Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 01:11

Cemlys schreef:
Ik volg even Nickeltje, ook van plan te gaan testen. Vorig jaar 4 kipjes genomen en heerlijke eitjes ervan. Ze scharrelen lekker de hele dag rond. Stel dat de waardes te hoog zijn dan ga ik ze hoe dan ook niet ophokken, dan maar eitjes weggooien, zonde maar dan is het niet anders.

Zou ik ze eerder koken en terug voeren aan de kippen geprakt.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 07:30

8nnemiek schreef:
Als alternatief voor bakpapier hebben ze bij de Duitse DM een fijn pfas-vrij papier. Ik gebruik het al een tijd, bevalt prima! Maar dan moet je al net eens in Duitsland komen.

Thanx! Laat ik nou net langs de grens zitten :D

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 07:58

En wat dacht men van al die groentes en fruit die in de winkels liggen vol chemicaliën. Denk daar eens over na. En alle troep die in frisdranken gestopt worden. En niet vergeten de lucht die je inademt. Overal zit wel wat in dus gewoon lekker leven en genieten van de dag.

Westerntrail

Berichten: 1744
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:40

kinel schreef:
En wat dacht men van al die groentes en fruit die in de winkels liggen vol chemicaliën. Denk daar eens over na. En alle troep die in frisdranken gestopt worden. En niet vergeten de lucht die je inademt. Overal zit wel wat in dus gewoon lekker leven en genieten van de dag.


Precies dat dus

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:51

kinel schreef:
En wat dacht men van al die groentes en fruit die in de winkels liggen vol chemicaliën. Denk daar eens over na. En alle troep die in frisdranken gestopt worden. En niet vergeten de lucht die je inademt. Overal zit wel wat in dus gewoon lekker leven en genieten van de dag.


Eens. Dan zou je die eitjes niet meer eten, maar de lucht adem je nog steeds in. Lijkt mij heel krom. Die PFAS is via de lucht op het land terechtgekomen waar de kippen het weer binnen hebben gekregen.
Het is eigenlijk onbegonnen werk. En zoals Kinel zeg, wat denk je van al de groenten en fruit die bespoten zijn? Ja weet je, dan leef ik maar een paar jaar korter hoor. Als ik me hier heel druk over ga maken dan ga ik sowieso eerder dood maar dan aan een hoge bloeddruk en hartklachten.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:56

kinel schreef:
En wat dacht men van al die groentes en fruit die in de winkels liggen vol chemicaliën. Denk daar eens over na. En alle troep die in frisdranken gestopt worden. En niet vergeten de lucht die je inademt. Overal zit wel wat in dus gewoon lekker leven en genieten van de dag.


Dat dus! Niet dat je dan perse nergens op moet letten. Maar als de rotzooi uit het buitenland komt dan mogen er chemicaliën gebruikt worden die in Nederland niet meer zijn toegestaan.
Zelfs de snijbloemen in je huis zijn zwaar vergiftigd.

Onze eieren consumptie is gezien de gemiddelde inname ons probleem niet eens. Fruit Vlees Groente is zwaar verontreinigd. Niet voor niks gigantische hoeveelheid boeren met Parkinson. En is het gif in Nederland verboden dan komt het uit het buitenland.
Stomerijen, GF sector, Vlees, bloementeelt.

Ik ben altijd van het denken in oplossingen maar je bent echt beperkt. Alles zelf doen lijkt toch de beste oplossing dan maar hier en daar wat Pfas.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:41

Dat is een rare redenatie. Omdat er overal pfas en ander gif te vinden is kun je er zonder rem op los leven? Niks mis met waar mogelijk wat risico’s proberen weg te nemen.
En ja, natuurlijk zijn er zat mensen die niet naar morgen kijken want je leeft vandaag, moet ieder voor zich weten. Ik zou het niet kunnen, ik wil over 10 jaar graag ook nog gezond zijn :Y)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:09

Het wordt al gebruikt van in de jaren ‘70 in pannen enzo. Vroeger werden pannen ook niet zo vlug vervangen als nu en de mensen die toen bv 20 waren, zijn nu zonder problemen 70+, dus zo een vaart, dat iedereen binnen 10j ziek is, zal het heus niet lopen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:05

