Fijne reismand kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 18:43

Ik ga toch eens verder duiken in de karretjes/buggies/bolderkarren denk ik, het ziet er aan de ene kant heel suf uit maar het lijkt me toch ook wel super praktisch!

xoranlover

Berichten: 6590
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:52

Ik heb een buggy en een bolderkar voor als we naar show gaan. Problemen om ze in de reismand te krijgen heb ik niet wel om alleen de juiste in de mand te hebben. (Lees als ik een mand op tafel zet, want ze staan hier door het huis verspreid als slaapplek, dan vliegt alles die mand in)

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:00

Slmt9 schreef:
Ik vind dit echt by far de fijnste reismand ooit:

[ [url=m/uTSTYI.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eq2c8K.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.bitiba.nl/shop/katten/trans ... KFEALw_wcB

De kat kan er aan de voorkant en bovenkant uit.
Boven kan je zowel open klappen als open ritsen.
Het is rond en zacht wat voor de katten een veilig gevoel geeft en het is ook fijn om te behandelen. Ze hebben dan wat steun aan de rand van de mand.

Wij oefenen hier het reizen net zoals we paarden leren trailer laden. Met allemaal kleine tussenstapjes en alleen positieve associaties.

Als ik TS was zou ik eerder voor zoiets gaan:
[ [url=m/PktvPB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bekijk vidaXL-Hondenwagen-2-laags-inklapbaar-83x48x97-cm-oxford-stof-grijs op: https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-hondenw ... _iphoneapp

Deze tip ga ik aan mijn moeder doorsturen, vind ik zelf een hele goede!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:46

Foaly schreef:
@Marie, fietsen met een kat achterop of voorop durf ik echt niet :o

Je kunt toch gaan lopen met de fiets? Het is maar 10 minuten. Maar dan draagt je fiets in elk geval het gewicht.

Gewoon die hokjes vastsjorren met een paar spinnen. Niks aan de hand hoor. Is bovendien prettiger voor je katten (zachtjes rollend ipv golvend en deinend aan het handvat).

Shirley schreef:
Is een koffertrolley niks voor je?
Stapel je twee mandjes op elkaar, elastieken erom en rijden maar!

Niks geen gesjouw met die zware katten ;)

Sorry maar dit is geen goed plan. Die koffertrolleywieltjes zijn een klein en vaak ook hard, waardoor het bepaald niet comfortabel reist. Bovendien heb je vaak met zo'n trolley dat je de boel iets moet kiepen. Lijkt me nou niet heel prettig om schuin vervoerd de worden.
Daarnaast zijn het katten. Katten zijn niet graag laag bij de grond (daarom hebben kattenklinieken ook plekken waar je je kat met mandje wat hoger kunt neerzetten). Met zo'n koffertrolley is je kat per definitie op stoepniveau. Dan is bagagedragerhoogte echt beter.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-03-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:51

Slmt9 schreef:
Ik vind dit echt by far de fijnste reismand ooit:

[ [url=m/uTSTYI.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eq2c8K.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.bitiba.nl/shop/katten/trans ... KFEALw_wcB

De kat kan er aan de voorkant en bovenkant uit.
Boven kan je zowel open klappen als open ritsen.
Het is rond en zacht wat voor de katten een veilig gevoel geeft en het is ook fijn om te behandelen. Ze hebben dan wat steun aan de rand van de mand.

Wij oefenen hier het reizen net zoals we paarden leren trailer laden. Met allemaal kleine tussenstapjes en alleen positieve associaties.

Als ik TS was zou ik eerder voor zoiets gaan:
[ [url=m/PktvPB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bekijk vidaXL-Hondenwagen-2-laags-inklapbaar-83x48x97-cm-oxford-stof-grijs op: https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-hondenw ... _iphoneapp


Zo'n wagen zou ik echt niet durven. Met een hond die chillt wel, niet met een kat die klauwt en erin bijt. Dat kunnen ze echt zo snel kapot hebben.
Die van de link (als voorbeeld, snap ik) zou ik al helemaal niet doen want VidaXL is echt een prut merk.
Kies er dan een die speciaal voor katten is gemaakt. En een waar de mandjes uit kunnen voor bij de dierenarts.

