Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:44

Jokonootje schreef:
Twee van mijn drie honden hadden een seresto band om. Altijd tevreden over geweest. De kleinste hond is er ondertussen niet meer helaas.

Helaas ben ik ook weer opzoek naar een oplossing.
Een van mijn reuen hoeft nergens tegen behandeld te worden. Die heeft nog nooit in zijn leven een teek of vlo gehad. Het scheelt dat hij geen haar heeft dat zal vast iets in zijn voordeel werken.
Mijn grote reu kreeg een ooronsteking van de seresto band. Dus nu weer opzoek naar iets anders.
Bravecto durf ik om die reden niet aan omdat hij al reageert op de seresto.

Hoe zijn ze erachter gekomen dat de oorontsteking door de seresto komt? Lijkt me vreemd namelijk.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:49

Mijn poes kreeg ooit veel last van de seresto, zijn nek ging kapot. Toen afgedaan en het ging genezen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:51

Mijn katten zijn niet of nauwelijks te pillen en een pipet in de nek is nog meer een zelfmoordpoging. Hier gebruik ik al een aantal jaar naar volle tevredenheid de seresto. Scheelt enorm in de kosten ten opzichte van drupjes. 1 bandje werkt 8 maanden en kost 30 euro.

Hier net weer 1 om gedaan. Bede katers hadden al weer teken. In oktober gaat ie weer af en mogen e even " bloot". Gaat al jaren prima.


Ze hebben wel beide dan dat de haren in de nek wat korter worden, maar nooit dat het stuk gaat qua huid

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:11

Palmera schreef:
Vroeger had ik dit topic niet eens geopend en gewoon bravecto gegeven.

Maar van de drie heb ik een met Cushing en bijbehorende toch zware medicatie en een ander met nier insuficientie.

Ik neig dus eigenlijk naar een band, maar ik ben benieuwd naar ervaringen

Oh, dat verandert de zaak wel. Dan zou ik ook geen bravecto geven. Ik hoop dat je een goed alternatief vindt.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 23:04

Interessant, jullie meningen, dank daarvoor. :)

Ik vind het idd doodeng om iets ye geven wat die twee oudjes misschien niet (meer) verdragen. En dan haal je zo'n pil er niet even uit.

Daarom heb ik vanmiddag 3 Seresto banden gekocht, en inmiddels hebben ze die om. Morgen ben ik vrij dus kan ik ze mooi in de gaten houden.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:09

(Correct me if I'm wrong) maar volgens mij heb ik het goed onthouden. :+
Een band is het enige wat daadwerkelijk werend werkt. Bij elk ander middel, pipet of tablet, moeten ze alsnog eerst bijten om dus het gif binnen te krijgen en daardoor dood te gaan.

Zeker op een plek met echt veel teken is een band een goede keuze! En met serieuze ziektes zou ik ook geen Bravecto geven en ook wat huiveriger zijn over elk ander middel.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:37

Palmera schreef:
Interessant, jullie meningen, dank daarvoor. :)

Ik vind het idd doodeng om iets ye geven wat die twee oudjes misschien niet (meer) verdragen. En dan haal je zo'n pil er niet even uit.

Daarom heb ik vanmiddag 3 Seresto banden gekocht, en inmiddels hebben ze die om. Morgen ben ik vrij dus kan ik ze mooi in de gaten houden.


+:)+

Myfairytale
Berichten: 5389
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:44

Nyaleti schreef:
(Correct me if I'm wrong) maar volgens mij heb ik het goed onthouden. :+
Een band is het enige wat daadwerkelijk werend werkt. Bij elk ander middel, pipet of tablet, moeten ze alsnog eerst bijten om dus het gif binnen te krijgen en daardoor dood te gaan.

Zeker op een plek met echt veel teken is een band een goede keuze! En met serieuze ziektes zou ik ook geen Bravecto geven en ook wat huiveriger zijn over elk ander middel.


Voor zover ik weet is dat alleen bij orale toediening.
Bij uitwendige toediening zoals banden en pipetten hoeven ze niet eerst te bijten.

Edit: toch maar even gecheckt: https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... -en-onzin/

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 23:56

Myfairytale schreef:
Nyaleti schreef:
(Correct me if I'm wrong) maar volgens mij heb ik het goed onthouden. :+
Een band is het enige wat daadwerkelijk werend werkt. Bij elk ander middel, pipet of tablet, moeten ze alsnog eerst bijten om dus het gif binnen te krijgen en daardoor dood te gaan.

Zeker op een plek met echt veel teken is een band een goede keuze! En met serieuze ziektes zou ik ook geen Bravecto geven en ook wat huiveriger zijn over elk ander middel.