Pfas geeft een verhoogde kans op oa leverschade en kanker. Dat betekent niet dat iedereen er, na 5 of 10 of 50 jaar, ziek van zal worden, maar de kans wordt wel groter.
Niet anders dan bij roken; je hoeft geen longkanker te krijgen, maar de kans is groter. Lijkt me een prima reden om te stoppen, net zoals de verhoogde kans op kanker een goede reden is om minder pfas-producten te willen gebruiken.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:20

Maar dat is van bijna alles tegenwoordig (verhoogde kans op kanker)… we leven nu eenmaal in een wereld als deze en tuurlijk mag je bij dingen stil staan, maar je moet er ook niet in doorslaan.

Want wat met stralingen? Microgolf, WiFi, internet,….? Ik denk eerlijk dat daar een groter gevaar schuilt dan eitjes van je eigen kippen…

Zo ja je oneindig doorgaan. Aardappelen worden eerst doodgespoten en na X-aantal tijd uitgereden. Sowieso nog minimaal sproeistofresten in onze favoriete knollen, wat met smartwatches? Zit constant op je huid….
De 5G die uitgerold wordt,…

Daar zie ik persoonlijk meer potentiëel gevaar in naar gezondheid toe dan die eigen kippen eieren…

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:25

Als je eieren daadwerkelijk 20x de wettelijke toegestane norm blijken te bevatten dan heeft dat toch niets met doorslaan te maken? Dan is dat een normale risico afweging.

Ik zou ook geen aardappelen mijn achtertuin gaan groeien als ik naast een chemische fabriek woon.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 12:34

Nou wil ik mijzelf beperken met rekening houden met dingen waarvan wetenschappelijk ook vastgesteld is dat ze schadelijk zijn, zoals roken, PFAS, e-smokers en niet uitgaan van wat Facebook en de wappie-wereld roept over 5G en wat niet meer.

Als blijkt dat in mijn eieren bizar veel PFAS zit, dan ben ik zelf wel enorm benieuwd waar dat dan vandaan komt, ik woon niet naast industrie ofzo. Maar die overwegingen kom ik wel tegen als ik de uitslagen heb.
En die uitslagen, die wil ik gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en het toevallig kan betalen.
Als ik het voer dat mijn kippies vreten kan laten testen als er te hoge waarden uit komen, zou ik dat ook doen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:38

tengeltje, aardappelen koop ik ook nauwelijks meer inderdaad, iets dat wekelijks zo intensief gespoten wordt mijdt ik liever waar mogelijk. Dan liever uit eigen tuin, onbespoten, en als ze op zijn koop ik bio aardappelen. Dat is inderdaad gewoon risico afweging. En als mijn tuin zo dicht bij industrie lag dan zou ik er ook niet uit eten.

Verder blijf ik ook ver weg bij de claims van facebook experts en complotdenkers. Een beetje vertrouwen in de wetenschap, een beetje gezond verstand en waar mogelijk voor de veiligere alternatieven kiezen, daar hoef je niet heel veel moeite voor te doen. De keus voor een rvs pan ipv anti-aanbaklaag is vrij makkelijk bijvoorbeeld.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:51

en dan hebben we het wat betreft kanker nog niet eens over genetische aanleg, eerste vragen bij zh opnames zijn niet voor nix: komt het voor in je directe familie..... we hebben het nu wel alleen over invloeden van buitenaf, maar wat dacht je in je x en y die je mee hebt gekregen van je ouders en die weer van hun ouders etc.? Dus hoe gezond kun je in jouw beleving leven zodat je daarvan wordt vrij gewaard wat dus onmogelijk is, want je was vast geen reageerbuisbaby met alleen super dna?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:52

Sizzle schreef:
Als je eieren daadwerkelijk 20x de wettelijke toegestane norm blijken te bevatten dan heeft dat toch niets met doorslaan te maken? Dan is dat een normale risico afweging.

Ik zou ook geen aardappelen mijn achtertuin gaan groeien als ik naast een chemische fabriek woon.


