niet voor het vermaak van andermans honden.

Van de week een vrouw met een berghondtype die gezellig aan het wandelen was, hond kwam op mijn hond af en vond hem niet leuk. Hij was ook niet leuk want begon al bij voorbaat te grommen maar bleef wel achter haar aan lopen. Kwamen we hem later weer tegen, heb haar alvast aangelijnd maar hij kwam van 100 m afstand aangerend. Daar vind ik dan wel wat van want die vrouw had eerder ook gezien dat mijn hond hem niet leuk vond. En dat is maar een voorbeeld van de vele.
Ben altijd weer blij als het winter wordt of slecht weer is, dan komt er alleen een vast groepje mensen in het bos, we kennen elkaar en weten van elkaar wat wel en niet goed gaat. Jammer genoeg komen nu de honden weer die met slecht weer kennelijk niet uitgelaten hoeven te worden, die mensen snappen het over het algemeen niet zo goed.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:15

Lavitabella schreef:
Ik denk dat er op de vorige pagina 2 dingen door elkaar gehaald worden.

Je hebt losloopgebieden in woonwijken (soms daarbuiten) met van die hekken eromheen. Die zijn inderdaad bedoeld om je hond los te laten en daar spelen ze vaak met andere honden. Daar ben je als eigenaar ook bij en die zitten hier vaak op een bankje.

In de bossen is dit een ander verhaal. Dan is het dus de bedoeling dat je bij je hond blijft en niet zomaar alle kanten op laat rennen of ergens gaat zitten met je hond 100 meter verderop.


Die eerste variant heb je hier nergens! Alleen een kleine hondenspeeltuin.

In een bos met wild ect en andere recreanten moet je toch een beetje controle houden

@lovemandy ik loop ook wel eens met 1 los en ander aangelijnd. Mijn oudste heeft enorm jachtinstict en loopt dus weg. Dus die loopt wel eens aan de lijn als ze bananen in hoor oren heeft en alleen wel zoeken naar wild. Mijn aus komt amper uit mijn buurt, dus die loopt vaker los.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 14-03-24 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:18

Heerlijke discussie!

Ik lijn mijn hond ook niet aan in een losloopgebied als een andere hond aan de lijn zit.

Wel roep ik haar bij me als ik zie dat de hond een blessure oid heeft.

Mijn hond mag ook niet naar bange honden gaan die loslopen.

Vandeweek nog meegemaakt, hond in questie was los en baasje was hardlopend door dat bos aan het gaan.

De hond was bang staart tussen poten dus ik roep mijn hond bij mij.
En de andere mensen waarmee ik liep riepen hun hond niet bij zich en gingen lachen toen de bange hond zich verdedigde.

Dat vind ik niet kunnen en heb ik ook wat van gezegd.
Loslopen prima maar je hond moet wel luisteren en onder appèl staan.

Die van mij kan ook net zo lief andere honden negeren

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:20

Zo'n gebied in een woonwijk vind ik niet de naam losloopgebied waardig, vaak zie je vanaf de ingang alle hoeken van het gebied. Dat zijn de gebieden waar de meeste mensen bij de ingang de hond erin smijten en dan blijven staan. Daar is het vaak stapelen tot het mis gaat. Die gebieden heb je hier godzijdank bijna niet. :=

Losloopgebied is imo echt hectare(s) bos, heide, wandelgebied of iets dergelijks. Waar je daadwerkelijk een uurtje kunt rondstruinen, al dan niet in lusjes of achtjes ofzo.

Lavitabella

Berichten: 1733
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:22

Bo_Y schreef:
Lavitabella schreef:
Ik denk dat er op de vorige pagina 2 dingen door elkaar gehaald worden.

Je hebt losloopgebieden in woonwijken (soms daarbuiten) met van die hekken eromheen. Die zijn inderdaad bedoeld om je hond los te laten en daar spelen ze vaak met andere honden. Daar ben je als eigenaar ook bij en die zitten hier vaak op een bankje.

In de bossen is dit een ander verhaal. Dan is het dus de bedoeling dat je bij je hond blijft en niet zomaar alle kanten op laat rennen of ergens gaat zitten met je hond 100 meter verderop.


Die eerste variant heb je hier nergens! Alleen een kleine hondenspeeltuin.

In een bos met wild ect en andere recreanten moet je toch een beetje controle houden


Misschien is dat hetzelfde? Hier zijn het maar kleine veldjes hoor. Maar daar kun je wel je hond even loslaten.

Dit is zo'n veldje. Hier zijn nu dus van die hogere hekken omheen geplaatst.

Afbeelding