Voor zover ik weet is dat alleen bij orale toediening.
Bij uitwendige toediening zoals banden en pipetten hoeven ze niet eerst te bijten.

Edit: toch maar even gecheckt: https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... -en-onzin/

Interessant artikel! Om nog even in te haken op natuurlijk, Teatree olie kwam hier ook voorbij:

Ik heb járen geleden natuurlijke pipetjes op basis van Teatree op mijn honden gebruikt en dat deed helemaal niets.
Ik heb ook een tijdje een uitlaathondje gehad, zijn baasje wilde alles natuurlijk doen, want gif is slecht. Tot ze me om drie uur 's nachts mijn bed uit belde, ze had geen auto, en de hond deed héél raar!
Afijn, Timmy had vlooien en zij had een heel flesje teatree olie over die hond gegooid. Afgezien van de stank leek die hond wel dronken en hij was echt heel beroerd, dus wij kondem de DA uit zijn bed bellen. Uitkijken daarmee dus!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:19

Front pro. Is ook een pil. Mijn hond werd niet ziek van Bravecto, wel haarverlies en kale plekken. Ik begreep dat dat niet veel voorkomt, maar af en toe wel. Front Pro werkt ook prima.
Voor de kat Advantage, maar die komt niet buiten.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 06:52

Dankzij seresto band omdat ik mij door allerlei wilde en onbewezen verhalen van bravecto af had laten praten had mijn hond binnen 5 dagen volledige nek stuk met allemaal open wonden. Sindsdien 1x per jaar bravecto en klaar zonder narigheid al zeker 12 jaar inmiddels. Ook mijn hond met epilepsie en de andere met cushing konden het aan. Wel lager gedoseerd. Waar ik ontworming zeker over doseer daar doe ik bravecto iets onder doseren. Ik gebruik de 56 kg tablet voor mijn herder van 43 kg en terrier van 18 kg.
Dit jaar besloten omdat ik nog (deels) in ziektewet zit waardoor ze meer in natuurgebieden lopen en op de boerderij tussen de onbehandelde wilde katten om het nu al te geven. Maart, april en mei sowieso beschermd. Juni wordt zeker nog wel mee gepakt. Ik verwacht in juli dan nog eens bravecto te geven omdat ze dan het najaar ook goed beschermd zijn. Voorheen gaf ik meestal rond 1 april de tablet en dsn eind augustus nog een pipet in de nek voor de laatste periode. Het blijft een gedoe die teken.

Overigens voor eventuele twijfelaars ik geef bravecto absoluut alleen. Dat wil zeggen in de weken vooraf en nadien geen entingen, ontworming of welke andere troep dan ook. De meeste horror verhalen komen weg bij mensen die 'een grote beurt' laten geven bij de dierenarts en alles tegelijk of in zeer korte periode geven. Logisch dat het lijf dat zeker niet aan kan tenslotte blijft het een heftig middel. Het scheelt hier echter een gigantische berg teken dus alles tegen elkaar weg gestreept verwacht ik dat dit de beste optie is. Ook omdat ze hier zeker 3 tm 5x per week zwemmen in de zoute zee. Met pipetten en banden is dat geen goede combinatie

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:59

Laatst bijgewerkt door Niqui op 05-03-24 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:02

Hier zijn zowel wij als mijn moeder super te spreken over de seresto banden.
Wandelen meer maals per week met de honden in het bos. Geen vlooien en geen teken.
Let wel. Zoals bij iedere vlooien/tekenband niet te strak doen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:47

kiki1976 schreef:
Hier zijn zowel wij als mijn moeder super te spreken over de seresto banden.
Wandelen meer maals per week met de honden in het bos. Geen vlooien en geen teken.
Let wel. Zoals bij iedere vlooien/tekenband niet te strak doen

Van mijn dierenarts mag zo'n band net niet te los zijn anders zou die niet werken.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:02

Art_Ificious schreef:
kiki1976 schreef:
Hier zijn zowel wij als mijn moeder super te spreken over de seresto banden.
Wandelen meer maals per week met de honden in het bos. Geen vlooien en geen teken.
Let wel. Zoals bij iedere vlooien/tekenband niet te strak doen

Van mijn dierenarts mag zo'n band net niet te los zijn anders zou die niet werken.