Maar de aardappelen naast de fabriek liggen gewoon in de winkel!

Sterker nog, de fabriek die hier de buurt van te veel pfas voorziet is een aardappel bedrijf. De helft van de gemeente staat vol aardappelen, allemaal voor de fabriek, dus ook de frieten, kroketten,… van hier en veel andere plekken bevatten niet enkel sproeistofresten, maar zeker weten ook pfas.

Er is hier een aantal jaar terug zelfs een plan rondgegaan tot waar het hoge risico liep.(op de mensen te waarschuwen voor hun eigen groenten), maar de fabriek rooit wel aardappelen voor eigen gebruik vlak naast hun deur.

Beetje om aan te tonen hoe scheef het hele systeem in elkaar zit…

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:55

Er zijn wettelijke normen, ook voor aardappels.
Dat maakt de aardappels niet automatisch gif-vrij maar er zit een maximum aan. Als jouw aardappels dan 10x die maximum hebben dan ga je die toch niet expres eten omdat uit je eigen tuin leuker is of zo :o?

Dat is voor mij vergelijkbaar met uit je eigen waterput drinken terwijl je weet dat het ijzer te hoog is, maar het is wel lekker natuurlijk.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:59

Zou je niet je bodem kunnen testen? Dat is wellicht goedkoper? Wij hebben tijdje terug grond afgevoerd en hadden wel 3 jaar daarvoor bodemonderzoek laten doen toen we het huis kochten maar dat dat was voordat pfas een ding werd en dat was dus niet onderzocht. Volgens mij was het iets van 100-150 euro extra voor een check op pfas, was gelukkig oke. Als de bodem oke is zou ik me ook minder zorgen maken om de eieren, misschien totaal iets anders hoor, maar volgens mij waar de eieren slecht uit testen kwamen was het water en de grond ook niet oke.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:00

Ik ben heel benieuwd, eet ook eigen eieren... maar 269 euro voor een test is wel de moeite {:)-:(

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 13:02

FleurVP schreef:
Zou je niet je bodem kunnen testen? Dat is wellicht goedkoper? Wij hebben tijdje terug grond afgevoerd en hadden wel 3 jaar daarvoor bodemonderzoek laten doen toen we het huis kochten maar dat dat was voordat pfas een ding werd en dat was dus niet onderzocht. Volgens mij was het iets van 100-150 euro extra voor een check op pfas, was gelukkig oke. Als de bodem oke is zou ik me ook minder zorgen maken om de eieren, misschien totaal iets anders hoor, maar volgens mij waar de eieren slecht uit testen kwamen was het water en de grond ook niet oke.


Ik weet niet of ik er met testen van de bodem alleen ben als er te veel PFAS in mijn eieren zit...
Ik weet namelijk niet wat er in het voer zit wat ik mijn kippies geef, dan zou ik dat (nieuwsgierig als we zijn) ook testen...
Maar first things first. Mijn eieren zijn verzonden, ik verwacht tweede helft volgende week een email met resultaten.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:06

Sizzle schreef:
Er zijn wettelijke normen, ook voor aardappels.
Dat maakt de aardappels niet automatisch gif-vrij maar er zit een maximum aan. Als jouw aardappels dan 10x die maximum hebben dan ga je die toch niet expres eten omdat uit je eigen tuin leuker is of zo :o?

Dat is voor mij vergelijkbaar met uit je eigen waterput drinken terwijl je weet dat het ijzer te hoog is, maar het is wel lekker natuurlijk.



Tuurlijk niet, maar men gaat er ook maar van uit dat alles in de winkel dan ok is, terwijl die diepvriesfrietjes bv nooit getest worden en mss nog zoveel slechter zijn dan de groentjes die je niet eet uit eigen tuin omdat ze iets te veel pfas zouden bevatten.

Dat bedoel ik een beetje.

Dat een ei 10x zoveel als toegestaan zou bevatten terwijl je in de verste verte geen fabriek in de buurt hebt, lijkt me onbestaand.

Maar hier volop landbouwgebied. Kippen, varkens, runderen, en zo goed als alle soorten groeten zitten hier in de risico regio. Dus alles wat je in de winkel haalt kan veel te hoog in pfas zitten, ook bio, want dat wordt niet getest.

