Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:14

Lijsken schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee iedereen in het buitengebied zit in een losloop gebied. Tenminste in onze gemeente, maar denk op veel plaatsen.
En ja daar komen mensen hiervoor wandelen, om hun ongeleide projectiel los te laten.
Parkeren ze in de zandpad 50 meter verder.

En het is toch van de zotte dat ik maar moet accepteren dat die honden op mij afkomen.



Dit vind ik wel opvallend, en dan snap ik je probleem ook beter. In mijn regio is het precies andersom. Overal is aanlijnplicht behalve in een paar specifieke losloopgebieden.


ja echt niet handig, want ze denken ooh buitengebied, alles mag.

Ja ik kan de auto pakken en 2 km verderop zit een natuurpark, daar is aanlijnplicht. Wat daar overigens best netjes gevolgd word.

Maar daar lopen die mensen niet, die lopen juist bij ons....

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:19

Klopt, wij hebben ook de 5 meter lijn er meestal aan en zeker als we ergens zijn waar ik geen goed overzicht heb. We hebben hier een grote afgesloten hondenspeeltuin in de buurt en dan probeer ik ook los te oefenen met 'hier' en het negeren van bepaalde prikkels. Maar heel eerlijk: met wisselend succes nog

Dus als ik dan lees 'ik verwacht dat iemands loslopende hond 100% onder appel staat' dan ben ik daar nog lang niet met onze frummel. Ik geloof ook niet dat ik al zulke gehoorzame honden ben tegengekomen, de meesten die los lopen stuiven toch even op mijn pup af ookal roept t baasje.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:21

DP, jij bent vast mijn buurvrouw incognito ;)

Ik zit met exact hetzelfde...stond soms een kwartier achter mijn eigen poort te wachten tot al het volk met hun honden voorbij was, sommigen zelfs nog ìn de auto omdat ze zelf te beroerd zijn om te lopen...

Ik heb het opgegeven.
Mijn hondjes blijven op eigen terrein -O-

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:26

Shirley schreef:
DP, jij bent vast mijn buurvrouw incognito ;)

Ik zit met exact hetzelfde...stond soms een kwartier achter mijn eigen poort te wachten tot al het volk met hun honden voorbij was, sommigen zelfs nog ìn de auto omdat ze zelf te beroerd zijn om te lopen...

Ik heb het opgegeven.
Mijn hondjes blijven op eigen terrein -O-

Haha, wist je dat nog niet dan }>

Is toch te idioot voor woorden.

Heb idd ook wel eens staan wachten.
En tot nu toe heeft mijn hond nog nooit wat gedaan. Was op de club de sociaalste van ons groepje, lag zelfs als vredeskeeper tussen 2 honden in die elkaar niet moesten. Als de begeleider uit zicht moest staan bij een wacht oefening.

Maar wil het gewoon niet. Als de onze een keer wel wat doet, Rottweiler x herder heeft hij het betreft ras al gedaan.

Nee flikker op met je mormels en hou ze anders vast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34696
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:48

Ik lijn mijn hond niet aan in het losloopgebied. Ze zoekt zelf sowieso andere honden niet snel uit zichzelf op, en komt braaf naast me lopen als ik dat vraag. Als ik dus zie dat ze wel richting een aangelijnde hond gaat roep ik haar bij me. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb meer hinder van zogenaamd sociale honden die midden op het pad gaan liggen en dan als een idioot aanstormen als ze je hond zien. Mijn hond vindt dat echt niet fijn.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:28

Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:45

Ik ga niet naar losloopgebieden. Ik heb idee dat mensen dat meer zien als speelveld voor honden, dan een plek waar je hond los mee mag lopen.

Maar sowieso, je hond hoort niet op anderen af te stuiven. Als je daar loopt met je hond los en die scharrelt wat met je mee, dan hoeft er geen andere hond bovenop, met een eigenaar uit het zicht.

Sommige honden kunnen prima los, blijven in de buurt van de baas, zijn niemand tot last, maar die mensen moeten dan maar ophoepelen, omdat Fikkie van een ander er op af stuift? Moet niet gekker worden.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:47

KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.