Een tas kan met een kat in de auto, niet als je 10min mee over straat moet. Als ze eruit komen zijn ze gruwelijk over de zeik en laten ze zich echt niet zo maar pakken. + Dan sta je daar met je kapotte mand.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:54

Shirley schreef:
Is een koffertrolley niks voor je?
Stapel je twee mandjes op elkaar, elastieken erom en rijden maar!

Niks geen gesjouw met die zware katten ;)

Daar moest ik ook gelijk aan denken, iets waar je de 2 reismanden op kunt zetten en dan daar mee rijden, het klinkt makkelijker dan tillen.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:21

Hier gebruikte ik een honden fietskar om de katten in hun mandjes te vervoeren naar de dierenarts. Werkte ook prima.

Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 21:30

Nyaleti schreef:
Zo'n wagen zou ik echt niet durven. Met een hond die chillt wel, niet met een kat die klauwt en erin bijt. Dat kunnen ze echt zo snel kapot hebben.
Die van de link (als voorbeeld, snap ik) zou ik al helemaal niet doen want VidaXL is echt een prut merk.
Kies er dan een die speciaal voor katten is gemaakt. En een waar de mandjes uit kunnen voor bij de dierenarts.

Een tas kan met een kat in de auto, niet als je 10min mee over straat moet. Als ze eruit komen zijn ze gruwelijk over de zeik en laten ze zich echt niet zo maar pakken. + Dan sta je daar met je kapotte mand.


Ik zat naar die wagens te kijken en ik wil dan idd wel de kat met het huidige reismandje en al erin kunnen doen. Niet dat ze wat jij zegt een rits opentrekken of het gaas kapotklauwen en ervandoor gaan :=

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:49

Je kan je kat ook gewoon trainen om zich te gedragen onderweg, bij paarden is het toch ook ‘normaal’ dat ze zich onderweg comfortabel voelen. Dat is voor katten toch niet anders lijkt me.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:20

En hoe dan? Want voor een kat die nooit buiten komt (behalve op een balkonnetje ofzo) en die dan ineens op de stoep staat in z'n mandje met verkeer, mensen enz is dat anders best overweldigend.

Of je aanvaardt gewoon dat hij bang is en dat hij dat uit. Ook bij angst hoort gedrag, dus de kat gedraagt zich eigenlijk al conform wat hij voelt. Jammer dat er mensen zijn die vinden dat dat niet mag ofzo.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:30

Slmt9 schreef:
Je kan je kat ook gewoon trainen om zich te gedragen onderweg, bij paarden is het toch ook ‘normaal’ dat ze zich onderweg comfortabel voelen. Dat is voor katten toch niet anders lijkt me.


Er staat toch nergens dat de katten van TS flippen onderweg?
Ik ken geen enkele kat die ligt te pitten de hele weg, misschien in de auto maar sowieso niet te voet / met de fiets. Onrustig zijn ze sowieso.
Daarom zou ik het nooit aandurven om met een tasje te gaan (of misschien bestaan er wel hele goede merken met van dat speciale gaas en extra sluitingen ofzo) want een kat is buiten gewoon erg onvoorspelbaar.

Het ergste er af trainen dat ze het accepteren en niet onder het kwijl en hyperventilerend aan komen, kan prima. Staan meerdere tips over hier boven.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:18

Koper schreef:
En hoe dan? Want voor een kat die nooit buiten komt (behalve op een balkonnetje ofzo) en die dan ineens op de stoep staat in z'n mandje met verkeer, mensen enz is dat anders best overweldigend.

Of je aanvaardt gewoon dat hij bang is en dat hij dat uit. Ook bij angst hoort gedrag, dus de kat gedraagt zich eigenlijk al conform wat hij voelt. Jammer dat er mensen zijn die vinden dat dat niet mag ofzo.