2-3 vingers ertussen. Te strak/aansluitend kan juist irritatie geven

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:34

Mij is ook gezegd dat de band contact met de huid moet maken. 3 vingers lijkt me dan los?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 18:37

Ik heb twee vingers ertussen hier, en met name bij mijn hond met giga harige nekkraag echt de haren wat aan de kant gewerkt.
Uiteraard hou ik het in de gaten

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:01

Lukasje schreef:
Mij is ook gezegd dat de band contact met de huid moet maken. 3 vingers lijkt me dan los?


Dat moet ook want moet via de huid verspreiden. De haren gaan het spul niet door het lijf verspreiden die functie hebben ze niet

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:26

Vlooien middelen werken steeds minder goed, ik kwam er maar niet van af ondanks dat ik ook de omgeving goed aan pakte.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:31

Art_Ificious schreef:
troetjoek schreef:
Mijn hond heeft een seresto band om

Yep mijn hond ook. Werkt ook heel lang, ik vind het z'n prijs wel waard.

Hier idem , erg tevreden.
Bij meerdere honden gebruikt en nog nooit problemen gehad.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:41

Wij geven altijd stronghold pipetten van de dierenarts aan de katten

Hond van mijn schoonmoeder had laatst neurologische klachten van elke drie maanden een pil. Ik snap de angst van mensen dan ook wel

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:53

Art_Ificious schreef:
Jokonootje schreef:
Twee van mijn drie honden hadden een seresto band om. Altijd tevreden over geweest. De kleinste hond is er ondertussen niet meer helaas.

Helaas ben ik ook weer opzoek naar een oplossing.
Een van mijn reuen hoeft nergens tegen behandeld te worden. Die heeft nog nooit in zijn leven een teek of vlo gehad. Het scheelt dat hij geen haar heeft dat zal vast iets in zijn voordeel werken.
Mijn grote reu kreeg een ooronsteking van de seresto band. Dus nu weer opzoek naar iets anders.
Bravecto durf ik om die reden niet aan omdat hij al reageert op de seresto.

Hoe zijn ze erachter gekomen dat de oorontsteking door de seresto komt? Lijkt me vreemd namelijk.


Omdat we al jaren aan het klooien waren met oorontstekingen. En ze in het voorjaar telkens begonnen. En na een maand of 8 weer klaar waren.
Uiteindelijk hebben we het dossier naast mijn agenda gelegd. En het bleek ieder voorjaar 2 weken nadat ik de seresto band om had gedaan de oorontstekingen begonnen bij de dierenarts in het dossier.
Ik heb toen de band af gedaan en nooit weer een oorontsteking gehad bij die reu.

Dan is 1 + 1 ook echt wel 2

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:05

Amber_anne schreef:
Wij geven altijd stronghold pipetten van de dierenarts aan de katten

Hond van mijn schoonmoeder had laatst neurologische klachten van elke drie maanden een pil. Ik snap de angst van mensen dan ook wel


Wie voert jaar rond elke 3 maanden zo'n pil? Dat is toch ook niet nadenken eigenlijk. Het werkt gegarandeerd 3 maanden dus toch begrijpelijk als je elke 3 maanden het geeft dat het gaat stapelen en je problemen krijgt?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:12

Tja het is mijn keuze ook niet maar er zijn genoeg mensen die het doen

De dierenarts heeft er ook nooit iets over gezegd. Ze hebben nu een ander merk en die geven ze ook elke 3 maanden

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:20

Amber_anne schreef:
Tja het is mijn keuze ook niet maar er zijn genoeg mensen die het doen

De dierenarts heeft er ook nooit iets over gezegd. Ze hebben nu een ander merk en die geven ze ook elke 3 maanden


Eigenlijk bizar maar dierenartsen doen domweg niet meer dan verkopen. Als ik om 4 bravecto tabletten zou gaan krijg ik er ook gewoon 4 mee. Ga ik om entingen dan duwen ze alles er direct in wat ik vraag. Het wil nog wel als je ontworming vraagt terwijl je net geënt hebt dat ze aan geven er 5 dagen mee te wachten. Ook leuk. Entingen, 5 dagen herstel, volgende klap. Gezonde dieren kunnen dat wel aan. Vandaar dat elke 3 maanden iets geven wat 3 maanden gegarandeerd werkt ook wel even goed gaat maar uiteindelijk wordt het teveel. Zeker omdat in die tijd ook entingen plaats vinden en ontwormingen (waarschijnlijk). Hier dit jaar geen entingen nodig. Ontworming gebeurd wel indien ik tekenen zie dat het nodig is (onverklaarbare diaree of regelmatig onverklaarbaar braken zijn voor mij tekenen). Daarom durf ik dit jaar in 12 maanden 2x bravecto te geven met ruim 4 maanden tussen de tabletten in. Volgend jaar zien we weer wel