Helemaal waar, maar de meeste mensen lezen niet dat er geen klik is en dan ontstaan er problemen en gedoe. Dus ik weiger alle spel momenten in het bos. Want ervaring leert dat de meeste honden niet spelen op een manier die mijn hond leuk vind.

En ook is het goed dat honden leren dat het spelen niet altijd hoeft, dat een andere hond negeren ook een optie is. Dit moet ik mijn aus vooral leren. Want die vindt alles leuk en ook manier van spelen past niet bij alle honden. Haar wilde spel en gebeuk past niet bij kleine pups, kleine honden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:48

Ik liep laatst door een losloopgebied wat door een wandelgebied loopt. Zelf heb ik geen hond en liep met camera om de natuur te fotograferen.
Opeens komen er twee grote honden aangestoven en springen continu tegen ons op. Mijn jas onder de vieze poten en ik moest mijn apparatuur omhoog houden om er voor te zorgen dat er geen zand op de camera komt.
Geen eigenaren te zien! Tja, die stonden 100 meter verderop met een ander stel te kleppe en hadden geen idee dat hun honden tegen jan en alleman op springen.
Ik heb toen netjes gevraagd of ze de honden terug konden roepen en dat ging nogal mopperend met: "Tja, het zijn nou eenmaal honden en die willen spelen".
Nou sorry, maar dit was gewoon lastig vallen en had niets met spelen te maken. Ik heb niets tegen loslopende en spelende honden in een losloopgebied, maar ze hoeven andere mensen niet lastig te vallen.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:48

Wintu schreef:
Ik ga niet naar losloopgebieden. Ik heb idee dat mensen dat meer zien als speelveld voor honden, dan een plek waar je hond los mee mag lopen.

Maar sowieso, je hond hoort niet op anderen af te stuiven. Als je daar loopt met je hond los en die scharrelt wat met je mee, dan hoeft er geen andere hond bovenop, met een eigenaar uit het zicht.

Sommige honden kunnen prima los, blijven in de buurt van de baas, zijn niemand tot last, maar die mensen moeten dan maar ophoepelen, omdat Fikkie van een ander er op af stuift? Moet niet gekker worden.


Helemaal mee eens. Als beide baasjes zeggen ach ze kunnen wel even spelen is het prima. Maar als 1 van de baasje gewoon door wil lopen, moet dat kunnen.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:51

Ik deel de mening dat een hond niet los hoort te lopen, ook niet in een losloopgebied, zolang hij niet onder appel staat. Mijn ervaring is dat 8 van de 10 honden niet goed opgevoed zijn, maargoed.

Onze hond liep eigenlijk altijd aan de lijn of een langere lijn zodat hij wel zijn eigen gang kon gaan. Niet veel losloopgebieden in de buurt. Als hij wel eens losliep en er was een hond aan de lijn, deden we hem ook aan de lijn. Andersom gebeurde dat ook vaak.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:55

KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.


Het is geen speelveld of trainingsveld he. Je hond mag los met je mee lopen, beetje snuffelen en dergelijke. Maar verder gewoon bij je houden. Overleg met anderen of het kan en ga er niet automatisch van uit. Is dat nu zo moeilijk, zo ja, fijn naar een hondenspeeltuin dan.
Genoeg honden die heel fijn los kunnen lopen, bij de baas blijven en daar van genieten. Maar die constant wordt lastig gevallen door andere honden. Waarom is de etiquette ineens van tafel in een losloopgebied. Misschien moet jij daar maar niet lopen, als je honden op anderen af stuiven.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:57

Cayenne schreef:
Ik liep laatst door een losloopgebied wat door een wandelgebied loopt. Zelf heb ik geen hond en liep met camera om de natuur te fotograferen.
Opeens komen er twee grote honden aangestoven en springen continu tegen ons op. Mijn jas onder de vieze poten en ik moest mijn apparatuur omhoog houden om er voor te zorgen dat er geen zand op de camera komt.
Geen eigenaren te zien! Tja, die stonden 100 meter verderop met een ander stel te kleppe en hadden geen idee dat hun honden tegen jan en alleman op springen.
Ik heb toen netjes gevraagd of ze de honden terug konden roepen en dat ging nogal mopperend met: "Tja, het zijn nou eenmaal honden en die willen spelen".
Nou sorry, maar dit was gewoon lastig vallen en had niets met spelen te maken. Ik heb niets tegen loslopende en spelende honden in een losloopgebied, maar ze hoeven andere mensen niet lastig te vallen.