Bedrijf kan bio zijn en op 2km van een risico fabriek zitten…

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:43

Commercieel vlees en eieren worden dus nu wel standaard getest.
In bioeieren in Duitsland bleek het hoog te zijn en dat was terug te voeren op het kippenvoer.
Juist goed toch dat daar naar gekeken wordt?

Wat je er zelf mee doet moet je zelf weten.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:48

tengeltje11 schreef:
Dat een ei 10x zoveel als toegestaan zou bevatten terwijl je in de verste verte geen fabriek in de buurt hebt, lijkt me onbestaand.

Maar hier volop landbouwgebied. Kippen, varkens, runderen, en zo goed als alle soorten groeten zitten hier in de risico regio. Dus alles wat je in de winkel haalt kan veel te hoog in pfas zitten, ook bio, want dat wordt niet getest.

Bedrijf kan bio zijn en op 2km van een risico fabriek zitten…


Als die kip naast een brandweerkazerne woont, kan dat perfect dankzij al het PFAS in het blusschuim. Of er stond vroeger een fabriek die moest wijken voor een woonwijk (zo hebben we hier in Vlaanderen een woonwijk die gebouwd is waar eerst een drukkerij stond... daar mogen de kindjes ook niet in de eigen tuin los met schopje en harkje vanwege historische vervuiling).

De rest van je opmerking ben ik het volledig mee eens: consumenten gaan er van uit dat supermarkt eten veilig is, maar dat is het allesbehalve. PFAS is trouwens het laatste nieuwe, tot voor 2 jaar bestonden er niet eens testen! Locatie en herkomst van je voeding zeggen in deze eigenlijk weinig tot niks.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:08

Ja zo weet ik ook een biologische boerderij/ tuinderij bij de oude vloeivelden van textielfabrieken. Die fabrieken zijn allang weg, maar de zware metalen in de grond vermoedelijk nog niet.
Volgens mij bleek laatst ook vlees van runderen uit een natuurgebied zwaar vervuild. Het is echt heel erg lastig. Wij halen groente en fruit nu bij een tuinderij op een landgoed waarvan de historie bekend is, maar uiteraard is dat ook erg seizoensgebonden, volgens mij komt nu de prei en veldsla van eigen grond en de rest wordt ingekocht.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:55

speurneusc schreef:
en dan hebben we het wat betreft kanker nog niet eens over genetische aanleg, eerste vragen bij zh opnames zijn niet voor nix: komt het voor in je directe familie..... we hebben het nu wel alleen over invloeden van buitenaf, maar wat dacht je in je x en y die je mee hebt gekregen van je ouders en die weer van hun ouders etc.? Dus hoe gezond kun je in jouw beleving leven zodat je daarvan wordt vrij gewaard wat dus onmogelijk is, want je was vast geen reageerbuisbaby met alleen super dna?


Wat heeft dat er nou mee te maken? Wat je meekrijgt kun je niets aan doen. Wat je binnen krijgt heb je nog enig stuur op.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:57

josien_m_ schreef:
speurneusc schreef:
en dan hebben we het wat betreft kanker nog niet eens over genetische aanleg, eerste vragen bij zh opnames zijn niet voor nix: komt het voor in je directe familie..... we hebben het nu wel alleen over invloeden van buitenaf, maar wat dacht je in je x en y die je mee hebt gekregen van je ouders en die weer van hun ouders etc.? Dus hoe gezond kun je in jouw beleving leven zodat je daarvan wordt vrij gewaard wat dus onmogelijk is, want je was vast geen reageerbuisbaby met alleen super dna?


Wat heeft dat er nou mee te maken? Wat je meekrijgt kun je niets aan doen. Wat je binnen krijgt heb je nog enig stuur op.


over hoe bevattelijk ben je qua dna de een krijgt het de ander niet zowel van binnen uit als van buiten af dus waar maak je je druk om? Je van alles onthouden omdat je er heel heel heel misschien wat van oplopen? Terwijl het ook aan je dna kan liggen dat je er iets van oploopt of juist niet.