Het hoe dan is mij te uitgebreid om nu even op de mobiel uit te leggen. Voor mij is comfortabel reizen van een kat niet anders dan dat ik mijn paard comfortabel op de trailer wil staan en mijn pup ook niet in een bench laat tot hij stopt met janken.
Alles kan je opbouwen op het tempo van je dier zodat dit soort ervaringen leuk worden ipv stressvol.
Ik zeg nergens dat een dier niet bang mag zijn. Ik geef mijn dieren echter liever een andere ervaring. Je kan er voor kiezen om je te aanvaarden dat je dier bang is en de ervaring nooit leuk, of je gaat eraan werken zodat het voor iedereen een fijne ervaring is. Ik kies voor het laatste.


Nyaleti schreef:
Er staat toch nergens dat de katten van TS flippen onderweg?
Ik ken geen enkele kat die ligt te pitten de hele weg, misschien in de auto maar sowieso niet te voet / met de fiets. Onrustig zijn ze sowieso.
Daarom zou ik het nooit aandurven om met een tasje te gaan (of misschien bestaan er wel hele goede merken met van dat speciale gaas en extra sluitingen ofzo) want een kat is buiten gewoon erg onvoorspelbaar.

Het ergste er af trainen dat ze het accepteren en niet onder het kwijl en hyperventilerend aan komen, kan prima. Staan meerdere tips over hier boven.


Hiervoor werd genoemd dat een kat de klauwen erin zet en gaat bijten.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:57

Jaja. Je wil dus je dier vaak blootstellen aan prikkels (verkeer, mensen, honden, geluiden, geuren) van een stad totdat hij er niet meer op reageert. Dat zijn heeeel veeel prikkels in een grote stad (waar TS woont). Met andere woorden: je wil dus dat die dieren heel vaak bang zijn zodat ze uiteindelijk doen wat jij wil.

Niet mijn keuze. Ik heb er ook één die aan het deurtje klauwt. Dat doet hij inmiddels ruim 17 jaar en ik denk niet dat het nog erg gaat veranderen. Ook niet als ik 'm vaker in dat hokje duw ;)

Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijne reismand kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 09:45

Dat klauwen en bijten is een 'stel dat'. Mijn katten gedragen zich op zich prima, alleen ze zijn wel onrustig en draaien en mauwen veel. Stel dat ze dan ergens met een nagel achter blijven haken, dan wil ik niet dat daarmee gelijk de tas/mand/whatever open is :=

En inderdaad, desensibiliseren kan (en is ook veel meer noodzakelijk) met een paard of hond, maar ik ga mijn kat niet net zo lang blootstellen aan prikkels en angst totdat ie zich er maar bij neerlegt. Hij komt verder nooit buiten behalve voor die tien minuten van en naar de DA (en ook dat is gelukkig nog niet zo vaak), dus waarom zou ik hem dat aandoen? :=

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:49

Koper schreef:
Jaja. Je wil dus je dier vaak blootstellen aan prikkels (verkeer, mensen, honden, geluiden, geuren) van een stad totdat hij er niet meer op reageert. Dat zijn heeeel veeel prikkels in een grote stad (waar TS woont). Met andere woorden: je wil dus dat die dieren heel vaak bang zijn zodat ze uiteindelijk doen wat jij wil.

Niet mijn keuze. Ik heb er ook één die aan het deurtje klauwt. Dat doet hij inmiddels ruim 17 jaar en ik denk niet dat het nog erg gaat veranderen. Ook niet als ik 'm vaker in dat hokje duw ;)


Wil je ook ophouden mij woorden in de mond te leggen? Je trekt allerlei conclusies uit mijn bericht die helemaal niet kloppen.
Als jij denkt dat je een dier comfortabel laat reizen door hem juist angstig te maken is dat echt jouw gebrek aan kennis. Ik zeg dat in elk geval nergens.

Edit:
@ts: Ik leg het uit door om t denken, doe daar vooral mee wat je wil. Als je paard maar 1x per jaar met de trailer moet, kan je ervoor kiezen hem in de trailer te zetten en te kijken hoe het gaat. En fingers crossed hopen dat het goed gaat (kijkend naar je wat als situatie, ik dacht dat dat altijd zo was). Dat is prima hoor. Bij mij is de situatie: wat als je vaker naar een DA moet, dan wil ik geen bange kat mee. Dus ik kies er wel voor om te trainen dat een rit leuk wordt. En dat is dus niet door te gaan desensibiliseren.