Dit is natuurlijk onacceptabel, het kan gebeuren bij wijze van ongelukje maar in jouw geval is het gewoon asociaal. Maar ook dat andersom wel eens meegemaakt.

In de vakantieperiode in het losloopgebied zonder hond gaan picknicken / spelen / wandelen met (gillende) kinderen en dan compleet uit de slof schieten als er honden op deze mensen afkomen. Nou, sorry hoor, deze gebieden zijn al zo beperkt aanwezig in NL, ga 500 meter verderop in het natuurgebied wandelen waar een aanlijnplicht is en je zou dit probleem niet mogen ondervinden.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:01

Stonden aanlijngebieden maar garant voor aangelijnde honden, maar nee, ook daar zijn de meeste honden los. Met een aangelijnde, hond met blessure, oude hond of reactieve hond nog ergens lopen, zonder ongeleide projectielen is amper nog mogelijk.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:06

Ik lijn de mijne eigenlijk altijd aan het losloopgebied als ik een hond aan de lijn tegenkom.
Over het algemeen is mijn hond goed onder apèl en nu ze oud is, laat ze eigenlijk veel andere honden met rust. Maar toch heb ik haar liever vast en dat doe ik ook uit bescherming van haarzelf.

Ik weet niet wat een andere hond doet die aan de lijn is.
En mocht die uitvallen tegen haar zonder reden dan weet ik dat ze dat niet zomaar over haar heen laat gaan.
Dus fijn voor de tegenligger welke de hond heeft aangelijnd, want die weet dat mijn hond niet naar die van hem kan komen en fijn voor mij en hond. Mijn hond weet dat ik haar bescherm.
Als de tegenligger roept dat ik niet hoef aan te lijnen dan lijn ik niet aan.

Beetje rekening houden met elkaar is wel zo fijn.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:12

Wintu schreef:
Stonden aanlijngebieden maar garant voor aangelijnde honden, maar nee, ook daar zijn de meeste honden los. Met een aangelijnde, hond met blessure, oude hond of reactieve hond nog ergens lopen, zonder ongeleide projectielen is amper nog mogelijk.


Maar daar kun je mensen er wel op aanspreken én een melding van maken. Een foto maken en aangeven bij de boswachter doet wonderen. Dan krijgen deze mensen geen waarschuwing, maar direct een boete. IN 2024 is deze €100,- voor loslopende hond(en) en €500,- voor speurende /jagende honden die niet op het pad lopen. Geloof mij maar dat mensen die niet iedere keer willen krijgen. :+

Als ik met mijn acht (nu tien) honden in een aanlijngebied (bos, heide, natuurgebied etc) loop word ik vaker aangesproken of belaagd door de ongeleide projectielen of de vakantiegangers dit hun kanoodledoodle ook eens los laten, maar geloof mij maar dat ik op mijn beurt ook écht daar iets van zeg, een foto maak en deze naar de boswachter stuur, zeker als het vaker gebeurt of als ik eigenaren zie die het bos als losloopgebied gebruiken en de hond bewust achter wild aan laten gaan en dergelijke.

Daarnaast laat ik in dat soort gevallen mijn twee roedelteven dit oplossen, die maken absoluut korte metten met zo'n hond, dan zijn de eigenaren vaak ook heel snel met het aanlijnen van de hond, áls ze hem durven te pakken. :Y)

Juist dit soort gedrag zorgt ervoor dat steeds minder mag. Niet alleen loslopende jagende honden in gebieden waar het niet mag, ook kinderen of fotograven zonder respect voor de natuur.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:18

Helaas hebben de meeste mensen en kanoodledoodles ( :D ) geen kentekenplaat op hun voorhoofd, dus wat moet een boswachter daar dan mee?

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:24

Shirley schreef:
Helaas hebben de meeste mensen en kanoodledoodles ( :D ) geen kentekenplaat op hun voorhoofd, dus wat moet een boswachter daar dan mee?


Onze boswachter(s) bewaren de aangeleverde foto in een bestand en controleren geregeld en stevig. Als jij bent 'gemeld' dan krijg je ipv een waarschuwing direct de boete. In principe hebben ze dat recht natuurlijk altijd om deze direct uit te schrijven maar bij ons in de buurt wordt veelal gewaarschuwd als je hond(en) gewoon netjes op de paden loslopen en onder appèl staan.

In dat geval dus niet. Het heeft al een aantal keer prachtige situaties opgeleverd aangezien onze boswachter(s) dus ook gewoon de mensen op hun eerdere gedrag aanspreken en zeggen 'er zijn al meldingen binnen gekomen'. Veel mensen worden dan ontzettend pissig, vinden onze boswachter(s) alleen maar enig, want des te beter smaakt die boete want hoe meer ze uitflippen, hoe meer schuldbewust meestal. :')

En aangezien wij echt in een waanzinnig populair wandelgebied wonen, zijn vooral vakantieperiodes echt moord en doodslag hier.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:28

KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.

Honden die niet regelmatig met elkaar omgaan vormen geen sociale groep. Zat honden die niet op elke hond zitten te wachten. Ze zullen niet direct op elkaar klappen, maar aan contact met bepaalde andere honden beleven ze geen plezier. Moet je die dan maar verplicht aangelijnd houden omdat er van die LEO's bestaan die met een plaat voor hun kop op elke hond afdonderen omdat het leven volgens hun een feestje is?

Zoals ik op pagina 1 al zei: ik zie een losloopgebied voor honden niet als speelplaats voor honden. Het is een plek waar je legaal je hond los kan laten lopen.

Dus ja, ik verwacht wel dat andere eigenaren een beetje honden kunnen lezen en zien wanneer er geen goede interactie tussen hun en andere honden is. Wij vinden tenslotte ook niet iedereen even aardig en stellen een uitbundige begroeting ook niet van elke willekeurige vreemde ook niet op prijs. Waarom vinden we het dan wel normaal voor onze honden?

Bo_Y schreef:
Wintu schreef:
Ik ga niet naar losloopgebieden. Ik heb idee dat mensen dat meer zien als speelveld voor honden, dan een plek waar je hond los mee mag lopen.

Maar sowieso, je hond hoort niet op anderen af te stuiven. Als je daar loopt met je hond los en die scharrelt wat met je mee, dan hoeft er geen andere hond bovenop, met een eigenaar uit het zicht.

Sommige honden kunnen prima los, blijven in de buurt van de baas, zijn niemand tot last, maar die mensen moeten dan maar ophoepelen, omdat Fikkie van een ander er op af stuift? Moet niet gekker worden.


Helemaal mee eens. Als beide baasjes zeggen ach ze kunnen wel even spelen is het prima. Maar als 1 van de baasje gewoon door wil lopen, moet dat kunnen.

Kan mij hier ook bij aansluiten. En als je een hond hebt die gewoon niet wil spelen dan moet dat gerespecteerd worden.
Verder wordt er ook volkomen aan voorbij gegaan dat sommige honden misschien wel sociaal zijn maar wel eens oud of geblesseerd kunnen zijn. Mogen die dan niet meer loslopen omdat bepaalde honden maar op alles moet af kunnen denderen omdat het van die blije eieren zijn?


In de stad waar wij woonden waren we veroordeeld tot losloopgebieden. Er buiten kon je een BOA tegen het lijf lopen die je dan mocht bekeuren als jouw hond los liep. Ondanks de losloopgebieden vaak vreselijk smerig waren omdat eigenaren niet voldeden aan de opruimplicht. Dit soort gebieden lagen ook regelmatig in groenstroken langs een drukke weg waar je niet echt gerust een hond los liet lopen.

In de gemeente waar we nu wonen bestaan bij mijn weten geen eens losloopgebieden. Hondenbelasting doen ze ook niet aan. Opruimplicht wel. En je ziet hier dan ook veel mensen met zakjes of schepjes lopen.

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:05

Toen mijn kleine teckel een hernia had vorig jaar, ging ik soms met mijn vriendin en haar hondje wandelen in een losloopgebied. Haar hond kon dan lekker even denderen, wij liepen er achteraan met de mijne in een speciale hondenkar. Hoe vaak ik niet onbeholpen rouwdouwers van honden bijna ín mijn hondenkar had, en óp mijn teckel met een hernia, zijn niet op een hand te tellen. Doodnormaal volgens de hondeneigenaren, want ik moest daar maar niet lopen. De eerste keer was ik overdonderd, de 2e en volgende keren heb ik ze weggetrapt.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:17

KimD schreef:
Verwachten dat een hond niet naar andere honden gaat in een losloopgebied is echt gekkenwerk. Juist zo'n gebied is ook de uitgelezen kans om honden juist met elkaar te laten spelen en interactie met elkaar te hebben. Ook voor puppy's om de goeie skills te leren, dat een jonge hond of pup niet direct onder appèl staat is niet meer dan logisch, dat moet je immers oefenen. Als ze maar niet jagen of iets dergelijks, dan zou ik ze pertinent aan de lijn houden.

Een groot deel van de honden woont alleen en is juist hartstikke blij met de interactie die ze kunnen hebben in een losloopgebied. Honden zijn roedeldieren en willen zo ook graag interactie met elkaar.

Je kunt toch niet verwachten dat je super blije hond niet mag/wilt spelen? Een loslopende hond is in mijn ogen sociaal genoeg om zonder risico benaderd te kunnen worden door een andere loslopende hond, op een normale manier natuurlijk en niet als ongeleid projectiel.

Dit vind ik dus echt het toppunt van egoïsme :) (met smiley anders klinkt het te streng)

ja je kunt wel verwachten dat een andere hond je met rust laat.
Kan die dat niet of dat nu is omdat het een pup is of omdat de baas niet kan opvoeden maakt niets uit.
Daar zijn riemen en cursussen voor uitgevonden, ja echt waar :j
Want nee vreemde honden willen heel vaak niet spelen.
Ja in hun eigen roedel, niet met de rest van de wereld.

dierenfan
Berichten: 9640
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:20

Ik heb 1 hond die zeldzaam los loopt en 1 hond die zeldzaam aangelijnd loopt. In losloop gebied kom ik niet omdat mijn ene hond erg agressief is maar in gedoogd losloop gebied wel omdat ik anders het dorp niet uit kan. Mijn honden komen nooit in contact met andere honden. De aangelijnde hond houdt ik kort naast en de losloper volgt aan de voet op commando bij passeren. Iedereen kent iedereen hier en zelden problemen. Soms bij onbekende mensen moet ik even waarschuwen dat ik een agressieve hond bij hebt maar meestal wordt dat vlot opgelost. Diverse honden blijven ook los als ik passeer maar die luisteren dan ook goed naar de eigenaar en hebben duidelijk geen behoefte aan hond hond contact. Een riem er aan hoeft echt niet voor mij als ze maar bij de eigenaar blijven. Liever een luisterende losloper passeren dan een grauwende, uitvallende bullebak van een hond aan een aldi, lidl of action riem

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:30

Ik merk in dit topic een verschil in hoe mensen een losloopgebied willen gebruiken, enkel wandelen of ook om honden te laten spelen. Dat roept bij mij de vraag op waar losloopgebieden voor bedoeld zijn.

De eerste drie bronnen die ik vind als ik zoek op 'doel losloopgebied' zijn:
Wikipedia:
Citaat:
Een hondenlosloopgebied of uitrengebied is een speciaal gebied waar honden los mogen lopen. Deze gebieden zijn vooral in steden en andere grote woonplaatsen te vinden. Ze hebben enerzijds tot doel om honden een plek te geven om zonder leiband te kunnen bewegen en spelen en anderzijds om de overlast van ontlasting tegen te gaan. Vaak bestaan deze gebieden uit parkjes en/of grasvelden en worden zij aangegeven met borden. Er kunnen voorzieningen aangebracht zijn zoals schaduwplekken, drinkwater en banken voor de baasjes


Doggo.nl
Citaat:
Het doel van een losloopgebied is dat je er als hondeneigenaar samen met je hond kunt ontspannen en kunt genieten van de natuur. Je hond kan in vrijheid snuffelen, rennen en eventueel met andere honden spelen.


Natuurmonumenten
Citaat:
In hondenlosloopgebieden kunnen honden naar hartenlust los spelen en rennen.


Het valt me op dat die alle drie expliciet aangeven dat losloopgebieden óók zijn voor spelen, en niet enkel voor wandelen. Als dat het doel is, dan vind ik dat je ook mag verwachten dat andere honden jouw hond (beleefd!) benaderen om te snuffelen of spelen.

Zouden we dan onderscheid moeten maken tussen aanlijngebieden (geen contact met andere honden, alle honden aan de riem), losloopgebied (los lopen én spelen, niet voor aangelijnde honden) en gemengd gebied (los én aangelijnd, zie je een andere hond die aangelijnd is, dan doe je dat zelf ook)?

Ik filosofeer ook maar wat hoor :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:31

Aan de lijn doen hoeft imo niet, bij je roepen en aan de voet houden wel. Je moet er als baas voor zorgen dat je hond niet op random andere honden/mensen af stuift. Het is een losloopgebied, niet val-alles-en-iedereen-maar-lastig-gebied :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:32

Lijsken schreef:
Ik merk in dit topic een verschil in hoe mensen een losloopgebied willen gebruiken, enkel wandelen of ook om honden te laten spelen. Dat roept bij mij de vraag op waar losloopgebieden voor bedoeld zijn.

De eerste drie bronnen die ik vind als ik zoek op 'doel losloopgebied' zijn:
Wikipedia:
Citaat:
Een hondenlosloopgebied of uitrengebied is een speciaal gebied waar honden los mogen lopen. Deze gebieden zijn vooral in steden en andere grote woonplaatsen te vinden. Ze hebben enerzijds tot doel om honden een plek te geven om zonder leiband te kunnen bewegen en spelen en anderzijds om de overlast van ontlasting tegen te gaan. Vaak bestaan deze gebieden uit parkjes en/of grasvelden en worden zij aangegeven met borden. Er kunnen voorzieningen aangebracht zijn zoals schaduwplekken, drinkwater en banken voor de baasjes


Doggo.nl
Citaat:
Het doel van een losloopgebied is dat je er als hondeneigenaar samen met je hond kunt ontspannen en kunt genieten van de natuur. Je hond kan in vrijheid snuffelen, rennen en eventueel met andere honden spelen.


Natuurmonumenten
Citaat:
In hondenlosloopgebieden kunnen honden naar hartenlust los spelen en rennen.


Het valt me op dat die alle drie expliciet aangeven dat losloopgebieden óók zijn voor spelen, en niet enkel voor wandelen. Als dat het doel is, dan vind ik dat je ook mag verwachten dat andere honden jouw hond (beleefd!) benaderen om te snuffelen of spelen.

Zouden we dan onderscheid moeten maken tussen aanlijngebieden (geen contact met andere honden, alle honden aan de riem), losloopgebied (los lopen én spelen, niet voor aangelijnde honden) en gemengd gebied (los én aangelijnd, zie je een andere hond die aangelijnd is, dan doe je dat zelf ook)?

Ik filosofeer ook maar wat hoor :o

Dit staat op diezelfde website van Natuurmonumenten:

Afbeelding

Zo vrijblijvend is het dus niet.